Turbo på Golf mk1 GL motor? Motorbyte möjlig*

Apanlaban
1 juni 2008 · 55 Inlägg

Jag har alltså en golf 83 GL sugmotor.
har lite funerdingar på att montera turbo på golfen.

* är det värt det?
* hur mycket skulle det kosta?
* vad behöver man köpa för delar?
* hur mycket effekt får man ut?

Tackar för ALL info ja kan få tag på.

/ Alex

Senast redigerat av Apanlaban (2 juni 2008)

.. I wsnt in this page! OMG!! ..
.. Vw mk1 GL 1983 ..
decib3L Körv
1 juni 2008 · 3 535 Inlägg

Ojojoj.. Frågan är om du verkligen vill sätta dig i en sån sedan tongue Har själv en Golf Mk1 Gl -84 och den är lite trimmad.. Jag är fan rädd för bilen!!

Äter däck och understyr som fan (bra med krycka) big_smile

Nejdå, men tar man det bara lugnt med bilen så går det nog bra.

Och JA! Det är värt det! Inser du vad få såna det finns? big_smile

Truckdriving Man
bumpe Lastbilsmekaniker
1 juni 2008 · 3 878 Inlägg

* Det avgör naturligtvis inte någon annan än du
* Hur långt är ett snöre?
* Snikar man så är det lite rör, turbo, kanske en ic, lite extraspridare och smått och gott...
* Det har ett mkt nära samband till hur mkt det kostar...

Apanlaban
1 juni 2008 · 55 Inlägg

haha ja jo det är nog inte så många som har en GL motor med turbo specielt i en klassiker som en Mk1.

decib3L skrev:
Ojojoj.. Frågan är om du verkligen vill sätta dig i en sån sedan tongue Har själv en Golf Mk1 Gl -84 och den är lite trimmad.. Jag är fan rädd för bilen!!

Äter däck och understyr som fan (bra med krycka) big_smile

Nejdå, men tar man det bara lugnt med bilen så går det nog bra.

Och JA! Det är värt det! Inser du vad få såna det finns? big_smile

.. I wsnt in this page! OMG!! ..
.. Vw mk1 GL 1983 ..
Apanlaban
1 juni 2008 · 55 Inlägg

* Sant. men frågan riktar sig lite på om man skall sätta turbo på just den motorn eller ej.
* Pengamässigt kan jag lägga ut 15-20 till och med 25000 är möjlig för just detta motor bygge. ^^
* Tackar
* Det är frågan. hur mycket man kan prässa tongue

bumpe skrev:
* Det avgör naturligtvis inte någon annan än du
* Hur långt är ett snöre?
* Snikar man så är det lite rör, turbo, kanske en ic, lite extraspridare och smått och gott...
* Det har ett mkt nära samband till hur mkt det kostar...

.. I wsnt in this page! OMG!! ..
.. Vw mk1 GL 1983 ..
bumpe Lastbilsmekaniker
1 juni 2008 · 3 878 Inlägg

Ska du besikta den så måste du ta motor, bromsar, drivlina osv från en bil som redan har turbo original, typ en passat...

mecamartin
1 juni 2008 · 115 Inlägg

det är en förgasarmotor i? 1.6 eller 1.8?

Apanlaban
1 juni 2008 · 55 Inlägg

1.6 förgasarmotor (sugmotor?)

mecamartin skrev:
det är en förgasarmotor i? 1.6 eller 1.8?

Senast redigerat av Apanlaban (1 juni 2008)

.. I wsnt in this page! OMG!! ..
.. Vw mk1 GL 1983 ..
mecamartin
1 juni 2008 · 115 Inlägg

Ok, har också en sån motor. Visst man kan köpa trycktätad förgasare och grejer men ärligt så tror jag det är lättare med en motor som har insprutning från början, som GTI;n som har K-jetronic visserligen uråldrigt men det går ju att flytta över detaljer från t.ex Volvo 240 turbo

decib3L Körv
1 juni 2008 · 3 535 Inlägg

Du kan ju göra den till en banracing bil smile Sänk den och lätta den, kläm på en turbo och den tar sig runt nordschleife på under 9 minuter (skulle jag tro) big_smile

Truckdriving Man
Rwd
1 juni 2008 · 337 Inlägg

ja visst de e ju kul å turbo konvertera hit å dit men har du tänkt på att kolvar, stakar m.m pallar för det? å drivknutar å växellåda? kan bli ganska dyrt till slut... vore de inte roligare å fixa tag i en g60 motor å pressa i, blir nog mkt billigare och så får du bättre bottendrag med kompressor....

3 liters diesel, mumma!
Honda Civic MB6 "Vtec" (1998)
mickecorrado Bilplåtslagare
1 juni 2008 · 1 036 Inlägg

Har letat igenom lite motorsidor nu och inte hittat något turbokit till mk1 till mk2 16V hitta jag ett http://www.kineticmotorsport.com/produc … 3-136.html men motorbyte var uteslutet skrev du, så kan tyvärr inte hjälpa dig.

Såg att du bor i höör så ändrar du dig så har jag som Rwd skrev en komplett G60 motor (allt utom växellåda ca 200-210hk) blir din för 13000kr om nu inte min bror lägger vantarna på den och stoppar den i sin mk1a.

http://holck.se/vanja/2008/Ystad080523/4.jpg
Min brors mk1

Smoke Tires Not Drugs.
decib3L Körv
1 juni 2008 · 3 535 Inlägg

Åh vilken vacker Mk1! Jag blir kåt av att se en sån röd underbar skapelse!

Truckdriving Man
Rushman Evolution Garage
1 juni 2008 · 1 299 Inlägg

Vilken passande tråd! Lånar det lite big_smile
Ska även jag turbokonvertera en arbetskamrats Golf 1:a sugis.
billigast möjliga konvertering, gärna hålla i alla fall en månad, besiktning är ointressant, ic tryckrör å turbo inser jag själv kan vara bra att ha. Någon som kan tänka sig åtgärder som kan vara bra?
Kvalificerade gissningar räcker, och en lämplig turbo som kan tänkas finnas på en skrot?
Minsta möjliga känns bra, T25 från nån gammal 9000 kanske?

Sky´s the limit...
Apanlaban
1 juni 2008 · 55 Inlägg

haha det skulle va jävligt roligt, om man hade pengarna men det får bli när man är lite äldre xD 18 snart 19 bast tongue

decib3L skrev:
Du kan ju göra den till en banracing bil smile Sänk den och lätta den, kläm på en turbo och den tar sig runt nordschleife på under 9 minuter (skulle jag tro) big_smile

.. I wsnt in this page! OMG!! ..
.. Vw mk1 GL 1983 ..
decib3L Körv
1 juni 2008 · 3 535 Inlägg

Apanlaban skrev:
haha det skulle va jävligt roligt, om man hade pengarna men det får bli när man är lite äldre xD 18 snart 19 bast tongue

decib3L skrev:
Du kan ju göra den till en banracing bil smile Sänk den och lätta den, kläm på en turbo och den tar sig runt nordschleife på under 9 minuter (skulle jag tro) big_smile

Har själv en mk1 med skruvad motor och fyllde nyligen 20 big_smile Men ska nog försöka sälja den snart (arbetslös hmm )

Truckdriving Man
Apanlaban
1 juni 2008 · 55 Inlägg

Det där hade jag gott tagit emot med öppnaarmar !. Men tuvärr inte intresserad Även om det är ett jidrans bra erbjudande du har =3

mickecorrado skrev:
Har letat igenom lite motorsidor nu och inte hittat något turbokit till mk1 till mk2 16V hitta jag ett http://www.kineticmotorsport.com/produc … 3-136.html men motorbyte var uteslutet skrev du, så kan tyvärr inte hjälpa dig.

Såg att du bor i höör så ändrar du dig så har jag som Rwd skrev en komplett G60 motor (allt utom växellåda ca 200-210hk) blir din för 13000kr om nu inte min bror lägger vantarna på den och stoppar den i sin mk1a.

http://holck.se/vanja/2008/Ystad080523/4.jpg
Min brors mk1

.. I wsnt in this page! OMG!! ..
.. Vw mk1 GL 1983 ..
Apanlaban
1 juni 2008 · 55 Inlägg

Arbetslös =/ svider att sälja sin mk1. Alla är mk1or har sin charm. finns inget annat än mk1an du kan sälja kompis?

decib3L skrev:

Apanlaban skrev:
haha det skulle va jävligt roligt, om man hade pengarna men det får bli när man är lite äldre xD 18 snart 19 bast tongue

decib3L skrev:
Du kan ju göra den till en banracing bil smile Sänk den och lätta den, kläm på en turbo och den tar sig runt nordschleife på under 9 minuter (skulle jag tro) big_smile

Har själv en mk1 med skruvad motor och fyllde nyligen 20 big_smile Men ska nog försöka sälja den snart (arbetslös hmm )

.. I wsnt in this page! OMG!! ..
.. Vw mk1 GL 1983 ..
Apanlaban
1 juni 2008 · 55 Inlägg

haha Min ska behållas vit med ett par heta vita fälgar. funderar på att nästa år färga bilen i nån krämvit färg eller så. typ "mjuk" färg. Kanske lite mattad färg?

(OBS när jag väll skaffat grejerna till bilen så som sänkninskit och däck o fälg så lägger jag en tråd ^^ men det blir nog inte föräns efter sommarn om än inte tidigare. håller fingrarna.)

decib3L skrev:
Åh vilken vacker Mk1! Jag blir kåt av att se en sån röd underbar skapelse!

.. I wsnt in this page! OMG!! ..
.. Vw mk1 GL 1983 ..
Apanlaban
1 juni 2008 · 55 Inlägg

jag ska hålla det i tanken, har till och med skrivit ned på papper. Tack för infon! keep it Koming boys! smile

Rwd skrev:
ja visst de e ju kul å turbo konvertera hit å dit men har du tänkt på att kolvar, stakar m.m pallar för det? å drivknutar å växellåda? kan bli ganska dyrt till slut... vore de inte roligare å fixa tag i en g60 motor å pressa i, blir nog mkt billigare och så får du bättre bottendrag med kompressor....

.. I wsnt in this page! OMG!! ..
.. Vw mk1 GL 1983 ..
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang