ChriZtoffers garage: Saab 9-3SS -03 {Alpine/DigitalDesigns} projekt med mer...

Projektet startade för 4år sedan med en enklare uppgradering av ljudsystemet men allteftersom kraven och erfarenheten ökade så har även nivån på ljudsystemet ökat. Även vissa utseendemässiga förändringar har skett både in och utvändigt samt en liten ökning av prestandan.
  • 185 Följare
  • 703 845 Visningar
  • Projektet avslutat 9 september 2014
ChriZtoffer GAS democar 2018!
24 juni 2010 · 8 744 Inlägg

Hamilton skrev:
Öppet filter i en SS låter inge vidare.
Trevligt att bygget går framåt ser framemot att skåda skapelsen i gävle den 25/7 om du ska dit

Nä jag vet att det inte direkt är att rekommendera, LMM ska vist vara lite känslig och ärligt talat så lät det inte så som jag hade förväntat mig, nästan lite löjligt ljud, så vi får se hur länge det dröjer innan originalfiltret åker tillbaks. Vad händer det för nåt skoj i Gävle den 25/7då? smile

_DamnIt skrev:
Trevligt byte! Skulle verkligen va kul att höra hur bilen låter nu! smile

Bara att komma hit och lyssna! wink Eller om vi kanske syns ute på nån träff i sommar så är det bara att hojta till!

Saab_Robin skrev:
de blir ju skit nice big_smile

Tackar, jodå de tar sig! smile Men än är det väl inte klart...

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
ChriZtoffer GAS democar 2018!
24 juni 2010 · 8 744 Inlägg

Åhå där ser man, det var ju väldans trevligt förra året så dit ska jag i år igen, så då syns vi där! smile Vist faktist inte om att det skulle bli en sån träff i år igen.

Ja lite löjligt blev ljudet allt, så originalboxen åker nog tillbaks igen.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
ChriZtoffer GAS democar 2018!
20 juli 2010 · 8 744 Inlägg

Nu är semesterveckan på Gotland över och jag fick äntligen på fälgarna som jag köpte innan jag åkte iväg! smile Har kollat en längre tid efter nåt intressant på blocket men inte hittat så mycket, antingen så har det varit för dyrt eller så har dom funnits för långt bort.

Men jag fastnade för en uppsättning Kosei Sniper som jag hittade för ett bra tag sedan, fast det var fel bultdelning och navhål på dom. Dock så visade det sig att navhålet gick att fixa med navringar och bultdelningen löste sig med hjulbultar med flytande kona, så det fick bli en liten tripp ner till Arboga. Men väl där så fick jag ändå inte på dom på bilen, diametern på hålet innanför navhålet var för liten och navringarna som jag köpt passade inte, men jag gav inte upp utan dom fick följa med hem.

Väl hemma sen så var det "bara" att sätta igång med fräsen och ta upp fälgcentrum ca 2mm, hade gått bra ifall man fått lite smörjning men det hade jag såklart inte så frässtålet satte igen sig typ hela tiden... Men igår kväll blev den sista fälgen klar och nu sitter dom på bilen! Bara nya hjulbultar och centrumkåpor med SAAB-logo som fattas, och så ska det på nya däck & en liten sänkning fram. smile

https://www1.garaget.org/archive/67/66688/89685/89685-1986033.jpg
https://www1.garaget.org/archive/67/66688/89685/89685-1986034.jpg

Nya bilder kommer sen, regnar ute nu och varken jag eller kameran tycker om det, så ni får hålla till godo med dom här så länge.


MVH// Christoffer

Senast redigerat av ChriZtoffer (20 juli 2010)

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
ChriZtoffer GAS democar 2018!
20 juli 2010 · 8 744 Inlägg

Ja det blev helt klart skillnad! smile Var ut och körde en sväng nyss, tyckte bilen gick väldigt stabilt förut men nu är det helt klart några steg värre! Sänkning kommer absolut, ska bara skrapa ihop lite pengar till det så blir de beställning, bak är den alldeles lagom låg nu (får typ in handen mellan hjulhus och hjul) fram är den dock lite hög (ca 55mm mellan skärmkant och däck, 30mm bak). Hittade en bild nu också som jag tog innan semestern där man ser skillnaden mellan original 16" och dom nya:

https://www1.garaget.org/gallery/archive/66688/967107_gzrv4w.jpg

Enda tråkiga nu (förutom att bilen ser jättehög ut fram) är väl att bromsarna ser så pluttiga ut! tongue Fast dom ska inte bytas, inte än på ett tag iaf.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
ChriZtoffer GAS democar 2018!
21 juli 2010 · 8 744 Inlägg

Kul att höra! smile Ja nog ska det gå att spela högt allt, men det ska låta bra ändå. Lådprojektet är nerlagt, nya middarna spelar bra nog ändå (fast jag skulle haft i ett par till) och vill ha minst 10L, gärna 40L för att spela bra. Volymer som jag aldrig kommer få till med lådor i dörrarna utan en massa jobb, så det får bli mer dämpning istället. Funderar även på att kapa upp hålet i plåten bakom dörrhögtalarna då det smalnar av en hel del vilket jag tror påverkar middarna och deras förmåga att spela låga frekvenser. Eller så köper jag ett par till och bygger om dörrarna helt.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
ChriZtoffer GAS democar 2018!
4 augusti 2010 · 8 744 Inlägg

Tack du, ditt bygge är fränt det med även fast det är mer åt andra hållet. smile

Håller på och pysslar lite mer med ljudet nu igen (sa inte jag för bara nån post sedan att jag skulle låta det vara? Suck...), det är återigen dörrarna som ska få sig en översyn. Har fått för mig att den dumma avsmalnande formen på bafflarna hindrar luftflödet och gör så att Amegorna inte kan spela som dom ska, får lov att dela dom vid 70Hz/24dB för att kunna spela någorlunda högt, annars så avger dom samma typ av oljud som alla andra middar jag testat i dörrarna (vilket jag hela tiden trott var genomslag).

Bafflarna ser nämligen ut så här.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/66688/974810_5fqqy3.jpg

Med en högtalare i blir det så här, som en avsmalning mot magneten vilken borde hindra luften en del och även ge en del reflexer tillbaks mot konen.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/66688/974808_lxx5r1.jpg

Kikade även lite på hur långt det är kvar till rutan när den är nedvevad och det är ca 2cm, det skulle alltså gå att göra baffeln något grundare för att få högtalaren längre in men frågan är om det gör någon skillnad. Blir ju mer att fylla ut med fogskum mot dörrsidan då.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/66688/974822_7uuyan.jpg

Slänger med en till bild på bilen med nya fälgarna också. smile
https://www1.garaget.org/gallery/archive/66688/974828_8q1xd4.jpg


MVH// Christoffer

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
ChriZtoffer GAS democar 2018!
8 augusti 2010 · 8 744 Inlägg

Nu är nya bafflarna klara och hålen i dörrarna uppkapade. smile Har lite dåligt med verktyg för att jobba med plåt så jag borrade så tätt jag kunde och kapade sen med dremeln, funkade kanon!
https://www1.garaget.org/gallery/archive/66688/975220_p6l51c.jpg

Slipade sen kanterna och gjorde dom så släta som möjligt och la sen på lite färg (hammarlack silver, vilken är väldigt nära bilens originalfärg märkte jag).
https://www1.garaget.org/gallery/archive/66688/975435_sh2z5u.jpg

Slängde ihop nya bafflar av MDF och karosseriplyfa (samma som förut) men gjorde dom så tunna som möjligt, är bara nån millimeter kvar till rutan nu. Rundade alla kanter på baksidan och la på ett lager med butylmassa innan jag satte fast bafflarna i dörrarna. Alla glipor och hål är också tätade med butylmassa så nu ska det absolut inte kunna läcka nån luft.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/66688/976436_bokcbc.jpg

I med middarna, på med dörrsidor och provspela.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/66688/976438_gu2t9y.jpg

Blev klart bättre men inte så som jag trodde det skulle bli, går visserligen att spela högre med lägre delning men inte såpass som jag hade hoppats på. Känns som att dom spelar mer exakt och med mer "snärt" nu än förut, ljudet som uppstod vid höga volymer förut har iaf försvunnit men nu verkar det som att steget inte vill istället. sad Är visserligen inget direkt dyrt steg men det lämnar skapligt med effekt och får jobba i 4Ohm på alla kanaler så jag tycker kontrollen borde finnas, men tydligen inte. Testade även att brygga ett par kanaler till en mid men det blev inte bättre.

Nån dag i veckan ska jag (om vädret tillåter) bygga upp med fogskum runt/mellan högtalare och dörrsida igen (så här blev det senast) för att se till så allt ljud tvingas ut i kupén istället för att riskera akustisk kortslutning bakom dörrsidan. Funderar även på att byta ut steget, eller iaf prova med nåt annat och se ifall det blir någon skillnad, har inte råd med byte nu men är alltid kul att planera för framtiden. Har lite planer för nästa bil/bygge som inkluderar Alpines PDX steg, kanske påbörjar dom planerna lite tidigare än tänkt...

Senast redigerat av ChriZtoffer (8 augusti 2010)

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
ChriZtoffer GAS democar 2018!
8 augusti 2010 · 8 744 Inlägg

Nej det stämmer Patrik ingen kabelstrumpa i mina dörrar, har ju ingen att sätta dit. wink Sen så syns den ju inte heller, däremot så kunde de ha varit snyggt att ha vid stegen! Och ja nytt steg till middarna är nog nästa prioritering, skulle bara ha testat nåt annat så man vet att felet verkligen sitter där. Om inte så vetetusan vad jag ska ta mig till... Blev då en klar skillnad upp till och med normal lyssningsvolym nu iaf, inga problem att dela dom nedåt 50Hz men ska man spela högt så börjar det låta tråkigt.

Å U-dimension va e de för någe, kan man äta de eller? wink Nej jag håller mig nog till Amega, vet att dom kan prestera men det gäller att få till det å.

Senast redigerat av ChriZtoffer (8 augusti 2010)

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
ChriZtoffer GAS democar 2018!
9 augusti 2010 · 8 744 Inlägg

MIKKO: Ahaaa, det är så dom fungerar! Hmm ja då ska man inte köra när man använder dom då, vill ju inte åka fast i nån blåskoll. wink


Slender: Ja nog blir det bättre allt men nöjd är jag inte än nej, vet inte om jag nånsin kommer bli nöjd med installationen i den här bilen. tongue Får se om det kanske blir ett frontsub bygge framöver, då kanske man med lite tur blir nöjd, eller om jag byter steget till framsystemet.

Hertz gör mig veterligen bara vettiga saker, har inte hört dom där 6x9orna men 3,5orna låter bra iaf och är helt klart värda pengarna! Är ganska enkelt att få till bra tryck med sjysta 3,5or i våra bilar å, bara se till så att det är tätt runtom dom och att dom får nog med effekt. Så kör på dom du!

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
ChriZtoffer GAS democar 2018!
9 augusti 2010 · 8 744 Inlägg

Exakt! Bas nånstans fram, med största sannolikhet i handskfacket då det är enda ställa mig veterligen som det får plats en på. Annars så vore det fränt att fortsätta dörrlådebygget och stoppa i ett par JL 6,5" basar där, borde bli lagom med volym åt dom. smile

Tja nu är det ju inget slutsteg till 3,5orna original, dom går direkt på huvudenheten å den ger ut hela 15W så räkna inte med nåt herrejösses ljud, blir något bättre om man driver dom med AMP1 men då blir det lite kabeldragning och du är tvungen att driva dörrhögtalarna med annat steg. Signal till steget åt 6x9orna tar du från dörrhögtalarna, då får du allt från 40Hz och uppåt å kan strunta i 4" högtalarna bak i hatthyllan.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
ChriZtoffer GAS democar 2018!
9 augusti 2010 · 8 744 Inlägg

Haha ja det har nästan blivit som en guide med allt från enklaste möjliga med bara byte av högtalare till lite mer avancerad systemuppbyggnad. smile Men än är inte utvecklingen klar i den här bilen, fast planera smids för nästa redan nu kan jag säga.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
ChriZtoffer GAS democar 2018!
12 augusti 2010 · 8 744 Inlägg

MIKKO: Ahaaa, ja det är nog bäst de, men du får sluta med dom där fasonerna och ställa på bilen snart så du tar dig till Bollnäs i September. smile

Slender: Japp i princip hela yttre plåten är dämpad i dörrarna, bara nåt ställe längst ut där jag inte kom åt som är odämpat. Vet inte om det gör så mycket för högtalarna men ljudkomforten i bilen samt känslan när man stänger dörrarna ökar rejält. Men prioritera den inre plåten som högtalaren sitter i, har du matta över sen så kan du börja bakom högtalaren på ytterplåten.

Stora hålet i mitten har jag täckt för med en stor plåt som är popnitad på plats samt dämpad på båda sidor, dom mindre bak har jag gjort täcklock till i glasfiber. Över fönsterhissmotorn har jag bara satt lite byggplast och silvertejp, får inte plats nåt annat om man fortfarande ska kunna få dit dörrsidan.

Har förresten fått klart skumningen av dörrsidorna nu, testspelning lite senare, nu ska jag fira mammas födelsedag.


MVH// Christoffer

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
ChriZtoffer GAS democar 2018!
12 augusti 2010 · 8 744 Inlägg

Njahadu, ja jo det börjar väl ta sig iaf. smile Men det är en bit kvar innan jag är helt nöjd, men det duger iaf nu så länge som man inte ska spela allt för högt.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
ChriZtoffer GAS democar 2018!
22 augusti 2010 · 8 744 Inlägg

Då var det återigen helg och dags för ett nytt projekt. Den här gången är det takdämpning som står på tur, började visserligen redan i torsdags men har inte hunnit föra över och uppdatera här. Har länge tänkt göra det men varken haft råd med dämpmatta eller ork att göra jobbet. Men så för ett litet tag sedan köpte jag 15 ark SilentCoat av --JoNaS-- här på garaget och nu bestämde jag mig för att få dit dom i taket. Började med att riva ur innertaket vilket var lättare sagt än gjort, inte för att det satt fast hårt eller så utan för att innertaket är bra mycket större än den öppning som man får när man öppnat valfri dörr, vände och vred en bra stund på det innan jag fick ur det, ser inte fram mot att få in det i bilen igen...

Till slut så fick jag iaf ur det och möttes av den här synen. Blev glad och tänkte låta det sitta kvar, men vid lite närmare titt så visade det sig att alla dämpmattor (bitumenmattor tro?) hade släppt i kanten så det var "bara" att riva ner dom och göra rent.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/66688/982305_x5520d.jpg

Efter några timmars arbete så såg det då ut så här, hade kunnat få rent mer men det lilla klister som finns kvar tror jag knappast ger nån negativ effekt på nya dämpmattorna.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/66688/982306_wrvio1.jpg

När jag ändå hade innertaket ur så passade jag på att dra om högtalarkablarna som jag tidigare bara petat upp så långt som jag kom åt. Såg att det fanns en massa hål i takbalkarna så där bor dom numer, ska fixa gummigenomföringar på måndag men körde med lite eltejp så länge för att skydda kablarna mot nötning.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/66688/982307_wuuq6y.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/66688/982308_n09bxc.jpg

Fick dit ny dämpatta på främre halvan av taket nu på kvällen (bilder kommer i morgon) och gjorde ett litet knacktest. Bak vid den gamla dämpmattan låter det *klonk* när man knackat med handen, fram låter det *tjoff*. tongue Ska bli kul att få klart hela taket och se ifall det gör någon skillnad för ljudet, kanske blir det lite mindre skrammelljud och lite mer dB. Mer bilder kommer i morgon, nu sovdags.

Senast redigerat av ChriZtoffer (22 augusti 2010)

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
ChriZtoffer GAS democar 2018!
22 augusti 2010 · 8 744 Inlägg

Klart det gör! Blir ju skitnice å! big_smile Fick nyss tillbaks innertaket å allt verkar fungera igen, inga återstående felmeddelanden, skönt! smile Så här såg det iaf ut innan jag satte tillbaks innertaket, blev då skapligt stumt och en del skillnad lär det nog ha gjort.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/66688/982913_mvuc3g.jpg

Kommer säkert dämpa mer sen nån gång i framtiden, men ser inte fram mot att ta i och ur innertaket igen, duktigt bökigt! Gick dock betydligt lättare att få i det när man visste hur man skulle göra och pappa assisterade. Satte även tillbaks beklädnaderna på A-stolparna lite tillfälligt (ska bort med dom imorrn igen och sätta gummigenomföringar där högtalarkablarna går in i takbalkarna) och det gjorde skillnad! Nu är ljudbilden som den ska igen, med tyget borta flyttades allt ljud en bra bit åt vänster, lät som att köra utan tidskomp.

Märkte även en till sak när jag höll på och pillade nu i helgen, när jag höll på och drog om högtalarkablarna och kopplade tillbaks ena midbasen så minskade nivån på basen, kopplade ur den och nivån ökade igen. Testade att göra samma sak med den andra och det gav samma effekt, blev lite fundersam och kollade över så att alla kablar satt rätt och det gjorde dom. Hoppade fram och började pilla på filtrena i stereon, ställde ner högpassfiltret till middarna och då minskade nivå på basen igen, ändrade då brantheten på filtret till subbarna från 24dB till 12dB och fasvände dom, vips så lät det lika bra oavsett delning på middarna! Och nu ger dom även en rejäl ökning av basen när man sänker delningen på dom. smile

Får se vad jag hittar på för nåt kul projekt härnäst, ska byta däck i veckan hade jag tänkt men det är inte så kul att ta kort på. Börjar även bli rejält sugen på att bygga om i skuffen, stoppa i lite roliga saker från Alpine kanske...

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
ChriZtoffer GAS democar 2018!
29 augusti 2010 · 8 744 Inlägg

Haha jadu det är en bra fråga! Nu har jag fått ännu en dum idé, nämligen att byta högtalarkablarna till framsystemet. tongue Massa skarvar på dom som sitter där samt att några är lite för korta, så nu ska det i Biltemas finfina kablar istället (kör Julas stenhårda vassa skräpkabel nu). Tänkte roa mig med kabelbytet i morgon ifall vädret tillåter. smile

Dämpningen i taket gjorde iaf nytta, har inte testat om jag ökat nåt i dB men ljudet känns betydligt tightare nu och det mesta av skramlet har försvunnit! Dock så flexar innertaket fortfarande så nu är lampan i bakre takbelysningen mer eller mindre död, den blinkar i takt med basen eller om man slår på den...

Märkte även en till tråkig sak idag, var till Gävle på cruising och på vägen hem spelades det på ganska så friskt, när jag sen kom hem till Falun så åkte ner jag ner på stan och fortsatte att stå och spela lite men monoblocket gick i protect om man spelade för högt! Tvivlar på att värmen var något problem, 4-kanalarn var bra mycket varmare, och spänningen dippade inte under 12,3V. Nån som har nån idé? Kanske dags att byta steg eller nåt.

Senast redigerat av ChriZtoffer (29 augusti 2010)

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
ChriZtoffer GAS democar 2018!
5 september 2010 · 8 744 Inlägg

Nu tycker jag det är dags för lite uppdatering här, har inte hänt så jättemycket den här veckan då jag äntligen fått jobb och dessutom har hjälpt en kompis att bygga baslåda. Men jag har iaf hunnit byta högtalarkablarna till framsystemet, var väl kanske inte det allra nödvändigaste men dom gamla var lite korta och skarvade på ett flertal ställen (dom har hängt med rätt länge, har byggt om framsystemet ett antal gånger). Nu sitter det istället Biltemas 1,5mm2 kablar till koaxialerna och 2,5mm2 till midbasarna. Väldigt trevlig kabel att hålla på med! smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/66688/989517_cra9sh.jpg

Bytte även kontakterna (sitter bak vid steget för att underlätta omkoppling och fasvändning) mot guldplätterade bananisar. Kostar hela 6kr paret! wink Dom fyra andra rören är för skarven mot kablarna ut i dörrarna. Fick även hem (äntligen) Amega emblemen.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/66688/989499_5lw0bc.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/66688/989512_j43rh8.jpg

Osäkert om kabelbytet gjorde nån skillnad för ljudet men det känns bättre med nya fina kablar utan massa skarvar och dessutom med rejäla kontakter, så nu behöver jag iaf inte oroa mig för att det ska glappa eller jävlas på annat vist där.

I går lyckades jag även bränna säkringarna på monoblocket! Troligtvis så har nån av dom gått tidigare då steget protectade förra helgen efter en tur till Gävle med ganska så hög musik på vägen hem. Därmed så har det gått lite väl mycket ström genom dom kvarvarande vilket har resulterat i att plasten smält(!) rejält på flera av dom. Nu sitter det nya i och monoblocket funkar som det ska igen. smile
https://www1.garaget.org/gallery/archive/66688/989526_rme7ej.jpg

Tack vare att jag äntligen fått jobb (om än på obestämd tid) och dessutom fått in lite pengar på annat så blir det snart beställning av sänkfjädrar (så fronten kommer närmare backen, bilen ser väldigt baktung ut nu) och kanske även nya basar och nåt nytt steg...

Senast redigerat av ChriZtoffer (5 september 2010)

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
ChriZtoffer GAS democar 2018!
5 september 2010 · 8 744 Inlägg

Absolut, fast då brukar det ändå vara detaljer som syns, kablarna syns inte om man börjar riva. wink Men det känns skönt ändå å veta att dom som sitter där är fräscha och med bra kontakter.

Hehe nej inte jag heller, blev minst sagt förvånad när jag plockade ur dom, tråden lär ju nästan ha glött!

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
ChriZtoffer GAS democar 2018!
6 september 2010 · 8 744 Inlägg

Ja kabelbytet vart lite hastigt av, hade jag varit smart så hade jag bytt dom när innertaket ändå var nere men men... tongue Steget var dock lite smålurigt, trodde det var överhettat när det gick i protect men tur att resten av säkringarna brann så man hittade det verkliga felet.

Tack så mycket! Känns kul att äntligen börja dra in lite egna pengar igen. smile Jag jobbar för tillfället på lager, Förlagssystem närmare bestämt, står och packar böcker. Trivs rätt bra med det, okej betalt och man får röra på sig.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
ChriZtoffer GAS democar 2018!
25 september 2010 · 8 744 Inlägg

Nu tycke jag det är dags att jag får skriva av mig lite här igen. smile När jag köpte nya fälgarna tidigare i somras så fick jag med nya däck och rådet att byta dom omgående. Dom som satt på skulle vara snedslitna och kassa men jag har kört på dom ända tills alldeles nyligen och det har fungerat ypperligt utom när det tokregnat. Men hösten är här nu och jag kände att det var dags att byta innan bilen ligger i ett dike eller det uppkommer nån annan otrevlig situation.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/66688/998639_qnotus.jpg

Tur var det att jag bytte däcken då det öste ner rätt rejält med regn idag när jag åkte till Bollnäs för att vara med på finalen i dB-cupen. Tydligen så hade nån fått för sig att gräva sönder typ 1,5mil av vägen så det var lervälling och stora gropar där, blä.... Men fram kom vi till slut och tur var väl det, lyckades nämligen återigen knipa en 1a plats i SQ-tävling! smile Den här gången med lite mer motstånd. Hade ungefär samma synpunkter på ljudet som dommaren så jag vet ungefär vad som ska åtgärdas i vinter. Först ut nu blir nya basar, ska även beställa hem amegas nya lilla sub när den släpps för att testa. Ny huvudenhet står också på listan liksom nya steg, så det är bara att jobba på och dra in mer pengar!

https://www1.garaget.org/gallery/archive/66688/999276_ebikp5.jpg

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang