Skillnad på högtalare??

Bebbo Kocken
7 mars 2006 · 487 Inlägg

Har ett PA som står hemma och ruttnar men de har ett par skyssta 15"are...så ja undrar omde är nån skillnad på sånna och bilhögtalare eller är det bara att stoppa in i bilen och le smile ??

timpan_87
7 mars 2006 · 781 Inlägg

ja varför inte? ska någ funka utmärkt ska du se

Scratch
7 mars 2006 · 719 Inlägg

Det är en jävla skillnad på PA och Hifi ljud mässigt, men funka ska det göra om du har ett kraftigt steg.

live free, die young.
Bebbo Kocken
7 mars 2006 · 487 Inlägg

Scratch skrev:
Det är en jävla skillnad på PA och Hifi ljud mässigt, men funka ska det göra om du har ett kraftigt steg.

Hur är skillnaden då??

Scratch
8 mars 2006 · 719 Inlägg

Hifi ljud upplevs oftast mkt mjukare. Hifi låter oftast om det är bra grejer likadant  när man spelar lågt som högt medans PA ska spelas högt annars låter det inte som det ska.

Lite hård draget ska PA köras allt eller inget!

Bebbo skrev:
Hur är skillnaden då??

live free, die young.
bumpe Lastbilsmekaniker
8 mars 2006 · 3 878 Inlägg

Ja men ett bra PA kan spela bra på låg volym också, tror det eller ej tongue Men Paralell koppla dem bara så får du ju ner dem i 4 ohm (PA element brukar ju va 8 Ohm) och sen ett stort fint steg till det... Dock kmr du inte att ha så mkt plats kvar i bagaget då PA högtalare kräver MYCKET större låda...

Scratch
8 mars 2006 · 719 Inlägg

Självklart kan ett PA låt ok på låga volymer, men du kommer ju inte i närheten av samma ljud som på ett par High-End högtalare.

PA är ju gjort för att spela väldigt högt och slukar massor med effekt.
Men klart värt att testa om du har ett steg med massor av kraft.
Kom ihåg att PA basar ofta vill ha en stor låda.

live free, die young.
Drönirettab
8 mars 2006 · 21 761 Inlägg

PA högtalare har betydligt högre känslighet än bilhögtalare men de går (tror jag) inte riktigt lika djupt i basen. Som Scratch säger så behöver PA basar större lådor också, om en 15" ska spela djupt så behöver den säkert 100-200 liter. Sedan brukar konen vara gjord av papper och det tål inte fuktig miljö lika bra. En annan stor skillnad är X-max, bilbasarna har mycket längre X-max än PA basar.

Palicuse
18 juli 2006 · 1 129 Inlägg

Jag har oxå funderat lite på detta med olika sorters ljudsystem.

När det gäller PA så kan det ju vara att ta i. Men en del HIFI företag tillverkar ju ljud till bilar oxå.

Så vad skiljer sig hifihögtalare från billljuds högtalare egentligen, förutom att hifi är gjorda för att spela i större o mer utvidgade utrymmen m.m.

Sharky
18 juli 2006 · 10 287 Inlägg

Njaaaaa....

Pappen tål fukt, inga problem. Jag har åkt rockriggar i många år och typscenariot är rockklubb med 30 grader 100% luftfuktighet - spela högtalarna genomvarma i en timmes gig - ut med skiten i en utkyld lastbil. Dag efter dag efter dag i åratal.
Ofta så hittar man en mekanisk kvalitet i PA högtalare som är mycket hög.

Men som sagt var som funkar dom inte så bra i små bilkupeer.

/Göran

Drönirettab skrev:
Sedan brukar konen vara gjord av papper och det tål inte fuktig miljö lika bra. .

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Drönirettab
18 juli 2006 · 21 761 Inlägg

Ok, fel av mig.

Drönirettab
18 juli 2006 · 21 761 Inlägg

Palicuse skrev:
Jag har oxå funderat lite på detta med olika sorters ljudsystem.

När det gäller PA så kan det ju vara att ta i. Men en del HIFI företag tillverkar ju ljud till bilar oxå.

Så vad skiljer sig hifihögtalare från billljuds högtalare egentligen, förutom att hifi är gjorda för att spela i större o mer utvidgade utrymmen m.m.

Tex impedansen, ett hifi element brukar vara på 8 Ohm(4 Ohm ibland) men det brukar inte vara lägre impedans. En hemmaförstärkare mår inte bra av lägre impedans än 4 Ohm normalt sett.

Däremot har X-max blivit längre på hifisubborna så att där skiljer det nog inte så mycket , tex Peerless XLS serien har ca 12mm i X-max och det är ju ungefär som en hyffsad bilsub. Men det finns ju bilsubbar som har enorm X-max förstås.

Senast redigerat av Drönirettab (18 juli 2006)

Palicuse
18 juli 2006 · 1 129 Inlägg

Drönirettab skrev:

Palicuse skrev:
Jag har oxå funderat lite på detta med olika sorters ljudsystem.

När det gäller PA så kan det ju vara att ta i. Men en del HIFI företag tillverkar ju ljud till bilar oxå.

Så vad skiljer sig hifihögtalare från billljuds högtalare egentligen, förutom att hifi är gjorda för att spela i större o mer utvidgade utrymmen m.m.

Tex impedansen, ett hifi element brukar vara på 8 Ohm(4 Ohm ibland) men det brukar inte vara lägre impedans. En hemmaförstärkare mår inte bra av lägre impedans än 4 Ohm normalt sett.

Däremot har X-max blivit längre på hifisubborna så att där skiljer det nog inte så mycket , tex Peerless XLS serien har ca 12mm i X-max och det är ju ungefär som en hyffsad bilsub. Men det finns ju bilsubbar som har enorm X-max förstås.

men när högtalaren har impedansen på 8 ohm, har den då 2*4 ohms spolar då lr?.

Så då kunde man placera hifihögtalare i bilen o samstidigt få ljudet att låta bättre än bilhögtalare. Kanske inte funkar så bra för dB drag då dock.

Drönirettab
18 juli 2006 · 21 761 Inlägg

Jag har inte provat att sätta in en hifihögtalare i bilen, kan inte riktigt uttala mig om det. Det borde gå bra men lådorna blir ofta större gissar jag.

Vanliga hifi eller hemmahögtalare brukar inte ha dubbla talspolar normalt sett, de har en spole med 8 Ohms impedans.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang