För hårt moment hjulbultar, Vad händer?

David_FT
4 november 2008 · 183 Inlägg

Man ska ju dra hjulbultar/muttrar med ett visst moment ex. 120nm.  Den vanliga svensson tänker ju" ju hårdare desto bättre, man vill ju inte att hjulen ramlar av" å så drar han åt så fälgkorset nästan viker sig.

En polare drog sina hjul med mutterpickan och jag kollade för skoj vilket moment det vart med min momentnyckel men den går bara till 220 nm och där klicka den, så över 220nm är de dragna med. även han tänker " Ju hårdare, Desto bättre" Finns det nå kunnigt folk här som kan förklara varför det inte är bra?

FLindgren
4 november 2008 · 5 089 Inlägg

ja sitter det med 120 nm så sitter det ju med 220 också.. men du sover väll lättare om natten när du vet att bultarna är superdragna?..

\Lindgren
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Tuffhaggman
4 november 2008 · 864 Inlägg

Tråkigt om han inte får loss hjulet vid en eventuell punktering.

SoL Eigenbrötler
4 november 2008 · 1 237 Inlägg

på en golf jag tittade lite på en gång, den hade kåpor över muttrarna och innanför det vänstra framhjulscenterkåpan, där låg en hjulmutter+bult, den hade gått av under färd, någon som dragit åt lite väl kaneske? så bulten sträckts och tillslut gått av...

Opel Rekord Coupé "Sopel" (1968)
Team-Adolfsson Gödseldräng
4 november 2008 · 4 529 Inlägg

drar för hand jag
tills den knackar till 1 gång i bulten smile

johan_wendelin
4 november 2008 · 14 Inlägg

ta en gummi snodd o dra i hela den,ta i rejält! va händer? jo den "fjädrar" tillbaks, ta gummi snodden igen och dra i en bit bara av den(1-2cm),ta i rejält! va hände nu? fjädrade nog inte tillbaks kan jag tänka mig, med andra ord, större skruv/mutter, mer kan du ta i! mindre skruv/mutter mindre kraft o du sträcker inte sönder den, så en gammal bil ska man inte dra hjulskruvarna hårt på, är många som tagit i som svin genom åren, hoppas det var till nån hjälp!

Danne_W
4 november 2008 · 42 Inlägg

Lärde mig på en kurs i åtdragningsteknik att man inte bör dra alufälgar hårdare än 160 nm för att de kan gå sönder då.

Marlboroman
4 november 2008 · 8 234 Inlägg

Nackdelen med att dra för hårt förutom risken med att dra sönder antingen fälg eller bultarna/muttrarna är ju att realmomentet sjunker. Vilket enkelt innebär att om man drar så hårt att bulten börjar ändra längd så sitter den sämre än om du dragit lösare.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
johan_wendelin
4 november 2008 · 14 Inlägg

det var det marlboroman jag var ute efter med mitt inlägg...

BMWKimmo Mekaniker
4 november 2008 · 472 Inlägg

Antingen så händer inget.
Eller går bulten av, blir sämre, gängorna i navet kan ge sig, fälgarna kan spricka.

BMW-tok
BMW 525 Turbo "BadBlack" (1989)
Germax
5 november 2008 · 12 086 Inlägg

Det kan hända 2 saker, 1 du får inte loss dom senare (alt de lossnar efter fruktansvärt mkt våld och ilska)
2, bulten går av nångång, dels är de ju lite jobb bara det, dels kan de ju va så illa så flera går av under körning vilket leder till diverse förödelser.

Jag drar åt på känsla, om jag ska försöka översätta min känsla till ord så är de ungefär 1-2 sekund med smacken efter att de satt sig alt ett halvvarv med korset efter att den satt sig.

Senast redigerat av JapMax (5 november 2008)

Rspeter Audi A5 quattro driver.
5 november 2008 · 2 203 Inlägg

Jag brukar dra åt rätt hårt med fälgkorset (dock inte för kung o fosterland). Sen så känner jag på bultarna/efterdrar jag typ 1 gång i månaden. Har tappat ett framhjul en gång o vill INTE vara med om det igen.

Kesler
5 november 2008 · 3 650 Inlägg

BMWKimmo skrev:
Antingen så händer inget.
Eller går bulten av, blir sämre, gängorna i navet kan ge sig, fälgarna kan spricka.

! Vi hade en s80 på verkstan idag där bultarna satt som fan, gick knappt att dra av dem med dragarn tongue Alla nav fick gängas om

Senast redigerat av Kesler (5 november 2008)

steifan DR!FTT3KN!K3R
5 november 2008 · 10 427 Inlägg

Lite off topic men ett tips är ju att använda momentstav och spärrskaft för åtdragning smile

http://www.jula.se/EsaImages/item/master/170026_d.jpg

Finns för 90Nm, 110Nm och 160Nm hos Jula m.fl. Böjer sig när man närmar sig rätt vridmoment.
Svårt att dra åt hårdare än vad som behövs men man vet att muttrarna/bultarna sitter.
Lite driftsäkrare än momentnyckel också kanske.

Dirtymike
5 november 2008 · 1 532 Inlägg

Drog åt mina lättmetall fälgar med moment det var 135nm efter ett tag slog det i ratten då åkte 2 hjulmuttrar iväg....... jag kör svensson stilen nu o drar åt hårt o inge moment skit!

Jeep J20 (1978)
Saffranskalle Palfinger tekniker
5 november 2008 · 1 248 Inlägg

kanske lite off topic men man ska undvika att gänga bort muttrar/bultarna när dom är varma, för då skär dom i gängan såsmåning om. men det hände också på grund av att muttrarna va för hårt dragna (för hand) så dom blev skadade sen så gav muttern upp.

Volvo Xc70 (2001)
Fredrik-79
6 november 2008 · 2 164 Inlägg

Grejen är ju den att man alltid ska efterdra hjulbultar även om man drar åt med moment.
Själv kör jag på känsla så de ska bli rätt.
Inte bra med skadade fälgar vilket de lätt blir om man drar åt för hårt.

MVH

F

Saab 9-5 SE (2001)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang