Volvo s60 concept kommer det bli volvos räddning?

steifan DR!FTT3KN!K3R
18 januari 2009 · 10 427 Inlägg

Rquired skrev:

steifan skrev:

Rquired skrev:
På samma sätt kommer en liten Fiat att få en rejäl smäll av en stor tung volvo 740, men medans Volvon som konstruerades på en tid när man trodde att "desto hårdare desto säkrare" kommer skicka mkt av energin över till passagerarna kommer Fiaten vika sig och passagerarna ta upp mindre rörelseenergi.

Ptja.. känns ju som att dagens bilar är hårdare, iaf när man läser om nya modeller som är brutalt förstärka runt kupén. Sen är ju dagens bilar mycket mer kompakta och deformationzonerna mycket mindre pga tvärställda motorer osv.

Gammel-volvons mjukdelar (övre) respektive hårda (nedre)
http://www.forumbilder.se/images/4a62009112108c1e0.jpg
Nästan en meter åt båda hållen som tar upp energi.

Kanske hade fel om just 740n då, men det har mer med hur den kollapsar och inte hur långa deformationszoner den har? Sitter motorn där som en klump kvittar det...

Ja rakställd motor med bakhjulsdrift är ju ingen höjdare 'egentligen' vid frontalkrock nej.
Men i övrigt så är bilen ganska 'mjuk', sitter ju ganska rejäla krockdämpare i stötfångarna
som tar upp en del rörelse vid mindre våldsamma kollisioner.
Men i övrigt har ju Volvo varit rätt duktiga på deformationszoner fram och bak som infördes 1966.
(Dock var Mercedes först på 50-talet cool)

BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
Rquired Allmänt envis
19 januari 2009 · 12 512 Inlägg

steifan skrev:

Rquired skrev:

steifan skrev:

Ptja.. känns ju som att dagens bilar är hårdare, iaf när man läser om nya modeller som är brutalt förstärka runt kupén. Sen är ju dagens bilar mycket mer kompakta och deformationzonerna mycket mindre pga tvärställda motorer osv.

Gammel-volvons mjukdelar (övre) respektive hårda (nedre)
http://www.forumbilder.se/images/4a62009112108c1e0.jpg
Nästan en meter åt båda hållen som tar upp energi.

Kanske hade fel om just 740n då, men det har mer med hur den kollapsar och inte hur långa deformationszoner den har? Sitter motorn där som en klump kvittar det...

Ja rakställd motor med bakhjulsdrift är ju ingen höjdare 'egentligen' vid frontalkrock nej.
Men i övrigt så är bilen ganska 'mjuk', sitter ju ganska rejäla krockdämpare i stötfångarna
som tar upp en del rörelse vid mindre våldsamma kollisioner.
Men i övrigt har ju Volvo varit rätt duktiga på deformationszoner fram och bak som infördes 1966.
(Dock var Mercedes först på 50-talet cool)

Finns ingen som kan snacka bort Volvos kunnande inom krocksäkerhet och vilken nivå deras bilar ligger på, allt jag hävdat är att det är inte tillräckligt för att ensamt fungera som försäljningsargumet för Volvo som premiumbil. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Ellertz Norrlänning
21 januari 2009 · 1 453 Inlägg

Rquired skrev:

steifan skrev:

Rquired skrev:

Kanske hade fel om just 740n då, men det har mer med hur den kollapsar och inte hur långa deformationszoner den har? Sitter motorn där som en klump kvittar det...

Ja rakställd motor med bakhjulsdrift är ju ingen höjdare 'egentligen' vid frontalkrock nej.
Men i övrigt så är bilen ganska 'mjuk', sitter ju ganska rejäla krockdämpare i stötfångarna
som tar upp en del rörelse vid mindre våldsamma kollisioner.
Men i övrigt har ju Volvo varit rätt duktiga på deformationszoner fram och bak som infördes 1966.
(Dock var Mercedes först på 50-talet cool)

Finns ingen som kan snacka bort Volvos kunnande inom krocksäkerhet och vilken nivå deras bilar ligger på, allt jag hävdat är att det är inte tillräckligt för att ensamt fungera som försäljningsargumet för Volvo som premiumbil. smile

Krocksäkerhet räcker ju inte enbart. Men volvo ligger i framkant när det gäller mycket. Bland annant miljö och framförallt komfort. Kolla på den amerikanska marknaden. Vad har t.ex. Ford som inte volvo har? Eller vad har Chevrolet som inte volvo har? Enligt mig så är Volvo och Saab de absolut bästa amerikanska bilarna när de gäller de mesta. Men det är min åsikt.

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!
Explosiv_Tomte
14 mars 2009 · 195 Inlägg

EmilHammarlund skrev:

Xoff skrev:

viktore skrev:
Rekommenderar dig att kolla på ett klipp när en Volvo 940 krocktestas mot en ny Renault Modus.

Vill bara försvara volvo lite i det fallet med just detta filmklipp, volvon blir mos medans den lilla renaulten förbli hel...

kolla riktigt noga vid krocken så ser man att det inte sitter någon motor i 940in medans det sitter motorn i renaulten, å motorn i en volvo är ju en stor del av som tar upp smällen, tänk skälv motorn lådan å hela drivlinan bara den delen tar upp en väldans massa energi å i detta klipp så fins den inte... så det är klart att volvon blir mos...

Jag får en väldigt stark känsla av att Renault sponsrat detta "testet".

Folksam har nu krockat en 945 mot en ny Toyota Yaris, resultatet + filmer finns i länken nedan.

http://www.folksam.se/testergodarad/bil … sigforarna

- Varför slå runt med polarna, när man kan slå runt med en A-klass?
mulleina
14 mars 2009 · 715 Inlägg

Explosiv_Tomte skrev:

EmilHammarlund skrev:

Xoff skrev:
Vill bara försvara volvo lite i det fallet med just detta filmklipp, volvon blir mos medans den lilla renaulten förbli hel...

kolla riktigt noga vid krocken så ser man att det inte sitter någon motor i 940in medans det sitter motorn i renaulten, å motorn i en volvo är ju en stor del av som tar upp smällen, tänk skälv motorn lådan å hela drivlinan bara den delen tar upp en väldans massa energi å i detta klipp så fins den inte... så det är klart att volvon blir mos...

Jag får en väldigt stark känsla av att Renault sponsrat detta "testet".

Folksam har nu krockat en 945 mot en ny Toyota Yaris, resultatet + filmer finns i länken nedan.

http://www.folksam.se/testergodarad/bil … sigforarna

och där står att 945 med krockkudde är säker för sin tid... det stod visst inte där såg jag nu men det stod på dn motor som ahde med testet där

Senast redigerat av mulleina (14 mars 2009)

Children-Of-Bodom . : F a d e r a t o r : .
14 mars 2009 · 5 042 Inlägg

skulle inte ens köpt den om ja vore multi miljonär. Blää på framtidens bilar.

C H E V R O L E T <3
steifan DR!FTT3KN!K3R
15 mars 2009 · 10 427 Inlägg

steifan skrev:
Hehe wink Nu har inte Fifth Gear lagt ut klippet där dom testar Volvos City Safety-system på XC60.
Slutgiltiga testet är att föraren slänger sig ur bilen under drift medan passageraren sitter
kvar och ser förvånad ut smile Iaf tillräckligt 'fränt' för att ta upp i ett motorprogram. tongue

BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
steifan DR!FTT3KN!K3R
15 mars 2009 · 10 427 Inlägg

mulleina skrev:
och där står att 945 med krockkudde är säker för sin tid... det stod visst inte där såg jag nu men det stod på dn motor som ahde med testet där

http://www.folksam.se/polopoly_fs/1.54669!imageManager/image.gif

Fördelen Toyota är ju att benen slipper gå sönder, men då får buken lida istället wink

Hexenhammer Webmaster/trummis på heltid
16 mars 2009 · 1 874 Inlägg

Jag är jävligt pepp på den bilen alltså!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang