Motorbromsa med en B230FT (-90), stryps bensinflödet då?

JX
18 augusti 2008 · 107 Inlägg

Jag har en liten fundering om en B230FT, som sitter i min 745 TIC (-90).
Det är ju så, att på nyare bilar så stänger ju insprutet av bensinflödet när man släpper gaspedalen och motorbromsar. Men jag undrar om det är så på en såpass gammal(?) motor?

Så vet man om man ska motorbromsa mer wink För det vore bra om jag på något vis kunde få ner bensinförbrukningen, för 1.2 liter/mil är lite dyrt när man studerar roll

Audi S4 "Blå Faran" (1999)
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
18 augusti 2008 · 6 170 Inlägg

Har du provat att bara motorbromsa mer utan att fråga någon innan ??

Man tycker ju att eftersom du vet hur mycket den drar nu skulle du ju märka om den drack mer, mindre eller samma efter att du börjat motorbromsa ^^;

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
JX
18 augusti 2008 · 107 Inlägg

Mja, håller på med det just nu. Men vore trevligt och få höra av någon att det är så eller inte, för jaoo.. ibland är det lite svårt att hålla sig från gasen, så hur mycket den drar kan variera lite beroende på mig också roll

Men det är ju det, det är en automatlåda, och jag litar inte på att automaten håller motorn på "tillräcklig drift" för att den ska strypa och inte tomgången ska sparka in, så jag brukar växla ner manuellt (går att begränsa till 3:an, 2:an och 1:an, för er som inte kört automat wink).

Men om det nu är så att den inte stryper flödet så innebär ju det att den drar upp i högre RPM när jag motorbromsar, vilket får den att då dra mer än om jag inte motorbromsat/växlat ner, eller? Någon som vet hur det är? smile

Senast redigerat av JX (18 augusti 2008)

Audi S4 "Blå Faran" (1999)
flash_turbo Racer
18 augusti 2008 · 233 Inlägg

Eftersom att du har en katt på din bil så skall den göra det...

BMW 325i "M-tech.Eisenmann" (2001)
Audi S2 "800hk Time attack Projekt" (1991)
JX
18 augusti 2008 · 107 Inlägg

"katt på min bil"? Katalysator eller? Är ingen mekaniker jag så kan inte sånadär termer wink

Audi S4 "Blå Faran" (1999)
Hjalte-
18 augusti 2008 · 22 Inlägg

JX skrev:
"katt på min bil"? Katalysator eller? Är ingen mekaniker jag så kan inte sånadär termer wink

Helt rätt wink

Volvo 760 2jz "Overtake.se" (1990)
JX
19 augusti 2008 · 107 Inlägg

Ah, tänk vad man kan ändå roll

Men en nyfiken fråga då bara, varför är det en självklarhet att det är så bara för att man har katalysator?

Audi S4 "Blå Faran" (1999)
Donken86
19 augusti 2008 · 184 Inlägg

Kan va nått i stil med att en katalysator inte tål lågor, och stänger inte insprutarna av flödet så får du en massa oförbrännt bränsle som går igenom den lr nått åt de hållet och förstör katten (ren gissning men det verkar logiskt)

turbotompa fritidsprofessor
19 augusti 2008 · 1 197 Inlägg

Personligen skulla jag gissa på att du tjänar mer om du låter automaten växla själv som den ska, istället för att tvångsväxla den..

Sharky
19 augusti 2008 · 10 287 Inlägg

Svaret är både Ja och Nej. Sprutet gör lite olika beroende på lastfall när man släpper gasen. Exakt kan jag inte i detalj men frågan uppkom 1998 när jag var nere hos BSR och tog fram en uppsättning specialchip till min 940.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Toffe10 Lastbils Mekaniker
19 augusti 2008 · 357 Inlägg

Tror inte lådan riktigt tycker om att du håller på spärrar växlarna heller medans du kör, meningen med att spärra växlarna är ju när du ex. drar något tungt uppför en hal bake  o int vill att den ska växla hela tiden.....

Senast redigerat av Toffe10 (19 augusti 2008)

WolfZap Volvo-Beroende
19 augusti 2008 · 289 Inlägg

Drar din 1.2!? Det är ju saftigt än då

Volvo 760 TIC -84 B23ET
torpis Forummoderator
19 augusti 2008 · 10 575 Inlägg

WolfZap skrev:
Drar din 1.2!? Det är ju saftigt än då

Eh? det är väl riktigt bra förbrukning för en 740 tic och i synnerhet en automat.  allt under 1.5l/mil med dessa bilar får väl anses som bra.

Hur något med så små spridare kan dra så mycket är för mig en gåta! (min drog 2l/mil)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
JX
19 augusti 2008 · 107 Inlägg

Donken86 skrev:
Kan va nått i stil med att en katalysator inte tål lågor, och stänger inte insprutarna av flödet så får du en massa oförbrännt bränsle som går igenom den lr nått åt de hållet och förstör katten (ren gissning men det verkar logiskt)

Ah, jo det låter ju vettigt.

Sharky skrev:
Svaret är både Ja och Nej. Sprutet gör lite olika beroende på lastfall när man släpper gasen. Exakt kan jag inte i detalj men frågan uppkom 1998 när jag var nere hos BSR och tog fram en uppsättning specialchip till min 940.

Okej! Får se hur det blir efter min undersökning då.. ska försöka komma ihåg att uppdatera tråden den dagen jag är klar.

Ang. växlandet/spärrandet med automaten, så är det som sagt i testsyfte för att se hur förbrukningen går, och att funktionen är där för de situationer där man verkligen behöver en lägre växel vet jag. Efter att jag kört slut på halva tanken (tankade bara halva så det går fortare o testa) så ska jag prova en ny halva med "normal" motorbromsning.


F.ö. så har den hittils vid tankningarna (utan att jag testat något) dragit 1.1-1.3, så jag la ett snitt på 1.2 wink

Senast redigerat av JX (19 augusti 2008)

Audi S4 "Blå Faran" (1999)
la_palma Labborant
19 augusti 2008 · 307 Inlägg

turbotompa skrev:
Personligen skulla jag gissa på att du tjänar mer om du låter automaten växla själv som den ska, istället för att tvångsväxla den..

Håller med heh du kanske lyckas få ner bensinförbrukninen en femma i veckan om du kör runt och motorbromsar, men sliter du ut lådan så går du ju ganska mycket minus...

En lite "funderare" till dig, en bil drar ca: 0,8l-1l/h på tomgång alltså ungefär 1liter per timma...

Alltså: om du motorbromsar istället för att låta motor/låda gå som det ska i en hel timma så tjänar du ca: 13:- och hur många sek motorbromsar man innan bilen stannat varje gång? inte många, skulle säkert ta 2 veckor minst om man kör mycket. Och vi som har mätare för sånt här vet ju också att mätaren rör sig ifrån 0.0 fortare än man tror.

Har man inte ett fett benisnkonto ska man inte köra volvo och inte heller turbo och särskilt inte volvo-turbo, och automat dessutom, du har valt den sämsta, slöaste och törstigaste bilen du kan, köp en mindre bil, tex vectrans 150hk 2l sugmotor, skulle du köra ifrån volvon så det stod härliga till med, sen drar dom 0,7 i 140km/h

JX
19 augusti 2008 · 107 Inlägg

Hmm intressant fundering där. Men ja, värt att tillägga är ju att 13 kr blir en summa det med på ett år, om än inte mycket. Många bäckar små som sagt.

Och valt och valt.. fick bilen av far min (som en andra bil, istället för en Volvo 240 som drog ungefär lika mycket), så det var ju bara o tacka o ta emot wink Men som du säger så drar volvo mycket vilket jag är medveten om, och även att kombi inte är det mest ekonomiska.

Och som sagt så har det börjat kännas i plånboken wink så ja, tips på andra bilar som är roliga +snåla är välkomna de med big_smile Även om det blir lite off-topic då..

Audi S4 "Blå Faran" (1999)
frasse4
19 augusti 2008 · 736 Inlägg

Om du motorbromsar på lite högre varv runt 3000 - 4000 och den baktänder (poffar) är det ett tecken på att den får soppa även på motorbroms...

Volvo 940 GL "Bob - Den högerstyrda" (1993)
WolfZap Volvo-Beroende
19 augusti 2008 · 289 Inlägg

torpis skrev:

WolfZap skrev:
Drar din 1.2!? Det är ju saftigt än då

Eh? det är väl riktigt bra förbrukning för en 740 tic och i synnerhet en automat.  allt under 1.5l/mil med dessa bilar får väl anses som bra.

Hur något med så små spridare kan dra så mycket är för mig en gåta! (min drog 2l/mil)

Okej... skumt. Kom 10mil på 10liter blandad körning i min så. Tankade med dunk för tanken var tom tongue.

Volvo 760 TIC -84 B23ET
torpis Forummoderator
19 augusti 2008 · 10 575 Inlägg

WolfZap skrev:

torpis skrev:

WolfZap skrev:
Drar din 1.2!? Det är ju saftigt än då

Eh? det är väl riktigt bra förbrukning för en 740 tic och i synnerhet en automat.  allt under 1.5l/mil med dessa bilar får väl anses som bra.

Hur något med så små spridare kan dra så mycket är för mig en gåta! (min drog 2l/mil)

Okej... skumt. Kom 10mil på 10liter blandad körning i min så. Tankade med dunk för tanken var tom tongue.

Min var iof en 88:a med lh 2.X sprut (minns inte vilket)  Det stod ju som en virvel i tanken när man gasade på lite.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
la_palma Labborant
19 augusti 2008 · 307 Inlägg

Ett annat tips på snålare bil om man inte prioriterar effekten lika mycket är vectra gls 115hk om jag inte minns fel går säkert att köra på 0,5 på landsväg...nissan micra är ju rätt snål me men då riskerar man parkeringsböter på motorvägen...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang