ChriZtoffers garage: Saab 9-3SS -03 {Alpine/DigitalDesigns} projekt med mer...

Projektet startade för 4år sedan med en enklare uppgradering av ljudsystemet men allteftersom kraven och erfarenheten ökade så har även nivån på ljudsystemet ökat. Även vissa utseendemässiga förändringar har skett både in och utvändigt samt en liten ökning av prestandan.
  • 185 Följare
  • 705 088 Visningar
  • Projektet avslutat 9 september 2014
ChriZtoffer GAS democar 2018!
25 september 2010 · 8 744 Inlägg

Tack både två! smile Synd du inte var med MIKKO, alltid kul med mer motstånd. wink

En lite beskrivning av SQ-tävlande för dig då Hamilton (& ja Engeltofta kommer jag absolut till igen nästa år). SQ står för SoundQuality, det går helt enkelt ut på att få till en anläggning som låter så korrekt (välljudande) som möjligt. Moment som ingår in i SCC cupen är:
* ljudbilden - Ljudet ska inte höras mest från högtalaren närmast dig, utan det ska låta som att du har artisten framför dig på en scen. Instrumenten ska vara utplacerade som vid inspelningen och sångaren/sångerskan i mitten.
* Tonal balans - Som sagt det ska låta korrekt, inte som att sångaren håller för näsan eller att trummisen sitter i en plåtlåda och spelar. Instrument och sångare/sångerska ska låta så som det är tänkt!
* Lyssningsglädje - Det ska vara kul att lyssna på musik, det tycker nog dom allra flesta, men det ska inte bara vara drag i musiken på hög volym utan även vid den volym som är vid bedömning (vilket är ungefär normal samtalsvolym). Musiken ska inte bara höras, den ska kännas också.

Allt detta bedöms av en utbildad dommare som har en skiva med lite speciella låtar där denne ska lyssna efter vissa saker som ska låta på ett speciellt vis (normal musik, men väldigt bra inspelad).

Kort och gott, SQ. smile

Senast redigerat av ChriZtoffer (26 september 2010)

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
ChriZtoffer GAS democar 2018!
26 september 2010 · 8 744 Inlägg

Tack så mycket grabbar! smile

Fick besök av Pierre från Seastreamsgarage idag som skulle hjälpa mig att få lite mer fart på middarna. Efter en stunds lyssnande fick jag svaret byt steg, så det blir nog nästa uppgradering för ljudet. Middarna ska få en chans till. smile Ska åka ner till honom nån dag framöver och testa lite olika steg så får vi se vad det blir.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
ChriZtoffer GAS democar 2018!
27 september 2010 · 8 744 Inlägg

_DamnIt skrev:
Stegen gör verkligen mycket mer än man vill tro! smile Men vad är det, det är väl Amega middar du kör på? Och vad jag vet så trivs dom ju bra med myyyyyycket effekt! smile

Korrekt, Amegas 6,5" middar i dörrarna och 3,5" koaxialer på brädan. Dom matas med 100Wrms var nu så effekt finns, men p.g.a låg dämpfaktor så klarar inte steget av att hålla i konerna när man drar på. Skulle vilja prova med Alpines PDX-F4 men hittar ingen i närheten som säljer såna, BRL säljer visserligen Alpine men har inte PDX stegen hemma. Annars så blir det nog Mosconi istället, har bara läst bra om dom. smile

DELTAA skrev:
Ja ja säger som dom andra å smile Grattis igen.
De är som ja har sagt, Snart är du uppe och plockar dom stora "SQ grabbarna" en efter en wink
Nytt 4-kanals steg, sen så blir de ännu mera mumma big_smile

Haha ja tack då! wink Hehe jo man kan väl alltid hoppas, är väl bara att bygga vidare och byta ut det som inte hänger med. smile

Apropå ingenting så roar jag mig idag med att borra upp högtalargallren till dörrarna. Har funderat på det förut men aldrig kommit igång, men när Pierre tipsade om det igår så bestämde jag mig för att få det gjort så nu ska jag bara fixa lite småborrar och sätta igång. Hoppas att middarna kan andas lite bättre sen. smile

Senast redigerat av ChriZtoffer (27 september 2010)

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
ChriZtoffer GAS democar 2018!
27 september 2010 · 8 744 Inlägg

Mosconi är väl inte jättekända men kommer iaf från Italien och ska vara riktigt välljudande med bra kontroll! Vissa säger att dom är i närheten av Genesis ljudmässigt så dom passar nog alldeles kanon till Amegorna. smile PDX-serien är Alpines värsta, väldigt små digitala steg som ger bra med effekt och har väldigt hög dämpfaktor. Födelen jag ser med dom är att dom är väldigt små och drar lite ström, nackdelen är priset. Inte för att Mosconi är billigare men det kommer gå åt fler steg i nästa bygge om jag kör Alpines så då blir det billigare med Mosconi. Men jag ska låta öronen avgöra, ska bara hitta nånstans att testa Alpine stegen.

Monoblocket kommer jag inte byta ut till att börja med, det får hänga med ett tag till men planen är ju att även det ska ut så småningom till förmån för ett Alpine PDX-M12 eller Mosconi AS200.4 (beroende på vad det blir för 4-kanals).

Senast redigerat av ChriZtoffer (27 september 2010)

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
ChriZtoffer GAS democar 2018!
27 september 2010 · 8 744 Inlägg

Ja helst skulle ja ju såklart vilja ha Genesis steg men budgeten räcker inte riktigt så långt, har egentligen inte råd med Mosconi AS eller Alpine PDX heller men det får lösa sig framöver.

Jag är jättenöjd med Biltemabatterierna än så länge, dom gör sitt jobb och dom gör det bra! smile Blinkningarna är som bortblåsta och det går att dra på rejält utan att det låter illa. Funkar säkert ännu bättre med dyrare batterier men det känns inte intressant.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
ChriZtoffer GAS democar 2018!
27 september 2010 · 8 744 Inlägg

_DamnIt skrev:
Det är ju klart, man kan ju inte alltid ha råd till det värsta! Man får ju helt enkelt byta upp sig med tiden, ta det ett litet steg åt gången! smile

Okej, men det låter ju toppen! För jag själv måste ha iaf 2st batteri till sen, och då känns det som att biltema är mest prisvärt!

Ja sämre lär det då inte bli iaf, läste nyss ett test i Cars 'n Audio Magazine där Mosconi AS100.4 pekades ut som bästa steget mot 7 andra, bland annat DLS A4 som jag också kollat lite på. Så det räcker nog långt för mig och det här bygget. smile

Ja Biltemas batterier känns absolut prisvärda, får ju en hel sopsäck med batterier där istället för t.ex. ett Banner Runnig Bull.

stRaend skrev:
Grattis big_smile Får väl försöka få ihop något till elmia så vi kan mötas ^^

Tackar! big_smile Det tycker jag absolut du ska göra! Må bäste man vinna! wink

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
ChriZtoffer GAS democar 2018!
27 september 2010 · 8 744 Inlägg

racer-putte skrev:

ChriZtoffer skrev:

_DamnIt skrev:
Det är ju klart, man kan ju inte alltid ha råd till det värsta! Man får ju helt enkelt byta upp sig med tiden, ta det ett litet steg åt gången! smile

Okej, men det låter ju toppen! För jag själv måste ha iaf 2st batteri till sen, och då känns det som att biltema är mest prisvärt!

Ja sämre lär det då inte bli iaf, läste nyss ett test i Cars 'n Audio Magazine där Mosconi AS100.4 pekades ut som bästa steget mot 7 andra, bland annat DLS A4 som jag också kollat lite på. Så det räcker nog långt för mig och det här bygget. smile

Ja Biltemas batterier känns absolut prisvärda, får ju en hel sopsäck med batterier där istället för t.ex. ett Banner Runnig Bull.

stRaend skrev:
Grattis big_smile Får väl försöka få ihop något till elmia så vi kan mötas ^^

Tackar! big_smile Det tycker jag absolut du ska göra! Må bäste man vinna! wink

hehehe du mena ... må bäste lill-pöjk vinna  tongue big_smile wink

Jaja what-ever, tokspöa ju dig i Bollnäs iaf. wink Men det hoppas jag att du försöker ta igen till nästa år!

Edit: Har varit "ofrivilligt ledig" idag och bestämde mig för att sysselsätta mig med nåt, det blev till att borra högtalargaller. Original var öppningen inte särskilt stor, hålet i dörrsidan är betydligt större.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/66688/1000403_46nh6n.jpg

Efter en stund med dremel, 1,3mm borr och slipstift såg det ut så här istället, nu är det då inte gallret som hindrar luften (hoppas jag).

https://www1.garaget.org/gallery/archive/66688/1000406_khwzyh.jpg

Nu ska jag bara slipa klart det andra gallrets baksida också så åker dom tillbaks i bilen igen sen. smile

Senast redigerat av ChriZtoffer (27 september 2010)

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
ChriZtoffer GAS democar 2018!
3 oktober 2010 · 8 744 Inlägg

Haha ja jag gjorde nog det, men nu lämnar jag över SCC till er andra, nu ska vi upp i riktiga ligan och kriga! wink Trist att tappa bort såna saker som serviceboken, men det är bara att leta leta och åter leta, den finns där nånstans!

Just därför så ska jag INTE testa ett dualmono! Har inte råd med det och dom är svåra att få tag på numer. wink Nej jag får nog nöja mig med Mosconi AS eller Alpine PDX i den här bilen, tror dom räcker rätt så långt dom å. smile

Men just nu sitter jag och kollar på nya basar, Blekingebilradio har bra pris på både Hertz ES300 och DLS RW12, gäller bara att bestämma sig för nån av dom och hoppas på att den passar i lådorna. Plocka nyss ur ena lådan och tog ur basen för att mäta lite, magneten var större än jag kom ihåg så det kan t.o.m funka med Alpines Type-R, fast då är det lite andra pengar...

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
ChriZtoffer GAS democar 2018!
3 oktober 2010 · 8 744 Inlägg

Haha ja jag har vunnit 2/3 av dom tävlingar jag ställt upp på hittills, dock vunnit alla tävlingar jag varit på i år. wink Det blir Experienced Unlimited för min del nästa år så får vi se hur det går och hur länge till jag har den här bilen. Är grymt sugen på en cab men då lär jag fixa ett fast jobb först.

Hehe aja vi får se då, vore ju kul att testa bara för att annars. smile Men det får nog ändå bli Mosconi eller Alpine i den här bilen, om jag gillar hur dom låter vill säga.

Hade jag haft råd så hade jag köp ett par av varje, men nu är jag mest villrådig. Är osäker på om Hertzen får plats i lådan, blir nog tight mot bakväggen! DLSen får plats men frågan är om jag blir nöjd med den, vill ha nåt som går djupare än dom jag har nu men vill ändå inte tappa tryck. Just därför så tror jag mer på Hertzarna så det blir nog dom ändå, får väl bygga om lite i värsta fall så dom får plats. Hålbilden för skruvarna är iaf rätt redan nu. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
ChriZtoffer GAS democar 2018!
20 oktober 2010 · 8 744 Inlägg

Hehe ja, men när man redan har en tung bil med en massa ljud i så känns det inte som att nåt kilo till har så stor inverkan, förutom den ljudmässiga då. wink Tack så mycket! Jodu, den vägen var RIKTIGT kass, kommer undvika den i största möjliga mån tills den är klar, vilket inte borde vara så svårt då jag bara åker till Bollnäs för att tävla i ljud. tongue

Senast redigerat av ChriZtoffer (20 oktober 2010)

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
ChriZtoffer GAS democar 2018!
26 oktober 2010 · 8 744 Inlägg

Kul att höra! smile Imponerande att du orkat läsa igenom 23 sidor med diverse svammel och uppsattsinlägg. wink

Har inte hänt sådär jättemycket med bilen nu, sitter mest bara och väntar på nya vinterdäcken som borde komma vilken dag som helst. Men idag var jag "ledig" så jag passade på att koppla in skiljerelät som har legat i garderoben och skräpat sen i början av sommaren. Fixade dit en strömbrytare så att relät kan styras automatiskt (kopplar samman batterierna när bilen är igång), vara av eller styras manuellt (kan vara bra om det främre blir kasst i vinter).

https://www1.garaget.org/gallery/archive/66688/1011933_lrbxo1.jpg

Fick tyvärr lov att sätta det upp-&-ner då torpedväggen buktar utåt under så det gick inte att skruva fast åt rätt håll, men har tätat runt kanten med smältlim så det borde hålla skapligt tätt iaf.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/66688/1011935_wb01jf.jpg

Efter en stunds mätande så hittade jag ett par lämpliga tomma säkringsplatser i motorrummets säkringsbox, den ena ger konstant 12V och den andra tändningsplus. Tänkte plocka ut kablarna på undersidan så att man kunde säkra av dom men det blev på tok för mycket jobb då hela boxen är tätad.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/66688/1011938_e77n6t.jpg

Passade på att göra klart kabeln från batteriet nu också. Har inte klippt den förut då jag inte visste hur lång den skulle vara, men nu så är det lagom längd på den och t.o.m krympslang i ändarna för att verkligen markera att det är en pluskabel (och för att dölja eventuellt spretande kardeler). Kabeln mellan batteri och säkringshållare är 50mm2 och den hade jag inte krympslang till så där fick det bli röd eltejp med genomskinlig krympslang utanpå.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/66688/1011944_2737uz.jpg

Det var allt för den här gången, kanske inte den roligaste uppdateringen men visar iaf att det händer nåt här i garaget. Men nu är det annars mest radiostyrda bilar som gäller (igen), gäller ju att ha nåt att leka med under vintern också. smile


MVH// Christoffer

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
ChriZtoffer GAS democar 2018!
31 oktober 2010 · 8 744 Inlägg

Oddis skrev:
Har nu läst igenom hela din tråd, önskar jag hade ditt tålamod och din skicklighet. Bra jobbat.
Har precis införskaffat mig en Saab 9-3 04. Problemet är att det sitter nån förskräcklig orginalsak däri, cd växlare med noll möjlighet till mp3 och annat roligt. Tror dessutom att det bara sitter högtalare i fram på den. Och som jag har förstått det så är det en ren mardröm att byta om man inte kan något smile
Går det att med enkla medel byta utan att "Gifta" in stereon. Eller är det bästa sättet att installera enheten utöver, hitta nån bra plats för den??

Oddan

Tålamod får man med tiden, skickligheten likaså. wink Om du ska bygga vidare på ditt system med originalgrejer så måste det programmeras om med en TECH-2. Om det är så att du har minsta systemet (ett par högtalare på instrumentbrädan och ett par i hatthyllan) så finns inga alternativ förutom originalsaker eller att göra så som jag gjort, bygga ett helt nytt system. Detta då det inte finns nåt bra ställe att plocka ut en fullregistersignal på. Om du däremot har högtalare i dörrarna så går det att plocka signal från dom, men har du bara orken och lusten så råder jag dig att bygga ett helt nytt system, kommer låta många gånger bättre och du kan få med alla funktioner du vill!

_DamnIt skrev:
Vad hittade du ditt skiljerelä? smile

Och bra jobbat, precis som vanligt! smile

I mitt "bra-att-ha-saker" skåp. tongue Där det har legat sen det köptes på BRL i våras, finns tyvärr inte på deras hemsida men om man ringer till dom så kan dom fixa det, fanns på lager i Borlänge iaf. Tackar smile

Har förresten klurat och undersökt lite idag, finns risk för att det blir portade lådor i vinter och att nya stegen hamnar på annat ställe än i hatthyllan. Vill få bort alla synliga komponenter så att det ser så original ut som möjligt. Stealth is the shit. smile

Senast redigerat av ChriZtoffer (31 oktober 2010)

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
ChriZtoffer GAS democar 2018!
1 november 2010 · 8 744 Inlägg

Oddis skrev:
Det kommer bli ett helt nytt sytem, men det som gäckar mig är det här med alla signalerna, hur man fixar det utan att förstöra hela systemet.

Se fram emot dina vidare projekt, man för en hel del bra tips och tricks.

Okej, isåfall så behöver du inte programmera om nånting. Det enda jag gjort med originalsystemet nu egentligen är att plocka ur CDs-spelaren och loopa fibern som går till den sen så har jag dragit om kabeln som normalt går till höger högtalare på brädan och kopplat den till centern, då får jag alla varningsljud och sånt från den. Sen så är det "bara" att fixa i en ISO-kontakt i bilen och börja koppla.

Fortsättning på projektet kommer snart! Blir troligtvis nytt steg till framsystemet vid nästa löning. smile Håller på och klurar på ifall jag kanske ska bygga om i skuffen också sen, göra en ny låda med covers runtom så det blir en helt ny vägg och försöka gömma stegen på nåt bra ställe. Ska även försöka få till dom där lådorna i dörrarna till midbasarna.

_DamnIt skrev:
Bra-att-ha skåp är alltid bra! tongue Synd att jag inte har såna skåp med skiljerelä! tongue

Oja! Fast skiljereläet var en engångsförteelse, annars är det mest kablar, kabelskor och säkringar som ligger där, å en och annan bit dämpmatta.

Senast redigerat av ChriZtoffer (1 november 2010)

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
ChriZtoffer GAS democar 2018!
6 november 2010 · 8 744 Inlägg

Nu är det dags för lite helgpyssel igen. smile Trodde att jag skulle ha fått saker till min radiobil (LRP Shark) nu men icke, så då får det bli lite ljudpyssel istället. Ska hjälpa en kompis med ett bygge i en lastbil och har fått hem en del saker, tyvärr så åker han på jobb i ett par veckor nu men under tiden tänkte jag ta och bygga ihop baslådan iaf. Bygget kommer bestå av Amega Q-Cox500 fram på brädan (är gjort för 4" men hålet ser konstigt ut, så vi kapar upp det), DLS RW6or i 18L portad låda bakom förarstolen, GAS 5,25" koax som tillfälliga midbasar i dörrarna, Mutant MT400.5XXX för att driva allt med och signalen kommer från en Pioneer enhet (har inte modellnumret på den i huvudet, men den kommer nog att bytas ut snart).

Har testat Amega koaxialerna bak i hatthyllan på min bil (var tvungen, dom låg ju bara där och tittade på mig...) å dom var mycket trevliga! Lät som mina 3,5or fast spelade djupare och mer öppet, blev grymt sugen på att bygga om brädan nu men då försvinner originallooken, och det vill jag inte. Har även provat DLS basarna i den färdiga lådan som finns och blev helt klart imponerad, sjuka små saker!

https://www1.garaget.org/gallery/archive/66688/1015576_59wxjs.jpg
(Bilder på lådan kommer så fort jag fått ihop den)

Har även klurat lite mer på hur jag ska göra med mitt bygge i vinter och har fått fram en idé nu (som dock troligtvis kommer ändras ett antal gånger innan det blir klart). Vill försöka dölja ännu mer av installationen men ändå få det att låta bättre, så planen är som det ser ut ett Alpine PDX-F4 (eller F6) till framsystemet och ett PDX-M12 till basarna. Tänkte gömma det där originalsteget sitter om man har stora ljudsystemet, alltså till vänster i skuffen, men med lite personlig touch på det hela.

Baslådan kommer också att göras om då, till att börja med så ska den bakre väggen göras högre så att den täcker ända upp till hatthyllan, ska även passa på att klä om hatthyllan då eftersom den är full med hål nu. Tänkte även ta och porta lådorna och troligtvis även byta ut basarna, lutar åt ett par DLS MW10D. Portarna kommer nog att stick upp genom hatthyllan, har testat lite och det kommer fungera, får bara göra om bafflarna för 5,25orna så att dom täcker upp hela ytan under gallret. Tror det blir nice. smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/66688/1015575_5u16x0.jpg

Tanken där är alltså en hel platta under gallret, i den kommer ett par 5,25" koaxialer sitta (troligtvis Amegas) för utfyllnad när nån åker där bak, brevid hamnar en 3" port från baslådan. Kommer då även ta bort kopparna under högtalarna så att dom får spela OA. Framsystemet kommer nog också (som jag tidigare nämnt) att göras om, om jag inte blir nöjd med nya steg så blir det lådor och Amega QW6or i dörrarna. Det är så långt som jag kommit hittills i min planering, ska åka och lyssna på Mosconisteg nån dag framöver och se ifall jag blir övertygad av dom eller om det ändå blir Alpines PDX vilka jag tror duger för mig, gillar den lilla storleken och strömsnålheten och enligt alla recensioner jag läst så ska dom tydligen låta riktigt bra också. smile


MVH// Christoffer

Senast redigerat av ChriZtoffer (6 november 2010)

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
ChriZtoffer GAS democar 2018!
13 november 2010 · 8 744 Inlägg

Lördagsupdate igen då, så ni ser att det inte står helt still här i garaget. smile Har skruvat en hel del radiobil i veckan, ska köra i morgon och ville se till så att allt är tipp-topp. Har även hunnit göra klart baslådan, har mest blivit korta vändor med den så total nerlagd tid nu är väl kanske 2-3 timmar. Ska bara på med tyg eller om det kanske blir lack (ja den ska slipas och spacklas isåfall) beroende på hur ägaren vill ha den. Porten och terminalen är inte limmade än, gör det när ytlagret på lådan är klart.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/66688/1018367_vkqwwi.jpg

Precis innan jag skruvade ihop den för test så kom jag på att jag läst nånstans att bakre kanten i baffelhålen ska rundas för bättre luftflöde, så fram med morakniv och dremel för att ta bort material! Skulle kanske ha lagt lite mer tid på att få det slätt och snyggt men det lär nog funka iaf. tongue

https://www1.garaget.org/gallery/archive/66688/1018366_t2oi6b.jpg

Sen så var det dags för provspelning, se så glad lådan är! lol Blev nästan lika glad själv, förutom ett tråkig flåsljud som jag först trodde berodde på den modifierade porten (fick lov att modifiera den inre, gick inte in i lådan annars) men det visade sig att "nån" haft lite bråttom och glömt att täta en del skarvar på lådans baksida. Tur det är enkelt ibland.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/66688/1018368_pc5w3z.jpg

Ska leka lite mer med den i morgon, hann inte testa så jättemycket nu då det är kallt sent och blåsljudet var rätt störande, men satan i gatan så kul det är att lyssna på musik med snabb bas! Drog av några Infected Mushroom låtar och det var riktigt mysigt, provade även lite djupare bas (läs Ludacris och Lil Jon) och lådan hänger med riktigt bra, lite svårt med det allra djupaste bara men mycket imponerad ändå. Hoppas att ägaren blir det också. smile

Ska ta och sätta igång med nya bygget i min snart också, blir nog till å beställa nytt steg i veckan så kanske man hinner få det lagom till löning. Skulle vilja byta båda på en gång men får börja med 4-kanalarn och ta monoblocket senare, har fler hål att fylla med pengar men vill börja nånstans.

Senast redigerat av ChriZtoffer (13 november 2010)

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
ChriZtoffer GAS democar 2018!
22 november 2010 · 8 744 Inlägg

Nu så börjar det hända lite i min bil igen. Har ett Alpine PDX-F4 på väg hem som borde komma nån dag den här veckan, för på lördag ska jag ner till Seastreams i Stockholm och testa ett Mosconi AS100.4, så får vi se sen vilket som får äran att sitta i bilen nästa år. smile Utan att ha lyssnat på nåt av dom än så har jag en känsla av att Mosconi låter trevligare än Alpine, men å andra sidan så är Alpine steget väldigt litet (lättplacerat, passar bra in i nya upplägget) och det kommer nog vara ett rejält lyft mot nuvarande ljudmässigt. Men den som lever får se... smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
ChriZtoffer GAS democar 2018!
22 november 2010 · 8 744 Inlägg

Ja, bara å hoppas att man märker nån skillnad då. smile Hur som helst så måste jag bestämma mig för nåt av dom, mitt JBL GTO1004 är nämligen på väg till en ny ägare nu så det är ute ur bilden. När jag väl bestämt mig för vilket steg jag ska ha så blir det till att spara till ett ur samma serie (antingen Alpine PDX-M12 eller så Mosconi AS200.4) som kan ersätta monoblocket. Sen så ska det i nya basar och kanske (om jag inte är nöjd) bygga om dörrarna. Och inte att förglömma, ska fixa ny huvudenhet också smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
ChriZtoffer GAS democar 2018!
22 november 2010 · 8 744 Inlägg

Jadå planer finns alltid, har det mesta planerat och klart för nästa bil å bygge också men lär se till att bli klar med det här först. tongue

Hobbys är alltid dyra, oavsett vad det är man håller på med. Kan inte direkt påstå att radiostyrd bilsport som jag höll på med tidigare var direkt gratis, där gjorde man på en säsong av med ungefär lika mycket pengar som nuvarande anläggning i min bil kostar... wink Med skillnaden att då hade bara jag kul och nytta av det, nu är det fler som får ut nåt av min hobby (synd bara att dom inte betalar). smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
ChriZtoffer GAS democar 2018!
23 november 2010 · 8 744 Inlägg

Mycket bra idé där tycker jag! Ska man åka med OCH lyssna på musik så får man pröjsa, annars blir det öronproppar och peltorkåpor under resan. wink

Skickade ett mejl till Ullareddigital över mitt steg som fortfarande inte hittat fram (skickades i fredags), det visade sig att nån på Alpine klantat sig så det kom till Ullared istället för till mig, så nu lär dom skicka det vidare, suck... Aja bara å hoppas på att det hinner fram innan helgen, vill ha nåt att leka med nu! wink

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
ChriZtoffer GAS democar 2018!
24 november 2010 · 8 744 Inlägg

_DamnIt skrev:
Haha, ska nog införa det i framtiden! lol

Tråkigt när det skickas fel, men skönt att det inte kommit helt på villovägar iaf! smile

Nejdå det kom så rätt så, fick det idag. smile

racer-putte skrev:
heheheh vill du ha nått att leka med  hmm  haru inte funderat på en flicka kanske tongue

Hehe jo har jag väl å funderat på, men dom kräver ju så mycket tillbaks: Kläder, mat, smycken, komplimanger o.s.v, ett steg nöjer sig med lite ström så är det bra sen! wink

Dumma som posten är så skickade dom en sms avi på förmiddag, vilket medförde att dagen gick OTROLIGT sakta i väntan på att få åka och hämta paket! tongue Men så fort jag slutat så blev det full fart mot posten för att hämta:

https://www1.garaget.org/gallery/archive/66688/1022540_jmg7ho.jpg

Innehållet efter att jag har pillat lite (frontpanelen är borta, höll på och justerade filter), väldigt trevliga kontakter för allt å, snabbt och enkelt att koppla.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/66688/1022541_tkhk3q.jpg

Hann bara koppla in det och snabbjustera gainen innan jag skulle iväg nu på kvällen, men när jag sen kom hem igen så blev det lite testande och måste säga att jag är imponerad. Vist visste jag att det skulle bli skillnad men inte sån skillnad! ALLT låter mycket bättre, märks att det är betydligt mer kontroll i det här steget då det går att spela betydligt högre utan antydan till att elementen ska ge sig, har inte vågat pressa så mycket idag då grannarna ligger och sover, men det bådar gott! Ljudet känns mer avslappnat men med mer detaljer, ska bli väldigt kul att höra skillnaden mot Mosconi på lördag.

Kommer testa lite mer i morgon, då med subben igång, kommer med en utförligare bedömning av steget då. Börjar helt klart närma mig det ljud jag vill ha nu, får se om det kanske blir ännu bättre med lite ändring av tidskomp filter och EQ.


MVH// Christoffer

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang