Polisfundering..

Diezel
12 februari 2006 · 29 Inlägg

Dietrich skrev:

Diezel skrev:

sveddan skrev:

Men grabben, du fattar ju inte vad jag säger; är man polis så har man alltid både rätt och skyldighet att ingripa mot brottslig handlig. Med dina ord: Polisen är alltid i tjänst.

Förstår du?

jojo men du har även som privat person rätt att ingripa mot brottslig gärning  tex hålla kvar gärningsmannen på plats med våld tills polis anländer  " inte hur mycket våld som helst " men du kan tex brotta ned han & tex  hålla fast han ....  Dock så avråds det av polismyndigheten , men man får göra det

om nån tex skulle bryta sig in i ditt hus å du skulle ta han å hålla fast han tills polisen kommer så ryker ju du dit på de...

va ju inte länge sen de va en som hade gjort inbrott hos en å ägaren till huset hade låst in tjuven i ett rum å sen anmälde tjuven husägaren..
så husägaren rök dit på de juh
??

det kallas för " enmans gripande " och går under nödvärns rätten  ,  du får tillgripa med det våld som behövs dock inte våld av någon större grad , men brotta ned , hålla fast är inget brott ,  Tex , ser jag ett bil inbrott så kan jag med lagens rätt  ta fast mannen i fråga och hålla han kvar på plats till polisen anländer   
_______________________________________________________________________

Organized Crime!!

Diezel
12 februari 2006 · 29 Inlägg

psittacus skrev:

Diezel skrev:

sveddan skrev:
Polisen har rätt att bryta mot hastighetsbegränsningen utan att använda sig av siren/blåljus.

Kan ju upplysa dig om att det har dom verkligen inte

ska ett utryckningsfordon överträda hastighets begränsningen och andra trafikrelgler så ska blåljus eller siren vara på slaget för att påkalla fri väg & allmänheten om att utryckningsfordon är på väg.


Har just läst en kurs om detta  så du har helt fel..

sedan om dom inte gör det är en annan femma , men lagen säger att dom måste

Vad heter den kursen???

En polisman (i tjänst) får i princip köra hur han vill och vart han vill. Det finns få undatag från denna regel! Däremot har polismannen ett ansvar. Händer en olycka, låt oss säga i en korsning, och ett utryckningsfordon påkallat fri väg, är det fortfarande polismannen/föraren av utryckningsfordonet som bär ansvaret.

Påkallande av fri väg avgör polismannen och inte allmänheten!! Han måste således INTE ha på massa lampor och ljud för att köra fort eller fel!

Du som läst kursen vet ju naturligtvis allt det här och vet oxå att det finns att läsa om på Rättsnätet.. eller..??!!

Dessa regler gäller både "08:or" och "bönder".. samt oss runt Göteborg..hmm er pajkastning är ibland riktigt roligt.!!

är en kurs i rättsvetenskap från polishögskolan , finns oxå att läsa på alla ställen där du tar licens för utryckningsfordon ,



En polisman (i tjänst) får i princip köra hur han vill och vart han vill " hahahaha "  är du seriös ??

ex  inne på ett tättbebyggd område med dagis / skola  med dylikt   där får han i princip  köra hur fort han vill då & hur han vill ??

och jag antar att en polis kan detta sämre än dig då , där jag fått min feedback från i ämnet

Phaetoon
12 februari 2006 · 8 156 Inlägg

Nallen_sthlm...
Ta det lugnt. Killen har ju inte haft sitt kort så länge.
Tror inte att det blir bättre för att ni klankar ner på varandra.

Men det där är en viktig sak som man egentligen bör kunna,
iaf om man är lastbilschaufför

Senast redigerat av Phaetoon (12 februari 2006)

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Janken Driver
12 februari 2006 · 2 111 Inlägg

fan va denna tråd har kommit bort sig från stigen...håll er till ämnet. Tröttsamt o höra på massa pajkastning bara.

mvh janken

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"
fire_wizard Avstängd
12 februari 2006 · 185 Inlägg

Lucifer84 skrev:

mrcelica skrev:

Lucifer84 skrev:

de beror på om lastbilen har luftfjädring eller ej.  smile
  Å de har inte ivecobussarna.

NEJ DET BEROR DET INTE PÅ !!!
Tröttsamt med folk som säger sig ha CE behörighet och inte ens kan de grundläggande reglerna.
Därmot påverkas den högst tillåtna totalvikten beroende på om drivande axel har luftfjädring i vissa fall..


Mvh/ yrkeschaufför

Men va bra. då kan du svara mig vad kreterierna är för att en lastbil skall få färdas i 90 km/h på en motorväg enl vägverket och svenskbilprovning.
 
de är konstigt detta. nu är vi 2 yrkeschufförer mot varan.

hmm, längre upp i tråden så ade du ingen aning om vad poliser får ochinte får, men nu så är du yrkeschaufför,såg nånstans att du hade skrivit att du var polis också...
hmm?? ambivalent?

FugitivE BMW Power
12 februari 2006 · 2 362 Inlägg

StiFf skrev:
vad kan man göra, snutjävlar gör som dom vill.........
tvivlar på att nåt händer även om man gör en anmälan

tro det eller ej.. har sett en snut som har skrivit en bot till en annan snut wink wink haha big_smile rätt ska vara rätt. om det inte är utryckning så gäller "vanliga" regler för dom med.. för annars så skulle väl alla bli snut tongue.

Mvh Kevin

BMW, bogsering med wire :/
onej84
12 februari 2006 · 1 854 Inlägg

FugitivE skrev:

StiFf skrev:
vad kan man göra, snutjävlar gör som dom vill.........
tvivlar på att nåt händer även om man gör en anmälan

tro det eller ej.. har sett en snut som har skrivit en bot till en annan snut wink wink haha big_smile rätt ska vara rätt. om det inte är utryckning så gäller "vanliga" regler för dom med.. för annars så skulle väl alla bli snut tongue.

Mvh Kevin

klockrent det skulle jag oxå vilja se smile

sveddan
12 februari 2006 · 1 453 Inlägg

Diezel skrev:

Dietrich skrev:

Diezel skrev:

jojo men du har även som privat person rätt att ingripa mot brottslig gärning  tex hålla kvar gärningsmannen på plats med våld tills polis anländer  " inte hur mycket våld som helst " men du kan tex brotta ned han & tex  hålla fast han ....  Dock så avråds det av polismyndigheten , men man får göra det

om nån tex skulle bryta sig in i ditt hus å du skulle ta han å hålla fast han tills polisen kommer så ryker ju du dit på de...

va ju inte länge sen de va en som hade gjort inbrott hos en å ägaren till huset hade låst in tjuven i ett rum å sen anmälde tjuven husägaren..
så husägaren rök dit på de juh
??

det kallas för " enmans gripande " och går under nödvärns rätten  ,  du får tillgripa med det våld som behövs dock inte våld av någon större grad , men brotta ned , hålla fast är inget brott ,  Tex , ser jag ett bil inbrott så kan jag med lagens rätt  ta fast mannen i fråga och hålla han kvar på plats till polisen anländer   
_______________________________________________________________________

Organized Crime!!

Rättelse:
Det heter "envarsgripande" och att man som privatperson ingriper mot brott är okej, sålänge ingripandet inte är uppenbart oförsvarligt.

psittacus
12 februari 2006 · 533 Inlägg

Diezel skrev:

psittacus skrev:

Diezel skrev:
Kan ju upplysa dig om att det har dom verkligen inte

ska ett utryckningsfordon överträda hastighets begränsningen och andra trafikrelgler så ska blåljus eller siren vara på slaget för att påkalla fri väg & allmänheten om att utryckningsfordon är på väg.


Har just läst en kurs om detta  så du har helt fel..

sedan om dom inte gör det är en annan femma , men lagen säger att dom måste

Vad heter den kursen???

En polisman (i tjänst) får i princip köra hur han vill och vart han vill. Det finns få undatag från denna regel! Däremot har polismannen ett ansvar. Händer en olycka, låt oss säga i en korsning, och ett utryckningsfordon påkallat fri väg, är det fortfarande polismannen/föraren av utryckningsfordonet som bär ansvaret.

Påkallande av fri väg avgör polismannen och inte allmänheten!! Han måste således INTE ha på massa lampor och ljud för att köra fort eller fel!

Du som läst kursen vet ju naturligtvis allt det här och vet oxå att det finns att läsa om på Rättsnätet.. eller..??!!

Dessa regler gäller både "08:or" och "bönder".. samt oss runt Göteborg..hmm er pajkastning är ibland riktigt roligt.!!

är en kurs i rättsvetenskap från polishögskolan , finns oxå att läsa på alla ställen där du tar licens för utryckningsfordon ,



En polisman (i tjänst) får i princip köra hur han vill och vart han vill " hahahaha "  är du seriös ??

ex  inne på ett tättbebyggd område med dagis / skola  med dylikt   där får han i princip  köra hur fort han vill då & hur han vill ??

och jag antar att en polis kan detta sämre än dig då , där jag fått min feedback från i ämnet

Jag förstår Sveddans frustration.. Snacka med en kille som ser  (och förstår ) allt i svart eller vitt... det går inte...
Läs om den där kursen..hm..vad hette den nu...hm.  Jo.. Svenska årskurs 1.. Läsförståelse tror jag kapitlet hette.. SEN kan du läsa om din "kurs i rättsvetenskap"... Kanske var det om matRÄTT du läste...

I think I have a problem. I think I think too much...!
'And the meek shall inherit the earth.'
Min sida på www.fotosidan.se
BMW 316i (1997)
sveddan
12 februari 2006 · 1 453 Inlägg

psittacus skrev:
Jag förstår Sveddans frustration.. Snacka med en kille som ser  (och förstår ) allt i svart eller vitt... det går inte...
Läs om den där kursen..hm..vad hette den nu...hm.  Jo.. Svenska årskurs 1.. Läsförståelse tror jag kapitlet hette.. SEN kan du läsa om din "kurs i rättsvetenskap"... Kanske var det om matRÄTT du läste...

Tack! Äntligen en kille med alla hönsen hemma smile

fire_wizard Avstängd
12 februari 2006 · 185 Inlägg

håller med helt o fullt med sveddan o Psittacus..
ni har bägge alla ljusen tända..

elsmurfo
12 februari 2006 · 412 Inlägg

Poliser som sätter dit folk bara för att jävlas, som det med att svänga upp på en trotoarkant borde fan inte få jobba som polis, ingen skada skedd.

Man blir ju bara irriterad!

PeppeVectra Peppe Vectra
12 februari 2006 · 1 076 Inlägg

Nallen_sthlm skrev:

Lucifer84 skrev:
Idag när jag körde hem från stan körde jag efter en av dom här stora Iveco polisbussarna på motorvägen i 110km/h.
Denna bussen hade dubbelmontage och de traditionella lastbilsskylltarna där bak som indikerar på att fordonet framför är en lastbil.

Min fundering är då.
Lastbilar får ju inte färdas mer än 80km/h, enligt vad jag lärde mig när jag tog CE kort, vi får inte köra fortare än 80km/h med vår servicebuss som är en likadan buss som polisens.

Gäller inte dessa reglerna polisen?

Vilken dåre... sov du på lektionerna eller ? skamligt för yrkes kåren att dom inte ens kan hastighetsgränserna på tunga fordon... säg till om du behöver en körlektion wink

Sov nej. Men inte fick jag köra i 90 när jag tog körkortet. De är väl dock bättre om jag kör i 80 på motorvägen än 90, eller hur.  körlektion behöver jag dock ej.

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot
Nissan King Cab Navara "BIG KING" (2006)
PeppeVectra Peppe Vectra
12 februari 2006 · 1 076 Inlägg

fire_wizard skrev:

Lucifer84 skrev:

mrcelica skrev:

NEJ DET BEROR DET INTE PÅ !!!
Tröttsamt med folk som säger sig ha CE behörighet och inte ens kan de grundläggande reglerna.
Därmot påverkas den högst tillåtna totalvikten beroende på om drivande axel har luftfjädring i vissa fall..


Mvh/ yrkeschaufför

Men va bra. då kan du svara mig vad kreterierna är för att en lastbil skall få färdas i 90 km/h på en motorväg enl vägverket och svenskbilprovning.
 
de är konstigt detta. nu är vi 2 yrkeschufförer mot varan.

hmm, längre upp i tråden så ade du ingen aning om vad poliser får ochinte får, men nu så är du yrkeschaufför,såg nånstans att du hade skrivit att du var polis också...
hmm?? ambivalent?

var är de nånstans???

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot
Nissan King Cab Navara "BIG KING" (2006)
Johanromeo155 Såld på Italienare
12 februari 2006 · 579 Inlägg

Finns ett gäng mytomaner här på garaget.

turbobenz Pankan
12 februari 2006 · 39 Inlägg

schroder_ skrev:
kan ju lova att polisen har tillgång till mycket.. Idag blev jag stoppad av en polisen som jag befarar var ur tjänt. han tog mig för att jag svängde upp på en trottar och plockade upp en person. Polisen ska tydligen skriva en rapport på detta och jag kommer att bli inkallad i framtiden. och enligt han skulle mitt körkort bli indraget. kan detta stämma.
menar jag har en polare som körde 72 på 50 väg fick 1600kr i böter ingenting om indragetkörkort eller så. kan även tilläga att han inte hade körkort med sig vid tillfälle??

är det farligare att svänga upp på trottaren än att köra 22 km/h förfort i tätort??

En polis som inte är i tjänst får inte göra något, polisen måste vara i tjänst, annars är det tjänstefel om den polisen gör en anmälan utanför sin tjänst.. men så finns det s.k kopps-snutar här i min lilla ort som skiter i vissa lagar.. "huttar med näven"

Allt lr inget..
Rak-apparater är bra, om man använder hyvel efteråt..
fire_wizard Avstängd
12 februari 2006 · 185 Inlägg

Lucifer84 skrev:

fire_wizard skrev:

Lucifer84 skrev:

Men va bra. då kan du svara mig vad kreterierna är för att en lastbil skall få färdas i 90 km/h på en motorväg enl vägverket och svenskbilprovning.
 
de är konstigt detta. nu är vi 2 yrkeschufförer mot varan.

hmm, längre upp i tråden så ade du ingen aning om vad poliser får ochinte får, men nu så är du yrkeschaufför,såg nånstans att du hade skrivit att du var polis också...
hmm?? ambivalent?

var är de nånstans???

va gör du på fritiden då?? pluggar till polis?? läste i dina trådar du har vart med i...

PeppeVectra Peppe Vectra
12 februari 2006 · 1 076 Inlägg

fire_wizard skrev:

Lucifer84 skrev:

fire_wizard skrev:

hmm, längre upp i tråden så ade du ingen aning om vad poliser får ochinte får, men nu så är du yrkeschaufför,såg nånstans att du hade skrivit att du var polis också...
hmm?? ambivalent?

var är de nånstans???

va gör du på fritiden då?? pluggar till polis?? läste i dina trådar du har vart med i...

Var är dom här trådarna du snackar om???

Låter som samma person som fixade så jag fick 300 hk i min press på bilen här.

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot
Nissan King Cab Navara "BIG KING" (2006)
gavle
12 februari 2006 · 2 Inlägg

jag tycker att vi gör så att alla börjar anmäla alla poliser som gör traffik fel. För om vi anmäler dem så kommer dom själva fatta hur jobbigt det är !

gasa !
Miklen
13 februari 2006 ·

Rätt kul läsning d här har blett..som en diskussion i en dokusåpa ungefär om man mäter aggression wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang