Hur ska jag fixa mina skärmkanter?

Germax
23 januari 2006 · 12 086 Inlägg

Är i full gång med o laga rost på kärran o undrar hur jag på bästa sätt ska få bort rosten i plåten.. grejen är den att jag vill ju blästra men av mina egna erfarenheter så slår sig den tunna plåten lätt. För de som vet, är plåten så stabil med tanke på bockningen att man kan blästra lr ska jag använda mig av andra metoder?

om jag ska blästra, ska jag använda vanlig sand lr glas?
Ge mig lite proffsråd.. vill att de ska bli perfa!

Markus

BMTech Svensk Mästare SQL Mini 2010
23 januari 2006 · 2 009 Inlägg

om du blästrar så måste du ju ändå spacla och då känns det som det inte är hela världen om det slår sig lite vilket jag inte tror.
Så kör hårt.
Blir det inte bra är ju byte av kanterna ändå det ända rätta att göra för att det ska bli perfekt.

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"
Volkswagen 1300 "Högre än din bil.............." (1969)
BMW 320i E91 "SQL bilen" (2006)
jonTe
23 januari 2006 · 5 710 Inlägg

JapMax skrev:
.. vill att de ska bli perfa!

Då är det bara byta plåt....har rosten väl "bitit" sig fast är plåten dömd och måste bytas ut för att lagningen skall bli 100.

MVH Jonas
..............
Malm3n Fotograf @ Team Insane Racing
23 januari 2006 · 1 781 Inlägg

hade jag varit dig så hade jag kapat  och laggt dit ny plåt spackla, slipa och lacka! bästa metoden tycker jag!

Team Insane Racing
Germax
23 januari 2006 · 12 086 Inlägg

Grejen är att jag har två lösa skärmkanter som jag tog från en reservdelsbil.. och dom är i stort sätt rostfria.. bara några små blämmor som jag tänkte fixa. Alternativet är att köpa ekonomiplåt för en 1500kr paret.. jag vetifan?

Youngblood Billackerare
23 januari 2006 · 737 Inlägg

Eh, jag har då aldrig varit med om att plåten slår sig av att man blästrar. Det har jag svårt att tro att det skulle kunna inträffa. Sedan så är det inte alls säkert att man måste spackla när man har blästrat. Man lägger ju en slipgrund och då kan slipgrunden ibland täcka porerna. Då är spackling onödig. Men det får man bedöma från fall till fall.

Sedan så är det ju så att har plåten en gång blivit angripen så kommer rosten tillbaka igen.. förr eller senare.

Corrado VR6R 3.0 Turbo
Volkswagen Corrado VR6 "Corrado VR6R 3.0 Turbo" (1992)
gasatillsderasar
23 januari 2006 · 6 Inlägg

Vart är det du ska blästra?
Jag skulle inte blästrat på dörr, skärmar, sparklådor, tak eller liknande.
Inte specielt snyggt sen när lackeringen är färdig och man ser vågor i plåten, trots spackel.
Det går säkert att få det fint, men sån tid skulle jag aldrig lägga ner på spackling.
Är det djup rost skulle jag bytt ut plåten, annars kommer den bara tillbaka som flera tidigare redan skrivit.

Germax
23 januari 2006 · 12 086 Inlägg

Den är inte djup.. det är bara lite ytblämmor.

Lindström Envis optimist
24 januari 2006 · 454 Inlägg

Slipa bort det med sandpapper eller med en rodell å slipskiva om du törs. Mkt mer spackling i det senare fallet. Jag hade då en hel del rost å det har då hållit bra på ej allt för utsatta ställen trots att det än så länge bara är grundfärg. Slipa, spackla, grundfärg, lack, å klarlack så tror jag det håller. Det är iaf den idén jag jobbar efter nu.

Thommie
24 januari 2006 · 192 Inlägg

Jag skulle nog tennspackla.. vanligt spackel är inget ja skulle dona me iaf..
Låt oss sen höra vilken metod du valt:D

Volkswagen Passat "4Motion" (2007)
Lindström Envis optimist
24 januari 2006 · 454 Inlägg

Du kan ju kolla in min bil å t.ex. jämföra dörren före å efter så nog går det med pp100 också... drygt jobb men visst går det.

Germax
24 januari 2006 · 12 086 Inlägg

Thommie skrev:
Jag skulle nog tennspackla.. vanligt spackel är inget ja skulle dona me iaf..
Låt oss sen höra vilken metod du valt:D

Ska jag tennspackla skärmkanter? Om jag ev behöver spackla så är det för porer i plåten.

Jag märker att jag inte får nått samlat svar..

svara på det här: slår sig plåten/skärmkanterna om jag belästrar dem?

Jag har blästrar tunnare plåt för .5 mm och det slår sig, blir helt vågigt. Vad är en skärmkant) .7 1mm? Dessutom har ju skärmkanten en ganska stabil bockning.

Henko Rallytok
25 januari 2006 · 165 Inlägg

Plåten slår sig inte om man blästrar (punkblästra är att förelå)
En skärm kant är ca 0,7 mm tjock men det är ingen fara med att blästra om du inte sitter och blästrar i 10 min på samma ställe.
Det finns även en rondell som är av plast som tar bort rost/färg (kommer inte ihåg va den heter använde det mycket när jag jobbade som bilplåtslagare)
Ta sedan rostskyddsfärg och pensla på. Låt torka och slipa lite så det blir jämt och på med PP 100, slipa och klart för lackning.

Senast redigerat av Henko (25 januari 2006)

Land Rover Freelander TD4 - Såld
Volvo 945 Se -93
Thommie
25 januari 2006 · 192 Inlägg

JapMax skrev:

Thommie skrev:
Jag skulle nog tennspackla.. vanligt spackel är inget ja skulle dona me iaf..
Låt oss sen höra vilken metod du valt:D

Ska jag tennspackla skärmkanter? Om jag ev behöver spackla så är det för porer i plåten.

Jag märker att jag inte får nått samlat svar..

svara på det här: slår sig plåten/skärmkanterna om jag belästrar dem?

Jag har blästrar tunnare plåt för .5 mm och det slår sig, blir helt vågigt. Vad är en skärmkant) .7 1mm? Dessutom har ju skärmkanten en ganska stabil bockning.

Nej jag mena inte så... men istället för att använda vanligt spackel så skulle ja använda tennspackel..
Om du punktblästrar så tror jag inte att de slår sig.. men jag vill inte lova nåt big_smile

Volkswagen Passat "4Motion" (2007)
Germax
30 januari 2006 · 12 086 Inlägg

Så här ser ena skärmkanten ut.. andra ser lika dan ut fast den är hela vägen runt..
http://www.geting.se/images/P1300004.JPG

Har hört mig för och ekonomiplåt finns inte till min bil, ska höra med Nissn orginal men är priset vad jag tror känns de inte särskilt motiverat =/

Kolla plåten, är de något o rädda? Där de är som mest rost tänkte jag klippa ur o svetsa på ny bit men i övrigt berarbeta de som finns, vad tror ni?

Lindström Envis optimist
31 januari 2006 · 454 Inlägg

Jag gjorde ifs lite extrem lagning men nog borde det där funka. Men tyvärr så kommer nog rosten att komma tillbaka så småningom. Kan bara ge ett tips om det inte måste vara helt slätt efteråt. Har använt en färg som heter metallgrund å täck, finns typ på beijer bl a. Den är grymt bra! Har inte hittat nån stans än som det blivit rost på där jag målat med den.

Henko Rallytok
31 januari 2006 · 165 Inlägg

Henko skrev:
Plåten slår sig inte om man blästrar (punkblästra är att förelå)
En skärm kant är ca 0,7 mm tjock men det är ingen fara med att blästra om du inte sitter och blästrar i 10 min på samma ställe.
Det finns även en rondell som är av plast som tar bort rost/färg (kommer inte ihåg va den heter använde det mycket när jag jobbade som bilplåtslagare)
Ta sedan rostskyddsfärg och pensla på. Låt torka och slipa lite så det blir jämt och på med PP 100, slipa och klart för lackning.

Gör detta...Om det ska va smidigt.

Land Rover Freelander TD4 - Såld
Volvo 945 Se -93
Germax
1 februari 2006 · 12 086 Inlägg

Blir nog så, ringde Nissan idag och det finns inte änns skärmkanter orginal.. kul att man har en vanlig bil =/ Ända alternativet va att köpa helt ny skärm från baklyse till taket för ca 6000kr.. känns inte helt bra..

Så nu får jag använda det jag har.. får va jävligt noga antar jag.. först blästra sen finns de ju kemisk roståtare.. de borde ju ta bort de absolut mesta rosten.. sen ordentligt med rostskydd.
vi får se hur de går.. De ska bytas v8

Whiplash1966 Vilket tjafsande ! ! !
22 februari 2006 · 78 Inlägg

PP100 kan du slänga i soptunnan!
Tenna och ska du spackla så köp riktigt spackel hos tex billackerare.
När du provat riktigt spackel kommer du aldrig villa se Plasyic padding igen!

PS rost på en japs gör bara plåten bättre!

Every day of my life I`m forced to add another name to the list off people who piss me off !!!!
4G63GalantGTI_R Avstängd
22 februari 2006 · 138 Inlägg

byta till v8?? vad för??

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang