Hehe, just kallt vatten? Det fick ju bli att duscha direkt efter...dock varmt. Får väl prova nästa gång Kompressorn ska säkert gå att vrida, ska kolla på den sen vid lämpligt tillfälle
Hehe, stolarna kan ev. bytas mot vad det nu är för hemligt godis du håller på att koka ihop i garaget!
Jag blir lite nyfiken på Enem z45 turbo kamaxel. Dum fråga kanse men vad utmärker en turbo kam. Eller hur ser gradtal och tider ut för att passa för övertryck ?
Brukar vara mindre överlappning jämfört med en N/A kam. Blir extra viktigt för mig som kör kompressor med väldigt lite motstånd på avgassidan (dom har ju iaf en turbo som sitter i vägen och skapar motstånd), så att man inte bara blåser en massa luft/bränsle rakt igenom moroten
Mindre överlapp... Whats the fun in that?
Är du klar med elsystemet?
Har ni flyttat färdigt nu? Tänkte man skulle komma inom och kolla läget
Nae är lite smått kvar med elen...boxen har jag skickat iväg för att få tändförstärkare inlödat Och flytten..? Hmm inte helt klar med relativt iaf. Du behöver inte vara rädd för att behöva lyfta några möbler iaf
Var ute i garaget i dag och mätte upp vilken längd jag behöver på tändkablarna, så nu är det bara till att beställa sådana
Försökte även hänga på fronten, men fick inte plats så får kapa lite och göra plats!
Dom här fästena kapades bort...men fronten gick ändå inte på...så får göra lite mer plats på något sätt
Sen fortsatte jag på avgassystemet, bara provmonterat ännu...men var enklare än jag trodde. Trodde det skulle krävas massa konstiga rör och vinklar för att komma förbi bakaxeln, men 2st 45 graders böjar fixade det!
Den här ska klämmas in där på mitten någonstans
Kan inte göra mycket mer nu förrän grenröret är färdiglindat, så får beställa lite mer bandage nu. Ja jag vet, det är inte rostfritt...ser detta som version 1 av avgassystemet, någon gång får man uppgradera det till rostfritt...men tills dess så får detta duga
lappa ihop det. Helsvetsa och få en fin mall. Gör det nya i rostfritt och kräng det "gamla" till någon ung E30 förare. Säg att det är sportavgas och ger typ 15hk till
zakademus skrev: lappa ihop det. Helsvetsa och få en fin mall. Gör det nya i rostfritt och kräng det "gamla" till någon ung E30 förare. Säg att det är sportavgas och ger typ 15hk till
Trillat ner lite nya delar som troligtvis kommer monteras i helgen...så upp med en bild på det
msd 8,5mm tändkablar
Nytt läder till växelspaken, z3 1,9 växelspak, lite blandade smådelar som ska bytas i växellänkaget, kontakt till spolen och anslutningar för tändkalbarna
CLBAS skrev: Här har man missat en hel del. nu är man uppdaterad igen. får hoppas du får klart den till sommaren.
Härligt att du är uppdaterad fjant, då vet du var du ska fortsätta någonstans i morgon...garaget ligger ju så nära dig att du kan nästan snubbla ut där kl 6 på morgonen
Jag kikar in vid 13-14 och kollar av hur lånt du kommit
Trist uppdatering...batterierna i kameran var slut
Kapade till och klämde dit tändkablarna.
Bytte ut växelspaken och några av dom övriga delarna till länkaget...men att inte ha sovit på över 24h påverkade mitt tålamod så tog inte allt...får ge det ett försökt någon annan gång. z3 1,9 spaken blev perfekt iaf, kändes lagom...längre slag än min gamla spak som var alldeles för kort!
Baksätet lyftes ur för att kika lite på hur pumpen och dess rör/slangar ser ut...planerar en liten uppgradering av bränslesystemet...
Lite annat smått och gott gjordes...men inget stort
Det enda som är kvar är själva bakvagnsbryggan...allt är lossat men själva silentbussningarna ville inte släppa från karossen så får ge mig på det med större verktyg
zakademus skrev: Ett tips när du monterar avgasbandagen och det sticks överallt ska visst vara att duscha riktigt jävla kallt en stund =]
Sen dom där stolarna tycker jag du kan skänka mig istället Behöver 2 svarta ...och till sist. Jag tror jag fick vrida min kompressor alltså själva huset bort från motorn lite. Vet inte om din är justerbar på det viset. Då var det lite lättare att få på röret sen.
C38-61 har dessa möjliga grader på utsläppet, 0 - 60 - 120 - 180 - 240 - 300.
Ser bra ut! En fråga som dök upp är om du räknat och sökt info om hur insugstemperaturen varierar med och utan IC på en "remdriven turbo" alltså en kompressor som ser ut som en turbo?
Har en bekant som flyttar en hel del luft med sin procharger med samma utseende som din och han kör utan IC med väldigt gott resultat, dock på e85 kan tilläggas.
Fick en till fundering, om du skall maxvarva kompressorn konstant så måste du driva den med något annat än en rem från motorn eftersom denna ökar i varv vid gaspådrag, detta medför ju då att kompressorn övervarvar sjukt mycket och kommer således passera in i efterlivet ganska omgående. Tänker jag fel nu?
mickey skrev: Ser bra ut! En fråga som dök upp är om du räknat och sökt info om hur insugstemperaturen varierar med och utan IC på en "remdriven turbo" alltså en kompressor som ser ut som en turbo?
Har en bekant som flyttar en hel del luft med sin procharger med samma utseende som din och han kör utan IC med väldigt gott resultat, dock på e85 kan tilläggas.
Remdriven turbo, a.k.a centrifugalkompressor
Nej jag har inte räknat på det. En viktig faktor i det hela är vilket laddtryck han kör med då komprimerad luft blir varm. Kör han bara med typ 0,5 bar så gör det kanske inte så mycket. Jag kommer förhoppningsvis hamna på rätt sida om 1bar (dvs över ). Vill man räkna på det så skulle jag tro att allmänna gaslagen täcker vad man vill veta.
Och eftersom där är en så fin plats för en IC i fronten så klämde jag glatt in den
mickey skrev: Fick en till fundering, om du skall maxvarva kompressorn konstant så måste du driva den med något annat än en rem från motorn eftersom denna ökar i varv vid gaspådrag, detta medför ju då att kompressorn övervarvar sjukt mycket och kommer således passera in i efterlivet ganska omgående. Tänker jag fel nu?
Måste påpeka igen att du gör ett grymt bra jobb!
Jo, du tänker fel...eller har förmodligen läst/tolkat fel vad jag skriver. Ska alltså maxvarva kompressorn, inte övervarva. Dvs vid motorns maxvarv så ska kompressorn vara "utväxlad" (kallar man det så med remhjul? För tidigt på morgonen för mig att tänka efter ) så att den också snurrar så snabbt den får.
Och eftersom den då förmodligen flödar mer luft än vad jag behöver för mitt mål på runt 400hk så får min wastegate göra sig av med överskottet
mickey skrev: Ser bra ut! En fråga som dök upp är om du räknat och sökt info om hur insugstemperaturen varierar med och utan IC på en "remdriven turbo" alltså en kompressor som ser ut som en turbo?
Har en bekant som flyttar en hel del luft med sin procharger med samma utseende som din och han kör utan IC med väldigt gott resultat, dock på e85 kan tilläggas.
Remdriven turbo, a.k.a centrifugalkompressor
Nej jag har inte räknat på det. En viktig faktor i det hela är vilket laddtryck han kör med då komprimerad luft blir varm. Kör han bara med typ 0,5 bar så gör det kanske inte så mycket. Jag kommer förhoppningsvis hamna på rätt sida om 1bar (dvs över ). Vill man räkna på det så skulle jag tro att allmänna gaslagen täcker vad man vill veta.
Och eftersom där är en så fin plats för en IC i fronten så klämde jag glatt in den
mickey skrev: Fick en till fundering, om du skall maxvarva kompressorn konstant så måste du driva den med något annat än en rem från motorn eftersom denna ökar i varv vid gaspådrag, detta medför ju då att kompressorn övervarvar sjukt mycket och kommer således passera in i efterlivet ganska omgående. Tänker jag fel nu?
Måste påpeka igen att du gör ett grymt bra jobb!
Jo, du tänker fel...eller har förmodligen läst/tolkat fel vad jag skriver. Ska alltså maxvarva kompressorn, inte övervarva. Dvs vid motorns maxvarv så ska kompressorn vara "utväxlad" (kallar man det så med remhjul? För tidigt på morgonen för mig att tänka efter ) så att den också snurrar så snabbt den får.
Och eftersom den då förmodligen flödar mer luft än vad jag behöver för mitt mål på runt 400hk så får min wastegate göra sig av med överskottet
Tack
Prochargern skottar 1.5 bar på en smallblock v8, med e85 utan IC, går utav själva ***. Kan ju naturligtvis få mer effekt med IC.
Tolkade dig fel, vi tänkte lika men jag yrade som vanligt Bra ide med att göra sig av med överskottet istället för att behöva byta kompressor när du "vuxit" efter en säsong eller så. Hur mycket fick du ge för snurran btw?