Hur kopplar man in en bas på slutsteget?

Vallås Locos
15 juli 2006 · 407 Inlägg

”Fråga 1.”

Ska köpa mig en bas som där är fyra olika ingångar på, alltså två plus- och två minuspoler på själva basen. Jag tänkte bryggkoppla in den på ett slutsteg så då är min fråga hur man ska koppla? Har ett 4 kanals slutsteg och på de ena två kanalerna så ska jag parallellkoppla in mina fyra vanliga högtalare. Sedan är där som sagt två kanaler kvar som jag tänkte bryggkoppla in basen på.

Impedansen på basen är på 4ohm och mina högtalares impedans är också på 4ohm. Jag har hittat en manual på nätet om basen och där finns ett kopplingsschema för ett slutsteg med två kanalers uteffekt och där står 4 ohm på den kopplingen. Jag antar att det är så man ska koppla då? På den beskrivningen så har de kopplat plus till plus och minus till minus från den ena kanalen på steget till de ena två kopplingarna på basen. Sedan har de gjort samma koppling på den återstående kanalen på steget till de två återstående kopplingarna på basen. Så är det såhär jag ska koppla för att få allt att fungera?


”Fråga 2.”

Det jag undrar över är vad man har för kopplingar mellan själva basen och högtalarterminalen utanpå själva lådan och sedan därifrån och till slutsteget? Tänkte köpa mig en högtalarterminal från biltema och går det då bara att skala en högtalarkabel och ”trycka in” i anslutningarna som finns eller ska man ha någon sorts kontakt som man kopplar på högtalarkabelns ände?

Drönirettab
15 juli 2006 · 21 761 Inlägg

Menar du att impedansen är 4 Ohm/spole eller vad? Det är nämnligen viktigt att veta när man ska koppla till steget.

Det är nog bra om du skriver vilken bas och slutsteg det är, så att vi bättre kan säga hur du ska koppla.

När det gäller terminalen så tycker jag att det är bättre med en som man använder riktiga banankontakter till än de som man bara klämmer fast med en plastflärp.
De enklare terminalerna med plastflärp går väl hyffsat när det handlar om små system med låga effekter men baslådor med lite mer effekt bör ha riktiga kontakter enligt mig iaf.

Vallås Locos
15 juli 2006 · 407 Inlägg

Här har vi basen: CS-DX30

http://books.jvcservice.com/download/39 … /36588.pdf

Här har vi steget: JA, jag vet att det är ett över specat steg. Kommer drivas med detta till bättre doningar inhandlas. Vill bara ha reda på hur det ska kopplas och inget annat, tack....

http://images.ett-online.de/pdf/751-141.pdf



Vad är då banonkontakter? Finns det på biltema? Som sagt novis på ämnet...

Drönirettab
15 juli 2006 · 21 761 Inlägg

Okej. Basen har 2 st 4 Ohms talspolar och steget tål 2 Ohm på varje kanal, däremot så tål steget bara 4 Ohm när man bryggkopplar. Det innebär att du kan koppla dina vanliga högtalare precis som du har tänkt, dvs parallellkoppla 2 st på varsin kanal.
Men basen har ju dubbla 4 Ohms spolar och vid parallellkoppling av spolarna blir det 2 Ohm, det mår inte steget bra av när det är bryggat.

Då kan du göra på 2 sätt i princip: Antingen seriekopplar du spolarna så att det blir 8 Ohm och bryggkopplar eller så kopplar du en spole till vardera kanal utan att bryggkoppla steget.

Eftersom du planerar att köpa ett annat steg så kan du köra på detta vis tills vidare. När du köper det andra steget, se till att det klarar av att driva 2 Ohm i bryggkopplat läge om det är ett 2-kanalssteg. Köper du ett monosteg så klara de alltid av minst 2 Ohm så dessa steg är inga problem.

Sök på "banankontakt" på biltemas sida, då visas en bild på dessa.
Kolla även på "högtalarterminal", då visas terminaler som är avsedda bla för banankontakt.

Javisst ja, med dessa terminaler så behövs inte banankontakterna egentligen. Man skalar kabeln och skruvar fast i terminalanslutningarna.

Senast redigerat av Drönirettab (15 juli 2006)

Vallås Locos
15 juli 2006 · 407 Inlägg

Vilket kopplingssätt skulle du valt? Enligt min mening så borde det bli bäst om jag kopplade varje spole till en egen kanal...?

Vill också tacka för att du tagit dig tid att besvara mina frågor. Nu ska jag i alla fall fortsätta att bygga på min baslåda, en låda som jag för övrigt tycker ser väldigt liten ut.

Senast redigerat av Vallås Locos (15 juli 2006)

Ronnie.L
16 juli 2006 · 914 Inlägg

om du kopplar en kanal/spole så måste du se till att varje kanal ger samma effekt som den andre. Vet inte hur det är med ett 4 kanals steg men gäller väll att se till att det är samma inställningar på både kanal 1 och 2 eller vilka du nu tänkt använda. Så är det med linkade monoblock i alla fall.

Vallås Locos
16 juli 2006 · 407 Inlägg

Det är lugnt, de ska ligga på kanal 1/2 och inställningarna är samma för bägge dem kanalerna.

Blev för övrigt precis klar med baslådan efter lite modifikation. Killen som gjorde ritningen till lådan måste ha tagit en lina eller två innan han skrev ner de där siffrorna. Ni kan ju alltid testa att göra en låda efter de måtten om ni inte har något annat roligt för er en lördagskväll....

Drönirettab
16 juli 2006 · 21 761 Inlägg

Vallås Locos skrev:
Vilket kopplingssätt skulle du valt? Enligt min mening så borde det bli bäst om jag kopplade varje spole till en egen kanal...?

Jag tror att resultatet blir ungefär samma med båda kopplingarna men det är väl enklast att koppla som du har tänkt dig, prova det så får du se. Det är iaf inget som kan gå sönder.

Vallås Locos
16 juli 2006 · 407 Inlägg

Var idag och köpte mig en "4 pols" högtalarterminal på biltema och så ett gäng banankontakter till det.

Fråga 1: Mellan de två pluspolerna så finns det ett stag men borde man inte ta bort detta om man som jag ska koppla en de två spolarna till en separat kanal på steget?

Fråga 2: På baksidan av terminalen så är det går går själva polerna bara ut som stift. Min fråga är hur man ska fästa kabeln där? Testade med ett vanligt flastift men det satt lite rangligt där så vad ska man använda för anslutning där?

Drönirettab
16 juli 2006 · 21 761 Inlägg

Ja, du måste ta bort byglingen på terminalen. Annars blir det en parallellkoppling av spolarna.

Det blir nog bra att löda fast kabeln på stiften bak på terminalerna. Om det är ganska smala stift som är "ihåliga" så är de gjorda för att lödas på.

Senast redigerat av Drönirettab (16 juli 2006)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang