Projekt: Hasselstroms opel. //Skall säljas.

Gjerdingen Lackerare/Bilrecondare
20 september 2008 · 4 190 Inlägg

Roligt att följa smile

Kämpa på big_smile
Mvh Kim

Hasselstrom
21 september 2008 · 796 Inlägg

vectra--power skrev:

Hasselstrom skrev:

_Wallis_ skrev:
*MC. bla bla, dröm inte om vibbrationer i ratten m,m smile * haha

Balansera om hjulen kanske? smile

nejdåsmile har provat med 3 olika uppsättningar fälgar, likadant med alla... rullar skitfint till lite över 100km/h, sen börjar den skaka som en katt man sprutat vatten på.... efter ungefär 140km/h går den fint igen!

Känner inget när man bromsar heller (förutom om man bromsar i domma hastigheterna då)..

vibrerar (läs skakar) alltså i 105km/h - 135km/h, ungefär... Man känner inget varken över eller under dessa hastigheterna..  Skev drivaxel?

Hade likadant med min gamla vectra... De va bara att ligga och köra i över 140 roll. Blev dock mycket bättre för mig när vi balanserade om hjulen.

Har vart o köpt nya skivor o belägg nu runt om:) förutom skivor ibak..

Börjar i den änden o ser om den vill ligga still på vägen:)

brett ställ, lördakväll!
"Kan de va så att turbon inte får tillräkligt med bensin eller?"
_Bertan_
21 september 2008 · 44 Inlägg

heheh fy fan vad roliga uppdateringar du har, skrattar som fan när jag läser lol
tror det kommer bli bra med grillen och ögonlocken, lycka till med resten också smile

Hasselstrom
10 oktober 2008 · 796 Inlägg

_Bertan_ skrev:
heheh fy fan vad roliga uppdateringar du har, skrattar som fan när jag läser lol
tror det kommer bli bra med grillen och ögonlocken, lycka till med resten också smile

Tack tack du!

Ja nu va de ju ett tag sen de blev nåt skrivet om fiskorven...

Vad passa då bättre än att uppdatera lite? Blir dock en ganska bildfri uppdate då min molusk till bror har slarvat bort kamera laddaren..


Det som har hänt är då att bilen har vibrerat för det mesta..

Har egentligen gjort de hela tiden sen bilen köptes men på sistonde har jag fått friktionssår på vänsterhanden då lädret på ratten gnidits fram och tillbaka som en hyvelmaskin..

Det första försöket att åtgärda detta var att prova en mängd olika fälgar, fram och tillbaka.
Med detta kom jag fram till att problemen orsakades av en annan faktor..

Eftersom att vibrationerna kom från framvagnen och iom att jag redan gjort iordning hjulhus och bromsar ibak, så kom tanken att man kanske skulle göra likadant ifram... (ingen bra tanke)

Skivorna i fram byttes mot nya om man ska vara lite kortvattnad. (ena sidan tog en hel dag då skivan kramade sig fast på navet med en vikings kraft. Storsläggan kom fram och efter 4 timmar, när skivan såg ut som ett mosat mariekex, gav jag och hämtade farsan. Han satt i 10sekunder och kikade på skivan, gick och hämtade en vanlig snickarhammare och på ett slag var skivan borta... Gubben har voodoo krafter och 40år som snickare sätter tydligen sina spår.. jävla as...) 

Nu var alltså nya skivor och belägg monterat runt om... men funkade skiten? Behöver inte ens skriva svaret..

Sur som en tvåtaktare drog jag till skroten och köpte en Ny, lång, fin drivaxel med lika fina knutar.
Ville inte ens sätta på den på bilen då den var så fin, men på bokhyllan i rummet var den bara ful ändå..
Självklart var den till höger sida (då det var den jag hade inbillat mig var lika sne som min kompis). Plus att den vänstra bara e typ lika lång som en medelstor hamster.

När jag skulle ha bort den gamla upptäckte jag att den inte satt fast i växellådan med massa bult som det gör på vanliga bilar! Vresig gick jag in och sökte på datorn i sjukt många timmar om hur helvetet skulle loss.. Tydligen skulle man ta tag i yttre drivknuten och rycka te så in i helvete, så att hela axeln gled ut ur växellådan. Lite fundersam fråga jag farsan om all växellådsolja skulle rinna ut om man nu drog ut axeln.. Fick svaret "he... de gör de inte..)..
De e ju hans golv så sagt o gjort...

Tänkte göra en liten provryckning för att känna hur det kändes...  SMACK sa de och vips så satt jag på golvet med en drivaxel i nävarna... Grejen var den att bara halva "inre drivknuten satt på axeln.

Hummm.... Såhär ska det väl inte se ut? tänkte jag och upptäckte knuten bara bestod av fett, spåner och små metallbitar.
GÖTT! dehär va väl felet då?

Började bända med en kofot för att få ur resten an knuten ur lådan (läste faktiskt att man skulle göra så om den inte lossnade).
Självklart låg jag under bilen och bände som en gnu tills den ploppade ur och en liter olja rann ner på min mage.... opel...

Efter en dusch kom faktiskt den nya axeln på plats ganska smärtfritt och efter en provkörning kändes det faktiskt som att vibrationerna upphört en aning!

Använde bilen nån vecka tills det blev lika illa igen..

Nuuuuuuuu var jag inte glad på bilfanskapet och planer om att spränga skiten smiddes..

Körde med originalfälgar fram efter axelbytet för att minimera risken att det var fälgarna det berodde på, då någon "jävel" filat upp centrumringarna på de andra fälgarna. Sket i att byta till original ibak då det ändå var ifram det skakade.


Idag fick jag mina nya specielbeställda ringar med exakta mått från däckfirman. Slängde genast bort originalfälgarna fram och på med de andra... Ingen skillnad...

Hann även byta ringarna ibak också, då jag tänkte att det var lika bra..

DET smällde kamelen!!! Efter en provkörning konstaterades det att vibrationerna, eller rättare sagt skakningarna i rattjäveln var borta!

Hur fan kunde detta komma sig när jag provad andra fälgar ibak och detta inte hjälpt???
Min teori är att drivaxeln och navringarna på bakfälgarna var båda boven i dramat.

När jag fixat drivaxeln ifram bytte jag aldrig fälgar bak och därmed hade jag fortfarande skakningar in biljäveln.


Så nu väntar jag bara på att ett nytt skitfel ska komma och sno pengar ifrån mig, eller att den ska få epilepsi och hybris igen..

Godnatt era björngubbar!

brett ställ, lördakväll!
"Kan de va så att turbon inte får tillräkligt med bensin eller?"
Hasselstrom
10 oktober 2008 · 796 Inlägg

OJ så mycket text det blev!roll

Kan ju lägga in en bild på min granne i mysbyxor så man får nåt att vila ögonen på iaf:)

Om moderatorerna och ni misstycker kan jag få honom att försvinna, självklart:P


https://www1.garaget.org/gallery/archive/70314/480699_8eo385.jpg

brett ställ, lördakväll!
"Kan de va så att turbon inte får tillräkligt med bensin eller?"
Boostrider Försöker iaf
10 oktober 2008 · 1 998 Inlägg

Hahahaha bästa tråden ja läst här. Jävlar va skratt de blev.

Lycka till med Sopeln wink

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet
Volvo 244 GL/T Turbo "Back to the 80s" (1990)
Volvo Knugen The one and only
10 oktober 2008 · 1 091 Inlägg

Roligaste projekttråden jag sett på länge smile

Har en fråga angående ögonlocken, la du något emellan plasten och lyset? Jag kan nämligen inte se något på bilden hmm Hur är det att få loss det OM du nu inte har något mellanlägg?

Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.
Tulldahl Gas til de ras!!
10 oktober 2008 · 100 Inlägg

Hasselstrom skrev:
Hur man rostlagar en opel - Steg för steg!


Steg 1: Kör in bilen i garaget.



Steg 2: Hissa upp bilen så mycket du kan ibak, eftersom du inte orkar släpa domkraften över halva garaget till fronten.


Steg 3: Stå o småskratta lite om hur roligt det skulle vara att höja bilen så mycket ibak.

Steg 4: Låna farsans bil och åk 2 mil till en kompis och låna hans mig- svets som han fått i julklapp.


Steg 5: När du sedan kommer hem med svetsen är det dags att upptäcka att du inte har någon plåt hemma.

Steg 6: Låna farsgubbens bil igen och åk till stan igen och köp lite spillplåt på en fin firma.


Steg 7: Ta vinkelslipen och skruvstädet och forma till 1/3 tröskel, efter som att det är just där som det var rostigt.

Steg 8: Kapa ur all gammal rost runt hålen du hittar på bilens vänstersida och skrapa bort underredsmassa i samma veva. (OBS: glöm gärna ta kort på detta också).

Steg 9: Starta jula-svetsen och börja så smått att punkta dit plåten du bockat till.

Steg 10: Inse efter 3:e punkten vilken skitsvets du har fått tag i och bli även förbannad när tråden tar slut på den 7:e kråkskiten.

Steg 11: Stirra i 3 minuter på skitsvetsen och berätta för den hur ful och värdelös den är..


Steg 12: Släpa fram farsans moderna pin-verk och intala dig själv att "detta ska vi nog få till".



Steg 13: sitt i fyra timmar med svetsen och försök få till lagningen hyffsat, vilket när du är klar, inser att det faktiskt gick. (OBS: Återigen, glöm ta kort!)

Steg 14: Intala dig själv att du är kung på att svetsa rost, då ditt tålamod nu börjar svikta rejält.

Steg 15: Kryp till hyllan där vinkelslipen ligger, då du, efter att ha suttit på knä på betonggolv, är för stel för att resa dig.

Steg 16: jämna till dina kråkskitar till punkter och kontrollera att det inte är hål någonstans. Blås även som en bäver på rostskyddsmassan som brinner stilfullt.

Steg 17: Spruta på vanlig grundfärg eftersom att din riktiga rostskyddsfärg är slut. Spruta sedan efter ett tag på rostskyddsmassa och upptäck att skiten är uråldrig, och ser ut som kattspy..


Steg 18: Skjuv all skit och verktyg du släpat fram till en hög och släng sedan på hjulet.

Steg 19: Ryck INTE i hjulet och upptäck INTE att du snart behöver byta hjullager. Framförallt, var inte dum och gå till andra sidan och upptäck samma sak där!


Steg 20: Hissa ned bilen på backen igen och lämna all skit på golvet i garaget.


Steg 21: Gå in i huset och peta ut allt svart i din näsa på ett papper/ binda/ handuk. (valfritt)


Steg 22: Gör dig en macka och drick ett glas oboy till.


Steg 23: Gå till spegeln och bli förbannad över att du valt fel bilmärke på t-shirten du köpte i somras.


Steg 24: Gå o lägg dig och dröm om din nästa bil som blir en bmw.



(TIPS!) För att slippa göra om samma procedur igen, UNDVIK att att titta på tröskeln på höger sida!

Undvik även att titta under bilen överhuvudtaget.


MVH: Hasselstrom

Tror aldrig att jag garvat så här mycket på väldigt länge....big_smilebig_smile du är kungen på att förklara saker och ting för oss....
MVH Tulldahl

Senast redigerat av Tulldahl (10 oktober 2008)

Alla säger att styla en volvo är som att sminka en gris!!!
Låt mig då sminka mitt svin!!
Tulldahl Gas til de ras!!
10 oktober 2008 · 100 Inlägg

"Storsläggan kom fram och efter 4 timmar, när skivan såg ut som ett mosat mariekex, gav jag och hämtade farsan. Han satt i 10sekunder och kikade på skivan, gick och hämtade en vanlig snickarhammare och på ett slag var skivan borta... Gubben har voodoo krafter och 40år som snickare sätter tydligen sina spår.. jävla as...)"

haha läste vidare och fann denna komentaren från dig!!! du är fan obetalbar.... du förgyller mina sömnlösa nätter!!!!

Alla säger att styla en volvo är som att sminka en gris!!!
Låt mig då sminka mitt svin!!
Hasselstrom
10 oktober 2008 · 796 Inlägg

Volvo Knugen skrev:
Roligaste projekttråden jag sett på länge smile

Har en fråga angående ögonlocken, la du något emellan plasten och lyset? Jag kan nämligen inte se något på bilden hmm Hur är det att få loss det OM du nu inte har något mellanlägg?

Skitkul att ni gillar mitt projekt!roll

Vad dom än säger, så hjälper de fan till att orka med bilskiten:P

Angående Knugens fråga så la jag gladpack imellan lampan och polyestern:) då funkar det finfint att på bort den sen:)

brett ställ, lördakväll!
"Kan de va så att turbon inte får tillräkligt med bensin eller?"
998cc
21 oktober 2008 · 872 Inlägg

skünda jobba jag vill se meeer. tummen upp

If its too loud you are too old!
DoT Häst
21 oktober 2008 · 1 099 Inlägg

Haha, väldigt underhållande läsning.
Kommer att följas. smile

Än är inte den sista idioten född..
ichibon mmm, blåbärssoppa.
21 oktober 2008 · 616 Inlägg

Hahaha, ååh. Underbart.
Gör nåt mer roligt!! winkbig_smile

/ichi
Hasselstrom
22 oktober 2008 · 796 Inlägg

ichibon skrev:
Hahaha, ååh. Underbart.
Gör nåt mer roligt!! winkbig_smile

Vilket tjat:rolleyes:

Nåväl.. Som alla vet så räcker ju tiden aldrig till när man är arbetslös... Dagarna bara flyger iväg och mycket har jag inte hunnit göra på ful-opeln..

MEN.. En dag var jag faktiskt på biltema:)....hmm

Det började med att polaren ringde o frågade om jag skulle med, då han ändå skulle dit o köpa lite skit till hans saab.. Visst, sa jag och innan jag han tänka kom han o hämtade mig hemma på gården.

När vi kommit halvvägs till stan så plockade vi upp en till polare som också hade lust att byta lite styrleder och golvmattor i sin bil... Trevligt tänkte jag då, då halva nöjet är att sitta o snacka lite skit med polarna på dit och hemvägen.

Väl inne i stan märker jag att vi inte alls åker raka vägen till biltema, utan jag hade tydligen missat att vi skulle plocka upp (den första polarens) jobbarkompis också. Trevligt trevligt!

Vi svänger in på parkeringen och självklart står jobbarkompisen där!..... med en av hans kompisar också..

Ännu trevligare, tänkte jag, då vi ändå åker 9000 med gott om benutrymme och dessutom satt jag ju i framsätet..

Jobbarkompisen (som är lite speciell) sliter upp dörren, säger tjena, och frågar sedan om han får röka i bilen?  Nej för fan, säger polaren och vips så kliver alla ur för ett bilbyte till jobbarkompisens bil..

NEEEeeeeeääääää! Vi ska väl inte åka 14mil i den där???? 5 PERS??

Rätt som det var satt jag inknökad vänsterbak i en sönderrökt, mc-donalds fylld och allmänt sunkig Ford Escort med en bas pulserande i ryggen och en sprängd 6*9a vid högerörat.. JIPPIE...

Resan blev ganska spännande och skräckinjagande.... och varför är svårt att förklara..

Handbroms wiren hängde i backen, bakaxeln var lös, handbromsbackarna söndermosade i trumman högerbak, toppen skev och olja i kylarvattnet... mm, mm..

Nåväl dit och hem kom jag iaf och ny var det dags att kika vad man fått med sig hem! Är ju alltid som julafton att packa upp allt man köpt och notan brukar landa på en 1-2 tusen åtminstonde..

En flaska aceton, toningsfilm och glykol till farsan......

Inte vet jag om det är guds pekfinger eller om jag bara är pank, med den resan var det i alla fall INTE värt det..

Ful-opeln verkar inte bli mycket "mindre ful" än vad den är i nuläget och efter allt tröttsamt soff-fisande har mina ideér tagit slut..





https://www1.garaget.org/gallery/archive/70314/487935_hso8ot.jpg
Här är aset med tonade rutor bara på sidorna.. bakrutan blev skit så den slet jag dän o matade katten med..


Det är väl nu man ska skriva att man vill ha tips och ideér från er läsare, men då framstår man väl som helt tom i huvudet.. så jag låter bli att säga de och låter er skriva era ideér ändå!

Hej då kardanförgasarsnöre.

brett ställ, lördakväll!
"Kan de va så att turbon inte får tillräkligt med bensin eller?"
Mack Forum- och sitemoderator
22 oktober 2008 · 26 167 Inlägg

Jag har sagt det en gång, och jag säger det igen. Attans vad du är bra på att formulera dig! Tillbaka till topic så...hm vet jag inte riktigt vad man ska ge i förslag om vad du kan göra vidare på bilen, men sånt brukar komma av sig själv.
Gör som jag - även om det låter vrickat - sätt dig och titta på bilen. Visualisera som en knarkare, hur du vill bilen ska se ut, och hur du gör för att komma dit smile
Det kommer sen som ett brev på posten, det du vill göra. Lovar big_smile

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Hasselstrom
22 oktober 2008 · 796 Inlägg

AirOne skrev:
Jag har sagt det en gång, och jag säger det igen. Attans vad du är bra på att formulera dig! Tillbaka till topic så...hm vet jag inte riktigt vad man ska ge i förslag om vad du kan göra vidare på bilen, men sånt brukar komma av sig själv.
Gör som jag - även om det låter vrickat - sätt dig och titta på bilen. Visualisera som en knarkare, hur du vill bilen ska se ut, och hur du gör för att komma dit smile
Det kommer sen som ett brev på posten, det du vill göra. Lovar big_smile

Hörrudu, läser man din blogg så vet man att det är du som är kungen att formulera dig;)

Sen känner jag igen det där med att sätta sig med bilen och visualisera! Det brukar gå bra, men nu verkar det lite tomt...

Kanske beror det på att man är arbetslös och lat, och att man har ideér men är rädd för den där biten "hur man gör för att komma dit"tongue 
Har blivit alldeles för mycket soffliggande nu på sista tiden och man känner det på sig också, känner sig onyttig.. Kanske behövs en kraftsamling!


Neeenuså! Imorgon startar mitt nya liv!

Ska ta upp båten, tvätta, och ställa in den.
Hjälpa syrran med nya kåken, måla, slipa spackla.
och sen ska jag fixa färdig ögonlocken på bilen!


Det borde man väl hinna på en dag?

//Hasselnöt

brett ställ, lördakväll!
"Kan de va så att turbon inte får tillräkligt med bensin eller?"
Grundstrom Nismo
22 oktober 2008 · 758 Inlägg

grymma ögonlock =p

ichibon mmm, blåbärssoppa.
22 oktober 2008 · 616 Inlägg

Hasselstrom skrev:
Neeenuså! Imorgon startar mitt nya liv!

Så där brukar jag tänka ungefär en gång i veckan. För det mesta sker inte ngn större förändring dock. Tror det är vettigare att tänka "nu" börjar mitt nya liv, imorgon är så diffust och långt bort så man har inte sällan glömt bort vad man tänkte när dagen kommer. roll Men "nu" innebär ju också att man måste lyfta på arslet omgående vilket kan kännas lite motbjudande...

/ichi
Lindroos
22 oktober 2008 · 7 Inlägg

Jag tycker du ska turbokonvertera, de hade varit roligt:)

Framhjulsdrift ftw!
Martin144
22 oktober 2008 · 16 Inlägg

riktigt go tråd, du har gjort mycket bra jobb med bilen. vill du ha lite mer jobb så tycker jag att du ska sänka den ibak och lacka stötfongarna i samma färg som bilen..
mvh/martin

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang