ChriZtoffers garage: Saab 9-3SS -03 {Alpine/DigitalDesigns} projekt med mer...

Projektet startade för 4år sedan med en enklare uppgradering av ljudsystemet men allteftersom kraven och erfarenheten ökade så har även nivån på ljudsystemet ökat. Även vissa utseendemässiga förändringar har skett både in och utvändigt samt en liten ökning av prestandan.
  • 185 Följare
  • 705 088 Visningar
  • Projektet avslutat 9 september 2014
Hamilton
24 juni 2010 · 8 872 Inlägg

ChriZtoffer skrev:
Nä jag vet att det inte direkt är att rekommendera, LMM ska vist vara lite känslig och ärligt talat så lät det inte så som jag hade förväntat mig, nästan lite löjligt ljud, så vi får se hur länge det dröjer innan originalfiltret åker tillbaks. Vad händer det för nåt skoj i Gävle den 25/7då? smile

Samma träff som du var på förra året, kommer säkert upp en tråd om träffen i år igen.

Ja ljuden blir ju bara löjligt med ett öppet filter

Fotograf på tierpidag.se
ChriZtoffer GAS democar 2018!
24 juni 2010 · 8 744 Inlägg

Åhå där ser man, det var ju väldans trevligt förra året så dit ska jag i år igen, så då syns vi där! smile Vist faktist inte om att det skulle bli en sån träff i år igen.

Ja lite löjligt blev ljudet allt, så originalboxen åker nog tillbaks igen.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
ChriZtoffer GAS democar 2018!
20 juli 2010 · 8 744 Inlägg

Nu är semesterveckan på Gotland över och jag fick äntligen på fälgarna som jag köpte innan jag åkte iväg! smile Har kollat en längre tid efter nåt intressant på blocket men inte hittat så mycket, antingen så har det varit för dyrt eller så har dom funnits för långt bort.

Men jag fastnade för en uppsättning Kosei Sniper som jag hittade för ett bra tag sedan, fast det var fel bultdelning och navhål på dom. Dock så visade det sig att navhålet gick att fixa med navringar och bultdelningen löste sig med hjulbultar med flytande kona, så det fick bli en liten tripp ner till Arboga. Men väl där så fick jag ändå inte på dom på bilen, diametern på hålet innanför navhålet var för liten och navringarna som jag köpt passade inte, men jag gav inte upp utan dom fick följa med hem.

Väl hemma sen så var det "bara" att sätta igång med fräsen och ta upp fälgcentrum ca 2mm, hade gått bra ifall man fått lite smörjning men det hade jag såklart inte så frässtålet satte igen sig typ hela tiden... Men igår kväll blev den sista fälgen klar och nu sitter dom på bilen! Bara nya hjulbultar och centrumkåpor med SAAB-logo som fattas, och så ska det på nya däck & en liten sänkning fram. smile

https://www1.garaget.org/archive/67/66688/89685/89685-1986033.jpg
https://www1.garaget.org/archive/67/66688/89685/89685-1986034.jpg

Nya bilder kommer sen, regnar ute nu och varken jag eller kameran tycker om det, så ni får hålla till godo med dom här så länge.


MVH// Christoffer

Senast redigerat av ChriZtoffer (20 juli 2010)

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
_DamnIt R1 driver!
20 juli 2010 · 5 128 Inlägg

Dom fälgarna gjorde sig riktigt bra på bilen du! smile

lingua
20 juli 2010 · 2 271 Inlägg

Riktigt fint det där du!smile
Dock tyckte jag hörde bilen viska att hon vill färdas närmre backen?big_smile

Saab 9000 Talladega "T5.5 Kortmotor" (1988)
Aaaaaaalm
20 juli 2010 · 584 Inlägg

Riktigt snyggt big_smile
Du få köpa en sänksats från chassit.se nu då smile
Det gjorde riktigt gott på bilen. Trevligare att köra nu! tongue

Saab 4 Life!
Saab 99 GL CAB "Cabben" (1982)
ChriZtoffer GAS democar 2018!
20 juli 2010 · 8 744 Inlägg

Ja det blev helt klart skillnad! smile Var ut och körde en sväng nyss, tyckte bilen gick väldigt stabilt förut men nu är det helt klart några steg värre! Sänkning kommer absolut, ska bara skrapa ihop lite pengar till det så blir de beställning, bak är den alldeles lagom låg nu (får typ in handen mellan hjulhus och hjul) fram är den dock lite hög (ca 55mm mellan skärmkant och däck, 30mm bak). Hittade en bild nu också som jag tog innan semestern där man ser skillnaden mellan original 16" och dom nya:

https://www1.garaget.org/gallery/archive/66688/967107_gzrv4w.jpg

Enda tråkiga nu (förutom att bilen ser jättehög ut fram) är väl att bromsarna ser så pluttiga ut! tongue Fast dom ska inte bytas, inte än på ett tag iaf.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Fellow
21 juli 2010 · 1 581 Inlägg

Mäktigt imponerad av ditt bygge:)! ÄR själv ute efter samma typ av ljud som dig, BRA tryck men fortfarande mkt SQ. Ska försöka bygga lådor jag med i vinter i dörrarna men ser jobbigare ut än jag trodde. Bygger du lådan på mellanplåten helt eller? Har lite samma problem med mina UP6I att dem inte riktigt slår så kraftigt som dem bör dem sitter öppet monterat i dörren.

ChriZtoffer GAS democar 2018!
21 juli 2010 · 8 744 Inlägg

Kul att höra! smile Ja nog ska det gå att spela högt allt, men det ska låta bra ändå. Lådprojektet är nerlagt, nya middarna spelar bra nog ändå (fast jag skulle haft i ett par till) och vill ha minst 10L, gärna 40L för att spela bra. Volymer som jag aldrig kommer få till med lådor i dörrarna utan en massa jobb, så det får bli mer dämpning istället. Funderar även på att kapa upp hålet i plåten bakom dörrhögtalarna då det smalnar av en hel del vilket jag tror påverkar middarna och deras förmåga att spela låga frekvenser. Eller så köper jag ett par till och bygger om dörrarna helt.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Obx
22 juli 2010 · 1 535 Inlägg

Gillar ditt bygge starkt:)

Spl Dynamics/db Akuten
BMW 740il "Fatass" (1996)
Volkswagen Golf III "Golden Lady" (1995)
ChriZtoffer GAS democar 2018!
4 augusti 2010 · 8 744 Inlägg

Tack du, ditt bygge är fränt det med även fast det är mer åt andra hållet. smile

Håller på och pysslar lite mer med ljudet nu igen (sa inte jag för bara nån post sedan att jag skulle låta det vara? Suck...), det är återigen dörrarna som ska få sig en översyn. Har fått för mig att den dumma avsmalnande formen på bafflarna hindrar luftflödet och gör så att Amegorna inte kan spela som dom ska, får lov att dela dom vid 70Hz/24dB för att kunna spela någorlunda högt, annars så avger dom samma typ av oljud som alla andra middar jag testat i dörrarna (vilket jag hela tiden trott var genomslag).

Bafflarna ser nämligen ut så här.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/66688/974810_5fqqy3.jpg

Med en högtalare i blir det så här, som en avsmalning mot magneten vilken borde hindra luften en del och även ge en del reflexer tillbaks mot konen.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/66688/974808_lxx5r1.jpg

Kikade även lite på hur långt det är kvar till rutan när den är nedvevad och det är ca 2cm, det skulle alltså gå att göra baffeln något grundare för att få högtalaren längre in men frågan är om det gör någon skillnad. Blir ju mer att fylla ut med fogskum mot dörrsidan då.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/66688/974822_7uuyan.jpg

Slänger med en till bild på bilen med nya fälgarna också. smile
https://www1.garaget.org/gallery/archive/66688/974828_8q1xd4.jpg


MVH// Christoffer

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
ChriZtoffer GAS democar 2018!
8 augusti 2010 · 8 744 Inlägg

Nu är nya bafflarna klara och hålen i dörrarna uppkapade. smile Har lite dåligt med verktyg för att jobba med plåt så jag borrade så tätt jag kunde och kapade sen med dremeln, funkade kanon!
https://www1.garaget.org/gallery/archive/66688/975220_p6l51c.jpg

Slipade sen kanterna och gjorde dom så släta som möjligt och la sen på lite färg (hammarlack silver, vilken är väldigt nära bilens originalfärg märkte jag).
https://www1.garaget.org/gallery/archive/66688/975435_sh2z5u.jpg

Slängde ihop nya bafflar av MDF och karosseriplyfa (samma som förut) men gjorde dom så tunna som möjligt, är bara nån millimeter kvar till rutan nu. Rundade alla kanter på baksidan och la på ett lager med butylmassa innan jag satte fast bafflarna i dörrarna. Alla glipor och hål är också tätade med butylmassa så nu ska det absolut inte kunna läcka nån luft.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/66688/976436_bokcbc.jpg

I med middarna, på med dörrsidor och provspela.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/66688/976438_gu2t9y.jpg

Blev klart bättre men inte så som jag trodde det skulle bli, går visserligen att spela högre med lägre delning men inte såpass som jag hade hoppats på. Känns som att dom spelar mer exakt och med mer "snärt" nu än förut, ljudet som uppstod vid höga volymer förut har iaf försvunnit men nu verkar det som att steget inte vill istället. sad Är visserligen inget direkt dyrt steg men det lämnar skapligt med effekt och får jobba i 4Ohm på alla kanaler så jag tycker kontrollen borde finnas, men tydligen inte. Testade även att brygga ett par kanaler till en mid men det blev inte bättre.

Nån dag i veckan ska jag (om vädret tillåter) bygga upp med fogskum runt/mellan högtalare och dörrsida igen (så här blev det senast) för att se till så allt ljud tvingas ut i kupén istället för att riskera akustisk kortslutning bakom dörrsidan. Funderar även på att byta ut steget, eller iaf prova med nåt annat och se ifall det blir någon skillnad, har inte råd med byte nu men är alltid kul att planera för framtiden. Har lite planer för nästa bil/bygge som inkluderar Alpines PDX steg, kanske påbörjar dom planerna lite tidigare än tänkt...

Senast redigerat av ChriZtoffer (8 augusti 2010)

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
racer-putte
8 augusti 2010 · 6 558 Inlägg

va du donar pööjk tongue va äre ja ser i dörren ingen kabel-strumpa fy fy fy ...  vore ja du skulle ja testa ett nytt steg till middarna ..tror de e där det sitter mest ...får nu ha du jue tatt bort tratten å smile  för nu får dom andas som dom ska iaf smile

www.avd.se hollywood energetic eXcursion u-Dimension
MIKK0 Designer.
8 augusti 2010 · 1 260 Inlägg

racer-putte skrev:
va du donar pööjk tongue va äre ja ser i dörren ingen kabel-strumpa fy fy fy ...  vore ja du skulle ja testa ett nytt steg till middarna ..tror de e där det sitter mest ...får nu ha du jue tatt bort tratten å smile  för nu får dom andas som dom ska iaf smile

Näääe, jag vet vad som hjälper, u-dimension. Hört att man kan sätta dom hur som helst utan att det låter dåligt. Tror det var aftonbladet som skrev det! roll

Remember, remember the fifth of November, the gunpowder treason and plot,
i know of no reason why the gunpowder treason should ever be forgot
ChriZtoffer GAS democar 2018!
8 augusti 2010 · 8 744 Inlägg

Nej det stämmer Patrik ingen kabelstrumpa i mina dörrar, har ju ingen att sätta dit. wink Sen så syns den ju inte heller, däremot så kunde de ha varit snyggt att ha vid stegen! Och ja nytt steg till middarna är nog nästa prioritering, skulle bara ha testat nåt annat så man vet att felet verkligen sitter där. Om inte så vetetusan vad jag ska ta mig till... Blev då en klar skillnad upp till och med normal lyssningsvolym nu iaf, inga problem att dela dom nedåt 50Hz men ska man spela högt så börjar det låta tråkigt.

Å U-dimension va e de för någe, kan man äta de eller? wink Nej jag håller mig nog till Amega, vet att dom kan prestera men det gäller att få till det å.

Senast redigerat av ChriZtoffer (8 augusti 2010)

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
MIKK0 Designer.
8 augusti 2010 · 1 260 Inlägg

ChriZtoffer skrev:
Nej det stämmer Patrik ingen kabelstrumpa i mina dörrar, har ju ingen att sätta dit. wink Sen så syns den ju inte heller, däremot så kunde de ha varit snyggt att ha vid stegen! Och ja nytt steg till middarna är nog nästa prioritering, skulle bara ha testat nåt annat så man vet att felet verkligen sitter där. Om inte så vetetusan vad jag ska ta mig till... Blev då en klar skillnad upp till och med normal lyssningsvolym nu iaf, inga problem att dela dom nedåt 50Hz men ska man spela högt så börjar det låta tråkigt.

Å U-dimension va e de för någe, kan man äta de eller? wink Nej jag håller mig nog till Amega, vet att dom kan prestera men det gäller att få till det å.

Äta? Nej dricka! Lite salt och lime så är det bara hinka. 4or funkar om du vill minnas nått dagen efter, vill du gå all in kör du på 6or! wink

Remember, remember the fifth of November, the gunpowder treason and plot,
i know of no reason why the gunpowder treason should ever be forgot
slender
9 augusti 2010 · 15 Inlägg

Ser ut att bli grymt i dörrarna nu! Men du verkar aldrig bli helt nöjd ju tongue

Tänkte själv dämpa mina nu i veckan och även byta 3,5'orna i instrumentpanelen och sätta in ett slutsteg med 6x9" i hatthyllan. Är Hertz nåt att ha eller? Funderar nämligen på dessa:
https://www.blekingebilradio.se/product … ory_id=165
och
https://www.blekingebilradio.se/product … z-ecx-6903

Mvh Marcus

Senast redigerat av slender (9 augusti 2010)

ChriZtoffer GAS democar 2018!
9 augusti 2010 · 8 744 Inlägg

MIKKO: Ahaaa, det är så dom fungerar! Hmm ja då ska man inte köra när man använder dom då, vill ju inte åka fast i nån blåskoll. wink


Slender: Ja nog blir det bättre allt men nöjd är jag inte än nej, vet inte om jag nånsin kommer bli nöjd med installationen i den här bilen. tongue Får se om det kanske blir ett frontsub bygge framöver, då kanske man med lite tur blir nöjd, eller om jag byter steget till framsystemet.

Hertz gör mig veterligen bara vettiga saker, har inte hört dom där 6x9orna men 3,5orna låter bra iaf och är helt klart värda pengarna! Är ganska enkelt att få till bra tryck med sjysta 3,5or i våra bilar å, bara se till så att det är tätt runtom dom och att dom får nog med effekt. Så kör på dom du!

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
slender
9 augusti 2010 · 15 Inlägg

ChriZtoffer skrev:
MIKKO: Ahaaa, det är så dom fungerar! Hmm ja då ska man inte köra när man använder dom då, vill ju inte åka fast i nån blåskoll. wink


Slender: Ja nog blir det bättre allt men nöjd är jag inte än nej, vet inte om jag nånsin kommer bli nöjd med installationen i den här bilen. tongue Får se om det kanske blir ett frontsub bygge framöver, då kanske man med lite tur blir nöjd, eller om jag byter steget till framsystemet.

Hertz gör mig veterligen bara vettiga saker, har inte hört dom där 6x9orna men 3,5orna låter bra iaf och är helt klart värda pengarna! Är ganska enkelt att få till bra tryck med sjysta 3,5or i våra bilar å, bara se till så att det är tätt runtom dom och att dom får nog med effekt. Så kör på dom du!

Vad innebär ett frontsub-bygge då? Såg någon en gång som hade satt en bas i/under handsfacket, är det något sånt du menar då?

Tror jag testar dom högtalarna då, fungerar 3,5'orna direkt med original slutsteg eller? dom är på 4 Ohm, möjligt att jag sätter in ett nytt slutsteg till framsystemet framöver också men tänkte köra med original till att börja med, bara plug-and-play?

Nu ska jag bara luska ut hur jag ska koppla in slutsteget som ska vara till 6x9'orna också roll

Mvh Marcus

ChriZtoffer GAS democar 2018!
9 augusti 2010 · 8 744 Inlägg

Exakt! Bas nånstans fram, med största sannolikhet i handskfacket då det är enda ställa mig veterligen som det får plats en på. Annars så vore det fränt att fortsätta dörrlådebygget och stoppa i ett par JL 6,5" basar där, borde bli lagom med volym åt dom. smile

Tja nu är det ju inget slutsteg till 3,5orna original, dom går direkt på huvudenheten å den ger ut hela 15W så räkna inte med nåt herrejösses ljud, blir något bättre om man driver dom med AMP1 men då blir det lite kabeldragning och du är tvungen att driva dörrhögtalarna med annat steg. Signal till steget åt 6x9orna tar du från dörrhögtalarna, då får du allt från 40Hz och uppåt å kan strunta i 4" högtalarna bak i hatthyllan.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang