Inkoppling av tomgångsmotor till Nira +I3

Palander Sir
21 augusti 2008 · 201 Inlägg

jo har dragit ner tomgångsmotorn till minsta värdet nu så den är helt stängd och testat lite där i med andra värden men det är samma skit. Åsså var det ju samma innan jag ens koppla in tommgångsmotorn så.. Jag är nästan säker på att det är en eller flera spridare som inte funkar vid just 2000rpm av någon anledning,, Har mailat R.C och frågat om dom har någon lösning eller om dom ens känner till problemet.. Tycker ju dom kunnde bjussa på lite nya bättre spridare tongue

Senast redigerat av Palander (21 augusti 2008)

Audi Power ..
Audi A4 T 370hk.+
Audi A4 1,8 T "Palle" (1996)
torpis Forummoderator
21 augusti 2008 · 10 576 Inlägg

Palander skrev:
jo har dragit ner tomgångsmotorn till minsta värdet nu så den är helt stängd och testat lite där i med andra värden men det är samma skit. Åsså var det ju samma innan jag ens koppla in tommgångsmotorn så.. Jag är nästan säker på att det är en eller flera spridare som inte funkar vid just 2000rpm av någon anledning,, Har mailat R.C och frågat om dom har någon lösning eller om dom ens känner till problemet.. Tycker ju dom kunnde bjussa på lite nya bättre spridare tongue

Har du loggat alla sensorer och granskat loggen?

Jag hade bekymmer med dippar i lambda under landsväg, loggade och såg att spjällägesgivaren dippade samtidigt som lambda varvid acc-pumpen sprayar soppa.  Loggar man så ser man allt som händer smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Palander Sir
21 augusti 2008 · 201 Inlägg

Ja nån jävla skit är det som ställer till det. Ska se om jag kan låna några spridare från polarns A6 nån dag här..

Ska man byta gasspjäll så får en la så klart bygga om insug och tryckrör igen..  Vad kör ni med för Gasspjäll?

Nej har inte loggat något..  Har liksom inte kunnat mappa upp den då det blir helt mupp runt 2000 till 3000 varrv. ska se om jag kan lägga upp en log..  ska testa har inte manualen hemma men det är la bara att trycka på start log ...så ska se påt här strax.

Senast redigerat av Palander (21 augusti 2008)

Audi Power ..
Audi A4 T 370hk.+
Audi A4 1,8 T "Palle" (1996)
Palander Sir
22 augusti 2008 · 201 Inlägg

VAd tror ni om att använda detta spjäll http://www.streetperformance-butik.se/S … =529029-N9 ..   Jag har ju änna en annan inkoppling av själva vajern till spjället den sitter ju på en stor plast tulle typ tror ni det går att få det att funka till detta spjället?

Audi Power ..
Audi A4 T 370hk.+
Audi A4 1,8 T "Palle" (1996)
torpis Forummoderator
22 augusti 2008 · 10 576 Inlägg

Jag använder detta spjäll, 850GLT   det dög ju inte igår :S

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Palander Sir
22 augusti 2008 · 201 Inlägg

har du någon bild på det? ..  Eller är det spjäll jag länka till samma som du har menar du? hehe.

Då är det beställt ett spjäll nu också.. villken tomgångsmotor körde du med då ?

Audi Power ..
Audi A4 T 370hk.+
Audi A4 1,8 T "Palle" (1996)
torpis Forummoderator
22 augusti 2008 · 10 576 Inlägg

Palander skrev:
har du någon bild på det? ..  Eller är det spjäll jag länka till samma som du har menar du? hehe.

Då är det beställt ett spjäll nu också.. villken tomgångsmotor körde du med då ?

spjälet du länkar till ser likadant ut som det jag har och har samma mått.

jag använder S40-00 turbo tomgångsmotor

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Palander Sir
22 augusti 2008 · 201 Inlägg

okej.. Tänkte bygga om det och plocka delar från orginalspjället eller vr6spjället så jag slipper modda wiern .. Det borde funka tycker jag.. Sedan är ju frågan hur mycket jobb det blir att passa mot insug, ser ut som om throttelgivare kan ta i insuget men det återstår väll och se.. Kanske går att svetsa igen skruvhålen och borra upp nya ?

Audi Power ..
Audi A4 T 370hk.+
Audi A4 1,8 T "Palle" (1996)
torpis Forummoderator
22 augusti 2008 · 10 576 Inlägg

Muta killen med CNC-maskin...  jag gjorde min adapter tjock nog för att kunna ansluta tomgångsmotorer om det skulle behövas extra luft för exempelvis ALS i framtiden...

http://www.x40nordic.com/Gallery/Upload/IMGP1269.jpg

http://www.x40nordic.com/Gallery/Upload/IMGP1276666.jpg

http://www.x40nordic.com/Gallery/Upload/IMGP1279999.jpg

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
sik
22 augusti 2008 · 1 072 Inlägg

Jag använder BMW Z3 spjäll, som de ser ut i dina trådar tackar jag gud för att jag inte koppla in mitt nira själv! smile Men man får vackert betala där efter. Hade hellre valt ett SM4 men nån stans måste man inse att börsen blir tom.

Palander Sir
22 augusti 2008 · 201 Inlägg

Jag får se hur jag ska lösa det . Har en adapter till vr6 spjället så blir nog att svetsa på den på gasspjället så ska det passa rakt på sedan .. Synd att man inte har ALU svets bara.

Det var en gött fet adapter i alla fall.  men kanske lika bra om man ska ha in en 25mm slang till IAC motorn sedan ja.

Audi Power ..
Audi A4 T 370hk.+
Audi A4 1,8 T "Palle" (1996)
Palander Sir
22 augusti 2008 · 201 Inlägg

Fick låna ett par spridare från A4 T -00 AJL motorn i dag så ska testa dom i morgon.. Så hoppas jag spridar problemet ska lösa sig..

Audi Power ..
Audi A4 T 370hk.+
Audi A4 1,8 T "Palle" (1996)
Palander Sir
23 augusti 2008 · 201 Inlägg

Har nu testat orginalspridare och det är fan samma problem med dessa spridare så nu vet e fan var felet ligger..

Får ju olkia lambdan värden helatiden  på samma varrv och då menar att den går från lagom till jävlit snålt..  mappar jag den till 1,0 vid 1500rpm och håller jämngas så ligger det fint gasar jag upp och nästa gång jag ligger där kan lambda gå snålt som fan om jag håller på samma varrv..  Ibland kan jag ligga och hålla 1500rpm och den går fint sedan är det som motorn börjar sega åsså börjar lamdan visa snålt som fan ..

Börjar fundera på om det kan vara tändstifften  men om den inte hade tänt på en cylinder så skulle den väll ha gått fett i stället .. Så då måste vara att den slutar je bränsle på någon spridare.. Mysko då alla är klämda och lödade borde det vara ok.....

Går det att stänga av IAC helt? allså så den är avaktiverad

Audi Power ..
Audi A4 T 370hk.+
Audi A4 1,8 T "Palle" (1996)
torpis Forummoderator
23 augusti 2008 · 10 576 Inlägg

Kan du inte maila din mapp,  nått spökar.   det finns garanterat nån inställning du fått till fel.  det viktiga är att motorn är varm och igång ett tag inan man fipplar...  finns en flik som avset startsekvensen och adderar bränsle de första varven motorn snurrar, det klingar av till 0 efter 10000r som standard på tomgång blir det 10minuter mao.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Palander Sir
23 augusti 2008 · 201 Inlägg

okej.. kommer mappen jag kör på nu med orginal spridare.. är ändast varrvad på tomgång och värdena stämmer inte så jätte bra i ve table efter som jag får stora skillnader på lambda värdena vid låga varrv..

Audi Power ..
Audi A4 T 370hk.+
Audi A4 1,8 T "Palle" (1996)
Palander Sir
28 augusti 2008 · 201 Inlägg

då har man fått gasspjället..  Finns det några bra sätt att bygga om dom så man kan få på den rullen som sitter på orginal spjället ?  Får ut i morgon och Pula lite meed det kanske.

Sedan ska man hitta någon som kan fixa adaptern också.. Vad kan det kosta att få en sådan gjord i aluminium tro >?

Funderar på Tomgångsmotorn där.. Man borde kunna sätta ett sånt mini filter som man har till vevhusventen på en av anslutningarna allså på den anslutningen den tar extra luften från? Så skulle en slippa att dra en extra slang i alla fall. Tror ni om det

Senast redigerat av Palander (28 augusti 2008)

Audi Power ..
Audi A4 T 370hk.+
Audi A4 1,8 T "Palle" (1996)
Corpze
20 september 2008 · 1 311 Inlägg

Hur går det för dig med problemet? tror min ev. har börjat spöka också sad startar endast om jag har 100% spjällvinkel och då stänger väl nirat av bränslet för avdundstning?

Kolla mitt projekt: Bygger driftingbil - 2,5l 16v 440hk 540nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 57#p669957
Läs mer på www.gatbilar.se/corpze
Palander Sir
25 oktober 2008 · 201 Inlägg

det har stått still i väntan på att adaptern skulle bli klar.. och nu är det änna fullt i garaget + att det kommer en unge här villken dag som hällst så har inte hafft tid att fixa med bilen nått. Adapten är klar och passar i alla fall och spjället är ombyggt för att passa till min wirestyrning


https://www1.garaget.org/gallery/archive/2065/489569_26c6ms.jpg
gasspjäll med adaptern.

Audi Power ..
Audi A4 T 370hk.+
Audi A4 1,8 T "Palle" (1996)
torpis Forummoderator
25 oktober 2008 · 10 576 Inlägg

kalas

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang