Högerstyrning och import?

r3act
23 mars 2006 · 10 Inlägg

Tjena..

Har varit bra sugen på att köpa en lite bättre bil nu och har tittat lite extra
på Evo 2-3 och är jävligt sugen.
har hört att de är riktigt bra och robusta bilar men tydligen är de flesta evo bilarna importerade och därigenom högerstyrda och jag är lite fundersam över dessa punkter.
Tänkte höra om det är någon som kan lite om importerade högerstyrda bilar.
Undrar då vad som är fördelar och nackdelar med att köpa en importerad bil med högerstyrning?
Typ att försäkringen kan vara dyrare, dyra reservdelar, tål inte "svensk"bensin osv.

Tacksam för svar..

Senast redigerat av r3act (23 mars 2006)

"Det blir vad man gör det till!"
Opel Ascona B 1,9S "Keken" (1978)
zazkar52
23 mars 2006 · 90 Inlägg

"Tål inte svensk bensin"???HMM...aldrig hört....

De enda nackdelarna jag kommer på är....när man kör högerstyrt så kan man i början ligga lite väl mycket i mitten av vägbanan och det kan vara jobbigt första timmarna att växla med vänstern,men det är ju som allt annat en vanesak....man lär sig fort var man har bilen o att växla med vänstern...

den största nackdelen är väl när man ska köra om,det blir ju lite svårare att se om det kommer några bilar framför lastbilen man ska köra om eller vad det nu är...annars e de räött skoj och originellt!!;O)

r3act
23 mars 2006 · 10 Inlägg

Inte jag heller förens jag läste det i något forum idag.. smile

Men undrar som sagt vad de största nackdelarna med att skaffa en (importerad) högerstyrd bil? (Förutom att det är svårare med omkörningar, inte så svårt att lista ut) smile

Senast redigerat av r3act (23 mars 2006)

"Det blir vad man gör det till!"
Opel Ascona B 1,9S "Keken" (1978)
toXXy Kanonsnubbe
23 mars 2006 · 168 Inlägg

Tja.

Jag kör själv en evo3, alltså högerstyrt.
JAG tycker inte att det finns några som helst problem med det.
En liten rolig grej som händer ibland, speciellt när man byter emellan höger och vänsterstyrt är att man lätt tar fel på blinkers och vindrutetorkar reglagen. Dom sitter nämligen tvärtom på H-styrt.
Växlingen ser jag inte heller som ett problem, går lika fort att växla med vänster som med höger för mig. Annars vänjer du dig nog fort där också.

Tål inte svensk bensin ? Jag tankar svensk bensin varje dag , som alla andra också gör, finns inte några som helst problem med detta, varför skulle det?.

Annars är evon en jättekul bil med god potential smile


mvh
Nicklas.

r3act
23 mars 2006 · 10 Inlägg

hehe.. ok, tackar för svaret!! smile.  Känns som man kom ett steg närmare en evo.. smile

Men har hört att man ska passa sig för att köpa importerade bilar. Det jag har hört är att
folk mixtrar med distansmätaren och att försäkringen kan vara dyrare. Hur är det för din del?

Ang. "svensk" bensin så var det att någons bil gick sämre på "svensk" bensin.. Men det lär man nog ta med en nypa salt.. =p

"Det blir vad man gör det till!"
Opel Ascona B 1,9S "Keken" (1978)
toXXy Kanonsnubbe
23 mars 2006 · 168 Inlägg

Min bil har gått ca 6700mil. Dom flesta evos har gått ganska kort faktiskt. Sen visst man vet juh inte hur mkt fiffel det är med mätare osv, men inte alls mycket får man hoppas big_smile
Man får ju gå på skicket på själva bilen, lack, skador, motor, låda, drivning, inredning etc.
Är allt det fräscht så är det nog äkta låga mil etc.

mvh
nicklas.

Pälle
23 mars 2006 · 121 Inlägg

J-specade bilar brukar väl vara anpassade för 100 oktan? Det är nog det som givit snacket om att det går sämre på svensk bensin..

/Pelle

camaro67 Meister
23 mars 2006 · 6 763 Inlägg

om du vill kolla om mätarn e skruvad så kan du åka till en verkstad så kopplar do mupp bilen å ser hur långt den har gått.. om bilen inte är för gammal..

Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Master-J tekniker
29 mars 2006 · 88 Inlägg

Högerstyrd!!?? Tänkt importbil kommer troligen från UK där allt godis finns att köpa. Genomgående när det gäller bilar i UK idag är att de körs förhållandevis lite. Är därför inte ovanligt att finna en 20 år gammal bil med under 20tusen mil på mätaren. Risken för en skruvad mätare är i UK väldigt liten, då gemene man i England oftast går efter skicket på bilen och att alla papper är okey. Har importerat en mängd bilar genom åren från flera av Europas länder och föredrar nog att köpa i England. Enda tveksamheten gällande detta land är London, Newcastle, Birmingham bilar som oftast aldrig lämnat stadsgränsen.
Vill du ha mer hjälp med import, hör av dig. Finns en del positiva sidor, llite dolda med importer från UK.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang