Autotech har höjt ribban igen (världsrekord för S40)

n_andersson
26 oktober 2012 · 689 Inlägg

Trevligt Autotech vet vad dom gör

V234
27 oktober 2012 · 88 Inlägg
jetta16v
27 oktober 2012 · 1 534 Inlägg

1,8l fyra...
Kan dom ta min Jetta o trimma lite?
Är nöjd me sisådär 4-500 hk...

Peter_5565
27 oktober 2012 · 326 Inlägg

Kul tråd och duktiga killar.

Men är det ingen som minns formel 1 på 80-talet? 1.5L motorer med turbo på över 1000hk. Om vi ska snacka litereffekt alltså. Vet inte hur hållbara dom motorerna var, men nåt lopp höll dom nog.

Fords motor som exempel: http://www.motoiq.com/magazine_articles … ngine.aspx

Mercedes tror jag: its even more impressive that the engine was only a 1.5L four cylinder turbocharged engine which could push out a wopping 1300BHP at 5.5 bar boost in qualifing.

torpis Forummoderator
27 oktober 2012 · 10 572 Inlägg

Peter_5565 skrev:
Mercedes tror jag: its even more impressive that the engine was only a 1.5L four cylinder turbocharged engine which could push out a wopping 1300BHP at 5.5 bar boost in qualifing.

Det var inte hallonsaft som dem gick på heller. smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
V234
27 oktober 2012 · 88 Inlägg

Dom gick på specialsoppa som bestod till största del av toluene, en typ av thinner med väldigt högt oktantal. Honda's turbo-F1:a, som var den mest framgångsrika, hade 4:a bar absolut tryck och varvade 12000. Den hade dessutom kort slag och var en V6:a och fick därför mycket ventilarea. Visst, mycket effekt och bara 1.5 liter, men omständigheterna var rätt extrema.

torpis Forummoderator
27 oktober 2012 · 10 572 Inlägg

V234 skrev:
Dom gick på specialsoppa som bestod till största del av toluene, en typ av thinner med väldigt högt oktantal. Honda's turbo-F1:a, som var den mest framgångsrika, hade 4:a bar absolut tryck och varvade 12000. Den hade dessutom kort slag och var en V6:a och fick därför mycket ventilarea. Visst, mycket effekt och bara 1.5 liter, men omständigheterna var rätt extrema.

Det är rätt fränt att man närmar sig de effekterna idag med en bruksmotor eller vad man skall säga. Johannes har som sagt bromsat nära 1000hk på hjulen och sedan skruvat på mera och är äsker på att  an har över 1000hk på hjulen. 12% förluster ger ju ungefär 1150hk. Det på soppa tankad på lokala bensinstationen och i en motor som faktiskt håller ihop. Växellåda, drivaxlar och sådant ger sig då och då medan motorn faktiskt håller ihop helt okej.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
V234
28 oktober 2012 · 88 Inlägg

Undrar hur mycket fortare det hade kunnat gå med bakhjulsdrift. Framhjulsdrift är ju inte direkt optimalt när man kör dragracing.

Tomas_H
28 oktober 2012 · 486 Inlägg

torpis skrev:

FLindgren skrev:
Drar upp en gammal tråd här men en uppdatering är väll i sin ordning. Samma bil.
‎965hk och 872Nm på hjulen, ca 1061hk och 959Nm i motorn. 1878cc. Asballt!

Har bestämt för mig det kranades på betydlige mera efter den bromsningen redan förra året.  Tidkort finns på 260km/h i slutfart om minnet inte sviker.

Ja, dom bromsade 935hk någonting förra året, kommer inte ihåg exakt. Över 260km/h stämmer, helt galet tongue

Synd dom sista tävlingarna iår regnade bort.

En marginal är alltid tillräcklig så länge den existerar!
Volvo 760 (1987)
Tomas_H
28 oktober 2012 · 486 Inlägg

V234 skrev:
Undrar hur mycket fortare det hade kunnat gå med bakhjulsdrift. Framhjulsdrift är ju inte direkt optimalt när man kör dragracing.

Nä, det är väl som häcklöpning ungefär wink

En marginal är alltid tillräcklig så länge den existerar!
Volvo 760 (1987)
fluppidupp ...
28 oktober 2012 · 757 Inlägg

sorry men den kan ha 2000 hästar men det är fortfarande en mitsubishi carisma tongue

jetta16v
28 oktober 2012 · 1 534 Inlägg

robzter skrev:
sorry men den kan ha 2000 hästar men det är fortfarande en mitsubishi carisma tongue

Hahahaha

Fast i ett Volvo-skal, glöm inte det lol

Som sagt, jag efterlyser Autotech-trimning av en Jetta...

evilaudio, var är du någonstans?
tongue

Senast redigerat av jetta16v (28 oktober 2012)

norges02
28 oktober 2012 · 61 Inlägg

torpis skrev:

Peter_5565 skrev:
Mercedes tror jag: its even more impressive that the engine was only a 1.5L four cylinder turbocharged engine which could push out a wopping 1300BHP at 5.5 bar boost in qualifing.

Det var inte hallonsaft som dem gick på heller. smile

bmw hade ju mer effekt æn så i sin m10 4hyl 1,5L motor på 70 talet. kring 1400+ på 5.5 bar.

mækta imponerande hur dom fått motorerna att hålla:p

BMW E30 325 (1989)
Chevrolet Nova "Widowmaker" (1970)
Dirtymike
28 oktober 2012 · 1 532 Inlägg

Riktigt nice me en sån motor smile.
Tråkigt att drivaxlar o växellådor inte håller längre stunder.

Rolig OT wink
På g hem me polarn i hans TM Racing 850i, ca 500hk o skit kaxig.
Inte lika kaxig när han blev frånåkt av en Merca Geländewagen Brabus.
Hahaha

Jeep J20 (1978)
torpis Forummoderator
28 oktober 2012 · 10 572 Inlägg

robzter skrev:
sorry men den kan ha 2000 hästar men det är fortfarande en mitsubishi carisma tongue

Det där är lite komiskt. Eller ganksa mycket komiskt faktiskt.  Alla är överens om att Volvo S40 är en dålig bil med skral väghållning.  Medans man hyllar Mitsubishi Evo som en gud.  Faktum är att Mitsubishi Evos delar passar på en S40 och vise versa, fjäderbenstag, länkarmar, bussnignar fram/bak, motorfästen etc. S40:n har till och med hålen kvar för att bulta fast Evons bakre subframe för bakhjulsdriften.

Så ni som inte gillar S40 måste tvivla på Evons kompetens också. Om så är fallet bugar jag, annars är ni ute på fel spår bland vandringssägnerna.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
torpis Forummoderator
28 oktober 2012 · 10 572 Inlägg

V234 skrev:
Undrar hur mycket fortare det hade kunnat gå med bakhjulsdrift. Framhjulsdrift är ju inte direkt optimalt när man kör dragracing.

Det är ett sätt att se på det. Å andra sidan kunde man ju undra hur fort det skulle gå om man bytt ut S40:n orignal hjulupphängning, original växellådan lättat karossen och använt wheeliebars.  Johannes går i mål på 3:an i 260km/h, tänk en 6växlad låda där man kan slita i växlarna...   huga :-)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
torpis Forummoderator
28 oktober 2012 · 10 572 Inlägg

robzter skrev:
sorry men den kan ha 2000 hästar men det är fortfarande en mitsubishi carisma tongue

700hk, 8200rpm på 5:an blir 360km/h och det slutar inte där utan vägen tar slut helt enkelt :-)  och det i en Carisma...



Ta fram stoppuret och klocka lite tider...  exempelvis från 150-350km/h, denna rackaren är hopplöst efter. Tänk er 400hk till som i Johannes bil :-)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
fluppidupp ...
28 oktober 2012 · 757 Inlägg

torpis skrev:

robzter skrev:
sorry men den kan ha 2000 hästar men det är fortfarande en mitsubishi carisma tongue

Det där är lite komiskt. Eller ganksa mycket komiskt faktiskt.  Alla är överens om att Volvo S40 är en dålig bil med skral väghållning.  Medans man hyllar Mitsubishi Evo som en gud.  Faktum är att Mitsubishi Evos delar passar på en S40 och vise versa, fjäderbenstag, länkarmar, bussnignar fram/bak, motorfästen etc. S40:n har till och med hålen kvar för att bulta fast Evons bakre subframe för bakhjulsdriften.

Så ni som inte gillar S40 måste tvivla på Evons kompetens också. Om så är fallet bugar jag, annars är ni ute på fel spår bland vandringssägnerna.

Klagar på enligt mig den kassa kvaliten och rost osv som S40 och V40 levererades med. har nog aldrig stött på en enda som inte har halv ramlat ihop och då har jag ändå gjort mycket rutjobb åt bilia tongue en bil är mer än bara prestanda smile

Senast redigerat av robzter (28 oktober 2012)

jetta16v
28 oktober 2012 · 1 534 Inlägg

robzter skrev:
Klagar på enligt mig den kassa kvaliten och rost osv som S40 och V40 levererades med. har nog aldrig stött på en enda som inte har halv ramlat ihop och då har jag ändå gjort mycket rutjobb åt bilia tongue en bil är mer än bara prestanda smile

Håller delvis med dig.
Jag har sett många S40/V40 som inte sett alltför fagra ut, då pratar jag om skicket och inte designen.
Men då och då ser man också riktigt fräscha exemplar, oftast är de bland de sista årsmodellerna.
Skulle själv kunna tänka mig en sån fräsch med Turbo..
Man kan inte dra alla över en kam, tycker oftast de med faceliften håller bättre kvalité, i alla fall ser det ut så, men jag kan ha fel

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang