Har polisen rätt att tvinga någon att veva upp framrutan på bilen ?

caromania Forummoderator
8 augusti 2008 · 9 296 Inlägg

Herregud...
Tur att man inte bor i Georgien eller Angola. Vore jobbigt med böter för tonade rutor OCH inbördeskrig... roll

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
henkebenke
8 augusti 2008 · 1 703 Inlägg

caromania skrev:
Herregud...
Tur att man inte bor i Georgien eller Angola. Vore jobbigt med böter för tonade rutor OCH inbördeskrig... roll

Haha big_smile
Ja vafan, sluta lipa och var nöjda med att dom inte blev skjutna på fläcken pga av toning som de fått byta till sig mot en säck potatis och ett rövknull.

I-landsproblem någon? big_smile

Volkswagen typ1 "Restolooker" (1962)
TLO
8 augusti 2008 · 1 062 Inlägg

tkd_rille skrev:
må säga att de som totalnekar en polis till att se ens framrutor är så jävla dryga och lite småbarnsaktiga.
vi har regler och när de gäller framrutorna så är de med säkerheten att göra också. varför säga emot polisen?

sen din brors flickvän var ju icke så smart :p

och en polis har rätt till att kontrollera ens bil smile, och får de inte för er så fixar de ändå tillstånd.

sen poliser är trevliga om man är trevlig tillbaka de har aldrig slagit fel smile.

Håller med.  Jag har aldrig haft några som helst problem med Poliser som stoppat mig på något sätt. Jag har varit glad och trevlig i mitt sätt, och framförallt aldrig försökt lära dem sköta sitt jobb o komma med massa ifrågasättanden runt bagateller.
Kanske kan det vara så att även en Polis ledsnar när någon enbart skall börja trotsa och provocera? Testa och var TREVLIG, GLAD, och påpekar de några brister - ERKÄNN och ge en bra förklaring, så skall ni se att ni får bra bemötande av de flesta Poliser.


Och att "slå/daska till" en Polis.....nåt så dumt tänker jag inte ens förklara varför han lackade ur på.

Sedan finns det givetvis vissa  nyutexaminerade pajasar som inte vet vad yrket går ut på ännu, pga oerfarenhet och kvotering till PHS......

Men som sagt...är man trevlig så brukar det aldrig vara problem. Det är mitt tips i all välmening smile

"You Go, we go!"
hedley Saaboholic
8 augusti 2008 · 3 129 Inlägg

tkd_rille skrev:

hedley skrev:
Just brott om våld mot tjänsteman är så jävla löjligt, både med vakter och snutar.

Jag och polarn vart på väg upp i åtal för det efter en ute kväll på lipz i trollhättan, med sveriges sämsta och kaxigaste vakter förövrigt.

Står i rökrummet, och en invandrare kommer in och frågar om han får en cigg, jag säger nej och polarn likaså, han börjar kalla oss för rassar för att han såg oss bjuda ett par brudar tidigare, vi ignorerar han och sedan kommer det 2 vakter instormandes som tar polisgrepp på polarn och trycker upp han mot väggen. När vi frågar varför svarar dom håll käften och sluta bråka. Vi hade varken bråkat eller någonting, hade vittnen på det osv, men de vägrade lyssna. När de sen knuffa mig mot rutan trots att jag stått helt lugnt och frågat vad fan dom höll på med så tände det till, jag gav den ena vakten en käftsmäll och blev sedan påhoppad av båda vakterna samtidigt.

Polarn fick en kraftig spricka i ena armen och blåmärken på knän och armar efter deras behandling och jag hade blåmärken lite överallt. När polisen kom så sa vakterna att vi hade startat ett bråk med flera invandrare men kunde inte peka ut dem eller liknande, och när dom bad oss vara lugna så hade vi hoppat på vakterna helt oprovocerat.

Fy fan säger jag. Inte undra på att både vakter och snutar är hatade. Snuten köpte vart enda ord och vi fick spendera natten med förhör och fylle cell.

så du menar att de är polisens fel att ni satt där hela natten?. du drog polisen med där. när de själva var vakterna som gjorde fel.

Så du menar att snuten gör rätt som tror blint på allt vad vakterna säger?

"Liberty of thought is the life of the soul"
Saab 9-5 Aero SC "Clean" (2005)
Instabil Med lem
8 augusti 2008 · 164 Inlägg

Sexyicecube skrev:

Goffen skrev:
Hur många ggr har polisen upplyst er om att man har juridiskt andrum i en vecka efter en fortkörning??? Nä dom sitter o säger att skriver du inte på blir det tinget....

Låter som en bra sak att veta smile  , har du paragrafen till det?

Det heter RÅDRUM och är till för att du skall kunna kontakta advokater eller liknande .

§9 Vid utfärdande av föreläggande av ordningsbot får rådrum med
godkännandet medges. Till den misstänkte lämnas då exemplar 2 av
föreläggandet, inbetalningskort samt svarskuvert.
Den misstänkte skall underrättas om innebörden av rådrum, dvs. att ett
godkännande kan ske inom viss tid antingen genom påskrift av exemplar 2
som insänds till utfärdande myndighet eller, då fråga inte är om förverkande,
genom full betalning av den förelagda boten.
Rådrum får inte lämnas en person som endast tillfälligt uppehåller sig i
landet.

Länk: http://www.polisen.se/static/fap/FAP261 … 000_10.pdf

Assumtion is the mother of all fuckupps
Assume =ASS/U/ME = assume makes an ASS of U and ME.
Den enes Antagande blir lätt någon annans Sanning.
Plymouth Road runner "white shark" (1971)
Dave_C70 Volvoit - lagd åt vänster
8 augusti 2008 · 946 Inlägg

Så där ja, i vanlig ordning här på lilla forumet ska det lipas över de straff man fått när man begått ett brott och/eller kört för fort/med dimljus/toning eller annan felaktighet på fordonet oftast helt medvetet. Och ja, polisen kan begära att ni ska "veva upp" rutorna, antingen frivilligt eller med hjälp av rannsakan. Som sagt, det gäller att stå sitt kast, jag själv kör/åker inte alltid efter lagens alla regler men kommer defenitivt inte lipa på forumet den dagen jag åker dit på det, bara att ta det liksom...
Att sedan det kvinnliga sällskapet slog till polismannen gjorde ju inte saken bättre precis. Alla VET att man inte ska slå någon, allra minst en OV/polis. Gör man det ändå får man fan räkna med reprisalier.

Den som gapar efter galen fågel ser inte träden för alla ben...

Senast redigerat av Dave_C70 (8 augusti 2008)

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -
BTLulle
8 augusti 2008 ·

Sluta gnälla på Polisen. Har man en olaglig bil så får man skylla sig själv. Om polisen stoppar dig i en rutinkontroll och misstänker att bilen inte är i lagligt skick så har dom rätt att göra en flygande besiktnig.

MVH Peter

sand3rs
8 augusti 2008 · 182 Inlägg

Misstänker att trådskaparen är "nöjd" med det stora gehöret han fått för fiskandet av sympatier.

Bjork OEM <3
8 augusti 2008 · 6 957 Inlägg

henkebenke skrev:
Ja, det är ju polisen som bryter mot lagen. Inte din bror som åker runt med olaglig toning.

Word !

OEM <3
KHRacing
8 augusti 2008 ·

BTLulle skrev:
Sluta gnälla på Polisen. Har man en olaglig bil så får man skylla sig själv. Om polisen stoppar dig i en rutinkontroll och misstänker att bilen inte är i lagligt skick så har dom rätt att göra en flygande besiktnig.

MVH Peter

ergh . neeeee....

Det krävs SKÄLIG ANLEDNING till att utföra en flygande besiktning.

DOCK, kan trafikpolisen ge böter för andra saker, exempelvis tonade rutor.

Muttley
8 augusti 2008 ·

hedley skrev:

tkd_rille skrev:

hedley skrev:
Just brott om våld mot tjänsteman är så jävla löjligt, både med vakter och snutar.

Jag och polarn vart på väg upp i åtal för det efter en ute kväll på lipz i trollhättan, med sveriges sämsta och kaxigaste vakter förövrigt.

Står i rökrummet, och en invandrare kommer in och frågar om han får en cigg, jag säger nej och polarn likaså, han börjar kalla oss för rassar för att han såg oss bjuda ett par brudar tidigare, vi ignorerar han och sedan kommer det 2 vakter instormandes som tar polisgrepp på polarn och trycker upp han mot väggen. När vi frågar varför svarar dom håll käften och sluta bråka. Vi hade varken bråkat eller någonting, hade vittnen på det osv, men de vägrade lyssna. När de sen knuffa mig mot rutan trots att jag stått helt lugnt och frågat vad fan dom höll på med så tände det till, jag gav den ena vakten en käftsmäll och blev sedan påhoppad av båda vakterna samtidigt.

Polarn fick en kraftig spricka i ena armen och blåmärken på knän och armar efter deras behandling och jag hade blåmärken lite överallt. När polisen kom så sa vakterna att vi hade startat ett bråk med flera invandrare men kunde inte peka ut dem eller liknande, och när dom bad oss vara lugna så hade vi hoppat på vakterna helt oprovocerat.

Fy fan säger jag. Inte undra på att både vakter och snutar är hatade. Snuten köpte vart enda ord och vi fick spendera natten med förhör och fylle cell.

så du menar att de är polisens fel att ni satt där hela natten?. du drog polisen med där. när de själva var vakterna som gjorde fel.

Så du menar att snuten gör rätt som tror blint på allt vad vakterna säger?

nej de menar jag inte men de är smutskastning på polisen i onödan. och du som är smart slår en vakt på käften, hade du lugnat ner dig istället hade du inte åkt in heller ju. men de är klart smartskallar ska slå extra mycket för de är ju roligt smile du förvärrade situationen extremt.

Muttley
8 augusti 2008 ·

KHRacing skrev:

BTLulle skrev:
Sluta gnälla på Polisen. Har man en olaglig bil så får man skylla sig själv. Om polisen stoppar dig i en rutinkontroll och misstänker att bilen inte är i lagligt skick så har dom rätt att göra en flygande besiktnig.

MVH Peter

ergh . neeeee....

Det krävs SKÄLIG ANLEDNING till att utföra en flygande besiktning.

DOCK, kan trafikpolisen ge böter för andra saker, exempelvis tonade rutor.

och de fanns ingen anledning till en flygande besiktnin på hans brors bil då?.

BTLulle
8 augusti 2008 ·

Och tonade rutor är ett gissel har själv fått hoppa undan för en slyngel som tycker det är tufft med tonade rutor sen att han inget ser spelar ju ingen roll. det är ju tufft. madmadmadmadmadmad

Peter

evilaudio
8 augusti 2008 · 16 195 Inlägg

om man nu har tonade rutor så e de väl inte så jävla svårt å stå för sin sak å sen betala sin böter eftersom de e OLAGLIGT!!!!!


"e man me i leken så får man leken tåla"

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
KHRacing
8 augusti 2008 ·

tkd_rille skrev:
och de fanns ingen anledning till en flygande besiktnin på hans brors bil då?.

Som jag förstått det var det enbart tonade framrutor.


Det skall finnas skälig anledning innan fordonet kommit fram till platsen där poliserna står -

fått detta förklarat för mig utav trafikpolischefen i HBG

T16_AeRo
8 augusti 2008 · 712 Inlägg

Jag tror din bror bör skaffa sig en annan tjej..

MeloveGolf Vw trimmare
8 augusti 2008 · 2 995 Inlägg

evilaudio skrev:
om man nu har tonade rutor så e de väl inte så jävla svårt å stå för sin sak å sen betala sin böter eftersom de e OLAGLIGT!!!!!


"e man me i leken så får man leken tåla"

WORD!

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
blacken
8 augusti 2008 ·

Du kunde ha kompromissat lite, du skulle ha vevat upp fönstret så att han kunde se det, och sedan vevat ner det igen. Bägge parter nöjda..  big_smile

Muttley
8 augusti 2008 ·

KHRacing skrev:

tkd_rille skrev:
och de fanns ingen anledning till en flygande besiktnin på hans brors bil då?.

Som jag förstått det var det enbart tonade framrutor.


Det skall finnas skälig anledning innan fordonet kommit fram till platsen där poliserna står -

fått detta förklarat för mig utav trafikpolischefen i HBG

då har väl antagligen polisen sett detta innan och ville se. skitsamma jag tycker polisen gjorde klart helt rätt. tonade framrutor är bara trams när man är ute i trafiken, synfältet blir så mycket kasssare.

KHRacing
9 augusti 2008 ·

tkd_rille skrev:
då har väl antagligen polisen sett detta innan och ville se. skitsamma jag tycker polisen gjorde klart helt rätt. tonade framrutor är bara trams när man är ute i trafiken, synfältet blir så mycket kasssare.

Självklart gjorde de rätt.
jag poängterade bara att det inte enligt reglerna får göras en FLYGANDE BESIKTNING på de grunderna. smile

Dock:  ( smile ) så krävs det en högre art av brott för att det skall göras en flygande besiktning på ett fordon, räcker inte med sådana saker.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang