om bultarna gått av på grenröret ??

highway Livsnjutare
28 augusti 2008 · 362 Inlägg

Hej !
2st bultar har dessvärre smällt av på mitten på min volvo v40 t4  mellan grenrör och motor !
hur ska man göra ?
vad kan det kosta att fixa?

mvh Johan

vissa försäkringsbolag är bra tills det händer något....
Audi A6 2,7 biturbo "quattro" (2000)
Lewa Rakapparat
28 augusti 2008 · 301 Inlägg

kommer du åt med en tång eller något så du kan dra ut dom för hand? annars så är det borra och använda en grispitt som gäller alternativt svetsa på en mutter smile

Palander Sir
28 augusti 2008 · 201 Inlägg

jag brukar  skruva på en mutter sedan svetsa den om det finna något kvar,, sedan värma som fan och prova dra loss den.. jag rekomenderar inte någon grispitt,, jag drog av ensådan en gång och det var fan inte lätt att borra ut den,,,  Så funkar det inte att dra loss den så borra ur skiten och jänga om.

Audi Power ..
Audi A4 T 370hk.+
Audi A4 1,8 T "Palle" (1996)
Melin Trafikledare
28 augusti 2008 · 563 Inlägg

Räcker med att en centimeter av bulten är utanför kanten på toppen så tar en pinnbultshylsa bort dom lätt.
Måste plocka bort grenröret iofs, men det är ju lättast i vilket fall.
Sen underlättar fryssprej sånna saker väldigt mycket..

Dom som tillverkar reservdelar måste oxå överleva!
Xoreza
29 augusti 2008 · 406 Inlägg

Palander skrev:
jag brukar  skruva på en mutter sedan svetsa den om det finna något kvar,, sedan värma som fan och prova dra loss den.. jag rekomenderar inte någon grispitt,, jag drog av ensådan en gång och det var fan inte lätt att borra ut den,,,  Så funkar det inte att dra loss den så borra ur skiten och jänga om.

Håller med.

MvH Glenn Wiberg
torpis Forummoderator
29 augusti 2008 · 10 576 Inlägg

highway skrev:
Hej !
2st bultar har dessvärre smällt av på mitten på min volvo v40 t4  mellan grenrör och motor !
hur ska man göra ?
vad kan det kosta att fixa?

mvh Johan

Gud vad trist,   det beror ju givetvis på var de gått av hur lätt de är att få loss, men du behöver plocka bort grenrör, turbo, downpipe och sedan titta efter.

Det kan ta allt mellan en timme och 2 dagar.


räcker det kanske inte att dra åt övriga bultar en smula?  kan ju gå smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang