Hybrid dumps krongel

MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
24 februari 2009 · 5 650 Inlägg

tjo slängde på hybrid dumpen jag fick när jag fyllde år idag tycker att den kronglar som fan
dvs pysljudet kommer bara ibland oså bilen går inte dåligt av den


kvittar typ hur hårt/lös spännd den är händer bara i bland iaf .

vad kan problemet va?
för långslang mellan dump och is rör sett folk som kopplat på kortare slangar? "trycksidan"
eller äre bara dumpen fucked up?

lite bilder men rätt mörka så håll till godo
https://www1.garaget.org/gallery/archive/26826/579107_hwepgf.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/26826/579108_zwgz7q.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/26826/579109_n94y8q.jpg

Senast redigerat av volvo_dude (24 februari 2009)

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
Janneutanb
25 februari 2009 · 7 272 Inlägg

Inga sprickor i vakumslangen?
Kanske prova byta, ev. en lite större.

MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
25 februari 2009 · 5 650 Inlägg

Brains skrev:
Inga sprickor i vakumslangen?
Kanske prova byta, ev. en lite större.

vilken vacumlsang pratar vi om elgigante på 25 mm eller den lilla som går till övre delen av dumpen?

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
Janneutanb
25 februari 2009 · 7 272 Inlägg

Vakumslangen är den lilla som går vidare in till insuget smile

MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
25 februari 2009 · 5 650 Inlägg

Brains skrev:
Vakumslangen är den lilla som går vidare in till insuget smile

kan ju va den såg ju inte direkt ny ut va rätt torr
får byta den i morrn när alla ställen som säljer små öppnar i morrn.

men tänkte mera på trycksidan av dumpen oxå måste den va tex nära själva röret eller vad man ska kalla de har ju en alu t addapter eller va de hetersen går 1 par cm slang mellan den och dumpen eller de kanske inte ska spela nån roll?

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
Janneutanb
25 februari 2009 · 7 272 Inlägg

Har svårt att tro att det gör någon skillnad, ligger samma tryck där som i resten utav systemet.
Men eftersom du säger att slangen var torr så kan den säkert ha spruckit.
Kostar väl en 50 lapp eller så på ok smile

MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
25 februari 2009 · 5 650 Inlägg

Brains skrev:
Har svårt att tro att det gör någon skillnad, ligger samma tryck där som i resten utav systemet.
Men eftersom du säger att slangen var torr så kan den säkert ha spruckit.
Kostar väl en 50 lapp eller så på ok smile

aaa värt 1 försök iaf inga stora pengar så. om jag tänker efter ritkgit noga när han gick som "orginal" kunde han få för sig och dö vid tex dumpningarna om han gick ner på tomgång hittade aldrig felet för tomgångs motorn va hel om man tänker efter så kan de ju vart att den där slangen vart slut att han läckte luft vid dumpningar och lmm bil som läcker luft dör...

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
Janneutanb
25 februari 2009 · 7 272 Inlägg

Att den dör vid dumpningarna kan bero på att det är en hydrid och inte helt återcirkulerande.
Så motorn tror att den får mer luft än vad den egentligen får så den trycker på mer soppa så mellan varje växling går motorn för fett och sjunker under normala tomgångsvarven, ibland kan den dö.

MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
25 februari 2009 · 5 650 Inlägg

Brains skrev:
Att den dör vid dumpningarna kan bero på att det är en hydrid och inte helt återcirkulerande.
Så motorn tror att den får mer luft än vad den egentligen får så den trycker på mer soppa så mellan varje växling går motorn för fett och sjunker under normala tomgångsvarven, ibland kan den dö.

nope de va med orginal dumpen som den la av och krongla med sen nya kom på dör han inte alls

så funkar nya dumpen normalt med ny slang när jag beställt en från volvo så va de uppenbart dumpslanges fel att han dog med orginal dumpen

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
Germax
25 februari 2009 · 12 086 Inlägg

Jag skulle säga att dumpen är fucked up.
Köp en HKS ssqv!

MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
25 februari 2009 · 5 650 Inlägg

JapMax skrev:
Jag skulle säga att dumpen är fucked up.
Köp en HKS ssqv!

tivlar på att den spritt ny är dö direkt menar då skulle han ju inte funka alls om den vore paj

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
henkeboi
26 februari 2009 · 87 Inlägg

tror du har nåt läckage nånstans. får dumpventilen verkligen vakuum från insuget som den ska o är alla slangar hela/rätt monterade?

tecman
26 februari 2009 · 1 741 Inlägg

Den ska ju bara pysa (släppa ut luften i det fria) när du får rätt tryckskillnad.
Annars verkar den som återcirkulerande.

Är det så den fungerar nu är det ju inget fel.

Testa starta bilen med återcirkulerande slangen lös och titta hur kolven rör på sig när du tvärt gasar upp och släpper. Då bör du se om den försöker öppna. (De flesta bilar brukar hinna bygga lite ladd även på tomgång men bara ett kort tag.)

Sen ska du inte tänka att det inte är fabrikationsfel.
En polares dump hade så lång fjäder att kolven inte kunde gå upp. Så visst kan det bli fel även i fabrik.

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
26 februari 2009 · 5 650 Inlägg

tecman skrev:
Den ska ju bara pysa (släppa ut luften i det fria) när du får rätt tryckskillnad.
Annars verkar den som återcirkulerande.

Är det så den fungerar nu är det ju inget fel.

Testa starta bilen med återcirkulerande slangen lös och titta hur kolven rör på sig när du tvärt gasar upp och släpper. Då bör du se om den försöker öppna. (De flesta bilar brukar hinna bygga lite ladd även på tomgång men bara ett kort tag.)

Sen ska du inte tänka att det inte är fabrikationsfel.
En polares dump hade så lång fjäder att kolven inte kunde gå upp. Så visst kan det bli fel även i fabrik.

men då skulle han ju inte funka ibland ju vör vissa gånger har man as bra pys vid 2-3 tusen rpm dvs knappt nå laddtryck alls andra gånger kommer de inte alls

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
26 februari 2009 · 5 650 Inlägg

bytte den torra slanghelvetet men de blev inge bättre alls nån som har nån ide? gåre tex öppna dumpen kapa fjädern lr nått?

antar att dumpen är anpasad för högre ladd än 1.1 bar?

Senast redigerat av volvo_dude (26 februari 2009)

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
henkeboi
26 februari 2009 · 87 Inlägg

volvo_dude skrev:
bytte den torra slanghelvetet men de blev inge bättre alls nån som har nån ide? gåre tex öppna dumpen kapa fjädern lr nått?

antar att dumpen är anpasad för högre ladd än 1.1 bar?

tror jag inte, men vad är egentligen problemet enligt dig? tycker du att den ska dumpa högre eller vid lägre ladd eller vadå? dumpen är väl justerbar på nåt vis, du fick väl kanske med 2 olika fjädrar när du köpte den? eller är det en sån som du justerar genom att snurra på den övre delen? ser ju ut så på bilden iallafall?

Senast redigerat av henkeboi (26 februari 2009)

MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
26 februari 2009 · 5 650 Inlägg

henkeboi skrev:

volvo_dude skrev:
bytte den torra slanghelvetet men de blev inge bättre alls nån som har nån ide? gåre tex öppna dumpen kapa fjädern lr nått?

antar att dumpen är anpasad för högre ladd än 1.1 bar?

tror jag inte, men vad är egentligen problemet enligt dig? tycker du att den ska dumpa högre eller vid lägre ladd eller vadå? dumpen är väl justerbar på nåt vis, du fick väl kanske med 2 olika fjädrar när du köpte den?

den är tyst 90% av alla gånger den dumpar trodde först de va en torrslang bytte den funkar fortfarande inte

fick den när jag fyllde år haft den så länge nu så garantin har gått ut med nej va ingen extra fjäder till den
går och jsutera men låter inget vilket som typ

Senast redigerat av volvo_dude (26 februari 2009)

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
26 februari 2009 · 5 650 Inlägg

fått den och funka big_smile va trycksidans slang som va för lång

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
Ricky
26 februari 2009 · 1 062 Inlägg

volvo_dude skrev:
fått den och funka big_smile va trycksidans slang som va för lång

okej, gött, inga tomgångs problem och så?

MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
26 februari 2009 · 5 650 Inlägg

Ricky skrev:

volvo_dude skrev:
fått den och funka big_smile va trycksidans slang som va för lång

okej, gött, inga tomgångs problem och så?

nope inga tomgångs problem alls beror dock på hur mkt man ställer in han på så han ska låta ju mer han låter ju sämmre går han

laddade upp en film med resultatet

http://www.garaget.org/video/t20yzp15czdk

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang