Nybörjare och 22 år. Ny inom bilvärlden, var lär jag mig mer?

Eolsson
22 april 2009 · 34 Inlägg

de går ju alltid köpa en färdig stylad och trimmad bil om man vill sen bara greja lite grann med den de man klarar av, va med dina kompisar och titta på och hjälp till när dom grejar de lär man sig på

Volvo 760 T5 "Evighetsprojekt" (1989)
mange_240
22 april 2009 · 1 562 Inlägg

pröva själv köp en billig bil å prova på, inte hela världen om du misslyckas då. sen kan de ju vara mycke snack hos dina nya vänner:)

Phaetoon
22 april 2009 · 8 156 Inlägg

Välkommen till Garaget.org.
Jag ändrade lite på din rubrik så att det blir tydligare vad just din tråd handlar om.
(Blir lätt att trådar drunknar i mängden annars, samt att folk går in i din tråd av
misstag och blir sura, eller nått wink
Mvh Phaetoon

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
volvoentusiasten
22 april 2009 · 4 005 Inlägg

Håller med, köp dig en bil som är lätt att mecka, sen när du börjar lära dig så gå vidare. Köp din en 740 och en haynes-bok så har du en god grund!

Ertiyed
22 april 2009 · 349 Inlägg

Jag känner igen mig i din situation lite grann. smile Jag fick mitt intresse av bilar när jag åkte till japan 2007 och hängde med en polare till tokyo auto saloon. (Är nu snart 26 år så mitt intresse kom ju när jag va 23-24år) Därefter välde mitt intresse fram och jag lärde mig det mesta genom att läsa forumtrådar om projekt och problemlösningar osv.
Wikipedia och google är också super bra. smile

Själv kan jag inte så mycket om styling och tuning men jag har lärt mig ganska mycket då min farsa har trimmat amazoner sen han va 18 och min bror bygger en hotrod. big_smile

Senast redigerat av Ertiyed (22 april 2009)

teamvolvoracing Trucker
22 april 2009 · 1 220 Inlägg

precis som dom andra skriver så köp dig en billig bil typ 240/740 å en haynes bok sen är det bara å sätta igån å greja de lär man sig mycket av och titta å läs mycket i forum å besök mycke bilhemsidor! när man väl har tagit första steget så rullar de på t.ex om du var bort promsoket å skivan för att titta hur de sitter ihop å sen för å kunna köra igen så måste du få ihop de big_smile de gäller helt enkelt å våga ta första steget

Vissa är bara bättre än andra!
Merc_ Ät gul snö, de kan vara öl
22 april 2009 · 223 Inlägg

Man lär väl sig bäst på verkstäder, jag har ju "turen" att vara arebtslös, så jag har lärt mig allt jag kan genom att fixa praktik platser på olika verkstäder, idag kan jag volvo, nissan och renault så gott som utantill tongue, man lär sig väldigt mkt genom att vara med andra, och kolla på hur dom gör, och prova sälv, att demontera och montera ihop en motor var inte så svårt som jag väntade mig faktiskt, med alla verktyg och bra hjälp som tex en bok som förklarar alla moment så är det rena barnleken big_smile man lär sig lätt och snabbt, och till slut har man allt i skallen smile

Volvo 855R (1996)
Ration_0607
23 april 2009 · 63 Inlägg

Har fått upp hoppet rejält av alla som skrivit smile tack för all positiv feedback och hjälp, av vad som sagt så tror jag det blir en Nissan 200sx äldre modell, har för mig den heter S13?
Har sett en hel del väldigt snygga sådanna på den här sidan och verkar vara relativt billiga smile

Senast redigerat av Ration_0607 (23 april 2009)

Spelis
24 april 2009 · 1 926 Inlägg

Ja en 200sx s13 är nog ett bra utgångsprojekt. Den kom 89, 92 kom det ett facelift och vissa förbättringar i motorn. Från 89-92 var det endel rör i motorn som var för snäva vilket ledde till att turbon inte smordes ordentligt, och ledde till ett ras så småning om. Detta åtgärdades med faceliftet. Men en oljekyl oavsett modell ska vara väldigt bra har jag hört, då den blir väldigt varm annars..  ( Har för mig att det var så )

Läs med om 200 på http://www.nogs.se/index.php?option=com … ;Itemid=63


Ni som är mer kunniga om 200sx får rätta mig om jag hade något fel.

supersupra87 "Just a little 4 cylinder"
24 april 2009 · 581 Inlägg

200SX är nog en bra ide då du förmodligen kommer behöva renovera motorn X antal gånger, big_smile

"Adding power makes you faster on the straights; subtracting weight makes you faster everywhere."
Ration_0607
24 april 2009 · 63 Inlägg

Hehe låter väll bra om man ska lära sig bilen men så illa kan det väll inte vara? smile har hört att den ska vara väldigt stabil förutom oljan som lätt blir varm då. har letat info på Nogs och hittat väldigt mycket matnyttigt för nybilsentusiaster big_smile

Aronsson_Kil
24 april 2009 · 653 Inlägg

supersupra87 skrev:
200SX är nog en bra ide då du förmodligen kommer behöva renovera motorn X antal gånger, big_smile

Nu ska vi inte dra förhastade stutsatser wink  Beror på hur bilen är byggd och hur den körs tongue med oljekyl och utan dedär krokiga rören som spelis sa är det bara att köra på tongue

Senast redigerat av Aronsson_Kil (24 april 2009)

Mike_87 V O L V O
24 april 2009 · 401 Inlägg

Tje "RATION_0607", du kan ju köpa volvo 740. De är billiga och behöver vård och omsorg, och det är bra bilar. Min syrras pojkvän har en och han ska byta oljefilter, ny inredning, måla och sådant. Tro mig, jag är också en nybörjare på 22 år men jag har lärt mig lackera och dra kablar i en bil när jag fick lära mig av honom. Börja lite smått och gå uppåt - det gör jag smile

V O L V O 7 4 0
_____________________________
Ration_0607
24 april 2009 · 63 Inlägg

Okej så det första att göra är att se till motorn och köpa det väsentliga som var tänkt ifrån början då smile bra.

Aronsson_Kil
24 april 2009 · 653 Inlägg

Ration_0607 skrev:
Okej så det första att göra är att se till motorn och köpa det väsentliga som var tänkt ifrån början då smile bra.

Eller så köper du dendär 200sx s13 för 6 tusen på blocket smile bra renoverings projekt och riktigt rolig bil när man får igång den smile

Ration_0607
24 april 2009 · 63 Inlägg

jo sant smile svar till alla som tipsar om Volvo 240/740 m.m tack för hjälpen men har väldigt svårt med svenska bilar rent smakmässigt. blir väll på sin höjd en motor att pilla på isåfall. Inget illa ment mot Volvo och Saab men gillar dom inte bara.

Puttski
24 april 2009 · 250 Inlägg

isåfall ska du köpa dig en gammal golf 2a smile

Volkswagen - Das Auto
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang