2812
Sök

Köptråd vinterbil - Volvo 940 ! ?

603 Inlägg
15 juli 2008
Trådstartare
Hejsan!
När jag nu ställt till det så jag fått en så pass fin bil har jag kommit på att jag vill ha något lite mmindre exklusivt att åka runt i på vinterhalvåret.

Jag har fastnat lite för någon gammal volvo, typ 940, eftersom jag har erfarenheten att de i stort sett går hur långt som helst och de är lätta att få tag på reservdelar till.

Det är även tänkt att jag ska ha bilen som "övningsbil" ...alltså jag har tänkt mig köpa nån billig biltemasolfilm och tona rutor, plasta med polyester och spackel o den biten, hobbylackering mm.. .. Kanske även fördjupa sig lite i motorrummet. Vad finns det för möjligheter där? Klart man kan plocka isär allt för att lära sig nåntingen och sen plocka ihop alltingen igen. Men det vore ju roligt om det gick att "trimma" lite också. Ska ju inte bli någon racerbil men... Ja ni förstår säkert min tanke.

Jag var och provkörde en 940 som jag hittade här på nära håll; http://www.blocket.se/vi/16819927.htm?ca=13_s
-B230F/FD
-38 000 mil
-1993
-farthållare
-11 000:-

Skavanker jag upptäckte var att bensinmätaren inte fungerar och att den drar ganka ordentligt åt höger.
Sen lite småsaker som att dimljus inte fungerade och lite rostfläckar men det antar jag man får räkna med. Och det är perfekta projekt för mig smile
Frågan är hur man åtgärdar de där "större" felen!? Han visade på hjulinställning som var gjort för ungefär ett år sedan och han visste inte varför den betedde sig så. Jag ska försöka ta den till en däckverkstad där jag känner killarna och fjeska med dom o kolla om det står rätt. Annars vet jag inte. Någon annan som har en idé!?
Bensinmätaren skulle man väl kunna leva utan o köra på tripmätaren, men det känns inte bra. Jag skulle gärna vilja få igång den där bensinmätaren. Han trodde att det var bak i tanken problemet satt men visste såklart inte säkert. Frågan är hur man först går tillväga för att felsöka och sen beroende på vad felet är åtgärdar? Är det ens möjligt eller ett vansinnesprojekt?

Tackar på förhand för alla tips och idéer!

Mvh Sebastian
Senast redigerat av Casanovan (15 juli 2008)

In hoc signo vinces

huh?
10 427 Inlägg
15 juli 2008
Bensinmätarna brukar väl fungera på 940s allmänt, är ett problem på 740.

För att du ska slippa trimma så kan du titta på 940 GL/SE/GLE 1991 och 1992 istället
då de har B230FB-motorn, 'fabrikstrimmad' med vassare kamaxel osv. (130hk istället för 116hk).

Galen
849 Inlägg
15 juli 2008
Vill göra precis som du ska göra till nästa vinter när man har lite pengar, men varför 940? det roligaste på vinter måste ju vara fyhjulsdrift. Skulle satsa på en audi quattro av något slag.

Min bmw 325 touring som ska sugtrimmas! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=191202

2 266 Inlägg
15 juli 2008
ska han ha en 940 så köp en med turbo och svetsdiffa och ha den roligaste vinter någonsin. angående tankmätaren så brukar felet anting vara på baksidan av instrumentet då man brukar få ansluta en till plus från nån lampa annars sitter felet i tanken och då är de inte så enkelt man lär oftast byta hela grejen med pump och givare

svetsdiff !!!

982 Inlägg
15 juli 2008
eller så köper man en audi quattro eller rolig bmw

603 Inlägg
15 juli 2008
Trådstartare
Prisklassen jag hade tänkt mig är 10 000, därför valet av bil.

In hoc signo vinces

Förjaevle Brao
555 Inlägg
15 juli 2008
ja tycker du ska kosta på dig en 940 LTT, en riktigt rolig bil sommar som vinter, det kan ja intyga...wink hehe

Med.lem
3 759 Inlägg
15 juli 2008
Jag tänker iaf satsa på nån 5-10k koroners BMW till vintern! big_smile
Men visst en 940 funkar! Tycker den på annonsnen ser ut som ett bra protjekt för dej smile

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

VW-nörd?
4 332 Inlägg
15 juli 2008
Ser ju ut som de e fel du defintiivt kan fixa själv utan större pengatillförsel. Bränslemätare ska man ju ändå inte lita på, köra på tripp is the shit

603 Inlägg
15 juli 2008
Trådstartare
Performance_ skrev:
ja tycker du ska kosta på dig en 940 LTT, en riktigt rolig bil sommar som vinter, det kan ja intyga...wink hehe

Vad är egentligen skillnaden mellan alla dessa motoralternativ och vilka finns? Ungefär vad är "trim-möjligheterna" för respektive motoralternativ? Tänk på att det är en övningsbil / vinterbil smile

Mortalis skrev:
Ser ju ut som de e fel du defintiivt kan fixa själv utan större pengatillförsel. Bränslemätare ska man ju ändå inte lita på, köra på tripp is the shit

Vad jag är orolig för o varför jag vill ha bensinmätaren är att det ju lär bli en hel del Blandad körning, alltså väldigt törstigt vissa dagar och då skiter sig ju förbrukningen ganska ordentligt och man kan inte titta på trippmätaren längre. Men men det funkar ju. Så om det i slutändan är det d hänger på så lär jag se förbi det.

In hoc signo vinces

Gorgilus addictus
4 769 Inlägg
15 juli 2008
Casanovan skrev:
Performance_ skrev:

Vad är egentligen skillnaden mellan alla dessa motoralternativ och vilka finns? Ungefär vad är "trim-möjligheterna" för respektive motoralternativ? Tänk på att det är en övningsbil / vinterbil smile

Köp en LTT, och byt ut tryckklockan(eller var det wastegaten?). Så får du en fulltryckare direkt.
DÅ blir det roligt kan jag lova...

Allt för den där jävla hatten!

Avstängd
159 Inlägg
15 juli 2008
Provkörde en 945. soppa mätarn funka inte. drämde till vid instrument brädan. börja funka direkt . klappa till med handflatan ett par gånger i panelen precis ovanför soppa mätarn. inga kvinno slapp utom halv manliga, dock inte gärnet så allt går sönder smile

det va annat me bilen som ja inte gilla. men säljaren blev glad för en provkörare lämna bilen i bättre skick smile än före fast de ej blev äffär

men klappa till han i instrumentet. inte första bilen jag lagat mätare på . olika . alla har börja funka nästan efter en lite snyting. try

Sök