Bogsera en bil med automat låda?

Makemehappy
27 februari 2009 · 256 Inlägg

Jag har hört att det inte är bra att bogsera en bil med just automatlåda, lådan smörjs inte med olja då..
Är detta sant?

Senast redigerat av Makemehappy (27 februari 2009)

mrbuggy Entreprenör
27 februari 2009 · 1 784 Inlägg

Makemehappy skrev:
Jag har hört att det inte är bra att bogsera en bil med just automatlåda, lådan smörjs inte med olja då..
Är detta sant?

Beror på va de är för bil.....

Mack Forum- och sitemoderator
27 februari 2009 · 26 155 Inlägg

Makemehappy skrev:
Jag har hört att det inte är bra att bogsera en bil med just automatlåda, lådan smörjs inte med olja då..
Är detta sant?

Jag är ingen expert, men nåt sånt har även jag hört. Har även hört att man kan bogsera, men inga
långa sträckor. Plus att man inte ska bogsera snabbare än 30 eller nåt sånt. Men detta är ENDAST
vad jag har hört..och det kan vara tvivelaktigt. Någon får rätta mig om jag har fel.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Makemehappy
27 februari 2009 · 256 Inlägg

Det är en SAAB 9000 2.3 Turbo

mrbuggy Entreprenör
27 februari 2009 · 1 784 Inlägg

Makemehappy skrev:
Det är en SAAB 9000 2.3 Turbo

Då faller mina kunskaper helt tyvärr....!

Lanjin
27 februari 2009 · 757 Inlägg

du kan inte få tag i en dolly då?

kanske går att hyra nånstans eller kanske nån vänlig själ härinne har en att låna ut för en pizza eller 4

Senast redigerat av Lanjin (27 februari 2009)

Larssa91
27 februari 2009 ·

överfyll lådan med olja så kommer de gå finfint. smile

Benzstar
27 februari 2009 · 15 Inlägg

så länge det inte är en mercedes så ska man nog passa sig, merca går det hur bra som helst med, man kan faktiskt även dra igång dom.
Med BMW så ska man toppfylla lådan med olja och sen får man max enligt vad jag hört bogsera 7 km sen ska all olja bytas.
när det gäller saab som generelt har dålig kvalité på sina lådor så skulle jag ta det säkra före det osäkra och ta på trailer eller dolly.
Men om du tar en snabb titt i instruktionsboken så kommer du nog få ett vettigt svar på hur du ska aggera, iom att det är en saab så gissar jag att det står på första sidan wink

Mercedes W124 E420 "KeSO" (1994)
börne
27 februari 2009 · 35 Inlägg

Benzstar skrev:
iom att det är en saab så gissar jag att det står på första sidan wink

Du har givetvis helt jävla fel lol

Funkiee Saab älskare!
27 februari 2009 · 4 597 Inlägg

tjena, citerar från instruktionsboken:
a: Växelspaken ska vara i läge N
b: Växellådan ska fyllas upp med 2 liter olja extra över normalnivå. Använd olja typ ATF Dexron II.
c: De nationella bestämmelserna om bogseringshastigheter måste fäljas. Om lagarna tillåter, är högtsa tillåtna bogseringshastighet 50 km/h. Längsta tillåtna bogseringssträcka är 40-50 km. Skulle bilen behöva bogseras längre, måste framhjulen lyftas från marken.
d: När bilen åter tas i bruk ska växellådsoljan kontrolleras, och eventuellt justeras till föreskrivna mängd.
e: Motorn kan inte startas genom bogsering eller påskjuting av bilen. Motorn kan i nödfall startas enligt beskrivningen i avsnittet "starthjälp med extra batteri".

VARNING: ta inte ut nyckel ut tändningslåset då rattlåset aktiveras tongue

så det var allt, hoppas de går bra för dig! detta är alltså för saab 9000, ut instruktionsboken!

Mvh Patrik

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
bumpe Lastbilsmekaniker
27 februari 2009 · 3 878 Inlägg

Är lådan frisk ska man ta det lugnt med bogsering, är lådan redan trasig är det ju bara o dra hem skiten smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang