Jag jobbar inte själv som lastbilschaufför, men de som kör åt små åkerier tjänar en hel del. +30 000:-/mån är inte omöjligt.
Ett scenario/
Då får de stackarna jobba livet ur sig, om åkeriet (som exempel) är stationerat i Katrineholm och de har en körning från Stockholm 07.00 ska de vara på plats och beredda 07.00. Det betyder att chauffören (du) måste gå upp runt 04.30, käka frukost, göra i ordning bilen och åka upp. Självklart blir det försening vid ankomsten så lasten kommer runt 09.00, precis då truckföraren som ska lasta har frukost.
Runt 09.45 kommer du iväg, lasten ska till Göteborg. Vid Kungens kurva har precis hänt en olycka södergående fält så trafiken är begränsad till ett körfält, den står i princip stilla. Du tittar på klockan och ser att du måste i princip färdas med ljusets hastighet för att kunna klara deadline i Göteborg.
Det är helt omöjligt att klara tiderna, du kommer över en timma för sent till avlämningsställe, får skäll, ger dig iväg till nästa ställe för att ta upp nästa last, får skäll igen för att du är så sen.
Där är (självklart) last-trucken trasig så det blir att sova på hotell...igen. :