ChriZtoffers garage: Saab 9-3SS -03 {Alpine/DigitalDesigns} projekt med mer...

Projektet startade för 4år sedan med en enklare uppgradering av ljudsystemet men allteftersom kraven och erfarenheten ökade så har även nivån på ljudsystemet ökat. Även vissa utseendemässiga förändringar har skett både in och utvändigt samt en liten ökning av prestandan.
  • 185 Följare
  • 705 102 Visningar
  • Projektet avslutat 9 september 2014
ChriZtoffer GAS democar 2018!
25 november 2010 · 8 744 Inlägg

Oja, mycket nöjd till och med! smile Har lyssnat lite mer idag och pillat lite på nivåer och delningar, mycket imponerad av hur pass rent och skönt det spelar. Inte alls det där vassa och jobbiga övre mellanregistret som jag hade förut, och det jobbiga ploppljudet som uppstod vid hög volym på vissa låtar verkar också vara borta. Middarna spelar också MYCKET rappare och exaktare nu, helt annan kontroll på dom! Börjar fundera om jag verkligen behöver byta basar, upplevs som att dom hänger med bättre nu.

Ska som sagt bli väldigt kul att höra skillnaden mot Mosconi, tvivlar inte på att det låter bättre men frågan är hur mycket och vad det är som blir bättre. Tycker ljudet är väldigt nära det optimala för mig nu, ska bara få bort det satans skramlet i dörrarna (som blev ännu värre nu) så blir det nog riktigt trevligt att lyssna på musik sen. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
ChriZtoffer GAS democar 2018!
26 november 2010 · 8 744 Inlägg

TwinsBilOchPlat: DLS basarna spelar inte så värst högt, men mycket trevligt! smile Delar man dom bara rätt så går det att kräma på rätt rejält med dom, delar man dom så det låter korrekt så blir det inte lika högt men roligare. Dock så tycker jag dom är lite klena i botten, skulle inte klara mig med bara dom. Men mycket imponerad av dom med tanke på storleken!

_DamnIt: Recension kommer, troligtvis imorrn kväll. smile Då får vi även se vilket steg jag valt. wink

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
ChriZtoffer GAS democar 2018!
27 november 2010 · 8 744 Inlägg

Så var jag då äntligen hemma igen, eller ja kom väl hem för nån timme sen men det blev allt en heldag i Stockholm. Vill börja med att tacka Pierre för att han ställde upp och lät mig prova steg, kan varmt rekommendera ett besök hos honom för er som vill ha bra ljud i bilen och GRYM service!

Åkte ju som sagt ner för att jämföra Alpine PDX-F4 mot Mosconi AS100.4 och hade rätt stora förhoppningar på Mosconit, Alpinet har ju setat i bilen ett par dagar nu så det visste jag vad det levererade. Mosconit lät helt klart mycket bra, väldigt kul till rock då det höll isär instrumenten riktigt bra! Men med elektronisk musik (Infected Mushroom, Black Eyed Peas, September o.s.v) så tappade det lite mot Alpine. Alpine steget håller i högtalarna på ett helt makalöst sätt, sopar banan med gamla JBL steget och ligger åtminstone ett par snäpp högre på den punkten än Mosconit. Så valet föll efter flera timmars testande på Alpine, iaf för den här gången. smile

Men tro inte att jag kom tomhänt därifrån! Min plan är att huvudenheten ska bytas i nästa steg så med mig hem för att testa fick jag en Alpine 9887R, ska bli riktigt kul att pilla lite med den och höra vilken skillnad det gör för ljudet! Risken är väl att den blir kvar i bilen, måste bara få lös lite pengar.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/66688/1023335_m6js98.jpg

Nu skulle man bara ha fått tag på ett osciloskop så att jag kan hitta "max"-volym på spelaren (verkar som att det är kring 28-30 på Kenwooden för att det ska vara ren) och även ställa gainen så korrekt som möjligt. Kommer nog att börja på nya slutstegsracket i morgon, Alpine-steget får då utan problem plats där jag tänkt (ännu en fördel med det), så till nästa år blir det "helt" dold installation. smile Nu ska jag ta och pilla i nya huvudenheten!


MVH// Christoffer

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
ChriZtoffer GAS democar 2018!
27 november 2010 · 8 744 Inlägg

Tack tack, fast den är ju inte min än, bara lånad. wink Jag är en allätare när det gäller musik, och skillnaderna ljudmässigt är rätt så hårfina mellan Alpine PDX och Mosconi AS, iaf med dom grejer som jag har. Men tack vare den bättre kontrollen i PDXet samt det faktum att det passar bättre i mitt bygge så fick det bli så, sen så tycker jag dom saker som levererar utan att det ser ut så. smile

Ett osciloskop är en mätare som används för att visa kurvformen hos växelspänning (kan även andas till lite annat), då kan man alltså se när topparna blir klippta, mao dist. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
ChriZtoffer GAS democar 2018!
27 november 2010 · 8 744 Inlägg

Systemet ska ju fungera till allt, och låta bra. smile På den punkten så vinner Mosconi, men när man även räknar in lyssningsglädje så går Alpine förbi och just därför så fick det bli så. Mosconi kanske låter bättre med en riktig huvudenhet (9887an t.ex.), kanske inte.

Har setat och poppat lite i bilen nu och pillat på delningar och nivåer, å satan i gatan vilket smack det blev i midbasen med nya steget! Riktigt roligt att lyssna även utan subben igång. big_smile Kör dom ner till 50Hz (funkar ner till 40Hz, men inte om man kör musik med djupbas på hög nivå) nu och saker börjar röra på sig rätt duktigt i bilen, MÅSTE ta tag i dörrsidorna nån dag och även instrumentbrädan. Ska sätta fart på kameran imorrn och filma en snutt så får ni iaf ett hum och hur det spelar. smile

Senast redigerat av ChriZtoffer (27 november 2010)

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
ChriZtoffer GAS democar 2018!
28 november 2010 · 8 744 Inlägg

Tror faktist inte jag gör nå lådor åt middarna, inte än iaf, det spelar så pass bra nu ändå. smile Vist vore det skoj med "frontsubbar" men det är en hel del jobb också, och jag vet inte om jag kan få till det riktigt bra utan att modifiera dörrsidorna kraftigt och då faller det hela lite då jag vill behålla originallooken. Kommer nog satsa på att få dörrarna stummare och tystare istället, ska bara komma på hur jag ska göra.

Såg att du fått in basen, kul att det tar sig! smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
ChriZtoffer GAS democar 2018!
28 november 2010 · 8 744 Inlägg

Nu har jag filmat en snutt (för den som är intresserad), ljudet blev dock rätt kasst när filmen laddades upp här, men för att vara ärlig så var det ingen höjdare innan heller. Kameran pallar tydligen inte trycket, för om det hade distat så mycket i bilen som det gör på filmen så hade då inte jag setat där. tongue

[video]http://www.garaget.org/video/q1v4n6rjyrfl[/video]

Nu tänkte jag ta och stoppa i 9887an och leka lite med den ett tag, får se hur stor skillnad det blir och hur den är att använda. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
ChriZtoffer GAS democar 2018!
28 november 2010 · 8 744 Inlägg

stRaend skrev:
Jag var sugen på dom pdx stegen också då jag hade tankar på att byta ut hela systemet i golfen, men det blev inte av roll

Får väl be om en provlyssning på Elmia iallafall, för vet själv hur svårt det är att få med ljudupplevelsen på film.

Om det nu inte gäller att spela högt, det kan man fånga bättre iallafall tongue

Självklart ska du få lyssna på Elmia om du vill det (och om nu arrangörerna tillåter det, verkar lite si å så med den delen)! smile Då borde jag iaf vara "klar" och nöjd med ljudet.

Har fixat i 9887an nu och börjat pilla lite, blev ett klart lyft ljudmässigt men jag kommer inte riktigt överens med den (än), sämre tidskomp än i Kenwooden och det känns som att basen inte finns där. Men ska pilla lite mer så får vi se hur det går, annars så kanske det blir nån annan spelare tillsammans med en 701-box.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
ChriZtoffer GAS democar 2018!
28 november 2010 · 8 744 Inlägg

Självklart! Bara arrangörerna tillåter att det spelas så får vem som helst som är intresserad lyssna i min bil, räkna inte med att bli bedövade i öronen av hög volym dock men det går att spela på rätt skapligt iaf. smile

Börjar komma lite bättre överens med Alpinen nu och det låter tveklöst bättre än Kenwooden (konstigt vore väl annars) men tidskompet är inte så exakt som jag vill ha det och konstigt nog så verkar utnivån till subben ha sjunkit en hel del, får lov att ställa upp den nu. Ska pilla och lyssna lite mer i morgon då jag (troligtvis) är (ofrivilligt) ledig. Ska även börja lite på nya slutstegsracket då. smile

Senast redigerat av ChriZtoffer (28 november 2010)

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
ChriZtoffer GAS democar 2018!
30 november 2010 · 8 744 Inlägg

Jadå, du (och alla andra som vill), ska allt få höra vad ett par 3,5or och ett par 6,5or från Amega kan göra. smile Eller ja vad dom kan göra när jag haft med dom att göra, finns garanterat mer att plocka ur dom men jag är rätt nöjd som det är nu.

Har pillat lite mer med 9887an idag och blev väldigt imponerad av ljudet från den, blev riktigt kul att lyssna på rock av alla slag (nötta igenom ett flertal AC/DC skivor och även en del Iron Maiden, Sabaton och Offsprings). Körde även en del andra skivor med låtar som jag lyssnat på hur många gånger som helst, men nu hörde jag nya ljud och instrument, lite skrämmande. tongue Fast nu är den ute ur bilen igen och Kenwooden tillbaks, låter inte helt dåligt den heller men inte alls lika mycket detaljer och rock grötar lätt ihop sig, men den duger absolut tills jag bestämt mig för vad som ska ersätta den. Nån 9887a blir det nog inte p.g.a tidskompet, kanske en 117Ri eller en 9861Ri tillsammans med lämplig box (H100 eller H701).

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
ChriZtoffer GAS democar 2018!
30 november 2010 · 8 744 Inlägg

Japp Alpinen var lånad, blev påskickad den strax innan jag skulle åka hem från Seastreams. tongue Tackar för det! väldigt kul att få prova nåt nytt och verkligen få höra skillnaden! smile

P88RS-II har jag kollat på men också blivit avrådd från, och den har inte heller USB och inge bandpassfilter så den blir det nog inte. Lutar istället åt en Alpine 117Ri då den har USB in, svart front och valbar grön belysning och Ai-Net, så den kommer kunna paras ihop med en Alpine H701 box som får stå för filter, tidskomp och EQ. smile Tänkte först köra på en H100 box men den har tyvärr samma tidskomp som 9887an, så den går också bort.

Nu har det förresten börjat komma lite nya idéer här, har en som är sugen på både monoblocket basarna och lådorna, så det blir nog lite annan design på lådorna till nästa år och då med basarna framåt istället, då kommer jag kunna göra ännu lite tunnare låda och få plats med vilka basar som helst, kanske t.o.m blir 15"... smile

Senast redigerat av ChriZtoffer (30 november 2010)

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
ChriZtoffer GAS democar 2018!
5 december 2010 · 8 744 Inlägg

Nu så, har jag pysslat lite igen. smile Men det blev inte så mycket pyssel med ljudet idag då jag rev ur kupéfläkten (igen, 3e gången gillt) och smorde upp den. När jag skulle skjutsa pappa till Carlia i torsdags för att hämta nya bilen så började rutorna snabbt imma igen, trodde först det var pappa som var upphetsad men när jag försökte dra på mer fläkt så hände ingenting, den var död. Efter lite värme och kel så fungerade den igen, men jag litade inte riktigt på den så idag åkte den ur och smordes upp. Skulle vilja pilla i kullager men det får bli ett senare projekt.

Men åter till ljudbygget, har inte kunnat bestämma mig än hur jag ska göra men imorrn lär jag ta ett beslut så jag får nåt gjort, kan ju inte ha steget hängandes under hatthyllan med metervis med kabel. Alternativen som jag funderar på är:

https://www1.garaget.org/gallery/archive/66688/1025685_y3zyvk.jpg
Fördelar: finns färdig täcklucka att sätta framför, kort väg för lågnivåkablarna. Nackdelar: störningsrisk (säkringscentralen alldeles brevid), måste göra om strömkabeldragningen.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/66688/1025687_uj22dn.jpg
Fördelar: gott om utrymme, i princip 0 risk för störningar, strömkablarna räcker, ska bara dras om lite. Nackdelar: måste göra ny lucka att sätta framför, längre väg för lågnivån.

Så vi får se, vill absolut helst ha stegen på höger sida men då måste jag komma på nån lösning med täckluckan, tror det kan bli svårt att göra om den som finns och dessutom få på ett tyg som är rätt färgmässigt. Just därför så känns det betydligt enklare att köra på vänstersidan, men då kommer risken med störningar och så måste det köpas en massa ny strömkabel....

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
ChriZtoffer GAS democar 2018!
5 december 2010 · 8 744 Inlägg

Ja den där placeringen känns bäst nu, så får man nytta av staplingsmöjligheten och får allt ännu lite mer dolt. smile Börjar med att fixa dit det så får jag göra plattan framför sen när jag får tag på tyg, har för mig jag läst nånstans att det ska gå att få tag på originaltyg genom Top ´n Trim eller vem det nu var, annars så får det bli samma som på baslådan vilken är nästan identisk. Det svåra blir att få till hela plattan så den passar snyggt och går att få fast, men det löser sig.

Förra generationen PDX lät tydligen inte så bra (enligt vissa) men dom har låter tamigtusan riktigt bra enligt mig! Speciellt med tanke på uteffekt och storlek, riktigt trevliga små saker. smile Felet med tidskompet i 9887an var att jag aldrig fick det riktigt centrerat, blev alltid lite till höger (överkompat, eller hur man nu ska säga), eller så lite åt vänster. Skulle kunna leva med det men USB känns som ett måste och då blev 9887an plötsligt väldigt dyr, så då köper jag hellre en 117Ri med lös box.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
ChriZtoffer GAS democar 2018!
5 december 2010 · 8 744 Inlägg

Ännu en dag avklarad, har dock inte hänt så mycket med nya bygget, men det börjar bli tomt där bak nu!

https://www1.garaget.org/gallery/archive/66688/1026097_vsl13k.jpg

Ska bara fixa en pall eller nåt att ställa gamla bygget på nu, sen så ska det skickas iväg söderut för att hamna i en annan 9-3SS. Hoppas att det blir väl omhändertaget. smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/66688/1026099_zszxbh.jpg

Gjorde en storleksjämförelse mellan gamla och nya, blir lite smidigare, och mycket bättre! I veckan blir det förhoppningsvis beställning av ett PDX-M12 också. smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/66688/1026105_n1of34.jpg

Nu ska jag bara bestämma mig för hur jag ska göra med kondensatorn, antingen så får den sitta som den gör eller så krånglar jag till det och sätter den bakom stegen så att det blir enklare att se den, och framförallt snyggare. Har iaf bestämt mig för att sätta allt på högersidan, får väl krångla lite och göra en egen cover, men det är det nog värt, risken för störningar är typ minimal där och så räcker alla kablar (i princip). smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
ChriZtoffer GAS democar 2018!
5 december 2010 · 8 744 Inlägg

Äh, är ju helg, då ska man vara ledig å ta det lugnt! tongue Nej men har inte bestämt mig exakt för hur jag ska göra än, men lär ta och göra det så man kommer igång i veckan. Så här tror jag dock att kondensatorn kommer placeras, ser bättre ut än nuvarande placering (& ger maximal effekt, om den nu ger nåt), gäller bara att få till kablarna också. Måste bara komma på nåt mer att göra där, stegen är ju så små så det blir en massa utrymme kvar ovanför. tongue

https://www1.garaget.org/gallery/archive/66688/1026120_txjah4.jpg

Ang. basar så kommer dom med största sannolikhet komma från Alpine, vara ca 30cm i diameter och ha ett R med i modellbeteckningen... wink

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
ChriZtoffer GAS democar 2018!
5 december 2010 · 8 744 Inlägg

Självklart Patrik, du kan vara lugn. wink Stegen kommer att monteras på en platta, och kondensatorn troligtvis på baksidan av den plattan. Dock så kommer den delen som stegen sitter på att vara monterad med gångjärn så den går att svänga ut/upp, annars kommer man inte åt panelen på framsidan. smile Allt kommer sen såklart att kläs med tyg på något vis, förhoppningsvis kan jag täcka för allt på ett snyggt sätt så man kan ta bort luckan vid utställning/tävling. Just därför som det tar lite tid att få till, vill inte bara hafsa ihop nåt.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
ChriZtoffer GAS democar 2018!
6 december 2010 · 8 744 Inlägg

Så, har jag då fått något gjort på bygget idag? Nepp. roll Blev fullt upp med annat istället, håller på och paketerar baslådan och slutsteget (inte det lättaste att slå in 60Kg) och tog mig även en tur till BRL i Borlänge. Ville kika lite på en Alpine CDA-117Ri då jag är väldigt sugen på en sån, ser bra ut. smile Kollade även pris på kabel för ombyggnationen och köpte mig en säkringshållare att sätta bak. Har bara ett distributionsblock där nu då det inte behövdes annat förut när jag körde utan bakre batteribank.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/66688/1026598_sulljn.jpg

Hoppas få något gjort på slutstegsracket i morgon (ush vilken tid allt ska ta), har klurat ut det mesta nu så det är egentligen bara att sätta igång, göra lite mallar och börja kapa delar. Ska göra en hel sektion som skjuts in där som är färdigklädd, bara att dra kablarna och koppla in steget (och skruva fast allt i bilen).

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
ChriZtoffer GAS democar 2018!
7 december 2010 · 8 744 Inlägg

Det med motorn? Tänker du på kupéfläktens motor nu eller, för den som driver bilen mår prima. tongue Mer updates kommer så fort det händer nåt, ingen idé att skriva när inget händer. wink Men det kommer nog lite text och kanske nån bild senare ikväll, ska börja dra om lite kablar nu och kanske hinner göra nåt på racket också.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
ChriZtoffer GAS democar 2018!
7 december 2010 · 8 744 Inlägg

Får bli en liten "uppdatering" då innan jag går och lägger mig. Tyvärr så hann jag inte med nåt på nya bygget idag, eller rättare sagt jag var väl för slö. Hade fullt upp med att packa in gamla bygget då det ska skickas iväg i morgon. Så här fint blev det lilla "paketet" på ca 60Kg. wink Får se vad Bussgods tycker om det... tongue

https://www1.garaget.org/gallery/archive/66688/1027018_67sxks.jpg

Men bara jag fått iväg det i morgon (direkt efter jobbet) så blir det till å sätta igång med nya bygget, det lovar jag! smile Ska börja med att dra klart lite kabel, sen så ska det göras lite mallar och förhoppningsvis så hinner jag såga lite bitar också.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
ChriZtoffer GAS democar 2018!
8 december 2010 · 8 744 Inlägg

Det fina lilla paketet är på väg nu. wink Borde vara framme hos dig på fredag om bussgods sköter sig. Men priset som jag räknade ut på deras sida för frakten stämde då inte, gick tydligen som pall å då blev det dyrare...

Jaja det är skickat nu iaf så dags att sätta igång med nya bygget. smile Ska kolla lite tv nu, sen så sätts det igång, bilen står i garaget på värmning nu.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang