16v turbo eller 850 t5 motor i min 740/s90 tic? besluts ångest :(

pimpad740
28 juli 2008 · 812 Inlägg

humm..  fått stora problem sad har ju en b234 (16v) ligger som är 4 år gammal som ja tänkta bygga turbo på  (ja motorn är 4 år bara. byttes av rejmer i örebro 2004 å kördes till 2006 så olje pumpen rasade) men går bra för övrigt men nu är de så här att ja va med chefen å hämtade en 850 t5a -94a i ett dike och ev ska ja ta över den motorn och ioch med att min tic är inporterad så är det ju inga problem med reggningen men vad tycker ni ja ska göra?  hälp mig att välja rätt tongue

man lever bara en gång..
Volvo 762 T5R "2dr Widebody" (1985)
Ricky
28 juli 2008 · 1 062 Inlägg

jag hade kört på t5a smile dom låter gött å så smile

pimpad740
28 juli 2008 · 812 Inlägg

Ricky skrev:
jag hade kört på t5a smile dom låter gött å så smile

jo ja är lite inne på de oxå och så är dom lätt trimmade big_smile men de e ju så jävla mkt el på dom jävlarna sad

man lever bara en gång..
Volvo 762 T5R "2dr Widebody" (1985)
Glenn9K Montör
29 juli 2008 · 664 Inlägg

B234F utan tvekan smile Stabilare motor som är så jävla mycket mer hårdrock. smile

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.
babyblue242 Save a horse,ride a jeep...
29 juli 2008 · 258 Inlägg

Go for 16V!! Finns snart fler som åker T5 rwd än rödblockare känns det som. Sen låter 16v asfränt på sitt sätt smile

Corpze
29 juli 2008 · 1 311 Inlägg

så klart 16v tongue

Kolla mitt projekt: Bygger driftingbil - 2,5l 16v 440hk 540nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 57#p669957
Läs mer på www.gatbilar.se/corpze
azid Det som inte dödar gör ont
29 juli 2008 · 2 668 Inlägg

regga med t5an sen ner med 16v ... kanske inte ser nån skillnad på bess sen ;P

2slow
babyblue242 Save a horse,ride a jeep...
29 juli 2008 · 258 Inlägg

azid skrev:
regga med t5an sen ner med 16v ... kanske inte ser nån skillnad på bess sen ;P

Varför regga med 5an först??

azid Det som inte dödar gör ont
29 juli 2008 · 2 668 Inlägg

babyblue242 skrev:

azid skrev:
regga med t5an sen ner med 16v ... kanske inte ser nån skillnad på bess sen ;P

Varför regga med 5an först??

för 16v finns inte som turbo orginal vad jag vet..

2slow
babyblue242 Save a horse,ride a jeep...
29 juli 2008 · 258 Inlägg

azid skrev:

babyblue242 skrev:

azid skrev:
regga med t5an sen ner med 16v ... kanske inte ser nån skillnad på bess sen ;P

Varför regga med 5an först??

för 16v finns inte som turbo orginal vad jag vet..

Jo det finns den.....

azid Det som inte dödar gör ont
29 juli 2008 · 2 668 Inlägg

babyblue242 skrev:

azid skrev:

babyblue242 skrev:

Varför regga med 5an först??

för 16v finns inte som turbo orginal vad jag vet..

Jo det finns den.....

ok då fick man veta nå nytt

2slow
babyblue242 Save a horse,ride a jeep...
29 juli 2008 · 258 Inlägg

azid skrev:

babyblue242 skrev:

azid skrev:

för 16v finns inte som turbo orginal vad jag vet..

Jo det finns den.....

ok då fick man veta nå nytt

Såldes i Italien och Usa wink

Glenn9K Montör
29 juli 2008 · 664 Inlägg

babyblue242 skrev:

azid skrev:

babyblue242 skrev:

Jo det finns den.....

ok då fick man veta nå nytt

Såldes i Italien och Usa wink

Dock endast som 2.0L väl? Så man får ju bygga om till 2.3/2.5 om den ska bli riktigt kul smile

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.
babyblue242 Save a horse,ride a jeep...
29 juli 2008 · 258 Inlägg

berthelsen skrev:

babyblue242 skrev:

azid skrev:

ok då fick man veta nå nytt

Såldes i Italien och Usa wink

Dock endast som 2.0L väl? Så man får ju bygga om till 2.3/2.5 om den ska bli riktigt kul smile

Alldeles rätt! smile

Corpze
29 juli 2008 · 1 311 Inlägg

japp... 2.5 liter 16v turbo ÄR riktigt kul... skippa 5an och kör hårt big_smile

Kolla mitt projekt: Bygger driftingbil - 2,5l 16v 440hk 540nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 57#p669957
Läs mer på www.gatbilar.se/corpze
pimpad740
29 juli 2008 · 812 Inlägg

hehe ja fan blir nog lättare med elen iaf tongue men tänkte på en sak. nån som vet om de går att köra med et sprut på en 16v turbo? som de ser ut nu när man är arbetslös så ett data sprut känns lite väl dyrt tongue går ju att köra på gl sprut på en 16v turbo så då måste de väl gå med et sprut om man plockar över alla givare å sånt? lr är ja helt ute å cyklar??

man lever bara en gång..
Volvo 762 T5R "2dr Widebody" (1985)
Glenn9K Montör
30 juli 2008 · 664 Inlägg

hmm jag är lite osäker faktiskt på hur man gör i dessa fallen. Men jag vet att när man sätter ner en vanlig 8v turbo motor i GLarna så är det ju bara i princip att byta till en turbobox.. Kanske går att lösa på ett någorlunda sätt med 16V'n också..

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.
TurbOla Reservdansk
30 juli 2008 · 6 271 Inlägg

Elen på en vitmotor är inte svårare än på en rödblockare, det är bara att välja vad du vill ha kvar, skippa diagnostiksystemet om du vill det, annars är det ju bara det vanliga, knacksensorer, varvtalsgivare, kamaxelgivare, spridare, insprut, oljetrycksgivare, vattentempgivare, tändbox...

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
suiit
30 juli 2008 · 83 Inlägg

kör på 16v =P

Volvo vad annars ?
Ruuska_
30 juli 2008 · 474 Inlägg

ta 16v i 740in o sen tar du t5an i din 940 wink

Volvo S60 2.5T AWD
BMW 320D (2011)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang