ChriZtoffers garage: Saab 9-3SS -03 {Alpine/DigitalDesigns} projekt med mer...

Projektet startade för 4år sedan med en enklare uppgradering av ljudsystemet men allteftersom kraven och erfarenheten ökade så har även nivån på ljudsystemet ökat. Även vissa utseendemässiga förändringar har skett både in och utvändigt samt en liten ökning av prestandan.
  • 185 Följare
  • 702 144 Visningar
  • Projektet avslutat 9 september 2014
stRaend
22 februari 2010 ·

Okej, njae jag förstår att du inte vill/brukar göra sådant när man tittar på din bil ^^ Men menar att det är ju ett alternativ tills du får mer pengar smile

Aaaaaaalm
23 februari 2010 · 584 Inlägg

ChriZtoffer skrev:
Nja så enkelt ska du inte få det! wink Det finns en säkring för vänster sidas p-ljus halvljus dimljus blinkers osv och lika för höger sida, så tyvärr. Du får nog bita i det sura äpplet och kosta på dig 2st relän för hela 30kr/st! wink

Vet inte om det där kittet fungerar, vet bara att det blir betydligt dyrare än att köpa ett billigt xenonkit från blocket/ebay/vvme samt en packe decodrar, som då garanterat kommer att fungera. smile

Räcker ju med ett relä? går ju att koppla båda slingorna på samma relä.. Så har jag gjort iaf smile

Saab 4 Life!
Saab 99 GL CAB "Cabben" (1982)
ChriZtoffer GAS democar 2018!
23 februari 2010 · 8 744 Inlägg

stRaend skrev:
Okej, njae jag förstår att du inte vill/brukar göra sådant när man tittar på din bil ^^ Men menar att det är ju ett alternativ tills du får mer pengar smile

Ja det känns lixom lite bättre om man gör det riktigt på en gång, så tråkigt att behöva göra om! Men vi får se, kanske slutar med att jag står ute på gräsmattan med en sprayburk i vår. wink

Aaaaaaalm skrev:
Räcker ju med ett relä? går ju att koppla båda slingorna på samma relä.. Så har jag gjort iaf smile

Ja det går, fast jag vill inte ha en massa extra kablar överallt så då fick det bli ett relä per slinga. smile Nu är det ju integrerat i lamphusen så det är inte fler kontakter för att ta lös dom är original.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
ChriZtoffer GAS democar 2018!
28 februari 2010 · 8 744 Inlägg

För att ni inte ska tro att det står helt still här så lär jag ju ta och slänga upp en "jätte-update"! tongue Fick nämligen hem min "nya" telefon i onsdags och den tänkte jag använda för musikuppspelning & navigering i bilen, men jag vill inte ha nån klumpig hållare till den och inte heller ha den liggandes löst så då snickrade jag ihop en egen hållare till den. smile

Från början var det ett litet prylfack (eller egentligen en askkopp, men vem använder sånt i en modern bil...)
https://www1.garaget.org/gallery/archive/66688/868256_3keb2l.jpg

En stunds pysslande och några gummibitar senare så såg det lite annorlunda ut.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/66688/868260_9m6tfr.jpg

Telefonen passar såklart perfekt där i, flyttar sig inte åt sidorna och har en lagom lutning så att man lätt ser skärmen.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/66688/868261_zfu1cd.jpg

Facket går fortfarande att stänga och vips så är "hållaren" borta. Inget klumpigt och osmidigt här inte. smile
https://www1.garaget.org/gallery/archive/66688/868262_pb8y6c.jpg

Håller på och beställer lite småsaker till bilen nu också, såsom nya p-ljus dioder (har tröttnat lite på slingorna), nya dioder till skyltbelysningen (3e gången gillt, dom här ska då inte gå sönder...) & toningsfilm till dimljusen. smile I övrigt så spar jag pengar till Elmia så får vi se vad man hittar för nåt skoj där, är lite småsugen på ett Amega framsystem bland annat.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
slender
28 februari 2010 · 15 Inlägg

Fiffig hållare du fick till där smile

Jag har själv funderat lite på det där med toning på dimljusen, men man vill ju inte ha en toning som gör att ljuset gulnar igen :\

Har du testat att montera relä till dimljusen än för att få bort blinkandet när du släcker dom?


Keep up the good work! Det här är precis min typ av tråd, små förädlingar av bilen, inget överdrivet!
Mvh Marcus

ChriZtoffer GAS democar 2018!
28 februari 2010 · 8 744 Inlägg

Ja den är jag nöjd med, var ju inget stort ingrepp men funkar som den ska och originalfunktion går enkelt att återställa. smile Nej dimljusen ska ju inte bli gula, men med rätt film så borde det funka ändå, annars så får man väl byta till 8000k lampor eller nåt. Relän har jag inte fått dit en, men jag vet att det fungerar ska bara ta tag i det och få till kabeldragningen snyggt.

Du får gärna fortsätta följa tråden även om det förhoppningsvis blir lite större förändringar framöver, vill ju få ner bilen lite närmare backen, på med lite fränare kjolar och lite större fälgar tex... smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
slender
1 mars 2010 · 15 Inlägg

ChriZtoffer skrev:
Ja den är jag nöjd med, var ju inget stort ingrepp men funkar som den ska och originalfunktion går enkelt att återställa. smile Nej dimljusen ska ju inte bli gula, men med rätt film så borde det funka ändå, annars så får man väl byta till 8000k lampor eller nåt. Relän har jag inte fått dit en, men jag vet att det fungerar ska bara ta tag i det och få till kabeldragningen snyggt.


Du får gärna fortsätta följa tråden även om det förhoppningsvis blir lite större förändringar framöver, vill ju få ner bilen lite närmare backen, på med lite fränare kjolar och lite större fälgar tex... smile

Självklart! Ska själv sänka aeron nästa månad tror jag, ska in på 12000-mila service först bara (=dyyyyyrt) Antar att du har Aero-kjolpaketet i åtanke då? Tycker det gör riktigt mycket på utseendet faktiskt, speciellt fronten.

Mvh Marcus

ChriZtoffer GAS democar 2018!
1 mars 2010 · 8 744 Inlägg

Men om den nu har gått 12000 mil så är den ju lite extra sänkt redan (fjädrarna blir ju slitna). wink Ja det är Aeropaketet jag tänkt mig, fast bara delar av det! Ska ha sidorna till att börja med, får se om det kanske blir baken också, fronten ska jag dock inte ha då jag tänker bygga om en vanlig (har en till övers, snart), gillar nämligen inte riktigt utseendet på Aerofronten. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
slender
7 mars 2010 · 15 Inlägg

ChriZtoffer skrev:
Men om den nu har gått 12000 mil så är den ju lite extra sänkt redan (fjädrarna blir ju slitna). wink Ja det är Aeropaketet jag tänkt mig, fast bara delar av det! Ska ha sidorna till att börja med, får se om det kanske blir baken också, fronten ska jag dock inte ha då jag tänker bygga om en vanlig (har en till övers, snart), gillar nämligen inte riktigt utseendet på Aerofronten. smile

Fjädrarna fram var bytta precis innan jag köpte den i höstas så då är den bara sänkt bak då wink Ska du bygga om hela fronten då eller bara vectorläppen? Finns ju endel som satt på aero -08front på nedre delen av våran modell, rätt snyggt faktiskt.

Men jag tänkte på det här med reläerna till parkeringsljuset och dimljusen. Vad skad det vara för sorts reläer? Lust att länka till några som fungerar? Kan inget om reläer, finns ju både slutande och växlande å allt vad det heter hmm

Mvh Marcus

ChriZtoffer GAS democar 2018!
7 mars 2010 · 8 744 Inlägg

Min tanke är att bygga om den vanliga läppen bara, få den att passa ihop med Aero sidokjolarna helt enkelt. Sen nån gång ska dock hela fronten bytas ut, vill ha Exendiumfronten från Realcar. smile

Ang. relä så funkar vad som, men enklast blir det med ett vanligt slutande relä (du har ingen nytta av ett växlande om det inte är till helljuset), se bara till så att du inte köper ett blinkrelä. wink Du kan köpa tex 42-301 eller 42-302 på Biltema (vanliga enkla slutande relän). Sen så är det bara att koppla: stift 86 till jord, stift 85 & 30 till plusmatningen och stift 87 till plus på dioden. smile

Ang. mitt projekt då så håller jag nu på och monterar i centerhögtalaren igen. Satte mig i passagerarsätet och lyssnade lite och ALLT ljud kommer från höger där, vill inte balansera över det till vänster dock för då kommer det låta konstigt i förarsätet istället så då får det bli en centerhögtalare kopplad via signalprocessorn så att man kan slå av den vid behov. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Twins Twins Bil & Plåt
7 mars 2010 · 2 577 Inlägg

kan det vara en N900 ??? <333

Volkswagen Corrado G60 "Irish Green" (1991)
Volkswagen Golf MKII "Pure Red" (1991)
ChriZtoffer GAS democar 2018!
8 mars 2010 · 8 744 Inlägg

Nix det är en HTC Touch HD, vill ha Windows Mobile för att kunna styra signalprocessorn, går visserligen att göra med en vanlig bärbar dator också men telefonen har man ju alltid med sig. En N900 vore dock inte heller helt fel. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
ChriZtoffer GAS democar 2018!
14 mars 2010 · 8 744 Inlägg

Så då var ännu en helg över och jag har pyssla lite mer med bilen, har inte blivit så värst mycket gjort men lite småsaker iaf som var nödvändiga. Börja med att tvätta av bilen för att ens kunna vara i närheten av den och göra nånting, behövdes inte lång tid på vägen förens den var skitig igen så då fick det vara.

Har fått dit centerhögtalaren nu, ville inte ha nån diskant där så då byggde jag om en GAS koaxial. Plockade helt enkelt bort diskanten och satte dit en dammkåpa från en av dom kassa originalhögtalarna istället. Funkar helt okej och med lite pill i processorn så kommer det nog att låta helt okej i båda framsätena för vardagslyssning, vill jag tävla så är det bara att slå av centern. smile
https://www1.garaget.org/gallery/archive/66688/877695_kawnfp.jpg

När jag ändå höll på och kopplade om och hade mig så passade jag på att ta ur resten av framsystemet (middarna plockade jag ur för några veckor sedan då den ena är kass), nu sitter där istället mina gamla JBL koaxialer i brädan och original middar i dörrarna. Eftersom jag håller på och velar fram och tillbaks så satte jag kontakter på kablarna från steget så kan man enkelt koppla om där. Lätt att komma åt genom att ta bort ett av högtalargallren i hatthyllan. smile
https://www1.garaget.org/gallery/archive/66688/877696_mpguli.jpg

Sen så nu på kvällen kopplade jag in ännu ett relä (ska i med ett till imorrn), den här gången till dimljuset fram då det blinkar när bilen är igång och dimljusen inte är på, inte så bra för lampan. Men nu är det löst så nu går det att åka lagligt på kvällen också. smile

Får se vad man hinner med för nåt under veckan, ska nog ta tag i lådbygget i dörrarna igen. Vill försöka få till nåt utan att det syns på utsidan & tror jag vet hur jag ska göra, ska bara mäta lite och ta reda på ungefär hur mycket volym jag kan få till på lådan, blir det under 10L så får det vara.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
slender
14 mars 2010 · 15 Inlägg

Shit vad du håller på och byter högtalare hela tiden:P Men blir nog bra till slut!

Gött att du löst dimljusblinket nu då iaf, hittade du nåt bra ställe att sätta reläet?
Var själv och inhandlade fyra stycken relän på mekonomen, får se när jag får tid/orkar koppla in dom.

Mvh Marcus

ChriZtoffer GAS democar 2018!
15 mars 2010 · 8 744 Inlägg

Hehe ja det börjar bli lite mycket bytande nu, fast det som sitter i nu är ju bara tillfälligt tills jag fått JBL kittet sålt så jag kan köpa en Amega set-up istället. smile Reläna hamnade brevid ballasterna som sitter under själva dimljuset (på den stora plana ytan som är framför hålet upp till lampan), finns hur mycket plats som helst där!

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
ChriZtoffer GAS democar 2018!
18 mars 2010 · 8 744 Inlägg

Har funderat lite mer över projektet lådbygge i dörr och tror jag har kommit på hur jag ska göra nu. Det är en väldans massa former och vinklar i dörren att anpassa sig till (skoj!) så det kommer bli lite trixigt att få till, bygger det mesta i MDF utom en del saker som nog blir plastade. Har räknat lite lätt på det och borde kunna få ut ca 10L per dörr utan att det direkt syns på utsidan, förutom en sak som kommer att försvinna, kartfacket.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/66688/880488_7l6u6d.jpg

Nån som har nån kul idé om vad jag kan göra där istället? Funderar på att försöka få tag på likadant skinn som det är i dörrinläggen/sätena och sätta där i hålet, kanske brodera dit "SAAB" eller nåt? Spåna på! smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
ChriZtoffer GAS democar 2018!
26 mars 2010 · 8 744 Inlägg

Nu har projekt lådbygge i dörrar påbörjats! smile Var till Biltema i måndags och shoppade lite fleece (så fort jag kom hem så kom mamma med en fleecefilt, så nu har jag till måååånga byggen), glasfiber & en aluroller. MDF & polyester hade jag hemma så nu är det bara att sätta igång!

Började med att rensa lite på dörrsidan, bort med kartfack och en stor klump frigolit. Har mätt och ska kunna få plats med ungefär 5-6L låda där, minst. smile
https://www1.garaget.org/gallery/archive/66688/885333_jx1pa0.jpg

Så här såg dörren ut när jag började dagens arbete, väldämpat och bra men låter inte alls som jag vill. Hoppas verkligen att det blir bättre med lådor.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/66688/885336_dvzohs.jpg

Efter dagens arbete ser det ut så här, inte mycket gjort men det är ett jäkla jobb att få bort dämpmattan! Har måttat och fixat lite också så imorrn ska jag börja såga lite MDF, får se om man kanske hinner plasta lite också framåt kvällen. smile Alla "lock" sitter kvar på bilden och dom ska bort sen, kommer inte behövas.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/66688/885338_xzek46.jpg

Nu gäller det bara att få ihop det som tänkt, gäller att utnyttja allt utrymme till låda så den blir så stor som möjligt. Om jag hade valt att bygga om dörrsidan så hade projektet blivit enkelt, men målet är att det inte ska synas på utsidan att nåt är gjort (förutom kartfacket då som är borta, men där ska jag göra nåt snyggt). Om allt nu går som tänkt (väldigt sällan det gör det när jag håller på, beror nog mycket på att jag är väldigt petig) så ska projektet vara klart lagom till Elmia, så man kan njuta på vägen dit och hem. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
racer-putte
26 mars 2010 · 6 558 Inlägg

Du petig  NÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ  INTE DÅRÅ lol lol wink

www.avd.se hollywood energetic eXcursion u-Dimension
ChriZtoffer GAS democar 2018!
27 mars 2010 · 8 744 Inlägg

Haha ja jag är nog lite petig, kanske lite för petig till o med. För det här är vad jag fått gjort idag. tongue

Efter en hel del mätande och testande så ser det nu ut så här, ser kanske inte mycket ut för världen men det är nog den trixigaste biten i hela bygget. Har gjort en till likadan till andra sidan. Kommer att plasta en låda bakom för magneten.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/66688/885732_mf8jhg.jpg

Och så blev det då en liten hög med mer eller minde misslyckade försök.... roll
https://www1.garaget.org/gallery/archive/66688/885733_3sq1rf.jpg

Vilken tur då att det finns mer material. wink
https://www1.garaget.org/gallery/archive/66688/885737_u6k7n8.jpg

I morgon ska jag göra klart bafflarna och få dit dom och förhoppningsvis komma en bit på själva lådbyggandet, misstänker att jag inte blir klar nu i helgen men det blir väl lite kvällsjobb i veckan. Jag ska bli klar till Elmia!

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
ChriZtoffer GAS democar 2018!
29 mars 2010 · 8 744 Inlägg

Ja så var helgen slut (och en dag till...) och tja, jag är nog för noggrann! tongue kom inte särskilt mycket längre än på sista bilden då jag började om från början, blev inte bra så fick göra om och göra riktigt. Nu ser det ut så här:

https://www1.garaget.org/gallery/archive/66688/887634_8rztfm.jpg

Får väl skylla en hel del av det på vädret som inte riktigt ville vara med mig, kunde knappt göra nånting alls i lördags då det regnade mest hela tiden. Men i morgon eftermiddag kan jag förhoppningsvis bygga lite på lådorna så man kommer nån vart, har även onsdag kväll och halva torsdagen på mig att hålla på så jag borde bli klar (beroende på vilken dag vi åker till elmia).

Men som om jag inte hade nog att göra nu ändå så är en kompis hemma på "påsklov" och vill ha hjälp med att bygga färdigt en baslåda som vi höll på med i julas, får väl ta tag i den i morgon kväll...

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang