hjälp mig koppla sterio

krillesmile
17 juli 2006 · 19 Inlägg

jag har en jvc srerio vet ej vad den heter mer men hur kopplar jag in sloysteg och sånt

SwIng
18 juli 2006 · 100 Inlägg

inkoppling av stereo:

1. dra en strömkabel från batteriet till stereon. på strömkabeln måste det ditta en säkring max 30 cm från pluspolen. detta för att förhindra kortslutning och brand.
stereons strömkabel är röd.

2. det finns också en gul kabel från stereon som behöver ström från batteriet så att den inte ska tappa minnet när du stänger av den. den gula sladden kan du koppla på den vanliga strömkabeln från batteriet med en kopplingsplint eller något liknande.

2. dra stereons jordkabel och fäst den så den får ordentlig konatakt på ett lämpligt ställe i bilen.

3. koppla in högtalarna och antenn i stereon. om du har elantenn på bilen ska antennens strömkabel kopplas till stereons remote kabel. (oftast blå)

inkoppling av slutsteg:

1. dra en strömkabel från batteriets pluspol till slutsteget. (också denna kabel kräver en säkring vid batteriet)

2. hitta ett lämpligt ställe att jorda slutsteget på, ju kortare kabel desto bättre och mindre motstånd.

3. dra en strömkabel från stereons remote sladd till slutsteget, detta för att aktivera slutsteget när du slår på stereon. (sitter antennen i stereons remote sladd är det bara att koppla på den iaf)

4. dra en RCA kabel (lågnivå kabel) från stereon till slutsteget. använd ingen billig rca kabel som man har till hemmabioanläggningar mm, utan köp en riktig dubbelskärmad kabel för att få ett så bra ljud som möjligt!

5. dra de högtalar kablar du vill ha till slutsteget, se till att du kopplar rätt! dvs: ++ och --

Lite bra att veta:

1.använd dig av tjocka strömkablar/jordkablar till slutsteget! typ 8 - 12 mm skulle jag tippa på. enklast är att köpa ett kabelkit för installation av slutsteg! där följer alla kablar du behöver med.

2. se till att du drar alla strömkablar på ena sidan av bilen och alla högtalar/RCA kablar på den andra sidan av bilen. detta gör man för att slippa störningar och missljud!

3. en bra jordpunkt är jätte viktigt för att få ett bra ljud i anläggningen, du märker rätt snabbt om du inte har kopplat rätt. det blir skrapljud mm när du byter låt och så!

4. göm alla kablar väl i bilen så att de inte hänger och skaver mot vassa kanter mm. kablar som syns väl är inget kul att titta på heller.

är du fortfarande osäker på hur man kopplar in ljudet i bilen tycker jag att du ska höra av dig till en ljudkunnig kompis som kan hjälpa dig! eller också kontaktar du BRL eller MDS som kopplar in allt åt dig! de gör det proffsigt och snyggt till ett hyffsat pris... runt tusenlappen beroende på hur mycket som ska göras.

hoppas att min lilla guide var till hjälp wink lycka till

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang