Kopplingsproblem på Nissna Skyline R32 GT-R

HenrikssonMedia
2 juni 2009 · 236 Inlägg

Har lite strul med hydraliken till kopplingen.

Köpte mig en ny koppling, OS Giken Twinplate, monterade den och tog en liten provtur. Det första jag märkte var att kopplingen tar VÄLDIGT långt ner, när jag kopplar ur och sedan släpper upp pedalen så börjar bilen dra direkt.

Provade sedan att göra några starter från 0. Lade i 1an och kopplar ur, varvade 6500rpm men då började bilen dra framåt, precis som att kopplingen låg på lite. Tänkte att det sliter väl in sig efter ett tag. Så körde vidare normalt..

Nån vecka senare provade jag igen ett par starter, gick bättre. Men efter andra starten märkte jag att växlarna börja bli tröga att få i. Körde en bit sedan var det stopp. Gick inte att växla ner. Stod bilen still gick det inte att få i några växlar alls. Vart tvungen att stänga av bilen för att få i dem, sedan när jag startade bilen så drog den framåt fast jag kopplade ur.


Har vart ner med lådan för att kika på kopplingen, allt där ser bra ut. Inga läckage i varken huvudcylindern eller slavcylindern. Pedalstället är helt och fint utan sprickor. Har även luftat systemet men utan framsteg.
När jag kopplar ur så fattas det 3-4mm vid slavcylindern innan den kopplar ur, precis som att cylindern är för stor så vätskan inte räcker till, det skulle alltså förmodligen hjälpa att sätta dit en slavcylinder som har mindre diameter innuti. Men frågan är varför detta har skett?


Någon som har några idéer?

BMW E46 M3 "SMG2" (2003)
Stefan Varberg Supraman
2 juni 2009 · 2 300 Inlägg

Du kanske behöver en längre stång?

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.
Andreas 940 -utan 940
2 juni 2009 · 1 728 Inlägg

Eller ett tjockare urtrampningslager?
Det kanske går att göra som man gör på Volvos; lägga brickor mellan kulan och växellådan så att kopplingsgaffeln kommer närmare tryckplattan.

HenrikssonMedia
2 juni 2009 · 236 Inlägg

Nja är inte det som är problemet. Urtrampningslagret ligger redan mot tryckplattan så den går inte att flytta närmre. Problemet är att slavcylindern inte pressar stången tillräckligt mycket.

En tjockare slavcylinder behöver mer vätska för att pressa fram stången en given längd, en smalare skulle göra samma jobb men vid mindre pedaltryck, därför borde en slavcylinder med mindre innerdiameter än den jag har nu (22mm) fungera bättre. Dock så ligger ju problemet egentligen någno annanstans då det ska gå att köra med orginal slavcylinder.

BMW E46 M3 "SMG2" (2003)
Robban_1985
2 juni 2009 · 103 Inlägg

HenrikssonMedia skrev:
Nja är inte det som är problemet. Urtrampningslagret ligger redan mot tryckplattan så den går inte att flytta närmre. Problemet är att slavcylindern inte pressar stången tillräckligt mycket.

En tjockare slavcylinder behöver mer vätska för att pressa fram stången en given längd, en smalare skulle göra samma jobb men vid mindre pedaltryck, därför borde en slavcylinder med mindre innerdiameter än den jag har nu (22mm) fungera bättre. Dock så ligger ju problemet egentligen någno annanstans då det ska gå att köra med orginal slavcylinder.

Shimsa ut tryckplattan mot slaven med ett par brickor, gjorde så på min bil då jag hade svårt att få i växlarna på högre varv, många som gjort så på sina saabar och funkar säkerligen på din med, hur mkt du behöver shimsa vet jag inte men jag gjorde nån millimeter bara.

Saab 9000 2,3T A50 "Racestuff" (1997)
Andreas 940 -utan 940
2 juni 2009 · 1 728 Inlägg

HenrikssonMedia skrev:
Urtrampningslagret ligger redan mot tryckplattan så den går inte att flytta närmre. Problemet är att slavcylindern inte pressar stången tillräckligt mycket.

Den ligger emot eftersom det är självjusterande, frågan är bara hur mycket stången redan är ute innan du kopplar ur?

Edit: Det är inte det klassiska problemet med expanderande hydraulslang då, för jag antar att nya tryckplattan är hårdare?

Senast redigerat av Andreas 940 (2 juni 2009)

HenrikssonMedia
2 juni 2009 · 236 Inlägg

Robban_1985 skrev:
Shimsa ut tryckplattan mot slaven med ett par brickor, gjorde så på min bil då jag hade svårt att få i växlarna på högre varv, många som gjort så på sina saabar och funkar säkerligen på din med, hur mkt du behöver shimsa vet jag inte men jag gjorde nån millimeter bara.

Inte riktigt 100 på att jag förstår vad du menar. Förlänga slavcylindern eller hur menar du?


Andreas 940 skrev:
Den ligger emot eftersom det är självjusterande, frågan är bara hur mycket stången redan är ute innan du kopplar ur?

Edit: Det är inte det klassiska problemet med expanderande hydraulslang då, för jag antar att nya tryckplattan är hårdare?

Har kikat på slangen och den expanderar inget, iaf inte vad ögat kan se. Om tryckplattan är hårdare än tidigare kan jag inte svara på men tror så ej, min förra HKS koppling ligger i ungefär samma effektområde som min nyvarande OS Giken.

Du har lite rätt i det du säger med självjusteringen, den gör ju så att lagret alltid ligger emot tryckplattan. Men så länge slavcylinderns pinne inte kommer i det läget där den inte går att få ut nå mer så ska det inte spela någon roll hur pass långt ut pinnen är i "viloläget". Rätta mig om jag har fel?

BMW E46 M3 "SMG2" (2003)
Andreas 940 -utan 940
3 juni 2009 · 1 728 Inlägg

HenrikssonMedia skrev:
Har kikat på slangen och den expanderar inget, iaf inte vad ögat kan se. Om tryckplattan är hårdare än tidigare kan jag inte svara på men tror så ej, min förra HKS koppling ligger i ungefär samma effektområde som min nyvarande OS Giken.

Du har lite rätt i det du säger med självjusteringen, den gör ju så att lagret alltid ligger emot tryckplattan. Men så länge slavcylinderns pinne inte kommer i det läget där den inte går att få ut nå mer så ska det inte spela någon roll hur pass långt ut pinnen är i "viloläget". Rätta mig om jag har fel?

Ok, om det inte syns med blotta ögat lär den inte expandera så mycket att det påverkar urkopplingen.

Går det att trycka in stången långt i slavcylindern från det läget den ligger mot gaffeln? Helst ska det vara så lite spel där som möjligt.
Stången har en viss slaglängd och om inte den räcker till för att frikoppla behöver man en annan cylinderkombination med längre slaglängd. Om så är fallet tycker jag att det borde ha framgått på sidan du köpte kopplingen.
Du kan ju mäta hur mycket kopplingsgaffeln rör sig när man kopplar ur, sen höra om
någon vet hur mycket den rör sig med originalkopplingen.

Wanegardh Asgammal medlem.
3 juni 2009 · 2 246 Inlägg

Konstigt att ingen med Skyline svarar på detta.hmm

HenrikssonMedia
3 juni 2009 · 236 Inlägg

Tack för alla tips, löste detta idag!

Justerade och gjorde några små modifikationer på pedalstället så slaglängden blev längre vid pedalen. Nu kopplar den ur fint, dragläget börjar långt ner men finns lite spel så det är perfekt!

Underbart!

BMW E46 M3 "SMG2" (2003)
Andreas 940 -utan 940
3 juni 2009 · 1 728 Inlägg

Jaså gick det att justera där, skönt att det löste sig. smile

milan
18 juni 2009 · 63 Inlägg

har exakt samma problem som du har jag har e skyline r33 gts när de bytte kopplingen så funkade bilen bra efter några dagar så började bli värre just nu kan ja inte växla , förlängde slavcylinder det funkade typ 3 dagar sen ´var det samma sak bytte reparationsats till slavcylinder men det hjälper inte och just nu kan ja inte heller luffta kopplingen helt vet inte vad ja ska göra

Audi A6 s6 "Vinterbilen" (2003)
milan
20 juni 2009 · 63 Inlägg

ingen som svarar?

Audi A6 s6 "Vinterbilen" (2003)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang