Klarar bilen besiktningen med Lambo Doors?

Dann3
1 oktober 2006 ·

Anmärker dem på besiktningen om man har satt dit Lambo Doors fästen på bilen?

/danne

Malmoe SSS -12
1 oktober 2006 · 3 217 Inlägg

Sålänge de håller sig fast vid "dödläget", när dörren är öppnad så att man kan ricka den ut och in utan att den antingen öppnas eller fäster...

Det borde gå... Bara att visa snällt hur det ser ut och förklara att det är för att rädda andra från parkeringsskador wink

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu
Suzuki Swift Sport "ZC32S" (2012)
Darkie dARKiE
1 oktober 2006 · 5 031 Inlägg

Är det inte istället såhär att,  "OM man välter med bilen så ska man kunna öppna dörren ?! och det är inte så lätt med lambodoors? -alltså har dörren med säkerhet att göra och dem kommer säkerligen att se ner på det?

rätta mej om jag har fel!


*vet att Lamboghini och andra sportbilar har dessa dörrar orginal, men nu lever vi i sverige med alla konstiga lagar..

men som sagt rätta mej om jag har fel.. har hört det ryktet av nån ialf! vet dock inte 100% hur det ligger till!

/skog

Senast redigerat av Darkie (1 oktober 2006)

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade
Miklen
1 oktober 2006 ·

Darkie skrev:
Är det inte istället såhär att,  "OM man välter med bilen så ska man kunna öppna dörren ?! och det är inte så lätt med lambodoors? -alltså har dörren med säkerhet att göra och dem kommer säkerligen att se ner på det?

rätta mej om jag har fel!


*vet att Lamboghini och andra sportbilar har dessa dörrar orginal, men nu lever vi i sverige med alla konstiga lagar..

men som sagt rätta mej om jag har fel.. har hört det ryktet av nån ialf! vet dock inte 100% hur det ligger till!

/skog

Om man välter så e d väl lättare att öppna en lambo dörr.. hamnar man på taket går d ju oftast öppna tillräckligt mycke för att kravla sig ut..om inte annat kan man ju faktiskt sätta en låsklack eller nåt så dörren går att öppna som vanligt oxå om man nu e orolig.. smile

Så länge inte bilen e helbilsgodkänd eller helbilsbesiktigad eller va d heter..men d tror ja inte din 92a e..

Eliza Tro inte allt du hör om mig, sanningen är värre.
1 oktober 2006 · 991 Inlägg

ring besiktningen och fråga istället tongue

Varför följa strömmen när de bränner mer kalorier att simma motströms?
www.mondoblog.se/misscarbon
Dodge Magnum SRT8 "VORTECH" (2006)
LillNaisarn
1 oktober 2006 ·

Tror inte det ska vara några problem om man är seriös vid montering osv.
har aldrig hört förut att ngn haft problem vid besiktning med lambo dörrar,

Dann3
1 oktober 2006 ·

Får väl hoppas att det går igenom men som sagt kan ju fråga för säkerhets skull.

Germax
1 oktober 2006 · 12 086 Inlägg

De jag har hört är att man får ändra dörren lite hur man vill bara låsinfästningen, alltså låsmekaniken är orörd. Vilken den är vid vanliga lambodörrar. Så tex suicidedörrar är inte tillåtet, om jag fattat rätt.

Renjägarn
2 oktober 2006 · 638 Inlägg

Och varför tar man inte och ringer dom som kan detta bäst? BESIKTNINGEN!
Då får du svaret direkt utan massa teorier och gissningar.

Kommer väl nånting här snart!
Miklen
2 oktober 2006 ·

Renjägarn skrev:
Och varför tar man inte och ringer dom som kan detta bäst? BESIKTNINGEN!
Då får du svaret direkt utan massa teorier och gissningar.

Om man ville ha sånt svar så hade man väl inte skrivit i forumet ?!!?

Chris_Allmighty
2 oktober 2006 · 115 Inlägg

Hade han velat ha ett riktigt svar hade han ringt bilprovningen.
Det är sånt dom har betalt för.

Det är helt meningslöst att ställa en sådan fråga i forumet om man vill ha reda på vad som gäller.

ToXtreme
2 oktober 2006 · 3 627 Inlägg

Det är som Japmax säger, låsfästningen får inte modifieras på något vis, detta av säkerhetsskäl! Lambo dörrar i stängt läge är precis lika säkert som vanliga dörrar..

Varför man inte får ha suicide dörrar tex är då för att du ändrar låsfästningen å då får du en annan sorts stabilitet i chassit som gör att bilen blir sämre i krock, men detta händer ju inte Lambo dörrar eftersom det är samma låsfästning smile

Så är det wink

MVH Falk

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)
Germax
2 oktober 2006 · 12 086 Inlägg

Miklen skrev:

Renjägarn skrev:
Och varför tar man inte och ringer dom som kan detta bäst? BESIKTNINGEN!
Då får du svaret direkt utan massa teorier och gissningar.

Om man ville ha sånt svar så hade man väl inte skrivit i forumet ?!!?

Då kan vi ju lika gärna lägga ner hela forumet då? Lr vad menar du.. ?

moje
20 oktober 2006 · 26 Inlägg

hej jag besiktade min som den står smile  inga problem alls

Muttley
20 oktober 2006 ·

Calibra_extreme skrev:
Anmärker dem på besiktningen om man har satt dit Lambo Doors fästen på bilen?

/danne

Det var uppe i bilsport eller street extreme kommer ej ihåg,

LSD ville visa att deras kitt var lika säkra som vanliga dörröppningar, så de gjorde ett krocktest på bilen. Och visst var de inga problem att få upp dörren, om man ligger på taket så är de bara att sparka upp dörren med dessa kitt stod de med i tidningen. så att de är godkända.

Muttley
20 oktober 2006 ·

Darkie skrev:
Är det inte istället såhär att,  "OM man välter med bilen så ska man kunna öppna dörren ?! och det är inte så lätt med lambodoors? -alltså har dörren med säkerhet att göra och dem kommer säkerligen att se ner på det?

rätta mej om jag har fel!


*vet att Lamboghini och andra sportbilar har dessa dörrar orginal, men nu lever vi i sverige med alla konstiga lagar..

men som sagt rätta mej om jag har fel.. har hört det ryktet av nån ialf! vet dock inte 100% hur det ligger till!

/skog

Går ju att öppna dörren ändån, bara sparka upp dörren så skall gångjärnen ge vika.
Det är godkänt hos besiktningen.

laynus
20 oktober 2006 · 256 Inlägg

Darkie skrev:
Är det inte istället såhär att,  "OM man välter med bilen så ska man kunna öppna dörren ?! och det är inte så lätt med lambodoors? -alltså har dörren med säkerhet att göra och dem kommer säkerligen att se ner på det?

rätta mej om jag har fel!


*vet att Lamboghini och andra sportbilar har dessa dörrar orginal, men nu lever vi i sverige med alla konstiga lagar..

men som sagt rätta mej om jag har fel.. har hört det ryktet av nån ialf! vet dock inte 100% hur det ligger till!

/skog

om man välter i ganska hög fart så blir ju dörrarna tillbucklade (och vid sidorna) så det sitter fast, lambo dörrar eller vanliga spelar väll ingen stor roll?

Maxxarn
21 oktober 2006 · 107 Inlägg

Tjena har en s60 r med lambo dörrar och ja klarade av besiktningen utan nåra problem men men men lyssna nu noga
finns nåra kitt för 12 tusen har du dom klarar du inte av besiktingen eftersom dom håller inte fast i dödläget men kitten för 28 tusen klarar du av dom eftersom du styr dom själv genom din fjärrkontroll

Cascade
21 mars 2009 · 264 Inlägg

Dom enda gångjärnen som är godkända (utöver org givetvis) är LSD gångjärn.
Detta berättade dom för mig på reg besiktningen där jag fick mina LSD dörrar godkända.
Dock måste man göra en registrerings besiktning av bilen där man måste visa upp ett `Installations intyg´ där montörer tar på sig allt ansvar för LSD gångjärnen.

LSD gångjärnen är dom enda gångjärnen (utöver org givetvis) som har kunnat godkännas eftersom dom genomgått alla olika krock tester som är väsentliga för att garantera säkerheten.
Om ngn lyckas rulla igenom en bes med andra gångjärn utöver org samt LSD så har grabbarna på bes begått ett misstag.

Mvh Kristoffer

VTEC - när andra växlar är det dags att gasa
KHRacing
21 mars 2009 ·

Renjägarn skrev:
Och varför tar man inte och ringer dom som kan detta bäst? BESIKTNINGEN!
Då får du svaret direkt utan massa teorier och gissningar.

du skall ringa SBP tekniska - INTE till Bilprovningen

Ring även gärna 2-3 ggr med 10 minuters mellanrum  & se till så du får en ny Tekniker som svarar
på samma fråga  så lär du få 3 olika svar

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang