Projekt: 12st Cerwin Vega 10" basar i Golf-kombin.... Det duger väl??

NiKeMaN Entreprenör
10 oktober 2005 · 1 286 Inlägg

Nu är det dags att bygga om. Äntligen. Efter att ha kört en säsong
med 4st 12" Audiobahn basar så lägger jag nu inför nästa år i en ännu
högre växel. Nu ska vi bygga en skaplig speldosa av Golfen.

Cerwin-Vega är ju ett gammalt "kult-märke" i Sverige och nu är det väl
kanske dags att "nyintroducera" det. Nåja nu ska vi väl inte överdriva
det här... Men hur som helst så kan vi väl vara överens om att vi inte
sett så många CV byggen på senare år?
DLS står för kraften bakom alltihop. Jag har kvar mina två DLS A6 mono-
block som ska få jobba åt mej ännu en säsong. Jag har helnöjd med
arbetet dom gjorde under 2005 och förhoppningsvis kommer vi lika bra
överens under 2006. Till att börja med så kommer det att monteras in
ett extra Tudor Maxxima batter i bilen så stegen får lite mer ström än
2005 säsongen iallafall.


Bilen:
Samma gamla vanliga Golf IV Variant som ni sett på utställningarna
under året som gått: En 2001a som nu snart rullat 22000 mil (!!!)
(över 4000 mil sen jag köpte den i dec förra året), Angeleyes, svarta
lexusbakljus, Rieger läpp ihopplastad med orginalfronten, solfilm
runt om (även framrutan till våren) och en uppsättning AEZ Mita 19"
kromfälgar. Dessa kommer TROLIGTVIS att bytas ut tills nästa år.


Ljud:
Headunit: Pioneer AVIC-X1R
Slutsteg: 2st DLS A6 monoblock (1200wrms/steg)
Basar: 12st Cerwin Vega V-Max 10"
Batterier: 2st Tudor Maxxima
Kablar: 52mm2 strömkablar och 10mm2 högtalarkablar kommer
  (som vanligt) att användas under bygget.


Målet med bygget är att showa, dema och tävla i EMMA SPL under
säsongen 2006. Förhoppningsvis så kommer nästa säsong att gå lika
bra som denna säsong då jag gått ut som vinnare på ALLA tävlingar
jag ställt upp i förutom en.


Sponsorer:
Mobilefidelity.se
BFGoodrich
OCL//Brorssons
Hova.com
Map Bilvård
KC Racing
Tudor

Förresten: Undrar om nya bygget flyttar mer luft än mina fyra
tolvor? Risken finns ju då att framrutan rör sig ÄNNU mera och
undrar hur mycket framrutan egentligen klarar i Golfen... Ni som
såg den under sommaren som varit vet vad jag snackar om smile
För er som är medlemmar på sportbilen.se finns det en film att
ladda hem: http://www.sportbilen.se/get.php?id=5976 smile


http://www.dieselperformanceclub.com/nikeman/nikeman2006_640.jpg



BYGGBILDER OCH MER INFO:
http://forum.zatzy.com/showthread.php?t=230936

// Niklas Johansson
SANDVIK RACING |FIN| medlem
10 oktober 2005 · 158 Inlägg

verkar bra dethärsmile ska bli kul att se när det är klart! jobba på och lycka till:)

mvh
per

//mvh Per
CoSmoZ 2lateuloose
10 oktober 2005 · 543 Inlägg

C-V är kult.. men att köra 12st 10" är väl bara mer för show en dB va? 
& eftersom att alla oönskade vibrationer sänker dB´n så kanske en ny ruta vore på plats?

Annars Lycka till med Bygget...

- dB Team: Naughty Bassheads, SM, EM Champion m.m
- Member of: Skitskraj MC - Motto: Live Fast ~ Die Young
pwilhelm Hewi
11 oktober 2005 · 571 Inlägg

Skulle dock tro att du behöver 2st A6:or om du skall tävla i SPL med framgång.Sen vore det ju häftigt med ett fett (typ 4st 1F DLS CAP100C) kondensator paket också. Jag kör med ett A3:a (870w rms/2-ohm) på 2st Iridium 10:or och det skulle inte skada med ännu mer effekt.

"Sound by Hewi"
Mitt projekt
BMW 530iM "Sound by Hewi" (2000)
NiKeMaN Entreprenör
12 oktober 2005 · 1 286 Inlägg

pwilhelm:Jo jag har ju två st DLS A6 steg precis som jag skrivit. året som varit så har jag tävlat med 4st audiobahn basar i EMMA SPL och vunnit SJU tävlingar för kommit två på en... Har totalt tävlat aktivt under fem års tid.

Kondensatorer anser jag som onödigt då jag använder ett av mina Tudor Maxxima batterier som en stooor kondning. Eller rättare sagt. Extrabatteriet ska sitta precis jämter slutstegen så dom får ström så det räcker iallafall. Bättre att göra så än att bara ha ett batteri där fram och en massa kondningar bak.

Fast 200wrms per bas ska ju räcka till dom små stackarna för att spela skiten ur det mesta... smile

CoSmoZ: Ja det är mer show än dB. Jag har iår tävlat i nya klassen EMMA SPL som går ut på att spela så högt som möjligt med en så snygg bil som möjligt. Man spelar musik med öppna dörrar och mäter hur högt man spelar. Sen så kommer en domare och bedömmer fälgar och övrig styling. Så det är INTE något renodlat dB-bygge. Det har jag lillebrorsans bil till. smile

// Niklas Johansson
pwilhelm Hewi
13 oktober 2005 · 571 Inlägg

Jag menade att du borde haft 2st till alltså 4st A6:or och så tror jag inte maxxima batteriet kan avge ström lika fort som kondingar+att ett kond paket ser fräscht ut.

"Sound by Hewi"
Mitt projekt
BMW 530iM "Sound by Hewi" (2000)
pwilhelm Hewi
13 oktober 2005 · 571 Inlägg

Apropå kult: Monterar nu i 3st Hifonics steg(de ljus blåa modellerna från tidigt 90-tal) i polarens merca , de e kult (odin,vulcan,thor)

"Sound by Hewi"
Mitt projekt
BMW 530iM "Sound by Hewi" (2000)
Palicuse
19 april 2006 · 1 129 Inlägg

Vet ni nåt om d nya CV HED 12 basarna?. Jag hörde att d spelar bra i både sluten o portad låda.

Det stod att sluten låda skulle va på 28L o portad på 34. Den portade lådan ger ju ut mer djupbas, men ja vill ha en låda på max 30L helst o vill ha både bra tryck o djupbas.

Nån som vet om d blir nån så jättestor skillnad om man bygger 30 portad iställe för 34?. Jag tycker inte att d borde göra så jätte mycke, men d kan d ju göra mtp att själva lådvolymen ä så liten.

jonash SM-Guld Billjud 2007&08
19 april 2006 · 2 353 Inlägg

Mellan 30 och 34 liter är dte inte nån enorm skillnad. Du kommer få lit eextra knuff i "disco-området" om du behåller porlängden, men du kan ju stämma av den lite djupare om du sätter den i 30L så resulterar det nästan i samma sak.

mvh Jonas

Palicuse skrev:
Vet ni nåt om d nya CV HED 12 basarna?. Jag hörde att d spelar bra i både sluten o portad låda.

Det stod att sluten låda skulle va på 28L o portad på 34. Den portade lådan ger ju ut mer djupbas, men ja vill ha en låda på max 30L helst o vill ha både bra tryck o djupbas.

Nån som vet om d blir nån så jättestor skillnad om man bygger 30 portad iställe för 34?. Jag tycker inte att d borde göra så jätte mycke, men d kan d ju göra mtp att själva lådvolymen ä så liten.

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
timpan_87
20 april 2006 · 781 Inlägg

ska du ha 12 såna basar?? fan vi tyckte en sådan dunkade bra i en polares 940:S

freddan70 Team Tondöv
20 april 2006 · 649 Inlägg

timpan_87 skrev:
ska du ha 12 såna basar?? fan vi tyckte en sådan dunkade bra i en polares 940:S

Ganska gammal tråd, bilen är redan färdig!

http://www.sportbilen.se/bilder/bildspe … lfljud.jpg

Palicuse
17 juli 2006 · 1 129 Inlägg

NiKeMaN skrev:
Nu är det dags att bygga om. Äntligen. Efter att ha kört en säsong
med 4st 12" Audiobahn basar så lägger jag nu inför nästa år i en ännu
högre växel. Nu ska vi bygga en skaplig speldosa av Golfen.

Cerwin-Vega är ju ett gammalt "kult-märke" i Sverige och nu är det väl
kanske dags att "nyintroducera" det. Nåja nu ska vi väl inte överdriva
det här... Men hur som helst så kan vi väl vara överens om att vi inte
sett så många CV byggen på senare år?
DLS står för kraften bakom alltihop. Jag har kvar mina två DLS A6 mono-
block som ska få jobba åt mej ännu en säsong. Jag har helnöjd med
arbetet dom gjorde under 2005 och förhoppningsvis kommer vi lika bra
överens under 2006. Till att börja med så kommer det att monteras in
ett extra Tudor Maxxima batter i bilen så stegen får lite mer ström än
2005 säsongen iallafall.


Bilen:
Samma gamla vanliga Golf IV Variant som ni sett på utställningarna
under året som gått: En 2001a som nu snart rullat 22000 mil (!!!)
(över 4000 mil sen jag köpte den i dec förra året), Angeleyes, svarta
lexusbakljus, Rieger läpp ihopplastad med orginalfronten, solfilm
runt om (även framrutan till våren) och en uppsättning AEZ Mita 19"
kromfälgar. Dessa kommer TROLIGTVIS att bytas ut tills nästa år.


Ljud:
Headunit: Pioneer AVIC-X1R
Slutsteg: 2st DLS A6 monoblock (1200wrms/steg)
Basar: 12st Cerwin Vega V-Max 10"
Batterier: 2st Tudor Maxxima
Kablar: 52mm2 strömkablar och 10mm2 högtalarkablar kommer
  (som vanligt) att användas under bygget.


Målet med bygget är att showa, dema och tävla i EMMA SPL under
säsongen 2006. Förhoppningsvis så kommer nästa säsong att gå lika
bra som denna säsong då jag gått ut som vinnare på ALLA tävlingar
jag ställt upp i förutom en.


Sponsorer:
Mobilefidelity.se
BFGoodrich
OCL//Brorssons
Hova.com
Map Bilvård
KC Racing
Tudor

Förresten: Undrar om nya bygget flyttar mer luft än mina fyra
tolvor? Risken finns ju då att framrutan rör sig ÄNNU mera och
undrar hur mycket framrutan egentligen klarar i Golfen... Ni som
såg den under sommaren som varit vet vad jag snackar om smile
För er som är medlemmar på sportbilen.se finns det en film att
ladda hem: http://www.sportbilen.se/get.php?id=5976 smile


http://www.dieselperformanceclub.com/ni … 06_640.jpg



BYGGBILDER OCH MER INFO:
http://forum.zatzy.com/showthread.php?t=230936

Har du 2st spolar lr kör du enkelspoliga cv 10or?.

Jag försöker få mina 2 cv HED 12.2or att spela bra men vet inte hur parametrarna ä tagna eftersom basarna har 2*2 ohms spolar. Men du som tävlar har troligen exprimenterat en del mä dina basar så jag antar att du vet.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang