Flammor ur avgasröret? Varför?

Haxxel JDM
3 februari 2009 · 593 Inlägg

Hej

När vi var ute och körde med min polares nya fina supra MkII (http://www.garaget.org/?car=129727) så satt en annan polare i sin bil och körde bakom. Sen när vi kom hem så sa han att det slått en låga ur avgasröret vid ett tillfälle. Detta tycker vi såklart är störthäftigt, men hur kommer det sig igentligen? Vad är det som gör att att det slår lågor ur avgasröret på vissa bilar när man växlar, det är väll för att det släpps igenom otända bensinångor ut i avgasröret och där slår det en flamma när den antänds. Men hur går det till IGENTLIGEN, vad är det som göra att bensinen åker igenom, det låter ju som om det skulle vara något som är fel, men är det det?
Tex på banan så slår de flesta högprestandamaskiner lågor då och då, koenigseggen som var där en gång spottade gigantiska lågor som klockverk vid varje växling, hur kommer det sig?

Vad är det som gör att vissa bilar spottar eld och inte andra? Kan jag få ut lågor ur en civic eller skulle det bara vara dåligt?

Vore kul att veta om det är någon som vet big_smile

MVH// Axel

Det ska vara JDM och bana!
Honda Civic Minimi "Antagonisten" (1993)
engolf
3 februari 2009 · 3 235 Inlägg

Då får den nog för mycket bensin, och eftersom luft/bensinblandningen blir fel börbräns inte all bensin, och det som kommer ut med avgaserna antänds senare när den heta blandningen av bensinångor får mer luft.

Deutsch-style
3 februari 2009 · 379 Inlägg

klart man kan få flammor tillome på en fiesta 1,2 okej men de finns flera olika tips antingen skruva upp benzinflödet..elr köpa flamekit
eller? bygga eget att man borrar et hål efter katten skruvar dit ett tändstift för kablarna in till bilen+batteriet o kopplar in de till sportratten osv.klickar då o då på knappen vid önskade raimstaein lågor tongue

"om det ser rätt ut- så är de nog det"
Opel Calibra "manta-C" (1991)
torpis Forummoderator
3 februari 2009 · 10 576 Inlägg

Haxxel skrev:
Hej

Vad är det som gör att vissa bilar spottar eld och inte andra? Kan jag få ut lågor ur en civic eller skulle det bara vara dåligt?

Vore kul att veta om det är någon som vet big_smile

MVH// Axel

Racerbilarna har en annan filosofi när det gäller motorprogrameringen, istället för att som körskolan propagerar att man släpper gaser, motorbromsar och bilen stänger av bränslet så gör man tvärt om. Motorn ger full effekt, du släpper inför en kurva och ger motorn ett kort andrum, för att ytterligare kyla öser man på med bränsle som kyler väldigt bra inne i motorn, när bränslet kommer ut i avgasröret har det förångats och antänder. om avgasröret blir varmt spelar ingen roll bara motorn är kall.

that's why smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Haxxel JDM
3 februari 2009 · 593 Inlägg

engolf: Ungefär så långt hade jag ju listat ut själv, frågan var ju varför högprestandamaskiner spottar eld, alla kan ju inte ha fel på bensinflödet.

Deutsch-style: Mjo jag vet, klart jag kan fixa flammor men nu handlar det om riktiga flammor, som uppstår ur prestandamaskiner.

torpis: Aha! Det var precis sånt jag ville veta big_smile Så det är alltså det att koenigseggen gör det för att den är byggd för att kyla och tex evosarna på banan var mappade för det?
Men hur kommer det sig att det slog en flamma ur avgasröret på supran? Det var det ju bara en gång också, är den mappad för detta eller var den gången bara en slump?

Det ska vara JDM och bana!
Honda Civic Minimi "Antagonisten" (1993)
torpis Forummoderator
3 februari 2009 · 10 576 Inlägg

Haxxel skrev:
Men hur kommer det sig att det slog en flamma ur avgasröret på supran? Det var det ju bara en gång också, är den mappad för detta eller var den gången bara en slump?

Risigt mappat helt enkelt...  varvstopp tex så kan man välja att bryta tändningen i steg, säg att man börjar bryta 10% vid 250rpm innan stoppet för att vid stoppet ha brutit helt. men det går fortare att bara slå av tvärt. Sen skall ju Supror spotta och leva om i allmänhet, det efterfrågas ju... så varför lägga tid på att mappa finlir när köparen inte betalar för det?

smile

Edit: såg att det gällde en std supra, förmodligen är något ändrat så bilen inte riktigt funkar till 100% så som fabriken mappat den. exempelvis om man ändrar luftflödet så att accpumpen inte riktigt stämmer i sin kalibrering = lite för mycket soppa vid gassläpp

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Muhrarn
3 februari 2009 · 31 Inlägg

kan bli så med raka rör

Cromeaholic
3 februari 2009 · 74 Inlägg

Om det är en förgasarmotor på är det inte svårt att få bilen att smälla o låta ur avgasröret (Y)

Fritidsutforskare på heltid
Karl-Bertil
3 februari 2009 · 518 Inlägg

Cromeaholic skrev:
Om det är en förgasarmotor på är det inte svårt att få bilen att smälla o låta ur avgasröret (Y)

har supra förgasarmotor ? wink

ställer man av en volvo 740 inför vintern är det nåt som inte klickar i ordentligt.
jonTe
3 februari 2009 · 5 710 Inlägg

Bilar med dumpventil som igentligen inte borde ha det kan även de spotta eld.
Anledningen är att bränsle luft förhållandet under vissa driftförhållanden felar och ett överskott av bränsle hamnar i avgassystemet.

Angående supran......
Tillfällighet, tur....slump eller att den är mappad för det är ju skitsvårt för oss att gissa.

MVH Jonas
..............
Cromeaholic
3 februari 2009 · 74 Inlägg

Karl-Bertil skrev:

Cromeaholic skrev:
Om det är en förgasarmotor på är det inte svårt att få bilen att smälla o låta ur avgasröret (Y)

har supra förgasarmotor ? wink

Nä inte vad jag vet tongue Men han undrade ju lite om alla bilar kunde skjuta lågor o så tongue

Fritidsutforskare på heltid
Theq
3 februari 2009 ·

Som jonTe skriver, bilar med luftmassemätare + öppen dumpventil kan få för mycket bensin som antänds på väg ut.

Jag kan reglera min dump från återcirkulerande till helt öppen. När jag kör på öppen så läser luftmassemätaren av luften som dumpas ut i atmosfären och kompenserar då med lika mycket bensin som den tror åker in i motorn, då brukar den baktända rätt rejält. smile

schnauz
3 februari 2009 · 1 758 Inlägg

Kan i princip inget om supramotorer, men har de LMM?
Är det öppen dump på bilen det handlar om?

Öppen dump tillsammans med LMM brukar ge den effekten. När du släpper gasen för att växla släpper dumpen ut luft som LMM redan har mätt upp = sprutet petar in soppa till luft som har dumpats = väldigt fet blandning = oförbränt bränsle i avgasröret.

prodrive Avstängd
3 februari 2009 · 962 Inlägg

jonTe skrev:
Bilar med dumpventil som igentligen inte borde ha det kan även de spotta eld.

Alla turbobilar förutom dieslar har dumpventil...

torpis Forummoderator
3 februari 2009 · 10 576 Inlägg

prodrive skrev:

jonTe skrev:
Bilar med dumpventil som igentligen inte borde ha det kan även de spotta eld.

Alla turbobilar förutom dieslar har dumpventil...

Absolut inte sant. Det finns många bilar med turbo utan dump, även med turbo utan IC. Dock vanligast med "dump" inbyggt i turboaggregatet.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Frosted
3 februari 2009 · 1 878 Inlägg

En polare racade med en 850R o hade ungefär 500Hk+ och de slog lågor vid 200km/h det är ganska häftigt. men till vilken nytta? smile

Volvo V70II 2.5FT FWD "Autotech Steg 2" (2010)
AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
3 februari 2009 · 1 948 Inlägg

Du har ju redan fått svar på det du söker, men jag kan nog säga att med tanke på bilens ålder så var det nog bara något som inte hängde med, inget att bry sig om ifall det inte händer hela tiden.

Turbo har den ju inte så den teorin kan man utesluta.

Lånar tråden lite o frågar, har supra mk2 förgasare? någon som vet? kanske bara vissa årsmodeller?

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
sailor_sebbe radera tack
3 februari 2009 · 16 Inlägg

Hmm, det finns många vettiga svar här, men de som har med dump att göra är det inte när det gäller supran iaf för mkII har inte turbo.
Men den är däremot insprutning, tror inte alls att den finns i förgasarmodell.

TTMotorsport
3 februari 2009 · 196 Inlägg

Lotusen skickar ju ut ½ meter långa flammor ibland . . mest på stora munstycken när man "stänger" dellorto förgasarna + 1½ meter långt avgassystem om inte mindre och knappt någon dämpare smile

boffe_racing
3 februari 2009 · 66 Inlägg

man får även eldslågor om man har vassa kammar med långt overlapp då står ju avgasventilen och insugsventilen öppen samtidigt resten får ni räkna ut själv smile

BMW 523 (1997)
Chevrolet malibu ss "low and fast" (1965)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang