hjälp ang felkod 9-3ss

iceman 850
24 oktober 2008 · 133 Inlägg

har en fel kod på min bil som inte går att ta bort(STYRENHET EJ PROGRAMMERAD PERMANENT) någon som vet vad det betyder

Saab 9-3 ss aero "Performance By Autodepån" (2004)
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
24 oktober 2008 · 6 170 Inlägg

Nummer på felkoden ??

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
_freddes
24 oktober 2008 · 194 Inlägg

nummer på Felkoden?

Volvo Amazon Cab "Weber" (1964)
Volvo Amazon "Brukis Projekt" (1962)
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
24 oktober 2008 · 6 170 Inlägg

Hamilton skrev:

_freddes skrev:
nummer på Felkoden?

Styrenhet ej Programmerad Permanent, som han skrev i sitt inlägg.

Nummer på felkoden ??

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
epapower
24 oktober 2008 · 593 Inlägg

iceman 850 skrev:
har en fel kod på min bil som inte går att ta bort(STYRENHET EJ PROGRAMMERAD PERMANENT) någon som vet vad det betyder

Vilken styrenhet? ecm, bcm, ecu, rec oo ja, de finns många.. med vilken "utrustning" har du läst ut felkoden.. tycker det verkar skumt det bara står "styrenher ej prog.), hmmm

TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
24 oktober 2008 · 6 170 Inlägg

Hamilton skrev:

TBOC_Razor skrev:

Hamilton skrev:

Styrenhet ej Programmerad Permanent, som han skrev i sitt inlägg.

Nummer på felkoden ??

Finns inga nummer på SS, varför svara när du inte vet?

Vad är felkod P2537 00 på styrenhet T8 då ?

Eller kanske U2155 04 på ICM1 ??


Inga nummer, e du go eller ??



Som sagt, vilket styrdon och vilket nummer.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
24 oktober 2008 · 6 170 Inlägg

Hamilton skrev:

TBOC_Razor skrev:

Hamilton skrev:

Finns inga nummer på SS, varför svara när du inte vet?

Vad är felkod P2537 00 på styrenhet T8 då ?

Eller kanske U2155 04 på ICM1 ??


Inga nummer, e du go eller ??



Som sagt, vilket styrdon och vilket nummer.

om du läser det första inlägget så förstår du vad han får för "kod" texten kommer nämligen upp i siden.

Står ingenting i inlägget om att det är en text han får upp på SIDen...

Anslut en Biltema OBDII-läsare för ett par hundringar och ge mig en kod istället, tänker inte sitta och leta igenom alla felkoder för hela bilen för att hitta den som "heter" "STYRENHET EJ PROGRAMMERAD PERMANENT".


Har han ingen OBDII-läsare så har kanske någon polare eller så kan han ju köpa en tillsammans med någon polare.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
epapower
24 oktober 2008 · 593 Inlägg

Hamilton skrev:

epapower skrev:

iceman 850 skrev:
har en fel kod på min bil som inte går att ta bort(STYRENHET EJ PROGRAMMERAD PERMANENT) någon som vet vad det betyder

Vilken styrenhet? ecm, bcm, ecu, rec oo ja, de finns många.. med vilken "utrustning" har du läst ut felkoden.. tycker det verkar skumt det bara står "styrenher ej prog.), hmmm

Han har inte använt någon utrystning för att läsa av felkoden, behövs inte.

Jodå, det behövs.. SID:en säger bara att ett styrdon inte är prog. Den säger inte vilket styrdon, hur och varför.. men däremot, kopplar man upp datorn så får man reda på exakt va felkodsnumret är osv. Så det är bara bege sig till en vst eller om du känner någon som har obd.läsare.
förrest, va är problemet me bilen?mer än detta du nu nämnt..

iceman 850
25 oktober 2008 · 133 Inlägg

har haft bilen på verkstad och kopplat upp den felkod B3057...

Senast redigerat av iceman 850 (25 oktober 2008)

Saab 9-3 ss aero "Performance By Autodepån" (2004)
iceman 850
25 oktober 2008 · 133 Inlägg

ingen som vet

Saab 9-3 ss aero "Performance By Autodepån" (2004)
DusanMandick Random Hero
25 oktober 2008 · 4 047 Inlägg

va du på en verkstad kunde du ju kollat på skärmen va felkoden innebar?

Dog food lid. Backwards
Audi S4 b8 (2010)
iceman 850
25 oktober 2008 · 133 Inlägg

står bara det jag skrev i tråden

Saab 9-3 ss aero "Performance By Autodepån" (2004)
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
25 oktober 2008 · 6 170 Inlägg

iceman 850 skrev:
har haft bilen på verkstad och kopplat upp den felkod B3057...

Den felkoden finns i typ två tredjedelar av bilens styrenheter tongue

Startar bilen ??

Håller på att kolla upp dom olika styrdonen.

Senast redigerat av TBOC_Razor (25 oktober 2008)

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
iceman 850
25 oktober 2008 · 133 Inlägg

ja bilen funkar utan problem var inne och servade bilen då hitta dom detta.jag har pratat med maptun efter som dom har chipat den men alla var på mässa så han visste inget utan bad mej ringa på måndag

Senast redigerat av iceman 850 (25 oktober 2008)

Saab 9-3 ss aero "Performance By Autodepån" (2004)
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
25 oktober 2008 · 6 170 Inlägg

Hmm, MapTun ??

Så du har alltså varit inne i Trionic och pillat ??  tongue


I vilket fall som helst så får jag fram samma åtgärd på alla tolv styrenheter som har denna felkoden och den åtgärden innebär att du måste ha tag i en Tech2:a, dvs antingen puttra iväg till maptun eller till närmaste saab-handlare.


Om jag bara får gissa lite här: Du har beställt en lös trimbox från MapTun, fått hem den, installerat den och nu får du konstiga felmeddelanden ??  tongue

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
iceman 850
25 oktober 2008 · 133 Inlägg

nej maptun har haft bilen där och chipat den och bytat avgasrör..den var chipad när jag köpte den...vad är Tech2:a

Senast redigerat av iceman 850 (25 oktober 2008)

Saab 9-3 ss aero "Performance By Autodepån" (2004)
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
25 oktober 2008 · 6 170 Inlägg

Tech2 heter saabs och ett antal andra tillverkares diagnosverktyg (mest GM-bilar vad jag vet).

Saab, Opel, Izuzu eller vad dom nu heter och ett flertal andra använder tech2.


Iaf Tech2:an är som en väldigt avancerad felkodsläsare och den kan förutom att läsa felkoder även programmera bilens olika styrdon.

Det som behövs i ditt fall är alltså en tur till newmans och säg att du behöver programmera om styrdonet, det kostar runt 600-700kr och såvida det inte finns några andra fel förutom programmeringen så ska det inte bli dyrare än så.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
iceman 850
25 oktober 2008 · 133 Inlägg

ok tack

Saab 9-3 ss aero "Performance By Autodepån" (2004)
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
25 oktober 2008 · 6 170 Inlägg

iceman 850 skrev:
tråd kan låsas

Trådar som är "färdiga" på det här viset brukar inte låsas eftersom det kan vara fler som har samma problem och då kan dom använda en tråd som redan finns istället för att skapa en massa nya trådar wink

Skriv gärna här igen sen och tala om hur det gick med bilen smile

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
iceman 850
29 oktober 2008 · 133 Inlägg

har pratat med en polare som jobbar på saab felet ska vara i styrdonet +att bilen inte ska starta men det gör den så för att bli av med detta åtestår att nolla boxen och chipa om den men det blir inte maptun då

TBOC_Razor skrev:

iceman 850 skrev:
tråd kan låsas

Trådar som är "färdiga" på det här viset brukar inte låsas eftersom det kan vara fler som har samma problem och då kan dom använda en tråd som redan finns istället för att skapa en massa nya trådar wink

Skriv gärna här igen sen och tala om hur det gick med bilen smile

Senast redigerat av iceman 850 (29 oktober 2008)

Saab 9-3 ss aero "Performance By Autodepån" (2004)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang