Vad är skillnad mellan rak amortering och annuitet?

Jevlaranamma
15 juni 2008 · 172 Inlägg

Tje

Ska ta ett medlemslån genom facket på 110.000 - 150.000:-
Men en sak förstog jag inte när jag var på banken och prata med dom. Vad är skillnaden mellan rak amortering och annuitet? Vilket är det bästa om man ska ta lån i dom summorna jag prata om?

Ska föresten köpa mig bil för pengarna.

Ha de gött!!

groze
15 juni 2008 · 564 Inlägg

Enkelt förklarat är det så här:

Annuitet = Månadskostnaden är den samma hela lånetiden, dvs i början betalar man till stor del ränta och inte så mycket ammortering, men ju mer man ammorterar av, desto större del av månadsbetalningen är ammortering. Exempel: Du betalar 1000kr i månaden, av dessa är 600kr ammortering och 400kr i ränta, efter ett år har din skulld minskat med 12*600kr, då blir också räntan lägre, vilket innebär att av de 1000kr du betalar ökar andelen amortering. Går räntan upp påverkar det återbetalningstiden men inte månadskostnaden.

Rak ammortering = Du bestämmer hur mycket du vill ammortera varje månad, tex 1000kr, då tillkommer ränta på exempelvis 300kr. Går räntan upp går månadskostnaden upp, men återbetalningstiden är den samma.

Vilket som är bäst för dig är svårt att säga, men det är ju alltid bra att veta hur mycket man ammorterar av på bilen varje månad så man kan räkna ut hur mycket lån man har kvar efter en viss tid eftersom bilens värde hela tiden sjunker.

Hoppas du blev lite klokare. Jag känner mig trött och kanske skriver lite otydligt? smile

Mvh Johan

Jevlaranamma
15 juni 2008 · 172 Inlägg

groze skrev:
Enkelt förklarat är det så här:

Annuitet = Månadskostnaden är den samma hela lånetiden, dvs i början betalar man till stor del ränta och inte så mycket ammortering, men ju mer man ammorterar av, desto större del av månadsbetalningen är ammortering. Exempel: Du betalar 1000kr i månaden, av dessa är 600kr ammortering och 400kr i ränta, efter ett år har din skulld minskat med 12*600kr, då blir också räntan lägre, vilket innebär att av de 1000kr du betalar ökar andelen amortering. Går räntan upp påverkar det återbetalningstiden men inte månadskostnaden.

Rak ammortering = Du bestämmer hur mycket du vill ammortera varje månad, tex 1000kr, då tillkommer ränta på exempelvis 300kr. Går räntan upp går månadskostnaden upp, men återbetalningstiden är den samma.

Vilket som är bäst för dig är svårt att säga, men det är ju alltid bra att veta hur mycket man ammorterar av på bilen varje månad så man kan räkna ut hur mycket lån man har kvar efter en viss tid eftersom bilens värde hela tiden sjunker.

Hoppas du blev lite klokare. Jag känner mig trött och kanske skriver lite otydligt? smile

Mvh Johan

Tackar för en toppen förklaring, fattar nu vad som är skillnad mellan dessa två, en del i allafall smile

Tycker att vet verkar som att annuitet låter som det bästa alternativet, då det kan bli dyrare om man kör med rak amortering, eller?

Får räkna lite på det och kolla om det blir någon skillnad eller så big_smile

TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
15 juni 2008 · 6 170 Inlägg

Tror jag tog mitt medlemslån (110000) på rak amortering om det är så som groze skrev.

Betalar runt 7000kr/månad och var nere på ca 85K kvar på lånet när motorn i den nyinhandlade biljävlen sa upp sig = fylla på lånet med 60 lök sad

Men iaf, för min del funkar det fint att betala lånet osv, det enda jag stör mig på är att jag inte kan amortera när jag vill utan det dras alltid den siste varje månad. Skulle vilja betala månadens avbetalning i internetbanken direkt när lönen kommer in. Men det e ju egentligen inget jätteviktigt tongue

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
Jevlaranamma
15 juni 2008 · 172 Inlägg

TBOC_Razor skrev:
Tror jag tog mitt medlemslån (110000) på rak amortering om det är så som groze skrev.

Betalar runt 7000kr/månad och var nere på ca 85K kvar på lånet när motorn i den nyinhandlade biljävlen sa upp sig = fylla på lånet med 60 lök sad

Men iaf, för min del funkar det fint att betala lånet osv, det enda jag stör mig på är att jag inte kan amortera när jag vill utan det dras alltid den siste varje månad. Skulle vilja betala månadens avbetalning i internetbanken direkt när lönen kommer in. Men det e ju egentligen inget jätteviktigt tongue

Okej fan vad nice då, tråkigt att höra att motorn gav upp så du var tvungen att låna lite mer, men hur kommer det sig att du valde rak amortering och inte annuitet för?

Betalar du varje månad 7000 lök eller varierar du lite? Hur många år tog du lånet på då?

Ha det gött

TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
15 juni 2008 · 6 170 Inlägg

Hur det kommer sig att jag valde det ??

Är inte riktigt säker på att jag valde något öht lol

Sa bara att jag ville betala av runt 6000kr per månad (betalar ju 7K nu efter att jag fick fylla på för att få samma "slut-tid" på lånet).


Jag betalar ju "runt" 7K varje månad alltså totala kostnaden amortering + ränta är varje månad runt 7000kr.

Senast redigerat av TBOC_Razor (15 juni 2008)

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
Jevlaranamma
15 juni 2008 · 172 Inlägg

TBOC_Razor skrev:
Hur det kommer sig att jag valde det ??

Är inte riktigt säker på att jag valde något öht lol

Sa bara att jag ville betala av runt 6000kr per månad (betalar ju 7K nu efter att jag fick fylla på för att få samma "slut-tid" på lånet).


Jag betalar ju "runt" 7K varje månad alltså totala kostnaden amortering + ränta är varje månad runt 7000kr.

Hehe okej men då hänger jag med, men på hur många år kommer lånet att vara på då? big_smile

TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
15 juni 2008 · 6 170 Inlägg

Jevlaranamma skrev:

TBOC_Razor skrev:
Hur det kommer sig att jag valde det ??

Är inte riktigt säker på att jag valde något öht lol

Sa bara att jag ville betala av runt 6000kr per månad (betalar ju 7K nu efter att jag fick fylla på för att få samma "slut-tid" på lånet).


Jag betalar ju "runt" 7K varje månad alltså totala kostnaden amortering + ränta är varje månad runt 7000kr.

Hehe okej men då hänger jag med, men på hur många år kommer lånet att vara på då? big_smile

Beror på om jag vinner på triss eller inte wink

Men det ska väl vara klart nästa år eller nått, betalar bara av så mycket jag kan för att slippa skiten så fort som möjligt.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
Losgard
15 juni 2008 · 1 688 Inlägg

groze skrev:
Enkelt förklarat är det så här:

Annuitet = Månadskostnaden är den samma hela lånetiden, dvs i början betalar man till stor del ränta och inte så mycket ammortering, men ju mer man ammorterar av, desto större del av månadsbetalningen är ammortering. Exempel: Du betalar 1000kr i månaden, av dessa är 600kr ammortering och 400kr i ränta, efter ett år har din skulld minskat med 12*600kr, då blir också räntan lägre, vilket innebär att av de 1000kr du betalar ökar andelen amortering. Går räntan upp påverkar det återbetalningstiden men inte månadskostnaden.

Rak ammortering = Du bestämmer hur mycket du vill ammortera varje månad, tex 1000kr, då tillkommer ränta på exempelvis 300kr. Går räntan upp går månadskostnaden upp, men återbetalningstiden är den samma.

Vilket som är bäst för dig är svårt att säga, men det är ju alltid bra att veta hur mycket man ammorterar av på bilen varje månad så man kan räkna ut hur mycket lån man har kvar efter en viss tid eftersom bilens värde hela tiden sjunker.

Hoppas du blev lite klokare. Jag känner mig trött och kanske skriver lite otydligt? smile

Mvh Johan

Tvärtom är det väl ändå? smile

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!
Volvo V70 (2012)
Audi S2 89Q (1994)
Hamilton
15 juni 2008 · 8 873 Inlägg

Losgard skrev:

groze skrev:
Enkelt förklarat är det så här:

Annuitet = Månadskostnaden är den samma hela lånetiden, dvs i början betalar man till stor del ränta och inte så mycket ammortering, men ju mer man ammorterar av, desto större del av månadsbetalningen är ammortering. Exempel: Du betalar 1000kr i månaden, av dessa är 600kr ammortering och 400kr i ränta, efter ett år har din skulld minskat med 12*600kr, då blir också räntan lägre, vilket innebär att av de 1000kr du betalar ökar andelen amortering. Går räntan upp påverkar det återbetalningstiden men inte månadskostnaden.

Rak ammortering = Du bestämmer hur mycket du vill ammortera varje månad, tex 1000kr, då tillkommer ränta på exempelvis 300kr. Går räntan upp går månadskostnaden upp, men återbetalningstiden är den samma.

Vilket som är bäst för dig är svårt att säga, men det är ju alltid bra att veta hur mycket man ammorterar av på bilen varje månad så man kan räkna ut hur mycket lån man har kvar efter en viss tid eftersom bilens värde hela tiden sjunker.

Hoppas du blev lite klokare. Jag känner mig trött och kanske skriver lite otydligt? smile

Mvh Johan

Tvärtom är det väl ändå? smile

Nej då han har rätt wink
Finns mycket att läsa om lån m.m
Här
http://www.finansportalen.se/annuitetslaan.htm

Fotograf på tierpidag.se
Jevlaranamma
15 juni 2008 · 172 Inlägg

TBOC_Razor skrev:
Beror på om jag vinner på triss eller inte wink

Men det ska väl vara klart nästa år eller nått, betalar bara av så mycket jag kan för att slippa skiten så fort som möjligt.

Haha ok tongue

Ne men självklart vill man slippa lånet så fort som möjligt så big_smile

Jevlaranamma
15 juni 2008 · 172 Inlägg

Hamilton skrev:

Losgard skrev:

groze skrev:
Enkelt förklarat är det så här:

Annuitet = Månadskostnaden är den samma hela lånetiden, dvs i början betalar man till stor del ränta och inte så mycket ammortering, men ju mer man ammorterar av, desto större del av månadsbetalningen är ammortering. Exempel: Du betalar 1000kr i månaden, av dessa är 600kr ammortering och 400kr i ränta, efter ett år har din skulld minskat med 12*600kr, då blir också räntan lägre, vilket innebär att av de 1000kr du betalar ökar andelen amortering. Går räntan upp påverkar det återbetalningstiden men inte månadskostnaden.

Rak ammortering = Du bestämmer hur mycket du vill ammortera varje månad, tex 1000kr, då tillkommer ränta på exempelvis 300kr. Går räntan upp går månadskostnaden upp, men återbetalningstiden är den samma.

Vilket som är bäst för dig är svårt att säga, men det är ju alltid bra att veta hur mycket man ammorterar av på bilen varje månad så man kan räkna ut hur mycket lån man har kvar efter en viss tid eftersom bilens värde hela tiden sjunker.

Hoppas du blev lite klokare. Jag känner mig trött och kanske skriver lite otydligt? smile

Mvh Johan

Tvärtom är det väl ändå? smile

Nej då han har rätt wink
Finns mycket att läsa om lån m.m
Här
http://www.finansportalen.se/annuitetslaan.htm

Tråkigt nog kommer jag inte in på den sidan då min dator blockerar den hmm

Losgard
15 juni 2008 · 1 688 Inlägg

My mistake, sorry!

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!
Audi S2 89Q (1994)
Volvo V70 (2012)
Hamilton
15 juni 2008 · 8 873 Inlägg

Citat från länken: då Jevlaranamma inte kan läsa den

All kreditgivning förutsätter att kredittagaren skall återbetala - amortera - sin skuld till kreditgivaren. Dessutom skall en ersättning - ränta - betalas till kreditgivaren. Räntan beräknas i konsumentförhållanden alltid på den restskuld som kunden vid varje tillfälle har. Hur återbetalningen - amorteringen - skall gå till regleras i avtalet/ skuldebrevet. Det finns i huvudsak två olika modeller; rak amortering och annuitet.

Rak amortering
Lån med rak amortering innebär att den ursprungliga skulden delas med det antal amorteringstillfällen som avtalats. Vid varje amorteringstillfälle skall detta belopp - amorteringen - erläggas. Utöver amorteringen skall även betalas en ränta, som beräknas på den aktuella restskulden. Eftersom amorteringsbeloppet är lika stort under hela kredittiden och restskulden och därmed räntan successivt minskande, kommer ett lån med rak amortering att kosta mindre för varje amorteringstillfälle.

Annuitet
Den andra återbetalningsmodellen kallas annuitetsmetoden. Vid annuitetslån räknar man fram ett belopp - annuiteten - som, om det betalas vid varje amorteringstillfälle, räcker till både ränta på restskulden och en amortering så att lånet är slutbetalat vid kredittidens slut.

Vad som krävs för att kunna räkna fram annuitet är: 1) kreditbeloppet, 2) räntesatsen och 3) kredittiden (eg. antalet återbetalningstillfällen).

Eftersom det belopp som betalas är lika stort vid varje tillfälle, utgörs detta vid kredittidens början till en större del av ränta och en mindre del av amortering. Efter hand som skulden amorteras ned, minskar räntedelen och det blir större utrymme för amortering. Mot slutet av kredittiden utgörs annuiteten följaktligen till en mindre del av ränta och en större del av amortering.

En förutsättning för att summan av alla inbetalningar skall gå jämnt upp med räntor och amorteringar är att räntesatsen inte ändras under kredittiden. Flertalet kreditavtal medger emellertid att kreditgivaren ändrar storleken på räntesatsen och så sker också normalt på lån som löper över flera år. Vid ändring i räntesatsen kan kreditgivarna hantera återbetalningen på två principiellt olika sätt, bibehållen eller ändrad annuitet.

Bibehållen annuitet
Vanligt är att kreditgivarna tillämpar bibehållen annuitet (även kallad falsk annuitet) vilket innebär att den avtalade annuiteten behålls trots att räntan ändras. Detta får till följd att om räntan höjs kommer krediten inte att vara slutamorterad vid den avtalade kredittidens slut. Detta beror på att av annuiteterna har en större del än beräknat gått åt till räntebetalning och därmed har en mindre del blivit över för amortering. Om räntan däremot sänks, kommer krediten att vara slutamorterad före den avtalade kredittiden eftersom av annuiteterna en mindre del än beräknat gått åt till räntebetalning. Fördelen med bibehållen annuitet är att kunden i förväg vet hur stor varje inbetalning blir oavsett vad som händer med räntenivån. Nackdelen är att kredittiden kan komma att avvika ifrån den avtalade. Under vissa betingelser kan en räntehöjning dessutom få till effekt att den avtalade annuiteten inte ens räcker till periodens ränta, varigenom skulden istället ökar. Kreditgivaren bör då informera kunden och föreslå en höjning av annuiteten så att den åtminstone täcker räntan.

Ändrad annuitet
Det andra alternativet är att använda ändrad annuitet (även kallad äkta annuitet). Detta innebär att kreditgivaren vid en ränteändring beräknar ett nytt annuitetsbelopp utifrån 1) den restskuld som finns vid tillfället, 2) den återstående kredittiden och 3) den nya räntesatsen. Fördelen med ändrad annuitet är att den ursprungligt avtalade kredittiden alltid hålls. Nackdelen är att det kan vara svårt för kredittagaren att i förväg veta hur stor varje inbetalning blir när det är obekant vad som kommer att hända med räntenivån.

Skuldebrevet
Av skuldebrevet bör normalt framgå vad som händer med annuiteten eller kredittiden om räntesatsen ändras. De skuldebrev som används i dag är normalt inte oklara på denna punkt. Vissa äldre skuldebrev är däremot inte alltid utformade på sådant sätt att det klart framgår vilka effekterna blir av en ränteändring.


Källa: http://www.finansportalen.se

Senast redigerat av Hamilton (15 juni 2008)

Fotograf på tierpidag.se
Jevlaranamma
15 juni 2008 · 172 Inlägg

Tack så mycket för informationen som fanns på länken Hamilton, ska läsa igenom allt nu smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang