Bilen dör vid laddtrck om man kopplar ur efteråt

endorfinslaven
8 juli 2007 · 671 Inlägg

hej
940 t b230ft
Om jag laddar om än så lite och släpper gasen och kopplar ur efteråt så tvärdör bilen..

Problemet uppstod sedan jag bytit ut till större spridare, ställbar bränsletrycksregulator och
annan tändbox plus skruvat på wastegatestången. Har skiftat mot en annan tändbox bytit tillbaks till de gamla blå spridarna och original btr. Men problemet kvarstår....
Inte kan väl uppspänd wg orsaka detta ..
Stoppat i ett vikingchip och det blev inte bättre, stoppa i walbro 500hp soppapump, bytte luftmassemätare till 3 tum problemet kvarstår..
Ska dit med lambda men först om 2 veckor kan jag få pluggen svetsad...

Någon som har en ide

Karlzzon The One Evolution
8 juli 2007 · 1 627 Inlägg

Vad har du för dump, för dom där ska väll inte köras med öppen för då blir det så

Fäll ner pungen och landa
jonas 740
8 juli 2007 · 429 Inlägg

Förstår inte sista raden.. Har du ingen lambdasond på den nu?
Sen kan det vara som Karlzzon The One säger, LH.2.4 funkar inte så bra med öppen dumpventil om du kör med det.
Sputa lite startgas runt om kring insuget och rören från turbon, intercoolern pch insuget kanske tycker ut luft där när du laddar och då blir det fel bränsle/luftblandning eller dra åt slangklämorna lite till. Kolla även om gummislangarna är hela, kan ha spruckit där slangklämman sitter.

Volvo 940 T5 "S90 Refinement" (1991)
endorfinslaven
8 juli 2007 · 671 Inlägg

Hej
Original lambdasond sitter där det är en till som är på gång för mappning...

Har ingen öppen dump på den och har kört med startgas runt slangarna och kikat på slanganslutningarna men inte funnit något.. Bytit en värmeskadad slang på insuget men den var det inte...
Har inte kollat intercoolern det har jag tänkt på men problemet uppstod ju så direkt efter att jag bytit till gröna spridare, ställbar btr, guldbox o skruvat upp laddtrycket 1 hekto mer.
Jämfört med tidigare då jag körde pyspunka till ca 0,6bar.... 
Nu skruvade jag enbart på stången upp till ca 0,8bar.
Då kom problemet och det har blivit värre inbillar jag mig så då kan det vara en läcka..
Ska kolla efter läckage imorgon igen kanske missade något...
tackar för svaren

e

262turbo
8 juli 2007 · 1 004 Inlägg

öppet filter?

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"
endorfinslaven
8 juli 2007 · 671 Inlägg

Jo jag har ett öppet filter
Har monterat det med ett 10 cm rör innan LMM för att det var tydligen känsligt om det kom för nära LMM:n... Det har även en hemmagjord avskärmning som inte är totalt avskärmad.
Men problemet var även innan jag monterat öppet filter....
Då var i och för sig burken uppsågad...

e

Alarsson
29 december 2008 · 9 Inlägg

Hade samma problem på min, Smörjde upp tomgångsmotorn och sedan funka de perfekt.. Va precis samma problem när den fick laddtryck och man kopplade.. Så testa smörj upp eller byta om de inte funkar att smörja upp..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang