2701
Sök

Hästkrafter vid olika varvtal?

Företagare & YouTuber
1 940 Inlägg
10 juni 2008
Trådstartare
#1
Någonting jag funderat rätt mycket över är varför motorer anger sina hästkrafter vid olika varvtal? Sen så undrar jag samtidigt även vad siffrer så som "134Trq 11.1 Compression(JDM)" står för.

Stylingwebben.se | LED lampor
Länk till min YouTube kanal: DesireToInspire

Bilgalen
89 Inlägg
10 juni 2008
#2
"134Trq 11.1 Compression(JDM)"
jag tolkar det som motorn har ett max vrid på 134 med 11 till 1 i kompressionsförhålande

Rakasta, kärsi ja unhoita, se se elämää on!

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
10 juni 2008
#3
är väll för att motorn utvecklar vissa hk vid vissa varv

efeckt kurva helt enkel

2slow

1 723 Inlägg
10 juni 2008
#4
de vill ange högst antal HK, och det infaller inte på samma varvtal om du jämför t ex VOlvo, Saab, Fords motorer. Därför är det olika.
Senast redigerat av falloutboy (10 juni 2008)

5 710 Inlägg
10 juni 2008
#5
Effekt (KW eller HK) är ett samband mellan vridmoment och vartal.
Om en motor kan leverera 100 hästar vid 1000RPM men varva 6000rpm kommer effekten att öka med vartalet.

Mer om sambandet och formler på detta kan du läsa om här:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=50493
Långt ned på inlägg 1.

En motor leverera ofta mest effekt i det högre vartalsregistret och anger man ett vartal kan man oxo få en aning om vad det är för "typ" av motor.
En Hondamotor som levererar 200 hästar vid 8000rpm har en annan karaktär än en SAABmotor som levererar 200 hästar vid 5500rpm.
Hondan är helt klart rappare och mer "sportig" med sitt högre varvtal.

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

10 287 Inlägg
10 juni 2008
#6
Här är en enkel förklaring:

Mera Pang  = mera hästkrafter. Enkelt och lättbegripligt.

En liten motor rymmer lite = lite pang varje gång man fyller cylindrarna med en explosiv gasblandning

En stor motor rymmer mera = mera pang varje gång cylindrarna fylls.

Så en stor motor behöver inte fyllas lika många gånger per sekund som en liten motor för att man skall få mycket pang = mycket effekt på färre varv med en stor motor.

/Göran


Sherlia skrev:
Någonting jag funderat rätt mycket över är varför motorer anger sina hästkrafter vid olika varvtal?.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Företagare & YouTuber
1 940 Inlägg
11 juni 2008
Trådstartare
#7
Så egentligen ska man gå efter trq och inte hästkrafter eftersom det kan vara missvisande.
Om vi tar denna motor.
220 Hp 158Trq 11.5 Compression (JDM)
20hk mer tänker de flästa inkl mig, det låter inte så mycket men när man jämför Trq så har den hära motorn extremt mycket mer kraft än den föregående? 134 vs 158.

Stylingwebben.se | LED lampor
Länk till min YouTube kanal: DesireToInspire

10 287 Inlägg
11 juni 2008
#8
Vridmoment och Hästkrafter är inte två helt separata saker. En viss mängd vridmoment vid ett visst varvtal genererar alltid samma mängd hästkrafter.
Formeln är: Vridmoment gånger Varvtal = Hästkrafter.

Vad är du ute efter? Körbarhet eller prestanda? Tänk på att dom siffror du skriver om är motorns maximala vrid som ligger nån helt annan stans än när motorn ger max effekt.

För körbarhet vill man ha en motor med brett vridmomentsområde. För prestanda så gäller det att ha så mycket vridmoment som möjligt där drivhjulen möter asfalten och detta får man genom att ha mycket effekt som kan växlas ner till stort vridmoment på drivhjulen.

Snabb kalkyl:

Antag att du har drivhjul som är 637 mm höga = då har dom en rullomkrets på 2 meter. Om ettans växel skall gå upp till 60 km/timma så måste hjulen snurra 500 varv på en minut (dvs 1000 meter på en minut vilket är 60.000 meter på en timma).

Motor nr 1 ger 1000Hkr vid 28000 rpm vilket motsvarar ynka 250nm
Motor nr 2 ger 500Hkr vid 1000 rpm vilket motsvarar massiva 3500 nm

Dvs motor nr 2 har 14 gånger mera vrid än motor nr ett som "bara" har dubbelt så mycket effekt.

För att ge 500 varv per minut så måste motor nr 1 växlas ner 56 gånger och motofr nr 2 växlas ner 2 gånger.

Motor nr 1: Denna ger då 250nm x 56 = 14.000nm på drivhjulen
Motor nr 2: Denna ger då 3500nm x 2 = 7000 nm på drivhjulen

=> Dvs givet att man har utväxling för samma hastighet så levererar en motor med dubbla effekten dubbelt så mycket kraft på drivhjulen.

/Göran


Sherlia skrev:
Så egentligen ska man gå efter trq och inte hästkrafter eftersom det kan vara missvisande.
Om vi tar denna motor.
220 Hp 158Trq 11.5 Compression (JDM)
20hk mer tänker de flästa inkl mig, det låter inte så mycket men när man jämför Trq så har den hära motorn extremt mycket mer kraft än den föregående? 134 vs 158.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

8 156 Inlägg
11 juni 2008
#9
Jag gör en repost av ett av mina tidigare inlägg:

Vridmoment handlar om råstyrka medan hästkrafter handlar om hur stark bilen är vid olika varvtal.

Det är som att hålla på med hantlar.
Säg att en person precis klarar av att göra ett set med 20 reps på 10kg på samma tid som en annan person precis klarar ett set med 10 reps på 20 kg.

Själva "hästkrafterna" är detsamma. (Både personerna har ju flyttat 200 kg på samma tid)
Men det krävs bra mycket mer styrka (vrid) för att kunna lyfta 20 kg.

Så i realiteten handlar det om att hitta det varvtalet (tempo) där man kan förflytta mest total vikt per minut. För ju högre tempo, desto lägre vikt orkar man med. Det gäller att hitta balansen där man (eller bilen) är som effektivast.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

8 156 Inlägg
11 juni 2008
#10
Trq = torque = moment (mätt i Nm, Newtonmeter)

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

3 125 Inlägg
11 juni 2008
#11
De som säger att vridet har betydelse verkar inte använda växellådan så som den är avsedd wink


Fotograf @ Team Insane Racing
1 781 Inlägg
11 juni 2008
#12
Phaetoon skrev:
Trq = torque = moment (mätt i Nm, Newtonmeter)

trq(torque) mäts enligt engelsk standard och har enheten lbs/ft vilket inte är det samma som Nm.

100 lbs/ft = 135,58Nm

så att vända på detta så¨om ni får ut ert vridmoment i lbs/ft så multiplicera detta med 1,3558 så får ni ut vridet i Nm(Newtonmeter)

samma sak är det mellan engelska Hp och den metriska hk

* Metriska hästar
För att ytterligare krångla till det används olika definitioner för måttet hästkrafter i USA och England jämfört med mer 'metriska' länder som övriga Europa.

Hästkrafter definieras som utfört arbete per tidsenhet, men på olika sätt:
# USA/UK: En amerikansk/engelsk hästkraft är den effekt som krävs för att lyfta 550 pounds 1 foot på 1 sekund, eller 33000 lb.ft./min.
# Metriskt: En metrisk hästkraft är den effekt som krävs för att lyfta 75 kilo 1 meter på 1 sekund, eller 75 kpm/s.

Den 1 januari 1959 definierades dock bland annat foot (ft) och pound (lb) utifrån det metriska SI-systemet. 1 ft = 0,3048 m och 1 lb = 0,45359237 kg (båda siffrorna är den exakta definitionen). Dessutom fastställdes den standardmässiga gravitationskraften (g) till exakt 9,80665 m/s2 redan 1901, vilken används för att konvertera massa till lägesenergi, vilket mäts i kilopond (kp), pound-force (lbf) eller enligt SI-systemet i Newton (N). Lägesenergin multipliceras sedan med längden och divideras med tiden för att få fram styrkan, vilken mäts i antingen Nm/s, Watt (W) eller förstås hästkrafter. Formeln är: vikt x g x längd / tid.

1 amerikansk/engelsk hästkraft (hp) = (550 x 0,45359237 x 9,80665 x 1 x 0,3048 / 1) = exakt 745,69987158227022 W. Detta brukar alltid avrundas till 1 hp = 745,7 W.

1 metrisk hästkraft (hk) = (75 x 9,80665 x 1 / 1) = exakt 735,49875 W. Detta avrundas ofta till 1 hk = 735,5 W.

1 hp (USA och UK) = ca 1.01387 hk (metrisk hästkraft). Skillnaden är alltså ungefär 1,387%

jag kan även tillägga för den intresserade hur man räknar ut kompressionsförhållandet på en bil
*detta beräknas med formeln Vs+Vk/Vk=komp.förhållande där Vs är slagvolym(volymen mellan kolvens nedre och övre dödläge) och Vk vör kopressionsvolym(volymen mellan kolvens övre dödläge och toppen)
vill man ha ett mer exakt värde på Vs så glöm inte att ta med toppackningens tjocklek smile

detta var allt för mig och hoppas att någon blir klokare på detta

Mvh: Malm3n
Senast redigerat av Malm3n (11 juni 2008)

Team Insane Racing


Sök