Klonkade ljud i framvagnen Volvo 740 GL -88

Uthil
20 augusti 2008 · 61 Inlägg

Hejsan!

Hör ett klonkande ljud i framvagnen, det kommer från höger hjul, Har nämligen bytt spindelled precis för att det kanske berodde på taskiga leder, men det klonkande ljudet fortsätter. En polare sa att jag kan ha slagit igenom med dämpen, men osäker på det..

När jag ligger under bilen och någon gungar på bilen och man sätter handen på bromsoket, så glappar det, Men de sitter fast, med nya bultar också, men kan det vara de som klonkar jag när jag kör?

Mvh Martin

Fujifilm
23 augusti 2008 · 53 Inlägg

Hmm bromsoket ska inte glappa. är de samma mått på båda bultarna så dom inte är olika längd? tex att den korta ska sitta nertill om den sitter upptill?!?

Klonkande kan komma från att fjädern har gått av upptill i fjädersätet? slitna bussningar i länkarmar eller krängnings hämmaren?

Uthil
26 augusti 2008 · 61 Inlägg

Tack för tipset!

Ska kolla det på en gång..

Uthil
2 september 2008 · 61 Inlägg

BTLulle skrev:
Om oket glappar så är det väll bromsskivan som rör sig och då borde det vara hjulagret som är glappt.

MVH Peter

Tack för tipset Peter.. Ska kolla en gång till..

Mr_V
3 september 2008 · 243 Inlägg

kan vara inre styrled. kolla oxå så du inte har ett galpp uppe vid fjädertornet sett ifrån motorrummet, alltså fastsättningen av fjäderbenet.

breesladd SKÅNING
3 september 2008 · 1 215 Inlägg

tror också fjäderbenet, her samma problem på min 244 men har inte bekumrat mig på det då det bara klånkar då jag kör på kullersten eller farthinder. men nu när jag tänker efter så har det slutat efter att jag kapade 2varv på fjädrarna, testa att kapa 2varv på fjädrana och se om du blir av med det + att bilen blir snyggare av det tar ju inte så lång tid att kapa.

Projekt:Volvo 244 GL blir TURBO Bilen som ALDRIG kommer bli 100% färdig
Volvo 244 GL, nu med Turbo "Reggad med B230FT" (1988)
Volvo V70 2.4D CLASSIC "Barnvagns räsern" (2007)
Haniball_s
3 september 2008 · 455 Inlägg

alexm- skrev:
tror också fjäderbenet, her samma problem på min 244 men har inte bekumrat mig på det då det bara klånkar då jag kör på kullersten eller farthinder. men nu när jag tänker efter så har det slutat efter att jag kapade 2varv på fjädrarna, testa att kapa 2varv på fjädrana och se om du blir av med det + att bilen blir snyggare av det tar ju inte så lång tid att kapa.

fy fan va bra!!! har samma problem på min har kollat runt vid alla ställen men märkte inget konstigt så får ta fram kapen!!!!!!!!!!!!!!!!

>syns man inte finns man inte<
Haniball_s
7 september 2008 · 455 Inlägg

corollaistheshit skrev:

alexm- skrev:
tror också fjäderbenet, her samma problem på min 244 men har inte bekumrat mig på det då det bara klånkar då jag kör på kullersten eller farthinder. men nu när jag tänker efter så har det slutat efter att jag kapade 2varv på fjädrarna, testa att kapa 2varv på fjädrana och se om du blir av med det + att bilen blir snyggare av det tar ju inte så lång tid att kapa.

fy fan va bra!!! har samma problem på min har kollat runt vid alla ställen men märkte inget konstigt så får ta fram kapen!!!!!!!!!!!!!!!!

då va det klart har kapat fjädrarna så nu klångkar det inte!!!! man tackar för tippset!

>syns man inte finns man inte<
Obnoxious
7 september 2008 · 103 Inlägg

Min 740 klonkade också, sen tog jag bort ett varv fram, o det räckte. No more klonk!

Uthil
13 september 2008 · 61 Inlägg

Men grabbar seriöst.. Börja kapa fjädrar, för att en klonkande ljud i framvagnen ska försvinna. Varför lagar man det inte.. Bara för att det slutar och klonka så betyder de inte att du har lagat det, när du har kapat fjädern 1 eller två varv. Samma problem finns ju kvar. bara de att fjädern blir styvare och inte gungar lika svajigt... plus så går inte SBP med på de att du har kapat fjädrarna, En sänkningssats är ok! Men börja kapa fjädrar som man gjorde på dackefejdens tid.. Då innan de fanns säkerhet i bilarna, är inte så populärt.. Nej ska inte inte kapa fjädrarna.. Ska byta dämpen och se vad som händer..

Haniball_s
14 september 2008 · 455 Inlägg

Uthil skrev:
Men grabbar seriöst.. Börja kapa fjädrar, för att en klonkande ljud i framvagnen ska försvinna. Varför lagar man det inte.. Bara för att det slutar och klonka så betyder de inte att du har lagat det, när du har kapat fjädern 1 eller två varv. Samma problem finns ju kvar. bara de att fjädern blir styvare och inte gungar lika svajigt... plus så går inte SBP med på de att du har kapat fjädrarna, En sänkningssats är ok! Men börja kapa fjädrar som man gjorde på dackefejdens tid.. Då innan de fanns säkerhet i bilarna, är inte så populärt.. Nej ska inte inte kapa fjädrarna.. Ska byta dämpen och se vad som händer..

vad finns det för säkerhet i en 740 /240?! säkerheten har inte ändrats i dom sen dom tillverkades! och det går igenom besiktningen bara fjädrarna inte lämnar koppen! vad jag hört men vist finns det undantag!

>syns man inte finns man inte<
Uthil
14 september 2008 · 61 Inlägg

Men felet kvarstår ju.. Eller hur! Dämpen har gått sänder, och eran lösning är att göra fjädern styvare.. Varför inte byta dämpen på en gång, eftersom den är paj..

Mr_V
15 september 2008 · 243 Inlägg

Uthil skrev:
Men felet kvarstår ju.. Eller hur! Dämpen har gått sänder, och eran lösning är att göra fjädern styvare.. Varför inte byta dämpen på en gång, eftersom den är paj..

det är inte alltid dämparen utan det är mer ofta fjäderbens lagringen som brukar vara glapp/slut, kulorna i lagret brukar vara putsväck, vilket bildar ett tomrum= glapp.

Haniball_s
15 september 2008 · 455 Inlägg

Uthil skrev:
Men felet kvarstår ju.. Eller hur! Dämpen har gått sänder, och eran lösning är att göra fjädern styvare.. Varför inte byta dämpen på en gång, eftersom den är paj..

skit samma vad som är fel! känner kanske inte att man vill slänga ut en massa pengar på en gammal bil!
det är möjligt att felet finns kvar men ljudet försviner! sen om man vill fixsa det på rätt sätt så får du ju göra det!  va ju bara förslag! och jag hadde samma problem och det funka!!

>syns man inte finns man inte<
Rojje12
15 september 2008 · 14 Inlägg

Har du Girling klossar på den, så har hållarfjädern fastnat, byt klossar och smörj in eller byt glidbultarna, det är mycket vanligt.. en som vet..
Hepp

te_wik Forummoderator
15 september 2008 · 12 813 Inlägg

orkar inte läsa vad alla har skrivit tongue

jag skulle tippa på fjäderbenslagringen iaf.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Uthil
16 september 2008 · 61 Inlägg

Mr_V skrev:

Uthil skrev:
Men felet kvarstår ju.. Eller hur! Dämpen har gått sänder, och eran lösning är att göra fjädern styvare.. Varför inte byta dämpen på en gång, eftersom den är paj..

det är inte alltid dämparen utan det är mer ofta fjäderbens lagringen som brukar vara glapp/slut, kulorna i lagret brukar vara putsväck, vilket bildar ett tomrum= glapp.

Ok! Ska kolla de, men jag måste ta bort fjäderbenet för att kolla de va?

ironhead volvoraggare
16 september 2008 · 4 776 Inlägg

Uthil skrev:
Hejsan!

Hör ett klonkande ljud i framvagnen, det kommer från höger hjul, Har nämligen bytt spindelled precis för att det kanske berodde på taskiga leder, men det klonkande ljudet fortsätter. En polare sa att jag kan ha slagit igenom med dämpen, men osäker på det..

När jag ligger under bilen och någon gungar på bilen och man sätter handen på bromsoket, så glappar det, Men de sitter fast, med nya bultar också, men kan det vara de som klonkar jag när jag kör?

Mvh Martin

är spindelleden ordentligt åtdragen för det första

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
Uthil
23 september 2008 · 61 Inlägg

Nej! Jag har Bendix, och glidbultarna ser bra ut. Som ser ut som de ska sitta. Och spindeledet är ordäntligt åtdraget, plus att det är nybytt, eftersom jag trodde de var felet. Men icke. Tänkte på hjulagret, kan det vara de, när man skakar på de ena så vibrarar hjulet, men skakar man på de andra så gör det inte det.

Ska byta de, så får vi se.

xzit
1 oktober 2008 · 448 Inlägg

hmm har liknande ljud när jag kör sakta och svänger, får försöka hitta mitt fel också sad
hoppas inte det är ngn dyr sak bara smile

Xzit
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang