Monzan klarade inte besiktningen, dock så är jag förbannad!

Jojje_ F-14 Tomcat Fighterpilot
20 april 2009 · 887 Inlägg

Var o besikta bilen idag.
Den gick inte igenom, dock rätt så väntat.
Ville kolla hur mkt fel som fanns och behövde ordnas.
Dock så blir jag chockad över ett antal punkter han nämner för mig.

Detta är punkterna som inte bilen fick godkänt på:

1. Positionslykta, fram, båda sidor. Otillåten ändring.
2. Strålkastare halvljus, vänster, insällning felaktig/bländande.
3. Strålkastare halvljus, höger, ljusbild felaktig/bländande.
4. Reflex, bak, båda sidor. Saknas.
5. Antennfäste, bak vänster. Utformning olämplig.
6. Strålkastare helljus. Höger ur funktion.
7. Ändring: Motor, reg.besiktning alt. återställande. Besiktningen ska utföras av Bilprovningen.
8. Vindrutetorkare saknas.
9. Stomme sidobalk, fram vänster inre, rostskadad.
10. Hjul/Fälg bak vänster, skruv/mutter saknas.
11. Vindrutespolare, ur funktion.
12. CO-halt, för hög.


Av dessa 12 fel så kan jag lätt ordna 7-8 av dessa.
Med punkt 7 menar han att originalförgasaren inte sitter i. Detta går även det att ändra med lite pill.

Dock så stör jag mig grovt på punkt 1, 4 och 5.
Positionslyktorna lyser gult när man sätter på halvljusen, detta har bilen klarat varje år när det gäller besiktning och jag har ingen aning om hur det är original.
Besiktningskillen sa att det är ABSOLUT förbjudet att dessa lampor lyser hela tiden, utan de måste vara släckta.
Punkt 4, menar han med att det ska finnas reflexer bak. Är detta sant även på så gamla bilar?
Enligt honom så var det ytterst viktigt att dessa reflexer finns.
Hur kommer det sig även här att besiktningen totalt missat/struntat i dessa tidigare?
Antennfästet hajjar jag inte ens hur han kunde störa sig på det. Antennen låg i bilen och jag frågade honom om jag får fästa den på tio sekunder, ett grovt Nej! blev svaret.

Fyfan vad irriterad jag blir.
Tycker ni att han var FÖR petig med dessa tre punkter? Det är ändå en rätt så gammal bil.
Jag vill inte slänga på t.ex några jävla reflexer på bilen som den inte haft under 30 års tid helt plötsligt!

Ελευθερία ή Θάνατος !
"We want to follow a dream, yes it's true, but it's one thing to follow a dream and another to follow an obsession...A dream is more pure than obsession. A dream is about pride." /José Mourinho
FireTraXX DFFL
20 april 2009 · 9 020 Inlägg

Men nu måste du, gör det så han blir glad och sen kan du plocka bort reflexerna igen.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
daajvid Elektriker
20 april 2009 · 1 138 Inlägg

sätt såna från biltema som man bara klistrar dit.. en polare fick göra så på sin bil osså.. alla blev nöjda och skiten åkte av samma dag som den hade gått igenom.

[http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=4381741#p4381741]Projekt BMW 330 cab[/url]
BMW 330I "Cab" (2001)
blacken
20 april 2009 ·

Vilken grinsill den snubben var. Jag hade överklagat en del av "felen" tvärt hos hans stationsbefäl. Hur fasen vet han vad det ska vara för knasare i bilen original?. Det finns ju en uppsjö av olika knasar modeller till jänkarna..

paltodlarn
20 april 2009 · 527 Inlägg

Det där med positionslyktorna lät ju ganska skumt. På chryslern jag har lyser dom med halvljuset och så var det också på cadillacen jag hade, och jag tror det är så på de flesta gamla jänkarna. Men däremot så ska det sitta reflexer bak. Låter då som han var riktigt tjurig när han började gnälla på förgarasaren, visste inte ens att man behöver regbesikta bara för att man byter ut en förgasare....

jag vill inte uttrycka mig på något drastiskt sätt, men jag gör det ändå
Knakelibrak
20 april 2009 · 19 Inlägg

För att vara domen över en gammal Monza så ska du nog inte vara så ilsk, han gjorde nog bara sitt jobb. Generellt bör man undvika att besikta bara för att testa, chansar man ska man i alla fall se till att belysningen och bromsarna är OK.
Belysningen missade du uppenbarligen och då brukar det gå åt h:e. På min Monza (1975b) lyste positionslyktorna tillsammans med halvljuset, kan tyvärr inte säga om det är förenligt med svensk lag men det funkade på 80-talet.
Nåt jag blir impad över är att du klarade bromsarna. Det är en gåta då Monzans originalbromsar är en veritabel slumpgenerator. Grattis!

Originalreflexerna håller inte måttet trots att den är reggad som 75:a, måste vara E-märkta reflexer ändå. Så har det varit i ganska många år, men har man belysning m.m i ordning kanske de glömmer kolla.
Vissa använder sig av besiktningsreflexer som sitter med självhäftande tejp, det skulle jag aaaaldrig göra.

Bakre antennfäste har jag åkt på 2ggr (Saab/Volvo) med motiveringen att en oskyddad fotgängare vid kollision kan skada sig på fästet (12 mm hög, stadig som en piprensare). Fotgängaren är förmodligen bortom räddning redan innan då farten måste överstiga 70 km/h men med mitt flyt åker man väl på brott mot griftefriden eller nåt. Skruva fast antennen innan du kör in går det säkert bättre, jag gör så numera.

Har du bytt från smoggad 2-portare & gjutjärnsinsug till nån nyare 4-portare, performerinsug & headers har du nog ökat effekten i puffran med 50%+ Du skriver inte detaljer men jag betvivlar att det sitter en 125 hästars 262:a där fram. Den där bilen är farligt lynnig redan som otrimmad..
Det går ju alltid att regbesikta: "T31b/Motorn ändrad" ger dig ju möjligheten att göra rätt mycket och t.o.m besiktningspersonal har ibland svårigheter att skilja en 262 SB från en strokad 400 SB. Väg den och regbesikta så blir det rätt + du höjer penningvärdet ett snäpp.

I det stora hela gjorde nog killen ett riktigt bra jobb, men jag vet hur det känns direkt efter...

SoL Eigenbrötler
20 april 2009 · 1 237 Inlägg

Tråkigt, du får lite text av mig ur vägvekets föreskrifter.

Bakre reflexanordning på bil


Övergripande krav



144 § Bil skall ha två icke triangulära bakre reflexanordningar som vid belysning återkastar rött ljus bakåt.



145 § Bakre reflexanordning skall

1.       vara typgodkänd enligt direktiv 76/757/EEG (se        2 kap. 23 §), eller

2.       vara typgodkänd enligt ECE-reglemente 3.

Bakre reflexanordning på bil av 1983 eller tidigare års modell får även vara av typ som godkänts av statens provningsanstalt (SP) före den den 1 januari 1967.

Senast redigerat av Solstice (20 april 2009)

Opel Rekord Coupé "Sopel" (1968)
Jojje_ F-14 Tomcat Fighterpilot
21 april 2009 · 887 Inlägg

Tack för ett par väldigt givande svar.
Träffade på en härlig pjäs på en grill igår, han gav mig några tips om att dra till Vinsta och inte Rissne/Sundbyberg där jag besiktade bilen..
Sagt som gjort, lär dra dit då killarna där jobbar vid "huvudkontoret" av Bilprovningen eller nåt sånt.
Plus att de inte är så värst petiga med gamla jänkare, de flesta jänkägare sägs dra dit o besikta bilen.

Denna kille hade en gammal Coronet samt en Monza, och ingen hade då reflexer bak, även han har gått från besiktningen helt godkänd utan dessa.
Så jag antar att killen var grinig som fan.


Knakelibrak skrev:
Bakre antennfäste har jag åkt på 2ggr (Saab/Volvo) med motiveringen att en oskyddad fotgängare vid kollision kan skada sig på fästet (12 mm hög, stadig som en piprensare). Fotgängaren är förmodligen bortom räddning redan innan då farten måste överstiga 70 km/h men med mitt flyt åker man väl på brott mot griftefriden eller nåt.

När jag skrev om antennfästet så var det inte dåligt placerat, utan ANTENNEN SATT INTE FAST!
Kan ni hajja?.... Antennen måste vara påskruvad, VARFÖR i helvete måste den de? Ska han godkänna höjden eller?
Pajas!


paltodlarn skrev:
Det där med positionslyktorna lät ju ganska skumt. På chryslern jag har lyser dom med halvljuset och så var det också på cadillacen jag hade, och jag tror det är så på de flesta gamla jänkarna. Men däremot så ska det sitta reflexer bak. Låter då som han var riktigt tjurig när han började gnälla på förgarasaren, visste inte ens att man behöver regbesikta bara för att man byter ut en förgasare....

Håller med, jag ser allt som oftast bilar med gula positionsljus som lyser ständigt.
Angående förgasaren så antar jag att han såg att det inte är originalmotorn i.
Nu till en fråga till er, Kan man slänga på gamla förgasaren på den nya motorn? Det är en 350 på 5.7L.


daajvid skrev:
sätt såna från biltema som man bara klistrar dit.. en polare fick göra så på sin bil osså.. alla blev nöjda och skiten åkte av samma dag som den hade gått igenom.

Blir att göra de. smile Då blir ungjäveln glad.

Ελευθερία ή Θάνατος !
"We want to follow a dream, yes it's true, but it's one thing to follow a dream and another to follow an obsession...A dream is more pure than obsession. A dream is about pride." /José Mourinho
SoL Eigenbrötler
22 april 2009 · 1 237 Inlägg

angående reflexer, ta och sätt fast dem med dubbelhäftande tejp på en magnetmatta eller liknande, typ en gammal övningskörningsskylt, så kan du sätta dit och ta bort dem när du känner för det.

Opel Rekord Coupé "Sopel" (1968)
pontiacfarmer
22 april 2009 · 23 Inlägg

ha
jag glömde att sätta på reflexerna på bonnevillen en gång... bes killen sa...jag ser att du inte satt på reflexer...för du hade väl tagit bort dom på baksidan  när du körde ut..nee inte jag (garv)
s

JonasK -.-
22 april 2009 · 383 Inlägg

Jojje_ skrev:
När jag skrev om antennfästet så var det inte dåligt placerat, utan ANTENNEN SATT INTE FAST!
Kan ni hajja?.... Antennen måste vara påskruvad, VARFÖR i helvete måste den de? Ska han godkänna höjden eller?
Pajas!

Det är för att antenn-foten anses kunna skada fotgängare onödigt mycket när du kör på dom.
Samma sak om man tar bort lykt-torkare men låter axeln sticka ut, inte heller tillåtet.

Drygt iofs att han inte lät dig sätta fast den. Klantigt av dig att inte fixa alla såna småsaker innan bes.
Har man fixat all belysning o alla småsaker brukar de vara betydligt snällare.

Mitsubishi Pajero 2.6 -88
Volvo V40 2.0T -99
// Jonas
Klorin_Elvis Fetast i stan !!
23 april 2009 · 991 Inlägg

Parkeringsljus ska lysa antingen vitt elr gult framåt (inte oranget om det nu var det han klagade på)   och vad jag vet så skall dom även lysa tillsammans med halvljuset

Senast redigerat av Klorin_Elvis (23 april 2009)

"Det reder sig, sa kärringen som sket i såsen!"
Volvo the intelligent choice
Volvo 740 GL "KALSONGEN" (1987)
Seth
23 april 2009 · 3 354 Inlägg

Klorin_Elvis skrev:
Parkeringsljus ska lysa antingen vitt elr gult framåt (inte oranget om det nu var det han klagade på)   och vad jag vet så skall dom även lysa tillsammans med halvljuset

mm alla bilar jag sett lyser de ihop.

Senast redigerat av Seth (23 april 2009)

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Skoda Fabia 1.6 TDI "Lätt optimerad" (2014)
Klorin_Elvis Fetast i stan !!
23 april 2009 · 991 Inlägg

Seth skrev:

Klorin_Elvis skrev:
Parkeringsljus ska lysa antingen vitt elr gult framåt (inte oranget om det nu var det han klagade på)   och vad jag vet så skall dom även lysa tillsammans med halvljuset

mm alla bilar jag sett lyser de ihop.

Jo precis ..  har nog aldrig sett på någon bil att dom släcks när man tänder halvljuset neutral

"Det reder sig, sa kärringen som sket i såsen!"
Volvo the intelligent choice
Volvo 740 GL "KALSONGEN" (1987)
FLindgren
23 april 2009 · 5 089 Inlägg

Det är inte så att beisktningsmän också är människor och kan både missa saker och tycka olika från person till person? Eller är dom robotar som ska veta exakt allt och tycka exakt likadant?

\Lindgren
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Klorin_Elvis Fetast i stan !!
24 april 2009 · 991 Inlägg

FLindgren skrev:
Det är inte så att beisktningsmän också är människor och kan både missa saker och tycka olika från person till person? Eller är dom robotar som ska veta exakt allt och tycka exakt likadant?

Jobbar man på bilbesiktningen så tycker allafall jag att man ska kunna lite

"Det reder sig, sa kärringen som sket i såsen!"
Volvo the intelligent choice
Volvo 740 GL "KALSONGEN" (1987)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang