940 ltt som är uppställd, risk för att motorn kan rasa ?

bjoorniiee
12 januari 2009 · 356 Inlägg

okej smile jo skulle tippa på att den håller ett tag, har nyss slagit om till 19000 mil så jag måste väl köra in den ett tag till wink

KJoensson
12 januari 2009 · 273 Inlägg

rödblockarna är väl inte inkörda förrens 25k mil? wink

Elmersson
12 januari 2009 · 194 Inlägg

Ställ på o gasa bara:)

Den som ingen Turbo har, han får åka utan bar! :)
_tedde88_ LaddtrycksMissbrukare
12 januari 2009 · 355 Inlägg

volvo_dude skrev:

_tedde88_ skrev:
det är samma motor i FTT och LTT och det är inga som hälst problem att ladda 1bar i en b230ft/fk. många som kör med högre laddtryck än 1bar på orginal bottendel.

igentligen är ft och fk inte samma men de är väldigt få grejjer som skiljer dom åt

okey, lär mig vad som skiljer dem åt förutom tryckklockan?

Den Som Syns Är Aldrig Snabbast
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
12 januari 2009 · 5 650 Inlägg

_tedde88_ skrev:

volvo_dude skrev:

_tedde88_ skrev:
det är samma motor i FTT och LTT och det är inga som hälst problem att ladda 1bar i en b230ft/fk. många som kör med högre laddtryck än 1bar på orginal bottendel.

igentligen är ft och fk inte samma men de är väldigt få grejjer som skiljer dom åt

okey, lär mig vad som skiljer dem åt förutom tryckklockan?

skrev det tidigare i tråden bara läsa;)

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
Kmarcus
12 januari 2009 · 854 Inlägg

volvo_dude skrev:

_tedde88_ skrev:

volvo_dude skrev:

igentligen är ft och fk inte samma men de är väldigt få grejjer som skiljer dom åt

okey, lär mig vad som skiljer dem åt förutom tryckklockan?

skrev det tidigare i tråden bara läsa;)

Det ser jag inget om... ??

BMW M3 Coupé "3.0 goes 3.2" (1994)
Chreli
12 januari 2009 · 87 Inlägg

Körde 1 bar på min o de funkade finfint...ställ på tills de spikar o sänk lite eftersom tills den går bra igen smile

Mvh//Chrille
Donken86
12 januari 2009 · 184 Inlägg

E ju högre komp i LTT:n så andra kolvar lr topp skiljer. Sen e det nå mer, minns inte exakt men de va nått med bränslet också.

bjoorniiee
12 januari 2009 · 356 Inlägg

Det skiljer INTE topp. Oljekylda kolvar sitter det i FK:n, och i senare modeller av FT:n. Sluta gissa

Performance_ Förjaevle Brao
11 mars 2009 · 555 Inlägg

Jag har en B230 FK , ja laddar 0.9 inga som helst problem , orginal i övrigt big_smile

epapower
11 mars 2009 · 593 Inlägg

Donken86 skrev:
E ju högre komp i LTT:n så andra kolvar lr topp skiljer. Sen e det nå mer, minns inte exakt men de va nått med bränslet också.

va grundar du dina kommentarer på?, sklijer absolut inget va gällande topp och kolvar mellan 230fk/ft.

det ända som skiljer är annan styrbox och annan tryckklocka! INGET MER..
Tillbaka till frågan.

nej de är inga problem att ladda 1bar me din motor då den är chippad osv..

Rekomenderar dig dock att köra på 98 oktan,

mvh

volvo_1987
11 mars 2009 · 1 675 Inlägg

kör 1,1 bar med steg 3 chip. Går super.

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!
ozzy ★★★★★
11 mars 2009 · 455 Inlägg

epapower skrev:

Donken86 skrev:
E ju högre komp i LTT:n så andra kolvar lr topp skiljer. Sen e det nå mer, minns inte exakt men de va nått med bränslet också.

va grundar du dina kommentarer på?, sklijer absolut inget va gällande topp och kolvar mellan 230fk/ft.

det ända som skiljer är annan styrbox och annan tryckklocka! INGET MER..
Tillbaka till frågan.

nej de är inga problem att ladda 1bar me din motor då den är chippad osv..

Rekomenderar dig dock att köra på 98 oktan,

mvh

NEJ !!! det är samma styrbox också !! det är tryckklockan som skiljer endast från 95 o uppåt. på FT/FK

det som skljer gamla FT mot nya FT/fk är turbon och oljekylning av kolvar

Louksor
11 mars 2009 · 1 915 Inlägg

http://www.forumbilder.se/images/ac1200972201Pf923.jpg

Enda som skiljer FK och FT är wastegaten.

Byt wastegate på en LTT så får du en fulltryckare med 0,55bar i laddtryck (FK´s wastegate har 0,3bar)

Ska du ladda med högre laddtryck så bör du chippa innan, så motorn får mer bränsle.

Att ställa på laddtryck tills det spikar och sedan sänka är ren idioti.
De farligaste spikningarna är de som inte hörs....
och när det hörs så är det ofta för sent...

Googla så hittar ni fakta som stämmer istället för att bara gissa..
O tro inte på allt som står på nätet. 7/900 forumet har bra info om motorerna osv...


Donken86 skrev:
E ju högre komp i LTT:n så andra kolvar lr topp skiljer. Sen e det nå mer, minns inte exakt men de va nått med bränslet också.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang