någon som har elshema på Vag spolar och kan se vart stifft B på spolarna går ?

Palander Sir
6 augusti 2008 · 201 Inlägg

satte på tändningen och jorda stifftet som går till nirat några gånger och det var inte ett liv? mäter upp och dom har 12V på rätt stifft in vid tändning på .. flyttat jorden till uppe på topplocket när spolarna och dom andra till batterit...  nu börjar minna ider ta slut...   ? sad även bytat batteri till nytt

Audi Power ..
Audi A4 T 370hk.+
Audi A4 1,8 T "Palle" (1996)
Palander Sir
6 augusti 2008 · 201 Inlägg

ännu en uppdatering.... Nu har jag fått gnista men inte genom att lägga stifft A som går till nirat på jord utan gnistan kommer när jag duttar det stifftet på 12V ...  allså spolarna behöver en styrning på 12V.

Audi Power ..
Audi A4 T 370hk.+
Audi A4 1,8 T "Palle" (1996)
torpis Forummoderator
6 augusti 2008 · 10 576 Inlägg

Palander skrev:
ännu en uppdatering.... Nu har jag fått gnista men inte genom att lägga stifft A som går till nirat på jord utan gnistan kommer när jag duttar det stifftet på 12V ...  allså spolarna behöver en styrning på 12V.

Går frammåt smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Palander Sir
6 augusti 2008 · 201 Inlägg

jo men i manualen står det att nirat triggar med 5V .. frågan e ju hur man gör om man behöver 12V .?

Audi Power ..
Audi A4 T 370hk.+
Audi A4 1,8 T "Palle" (1996)
Palander Sir
7 augusti 2008 · 201 Inlägg

ähh.. tröttna påt nu var in till Audi och köpte 4 st 115R spolar i stället..  Tydligen var en tvungen att koppla drivsteg i mellan osv för att det skulle fungera med dessa jag hade.  115R spolarna nya kosta bara 370kr/st så var ganska överkommligt..

Audi Power ..
Audi A4 T 370hk.+
Audi A4 1,8 T "Palle" (1996)
Palander Sir
10 augusti 2008 · 201 Inlägg

blir inte klok på detta allså..   

115R solarna kan jag trigga om jag duttar på 12V men vid startförsök är alla spolar forfarande helt döda..

dom får ström 12.22V hela tiden.  även om man har signaljord och vanlig jord på samma ställe så borde det bli gnista eller?

hur fasen mäter jag upp nirat utgångarna kan man mäta det med voltameter tro nämligen att det är nirat som inte skickar ut 5V på utgångarna ..?

Audi Power ..
Audi A4 T 370hk.+
Audi A4 1,8 T "Palle" (1996)
torpis Forummoderator
10 augusti 2008 · 10 576 Inlägg

har du kört wizzarden för ignition i nirat?  har du signal från vevaxeln?

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Palander Sir
10 augusti 2008 · 201 Inlägg

har kört alla wizads utom gasspjället eftersom jag inte får okej på trottel callibreringen i nirat annars finns det inga andra larm...

Senast redigerat av Palander (10 augusti 2008)

Audi Power ..
Audi A4 T 370hk.+
Audi A4 1,8 T "Palle" (1996)
torpis Forummoderator
11 augusti 2008 · 10 576 Inlägg

Palander skrev:
har kört alla wizads utom gasspjället eftersom jag inte får okej på trottel callibreringen i nirat annars finns det inga andra larm...

Ser du varvtalsignal när du kör på startmotorn?

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Palander Sir
11 augusti 2008 · 201 Inlägg

okej..  Är ute igen vid bilen och kollar nu rpm signalen och vid start så visar den inget varrvtal.

Saken e den att jag hade orginalen vevaxelgivare i innan och där har jag för mig att den visade ca 200rpm vid startförsöken men då fick jag Larm på Nirat Så byta till denna som är rekomenderat till nirat av trendab eller vad dom nu heter..

Men nu när du skriver och jag kollar så visar den fan ingen rpm vid start med denna givare dock ingen felkod... 

har provat koppla denna givare så här nu

Stifft 1  crank in
stifft 2  crank gnd
stifft 3  skärm jord

och nu också

stifft 1 caranc gnd
stifft 2 crank in
stifft 3 skärm jord

båda utan resultat..

skärmen brukar väll vara på stifft 3 eller ?  Har 120ohm mellan stifft 1 och 2 på givaren då vet jag inte om min multimeter visar rätt för den visar typ hälften av på alla givare mot vad det ska vara av någon andledning,,...

Senast redigerat av Palander (11 augusti 2008)

Audi Power ..
Audi A4 T 370hk.+
Audi A4 1,8 T "Palle" (1996)
torpis Forummoderator
11 augusti 2008 · 10 576 Inlägg

Börja med att koppla in systemet så allt lirar, även spjällägesgivare.  Är skitsvårt att felsöka tändspolar tex om inte allt annat funkar först.  Det är det luriga, inget vettigt kopplingsschema följer med varesig sprut eller givare...   vevgivaren på min bil kan polvändas och visar på 6 grader fel, så kontrollera alltid sprutet mot verkligheten med en tändlampa.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Palander Sir
11 augusti 2008 · 201 Inlägg

jo försöker men vissa saker som trottelgivare fattar jag inte varför den inte funkar  när den är inkopplad står den på 50% den borde la stå på 0?  efter man kör guiden så står det error men enligt trollspeed ska det räcka att koppla in trottelgivaer även på dessa spjäll,,

Jag byta tebax till orginal vevaxelgivare och bilen starta med det samma nu men jag får ändå larmet i nira på vevaxelsensorn..  Bilen dör sedan med det samma men det kan ju ha att göra med gasspjäll osv..

står också att trottelgivearen inte får gå ibott åt nått håll ? när jag har fullgas så är mitt spjäll öppet till max i alla fall

Senast redigerat av Palander (11 augusti 2008)

Audi Power ..
Audi A4 T 370hk.+
Audi A4 1,8 T "Palle" (1996)
Palander Sir
11 augusti 2008 · 201 Inlägg

nu har jag ok på trottelgivaren efter jag ställde throttelgivaren scale på 0 innan kallebreing..
men när jag gör guiden så går den från 0 till vad det nu blir sedan står det finished och när jag sedan kollar i nirat står den alltid på 17% som minst? Som max när jag gasar går den till 117%?

sedan ändra jag sladdarna på vevaxelgivaren igen och nu funkar rpm också vid startförsök  men då startar inte bilen i stället..  ändrar jag på sladdarna startar bilen men då ser jag inte rpm i nirat ??

undrar om det är rätt inkopplad när den visar rpm bara det att den tänder vid fel tid?

Senast redigerat av Palander (11 augusti 2008)

Audi Power ..
Audi A4 T 370hk.+
Audi A4 1,8 T "Palle" (1996)
torpis Forummoderator
11 augusti 2008 · 10 576 Inlägg

kamaxelgivaren rätt kopplad?

hur kan bilen starta utan gnista?

undanhåller du information??  wink

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Palander Sir
11 augusti 2008 · 201 Inlägg

nej nej hehe..  först med  nira vevaxelgivaren fick jag inget larm på nirat men kom ingen gnista häller..

sedan efter du skrev att jag skulle kolla rpm signal så gjorde jag det men den stog på 0 även vid start men inget larm i nira så byta tebax till orginal vevaxelgivaren igen..   

Då får jag Larm i nirat på crank teeth eller vad det hette men det kom gnista och bilen starta snabbt och fortfarande ingen rpm signal som funka. Så byta sladdarn jord och signal.

Då fick ja rpm signalen som vid start går upp till 500rpm typ men då startar inte bilen i stället.  Alarmet får jag på orginalgivaren hela tiden spelar ingen roll hur jag kopplar orginal vevaxelgivaren.

Audi Power ..
Audi A4 T 370hk.+
Audi A4 1,8 T "Palle" (1996)
Palander Sir
11 augusti 2008 · 201 Inlägg

måste vara vevaxelgivaren som den har problem med av någon anledning...  finns det andra vevaxelgivare som borde fugera bättre tro ? villka kör ni med på era 60-2 hjul?

verkar som så fort crank teeth larmet kommer slutar nirat att ge gnista..

Senast redigerat av Palander (11 augusti 2008)

Audi Power ..
Audi A4 T 370hk.+
Audi A4 1,8 T "Palle" (1996)
torpis Forummoderator
11 augusti 2008 · 10 576 Inlägg

Palander skrev:
verkar som så fort crank teeth larmet kommer slutar nirat att ge gnista..

Ja, då fimpar den illa kvickt...  man blir livrädd när den tappar vevaxelsync vid 9000rpm med 2 bar i laddtryck på 3:an.... jag lovar...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Palander Sir
11 augusti 2008 · 201 Inlägg

Aaaa fan det kan jag tro. Har din gjort detta allså ?  Vad var felet då då?

Verkar som den är jävlit kännslig allså.  Vill ju inte att det ska vara triggerhjulet den har problem att läsa av för då får en ju bygga om endel.  Men orginal ECU klarar ju läsa av pullserna så då borde det ju funka med nirat också..

Ska man prova köpa en ny vevaxelgivare eller sattsa på en annan?  Skärmen på vevaxelgivaren är jordad genom engine GRD på nirat eller?  Fattar liksom inte varför den är så kännslig .. Ibland kommer larmet och iblan inte..   Kan ju vara att den givaren inte är snabb nog kanske?


En fråga till .. Mitt gasspjäll står på 17% hela tiden efter guiden är klar. Gör din också det?  Borde den inte vara på 0 %   ?  sedan när gasen är på max läge så är den på 117%.  Är detta rätt?

Senast redigerat av Palander (11 augusti 2008)

Audi Power ..
Audi A4 T 370hk.+
Audi A4 1,8 T "Palle" (1996)
torpis Forummoderator
12 augusti 2008 · 10 576 Inlägg

efter kalibrering av spjället så skall det gå mellan 0.0% och 100.0%   mät med en fluke så du har rätt pinnar, skall ju bara vara en variabel resistans.

När min slog ifrån så läste jag instruktionsboken (som jag sagt tidigare) där i hittar man 5:e gången man läser att man inte skall ha kamaxelsignal + vevsignal ihop, jag delade dessa ur kabelstammen och bytte till ny givare, vips funkar det.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Corpze
12 augusti 2008 · 1 311 Inlägg

torpis skrev:
efter kalibrering av spjället så skall det gå mellan 0.0% och 100.0%   mät med en fluke så du har rätt pinnar, skall ju bara vara en variabel resistans.

När min slog ifrån så läste jag instruktionsboken (som jag sagt tidigare) där i hittar man 5:e gången man läser att man inte skall ha kamaxelsignal + vevsignal ihop, jag delade dessa ur kabelstammen och bytte till ny givare, vips funkar det.

där ser man smile har jag också missat trots otaliga genomgångar av manualen

ang. tps'en: den ädrar inte värde för dig? mig gjorde det pg.a att jag skruvat till den lite för tight så spjällaxeln bottnade i givaren så den gick i sönder, är tydligen mkt känsliga

Kolla mitt projekt: Bygger driftingbil - 2,5l 16v 440hk 540nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 57#p669957
Läs mer på www.gatbilar.se/corpze
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang