Eloxerade hjul bultar

Bjerse
1 mars 2008 · 56 Inlägg

Tjenna
Jag undrar om de går att få tag i eloxerade hjulbultar?

Mvh

BMW e34 m5 Turbo "1060hp" (1991)
Audi A4 "1.8t stcc edition Quattro" (2005)
evilaudio
1 mars 2008 · 16 195 Inlägg

vilken färg??

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Bjerse
1 mars 2008 · 56 Inlägg

Blåa.

BMW e34 m5 Turbo "1060hp" (1991)
Audi A4 "1.8t stcc edition Quattro" (2005)
Xoff Volvo tönt... =)
1 mars 2008 · 2 344 Inlägg

Biltema har...

(men kanske bara muttrar när jag tänker efter)

Senast redigerat av Xoff (1 mars 2008)

Volvo V70 T5 "Ajoli - Den odödliga" (1997)
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
2 mars 2008 · 6 170 Inlägg

I värsta fall finns ju alltid ebay.com tongue

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
Innox Turbocharged
2 mars 2008 · 421 Inlägg

TBOC_Razor skrev:
I värsta fall finns ju alltid ebay.com tongue

Jag skulle nog vara försiktig med det faktiskt, kul om det är sunkkvalitet från Kina som går sönder när du är ute o kör wink

Tonight, tonight the strip's just right
I wanna blow 'em all out of their seats
Calling out around the world, we're going racin' in the street.
Opelmadness German cars, quality and beyond
2 mars 2008 · 8 197 Inlägg

Biltemas muttrar är inte alltid att lita på heller. hmm
Farsan höll på att tappa ett bakhjul på sin firmabil när två exploderade och en sprack gängorna på. Satt kvar i en ganska trasig mutter. Det var biltemas kromade muttrar iofs.
Han letade rätt på delarna och gick till biltema med dom.
Där blev dom rejält bleka och betalade tillbax varenda krona, och gav honom ett presentkort på 500.-

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
3 mars 2008 · 6 170 Inlägg

Innox skrev:

TBOC_Razor skrev:
I värsta fall finns ju alltid ebay.com tongue

Jag skulle nog vara försiktig med det faktiskt, kul om det är sunkkvalitet från Kina som går sönder när du är ute o kör wink

Dom flesta sådana bultar/muttrar är väl just av "kina-kvalitet" om man inte betalar lite och köper riktiga grejor från sparco eller liknande tongue

Och btw, bara för att något kommer från kina behöver det ju inte vara skit för det (risken är bara större lol )

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
TCG I didn't spank you. I high fived your ass!
5 mars 2008 · 963 Inlägg

Var köper man kromade bultar som matchar låsbultarna? (av bra kvalité)
Jag frågade runt på en massa däck/fälgfirmor men deras leverantörer hade antingen slutat med kromade bultar eller så hade de aldrig haft...

Gällande Biltema så passar ett vanligt fälgkors på deras "låsbultar" smile

Senast redigerat av TCG (5 mars 2008)

Robban30
10 mars 2009 · 144 Inlägg

Eloxerade aluminiummuttrar dras med ett annant moment än vanliga stålmuttrar. Jag tror nog snarare att informationen från Biltema var bristfällig, ingen alls, samt att deras personal är okunniga om de mer specialcerade produkter som kräver speciella monteringsanvisningar. Har själv försökt att hitta info om vilket moment dessa eloxerade muttrar ska dras med. Är det någon som har en ide om vem som kan veta detta?

Robban

Robert
Mr_EmCom Med.lem
10 mars 2009 · 3 759 Inlägg

Robban30 skrev:
Eloxerade aluminiummuttrar dras med ett annant moment än vanliga stålmuttrar. Jag tror nog snarare att informationen från Biltema var bristfällig, ingen alls, samt att deras personal är okunniga om de mer specialcerade produkter som kräver speciella monteringsanvisningar. Har själv försökt att hitta info om vilket moment dessa eloxerade muttrar ska dras med. Är det någon som har en ide om vem som kan veta detta?

Robban

Intressant, återkom gärna med info om du hittar nått.

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!
BMW e24 635csi M-technic "The Great white shark" (1983)
Nizzura Man blir ensam om man vill ha hela.
10 mars 2009 · 174 Inlägg

De muttrarna jag använder skall dras med 88-108 Nm enligt instruktionerna på baksidan.  Borde väl dock skilja i moment beroende på stigning på gängan? De finns i blått, rött, svart och nån färg till om jag inte har helt fel för mig.

Åka kollektivt är, att åka med personer man inte vill umgås med,
på en tidpunkt som inte passar och till en plats man inte vill åka.
Nissan 350Z GT "Kuroi" (2006)
Robban30
10 mars 2009 · 144 Inlägg

Har du haft något problem med att dina muttrar ärgar fast i pinnbultartna då, eller smörjer du in dem med kopparpasta?

Robban

Robert
Mr_EmCom Med.lem
10 mars 2009 · 3 759 Inlägg

Robban30 skrev:
Har du haft något problem med att dina muttrar ärgar fast i pinnbultartna då, eller smörjer du in dem med kopparpasta?

Robban

Det ska man alltid göra.

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!
BMW e24 635csi M-technic "The Great white shark" (1983)
TCG I didn't spank you. I high fived your ass!
11 mars 2009 · 963 Inlägg

Robban30 skrev:
Har du haft något problem med att dina muttrar ärgar fast i pinnbultartna då, eller smörjer du in dem med kopparpasta?

Robban

Tycker kopparpasta är riktigt dåligt. Det "härdar" och gör det svårare att få loss bultar. Jag använder vitt, vattenfast fett till hjulbultar, bromsdetaljer m.m.

Nizzura Man blir ensam om man vill ha hela.
11 mars 2009 · 174 Inlägg

Ett skruvförband som skall dras med moment bör väl vara torrt eller är jag ute och cyklar?

Åka kollektivt är, att åka med personer man inte vill umgås med,
på en tidpunkt som inte passar och till en plats man inte vill åka.
Nissan 350Z GT "Kuroi" (2006)
jocke_gronberg
11 mars 2009 · 4 586 Inlägg

jag har slutat med kopparfett kör bara lite vanlig olja istället

Alufälgar och kopparfett sedan bultar fastnar rätt bra när dom kommer i kontakt med varandra

Robban30
13 mars 2009 · 144 Inlägg

Så är det, olika moment för torr eller inoljad mutter. Ett vanligt problem är att just olja in sina muttrar/bultar och sedan dra de för hand allt vad det går. Det blir sedan omöjligt att få loss dem. Söker vidare efter mer info om detta och rapporterar så fort jag får mer kött på bena.


Robban

Robert
TCG I didn't spank you. I high fived your ass!
14 mars 2009 · 963 Inlägg

Robban30 skrev:
Så är det, olika moment för torr eller inoljad mutter. Ett vanligt problem är att just olja in sina muttrar/bultar och sedan dra de för hand allt vad det går. Det blir sedan omöjligt att få loss dem. Söker vidare efter mer info om detta och rapporterar så fort jag får mer kött på bena.

Robban

Oljan försvinner inom det halvår som hjulen sitter där, det gör inte vattenfast fett. Jag drar åt mina hjulbultar med fälgkors, litar inte på muttermaskin. Kan bli för hårt eller löst beroende på trycket i kompressorn.

Robban30
17 mars 2009 · 144 Inlägg

Hittade en annons på blocket om eloxerade muttrar utlagd av www.infosite.se. Se blocket http://www.blocket.se/vi/20526703.htm?ca=11_s


Robban

Robert
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang