Lär mig om sportfjädring

Marklund88
15 juni 2008 · 5 Inlägg

Jag är lite nybörjare på detta så måste lära mig

jag har funderat på att fixa till min lite trötta fjädring på bilen, då finns det ju lite alternativ. Antingen köper man ett coiloverkit eller fixar biltema standardsaker. Det jag undrar är om det går att blanda sportfjädrar (antar är lite hårdare eller är de bara kortare?) och standard dämpare, eller eller måste det vara någon slags sportstötdämpare också?

Adams
15 juni 2008 · 135 Inlägg

nee men det går bra att bara byta fjädrar om inte stötdämparna är slut...

TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
15 juni 2008 · 6 170 Inlägg

Originaldämpare i gott skick och sänk/sportfjädrar funkar fint men slutkörda originaldämpare + sänkfjädrar är inge bra.

Något många inte tänker på är att hjulvinklar och massa annat kul kan bli fel när man sänker en bil och det orsakar lite mer slitage på dom utsatta delarna men det brukar inte vara allt för farligt.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
Marklund88
15 juni 2008 · 5 Inlägg

ok, tack för svar

såg nämligen att sc styling säljer h&r fjärdingssats för 1800kr och sen köper man standarddämpare från biltema eller liknande.

hur stor blir skillnaden mellan orginal (mina är ju dock slitna) fjädrar och sport? menar i styvheten. Nu känns det nämligen som att bilen vill ställa sig på ytterdäcken i en sväng (ok överdrivet men ändå). Ska man sattsa på ett coiloverkit då eller räcker det med fjäderbyte?

Corpze
15 juni 2008 · 1 311 Inlägg

orginaldämpare är oftast gjorde för att användas tillsammans med en lite mjukare/längre orginalfjäder, om du använder en sådan tilsammans med nya kortare fjädrar får den helt fel arbetsområde och kan ta skada ganska fort så det bästa är att byta både dämpare och fjäder samtidigt!

Kolla mitt projekt: Bygger driftingbil - 2,5l 16v 440hk 540nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 57#p669957
Läs mer på www.gatbilar.se/corpze
Sarge
15 juni 2008 · 2 337 Inlägg

Langa upp 3600 kr (antar att det är till Golfen?) och skaffa ett komplett kit från www.gemotorsport.se . Är vad jag vet helt ok grejer som duger bra såvida man inte ska ut och smiska rekordtider på Ringen smile

Marklund88
15 juni 2008 · 5 Inlägg

Tack för svaren, ska kolla in G&M kitet hos GE! har inte så höga kvar smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang