Garagets första Skyline R34 GT-R

Projektet får en nystart...
  • 12 Följare
  • 237 298 Visningar
  • Projektet avslutat 29 september 2014
TobbeTT
5 april 2008 · 948 Inlägg

töligt när det blir så men det är säkert nått skitfel bara smile

*lycka till*

Alecci
10 april 2008 · 2 014 Inlägg

Onsdagen 9 april 2008:

Då var det dags igen, ännu en lång dag i det härliga garaget! Visst är det skoj? Icke! Om sanningen ska fram känner jag mig lika frustrerad som om man skulle försöka öppna en konservburk utan fingrar.

Sist när vi försökte starta bilen började det på sista försöket läcka bränsle från den bakersta spridaren, och dagens första uppgift var att felsöka samt ågärda detta problem. Jag kunde ganska snabbt konstatera att tätningen mellan spridare och FR var dålig, samt att O-ringen var skadad. Detta fixades snabbt, och jag passade dessutom på att byta tätningar och O-ringar på alla de andra spridarna också eftersom bränslesystemet redan var isärplockat.

Efter lite efterforskningar på Skyline-forum runt om i världen är min gissning att bilens tjurighet att starta beror på dålig jordning och/eller för lite kräm i batteriet. Därför lossades alla jordkablar, och färg eller smuts skrapades bort. Uppenbarligen hade jag visst glömt skrapa bort färg under den största utav dem sedan motorrummet lackerades.

Efterlysningen av den saknade kontakten till TPS gav resultat... Eller inte. Eller rättare sagt, den kontakten används tydligen inte på just R34 GTR. Polaren testade också att starta sin R33 GTR utan kontakten inkopplad, och bilen startade och gick som vanligt utan den.

Nästa uppgift på dagordningen var att justera höjden på bilen. Efter att ha hissat upp och ned bilen, monterat och avmonterat hjulen samt plockat bort och efter justering satt tillbaka coiloversen tre gånger så är jag nog nöjd. Möjligvis någon liten justering kvar där bak, men bakänden är också fasen så mycket smidigare att kriga med.

Därefter plockade jag fram min ansenliga brist på allt vad kunskaper och erfarenheter vad gäller elektronik, och gav mig på att installera mina EBC och TT från GReddy. Jag blev nästan färdig... Med betoning på "nästan". Är fyra kablar kvar som jag inte reder ut, det ska försöka fixas med hjälp från någon lämplig garagepolare inom snar framtid.

Förhoppningsvis saknas nu endast ett nytt batteri samt lite starthjälp för att få start på biljäkeln. Det ska inhandlas innan jag sticker till jobbet imorgon.

Därefter måste jag byta bränslepump och montera dumpventil, samt få leverans på mina nya luftfilter och mitt nya ECU-kablage innan det är dags för mappning. Tids nog ska jag också montera min nya oljekylare, men för tillfället orkar jag inte ens fundera på att ta itu med den.

Det var allt för denna gång, förhoppningsvis kan jag rapportera om uppstart på lördag.

Peace!

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
Alecci
19 april 2008 · 2 014 Inlägg

Lördagen 19 april 2008:

Jaha, det här var ju tydligen ett tag sedan man uppdaterade. Inte så mycket har hänt i och för sig.

Förra lördagen var man i garaget och försökte få liv i fanskapet. Jag kopplade in ett nytt batteri, och jäklars vilken energi åbäket fick! Inte så att bilen startade dock... Efter lite efterforskningar verkar det som att den nya ECU'n måste kopplas in innan bilen kommer att hoppa igång.

Arbetet med att installera EBC och TT är slutfört och grejerna sitter nu som de ska och är fullt inkopplade och allt.

En beställning på lite smått tjafs som saknats har skickats iväg till GReddy, exempelvis diverse silikonslang, vattentempgivare, ECU-kabelhärva, luftfilter, etc.

Går nu också i funderingar på att byta diffar på bilen för att få lägre utväxling och därmed bättre acceleration. Mine's installerade ju diffar från en R33 GTR på sin R34 GTR, vilket gjorde en rent ut sagt smått otrolig skillnad i acceleration. Har eventuellt redan en deal på G där med byte rakt av... En kolfiberkardan kanske också hägrar när skatteåterbäringen kommer.

Har fått sålt lite grejer och väntar på betalning för dessa, och när de pengarna kommit in så ska mina sidokjolar och bakkjolar från Nismo äntligen beställas.

Det var allt för denna gång, och det lär nog inte komma någon mer uppdatering förrän jag fått hem grejerna från GReddy. Inte mycket idé att åka bort till garaget och meka när det knappt finns något man kan göra.

Jag har vaga förhoppningar om att kunna köra på EDPS Emmaboda den 17 maj, men det börjar bli jäkligt knapert om tid att få igång bilen, mappa den och få den besiktad. Vi får väl se hur det blir...

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
Alecci
30 april 2008 · 2 014 Inlägg

Onsdagen den 30 april 2008:

Idag var det återigen dags att göra en insats i garaget, eftersom mina beställda delar nu äntligen anlänt.

Dagens första uppgift gällde fälgarna. Visst sitter det BBS LeMans på bilen, men inte fasen duger det att ha centerkåpor där det står "BBS" bara för det. Icke då, det ska ju naturligtvis stå "GTR" istället.

En av de nya centerkåporna.
http://farm3.static.flickr.com/2416/2454619303_7345bdcbdf.jpg

Nästa punkt på dagsordningen var att åtgärda en estetisk liten grej. Under mässan köpte jag en dekal med texten "Nismo" som fästes under den vänstra baklyktan. Detta kändes dock som ett litet fattigt alternativ, och istället inhandlades en dito utsmyckning fast i metall.

Den nya Nismo-dekalen.
http://farm3.static.flickr.com/2235/2454618329_3d6a315091.jpg

Därefter tog man itu med att montera de nya luftfiltren. Från början hade jag en uppsättning från Apexi, men dessa visade sig inte få plats i motorrummet. Mot vilja och bättre vetande beslöts att montera de filter från GReddy som hör ihop med tryckrören. Den första versionen var dock avsedd för Z32 LMM och såldes därför snabbt, medan ett par nya beställdes. Nu ser motorrummet lite mer komplett ut.

De nya luftfiltren monterade.
http://farm4.static.flickr.com/3058/2455447422_348c22e431.jpg

Slutligen var det dags för dagens "main event", att koppla in min nya ECU och därefter försöka starta bilen efter att ha justerat inställningar för de nya spridarna och LMM. Eftersom ett stort antal personer, varav flera GTR-gurus i UK, har varit jäkligt säkra på att dessa inställningar var anledningen till att bilen inte startat tidigare så var jag följaktligen helt inne på att det idag skulle lyckas.

Där fick man för det. Bilen uppför sig precis som tidigare... Ingen start alltså. Både idéer och motivation börjar nu ta slut på riktigt, och snart blir det dags att ta med sig en slägga till garaget och slå skiten sönder och samman.

Bilen är fin att titta på i alla fall (tycker jag).
http://farm4.static.flickr.com/3285/2455448154_8c69caf124.jpg

Enough is enough.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
Hee-Maan
1 maj 2008 · 3 113 Inlägg

grymt jobbat... finns det mer godis än sådär? big_smile

Semper Fi
Alecci
1 maj 2008 · 2 014 Inlägg

Oh ja, finns mycket mer... Jag ska inte ge mig in på att beskriva mitt drömprojekt, då skulle jag bli tvungen att gå och hänga mig efteråt.

Man hoppas ju fortfarande att någon gång vinna på lotto eller nåt så man kan sälja av det här aset och köpa sig en riktig R34 GTR.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
mellowd Drop Shop
1 maj 2008 · 926 Inlägg

tråkigt att han inte startar :\
Har du/ni kollat så kammarna står rätt trots att de 'ska' göra det?

Alecci
1 maj 2008 · 2 014 Inlägg

Såvitt jag vet finns inget sätt att kolla det förutom att justera dem så noggrannt efter markeringarna som möjligt. Motorn går ju runt när man försöker starta utan några som helst problem, inget som tar i eller låter konstigt eller så.

Vi har ju dubbel-, trippel- och kvadrupelkollat så att vev- och kamaxlar stod rätt innan vi monterade kamremmen, och därefter ska det ju inte kunna bli någon skillnad.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
NickeR32
1 maj 2008 · 870 Inlägg

E de jag som är sne eller sitter Nismo märket snett?
Snyggt med kolfibervingen och huven!
Drömbilen förresten, fast de ska vara Bayside Blue tycker jag smile

Alecci
1 maj 2008 · 2 014 Inlägg

Märket sitter inte snett, däremot kanske någon eller några av bokstäverna gör det. Det är ju lösa boktäver som fästs individuellt. Jag hade en linje att mäta ifrån och kontrollmätte dessutom efteråt, så "raden" ska i alla fall sitta helt rakt.

Ska väl tillkomma en hel del mer kolfiber inom en någorlunda snar framtid är det tänkt, bland annat baklucka, sidokjolar, bakkjolar och backspeglar.

Usch nej, Bayside Blue är den enda färgen på R34 GTR som är vanligare än den jag har, så en sådan skulle jag aldrig skaffa mig. Hade jag fått bestämma ska det vara Sparkling Silver, Silica Breath eller White.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
NickeR32
1 maj 2008 · 870 Inlägg

Jaja okej, då e de väl jag som är sne då tongue
Kolfiber kan man nog aldrig ha för mycket av, riktigt snyggt är det!
Haha jaså du gillar inte den alls då? Tycker det är den snyggaste lacken som finns! Vad heter den lacken som du har då? Jo en vit R34 hade nog också varit riktigt snyggt big_smile

Alecci
1 maj 2008 · 2 014 Inlägg

Färgen som jag har heter Sonic Silver. Det finns 3 st silverfärger på R34 GTR: Sonic, Athlete och Sparkling ordnat efter den vanligaste först och den mest sällsynta sist.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
NickeR32
1 maj 2008 · 870 Inlägg

Tack för infon!
Man lär sig något nytt varje dag smile

MrLila
1 maj 2008 · 355 Inlägg

Hej! Ser mkt trevkigt ut smile

Undra bara om inte S märket i Nismo sitter upponed. Tycker det är strörre böj på överdelen än underdelen. Kan i o för sig vara bilen som ljuger lite grann oxå.

mvh Jonas

Mvh Jonas
Alecci
2 juni 2008 · 2 014 Inlägg

Måndagen 2 juni 2008:

IT'S ALIVE! But just barely...

Tydligen har startproblemen berott på en trasig CAS. Bilen är i alla fall uppstartad, även om den går som en påse kattskit. En ny är redan beställd och förhoppningsvis anländer den under veckan. Kanske finns det en liten chans att få skrället färdigt till Gatebil Mantorp ändå.

En dålig nyhet däremot är att den läcker olja från oljepumpen... Exakt var vet vi inte ännu, men om det är något som kräver att motorn lyfts ur eller motsvarande så kommer bilen att annonseras ut direkt. Har ingen lust eller ork att klabba med det här bilhelvetet längre.

Svaret får vi antingen imorgon eller på onsdag, håll tummarna...

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
lego Rotaryhead
2 juni 2008 · 155 Inlägg

nej inte sälja! bara att bryta ihop och komma igen!

Mazda RX-7 FD3S TYPE-R "Superior JDM" (1993)
Alecci
2 juni 2008 · 2 014 Inlägg

Nja, finns inte en suck att jag monterar ur och plockar isär motorn en gång till och därmed låter ännu en säsong gå till spillo. Då säljer jag hellre aset, lägger ner bilintresset och satsar pengarna på att renovera kåken istället.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
Alecci
7 juni 2008 · 2 014 Inlägg

Min nya CAS anlände inte innan helgen som jag hade hoppats, men troligtvis får jag den på måndag.

Till skillnad från vad jag tidigare trott så behöver inte motorn lyftas ur för att åtgärda oljeläckaget om det beror på packboxen, vilket jag tror är anledningen till läckaget.

Detta innebär i praktiken att bilen med största sannolikhet inte kommer behöva säljas. Detta firas genom att jag tidigare idag beställt en uppsättning sidokjolar samt bakkjol från Nismo samt nu sitter och dricker pilsner. MAP-sensor med därtill hörande komponenter kommer att beställas under veckan.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
martenj76
7 juni 2008 · 19 Inlägg

Ahh, sååå härligt och höra!! Hade blivit jäkligt ledsen i ögat om pärlan som du slitit såååå med skulle behövas säljas för en sån liten sak.

Rinnegan Malleus Malificarum
7 juni 2008 · 2 401 Inlägg

Måste bara säga att din R-34 är så sjukt grym. big_smile

Har själv planerat in ett inköp av en R-34 i framtiden. Fast först måste man nog spara ihop lite pengar.

Tummen upp, skönt att se en R-34 utan 700 kilo plast kit på sig. smile

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang