caromania
Forummoderator
4 augusti 2008
· 9 296 Inlägg
Mr_Gear skrev:
effektmässigt finns risken att du förlorar några pållar med för grovt system ja... Sugmotorer skall ha ett visst mottryck för en så effektiv förbränning som möjligt.
Myt!
Nu ska vi reda ut det här en gång för alla.
En sugmotor ska inte ha något mottryck alls. Ibland slarvar folk med uttrycket "mottryck" och vad de menar är följande:
Röret ska vara grövre i början och sedan smalna av allt eftersom. Varför? Jo, man vill bibehålla samma gashastighet hela vägen så inte gasen stannar upp och bildar en kork.
Vaddå? Stannar gasen upp om man kör tex 2,25 tum hela vägen? Ja, för när gasen svalnar längre bak så tar den mindre plats. Alltså behövs det mer gas för att fylla röret i slutet av avgassystemet och den har inte lika bråttom ut.
Vad händer då? Jo, gasen stannar upp i röret och bildar som sagt en kork. Inte bra.
Fråga: Vinner jag något att sätta på ett grövre rör på min standardbil? Det kan man inte svara på generellt, utan man måste undersöka om någon annan gjort det förut. Vissa bilmotorer vinner en hel del (otrimmade) på byte av avgassystem. Tillverkaren tänker inte så mycket på effekt när de bygger avgassystem till en standardbil. De tänker på ljud=komfort, och de tänker på tillverkningskostnader. Grovt rör=dyrt rör.
When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.