Turbokonvertera Saab 9000

Escudo_7
22 mars 2009 · 10 Inlägg

Hej.

Jag ha en Saab 9000 CDE 2,3i från 95. och undrar om jag kan turbokonvertera den.?!

jag ha hört att den ha större komp än 2,3t.. är det sant.? och om det är sant, hur lösa man problemet.?

Kan jag gå och bara skaffa turbo, grenrör, downpipe och ic, montera och va glad?

Eller måste jag ändrar på styrboxen..?!

Och en sista fråga..!! Vad säga bilprovningen.?

Jätte Tacksam för svar:)

Rojpen
22 mars 2009 · 2 230 Inlägg

kan ja.

klart den har då det är en sugis, så sänka med grävre toppacking om du inte byter kolvar å stakar m.m.

kan å kan går det men ja styrboxen lär ändras då den inte är gjord för en snurra smile för tror knappast det är samma box i både turbo å sug bilarna.

ja 9000 finns ju med turbo men kommer vara mer du ska ändra å sen få intyg på det å så.. finns en tråd om det..

så kan det vara då det inte blev som det skulle
Juuka
22 mars 2009 · 166 Inlägg

Jag säger som jag brukar säga till dessa typ av frågor!
Sälj din nuvarande 9000 och köp en 9000 med turbo.
Tveklöst billigast och enklast.
Kika efter en 9000 2.x LTT. Kostar inte skjortan att äga och går fint att skrämma upp.

Saab 9-3 SC "1.8T" "MapTun Performance" (2006)
Rojpen
22 mars 2009 · 2 230 Inlägg

ja eller gör som Juuka säger, billigare smidigare å ändå så får du lika bil fast med turbo då smile som är laglig tongue
vissa andra har det ju inte lika enkelt tongue

så kan det vara då det inte blev som det skulle
Escudo_7
22 mars 2009 · 10 Inlägg

låta bra det tackar.smile jo det e klart att det e enklare att köpa en med turbo i... men jag tycker det e inte lika roligt. smile 9000 2.x LTT. ???? okej det är min första saab. men 2.x LTT. ha jag inte hört förut.!

Men det går asså att skaffa turbo, grenrör, downpipe, tryckrör, styrbox, slangar o grejar. montera o se glad ut.!??... frågan är vad det kostar.? och hur måga timmar abete.? ( för en igenomsnittlig mekare.) smile

Larsson_Power Saabvilde!
22 mars 2009 · 1 708 Inlägg

Escudo_7 skrev:
låta bra det tackar.smile jo det e klart att det e enklare att köpa en med turbo i... men jag tycker det e inte lika roligt. smile 9000 2.x LTT. ???? okej det är min första saab. men 2.x LTT. ha jag inte hört förut.!

Men det går asså att skaffa turbo, grenrör, downpipe, tryckrör, styrbox, slangar o grejar. montera o se glad ut.!??... frågan är vad det kostar.? och hur måga timmar abete.? ( för en igenomsnittlig mekare.) smile

Det han menar med 2.x LTT är att du ska förrsöka få tag på en 2.0 eller 2.3 Lättrycksturbo. 2.0:an är på 150 hk och 2.3:an är på 170 hk.

Mvh Michael.

God created weak gearboxes for SAAB to give the Volvo suckers a slight chance! ;)
Saab 9000 CC T16 "Lapptäcket" (1988)
Escudo_7
22 mars 2009 · 10 Inlägg

ahaa!!!smile nu e jag med.! tackar.. just det lätttrycksturbo. det e kanske smartare än helstycks. vill just inte smälla toppen efter 50 meter. men hur mycke laddar 2,0ans turbo då.??

Larsson_Power Saabvilde!
22 mars 2009 · 1 708 Inlägg

Escudo_7 skrev:
ahaa!!!smile nu e jag med.! tackar.. just det lätttrycksturbo. det e kanske smartare än helstycks. vill just inte smälla toppen efter 50 meter. men hur mycke laddar 2,0ans turbo då.??

Jadu, det var en lite knepigare fråga då jag aldrig hållt på med dom maskinerna, men 0.4-0.5 bar kanske smile

Mvh Michael

God created weak gearboxes for SAAB to give the Volvo suckers a slight chance! ;)
Saab 9000 CC T16 "Lapptäcket" (1988)
Escudo_7
22 mars 2009 · 10 Inlägg

Jag kollade lite på turbo saabar...MEN jag tänker inte att köpa nåt söndermekat fulstylad.. och det e tyvärr en jä--ar massa sånna på marknaden..

Escudo_7
22 mars 2009 · 10 Inlägg

0,6 original.. det låta skapligt. tycker jag.smile jag hadde räcknat med 0,3..! smile

Fredrik-79
22 mars 2009 · 2 164 Inlägg

Orginal LTT laddar 0,4 bar ca och då är de 2,3ltt och 2,0ltt från -94 till -98 om de inte är en bil med VP.
De är samma motor i alla 2,3t även om de är en ltt eller ftt och de skiljer oftast bara programvaran.
-96 fanns ju VP på LTT modellerna också och då va laddet högre.

Angående boxen i 9000 2,3i från -95 är de samma.
Skillnaden är bara att de inte finns samma mjukvara i den som i turbo boxarna.

I din bil skulle jag antingen byta motor eller byta bil till en med turbo för de är bra mycket enklare.

MVH

Saab 9-5 SE (2001)
sir_daniel www.kudoz.se
22 mars 2009 · 3 802 Inlägg

enklaste är som någon skrev att köpa en turbo bil o sälja/skrota den du har.
annars om du tycker det är värt tiden och pengarna (reggning osv) så köp en turbobil och flytta över allt inkl. elstammar o databoxar...

Escudo_7
22 mars 2009 · 10 Inlägg

Men är det verkligen så mycket jobb.? jag tycker inte att det låta så farligt.! Eller.??? och vad kan det kosta om man skaffa alla dela.! gissa på 3000 om man köpa beganat. rätta till om jag ligga fel. eller bara drömma.!

Revotech Pedal To The Metal
22 mars 2009 · 750 Inlägg

OM man vill Turbokonvertera sin nuvarande sugis ( vilket jag själv e sugen på å göra tongue ) så är ju det "enklaste" att ta och köpa en likadan bil med turbo och bara ta styrbox kabelhärva grenrör turbo kammar och liknande från den "nya" bilen å lyfta över

Martin Karlsson -Plötsligt händer det
Saab 9000 "Street Ethanol Edition" (1993)
Saab 9-3 Viggen "Saftey car" (2002)
Audi A3 "ChriMa-Motorsport" (2002)
Fredrik-79
23 mars 2009 · 2 164 Inlägg

I och med att de är trionic även på sugisarna från -94 till -98 på 9000 är de inte nödvändigt att byta kabel härva vad jag vet.
Ska väl till och med ha allt framdraget och de enda som behövs är MVn.
Sen IC och ny motor om man inte väljer att lyfta toppen och byta kolvar och stakar.
Sen är de ju andra kammar i turbon med så ska du ändå byta topp packning så kan de gå ganska lätt.
Men IC får du nog räkna runt 1000:- och topp packning är väl samma pris.
Sen kommer kolvar och stakar med nya kolvringar.
Så de kostar att göra en turbo konvertering.
De är mycket billigare att sälja bilen och köpa en turbo bil.
Sen så är ju lådan och kopplingen klenare på i modellen och behöver bytas svänhjul för att få på nått bättre orginal och lika så lådan.

MVH

Saab 9-5 SE (2001)
TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
23 mars 2009 · 3 404 Inlägg

Jag skulle letat upp en 2.3ftt (200-225hk) och tillhörande låda. Kan ju inte vara så svårt att få igenom bes då de kom med dom motorerna

Rock'n Roll
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
AndreasPlars
23 mars 2009 · 1 062 Inlägg

Det är samma kammar på turbo som på sugisar -94-98. Bara att 2,3 har aningen mera duration. Att laddtrycka en 2,3i -95 kan vara lite vanskligt då kompet ligger på 10,5:1 och regga med en turbomotor i bilar -93 och framåt är väl inte lika enkelt nu med de nya reglerna verkar det som...
Annars hade det ju räckt med att byta kolvar/stakar, 2,3i har ju som oljekylda kolvar som turbon.
Annars kan man ju stoppa i 9-5kolvar fast smidda så slipper man byta vevstakar så teoretiskt kan man turbokonvertera enbart genom ett kolvbyte och bulta dit en turbo och flasha databoxen.
Vid SBP får man bulta bort snurran innan.

M.V.H.

Saab 900i (1989)
Escudo_7
23 mars 2009 · 10 Inlägg

wow. jag är imponerad av all kunskap här. jag har redan lärt mig en massa saker här tack vare alla era inlägg. Tack så mycket.! det va visst inte så lätt som jag trodde, men det är okej. jag ska nog följa era råd och köpa en turbobil istället. (Saab så klart.) Tack till alla en gång till.! MVH Tim.

Robban_1985
23 mars 2009 · 103 Inlägg

En saab T5 motor håller för minst 500hk om den är i bra skick helt orörd botten så inget att vara orolig över att dom skall rasa, växellådor är värre om man inte kör med huvudet.

Köp en 9000 Aero/A50 eller Classic så har du en klockren bil som är snygg orginal smile

Saab 9000 2,3T A50 "Racestuff" (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang