Krånglande instrumentering BMW 518i - 90

te_wik Forummoderator
13 maj 2009 · 12 813 Inlägg

Bilen är en BMW 518i - 90.

Hastighetsmätare samt varvräknare krånglar, de funkar ibland men oftast inte.
Inte heller ekonomimätaren fungerar (om den ska det, denna är snikutrustad)

Sedan lyser de gröna serviceindikerings dioderna när man sätter i instrumenteringen igen efter att man haft borta den, alla gröna lyser för att sedan släckas en efter en tills endast en av dom lyser, ska det vara så?

Som jag förstod det av instruktionsboken så ska alla gröna lysa och släckas en efter ju närmare service dags man kommer?


Öppnade instrumenteringen idag och kollade genom lödningarna. Mätte batterierna som inte gav utslag alls på multimetern, de ska ju bara vara 1.2V i dom så multimetern kanske inte klarar av så låg spänning.
Men hur som helst så fanns det någon typ av lödningar som någon tidigare ägare varit och härjat med.
De sitter som under batterierna och det ser ut som att det varit någon typ av bygel där som är borttagna.

Någon som har en bild på hur det ska se ut??

Edit: Hittade en bild på hur det ska se ut. Det är dessa bågar som fattas, dom är fastlödade.
De har väl ingen elektronisk betydelse?
http://www.allvind.se/instrumentering/Bild%20264.jpg


Hurdana batterier ska det vara? Går det med vilkensom helst som är uppladdningsbar och 1.2V ?


Mvh Tommy

Senast redigerat av te_wik (13 maj 2009)

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
DJ_V8_BMW
13 maj 2009 · 210 Inlägg

Om batterierna i instrumentet är dåliga kan det gör att instrumenten inte fungerar. Hade detta problemet på min E30 efter en vinter utan startbatteriet urkopplat.

Tog bort batterierna så fungerade det igen, men serviceindikatorn slutade att fungera då, men den går ju att leva utan.     

Lycka till!

RWD forever & ever!
Chevrolet Camaro Z28 "Hollywood Beauty" (1983)
BMW E30 330d 3,0 CR Diesel "The Power of Smoke" (1988)
te_wik Forummoderator
13 maj 2009 · 12 813 Inlägg

Okay, jaa jag hittade en bra tråd nu som jag läser i och det verkar vara vanligt att batterierna blir gamla med massor av fel som följd.

Ska se om jag (eller rättare sagt polaren) får tag på nya batterier till att börja med.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang