Blir det vakum framför turbon i en turbomotor??

Audikrille
29 juli 2006 · 324 Inlägg

Jag har en liten fundering..

I en turbomotor, var finner man vakum i den? när turbon laddar?

Det är så att jag har just köpt en bränsletrycksregulator som är linjär(Tror den hette så)=Bränsletrycket ökar ju mer turbon laddar. Och då ska en vakumslang kopplas till den.??
Var finner jag vakum.??

Och en sak till. Vakumslangen till bromsservon ska den sitta före turbon?

Tack på  hand

Fiesta XR2 1.6 -87
Focus HGV -99
Sharky
30 juli 2006 · 10 287 Inlägg

Nej, du har inte vakuum framför turbon.

Och dina vakuumslangar skall anslutas till insuget efter spjället. Bränsletrycksregulatorn behöver känna av laddtrycket som motorn känner för att kunna reglera soppatrycket korrekt och bromsservon innehåller en backventil så att den matas med laddtryck när du gasar.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
dstr
30 juli 2006 · 146 Inlägg

Ska du ladda mycket och behålla vakumservot till bromsarna så kan det vara läge att montera en vakumpump.

Audikrille
30 juli 2006 · 324 Inlägg

Sharky:
Okej.  men där jag köpte den sa dom att det skulle kopplas vakuum till regulatorn. så att den får mer soppa när turbon laddar,men jag tyckte också att det lät konstigt.

Så då ska slangen till servon sitta kvar där den sitter då?

dstr:
Nej. jag ska max ladda 0.5 till att börja med.

Glömde nämna att det var en förgasarmotor jag håller på med.

Fiesta XR2 1.6 -87
Focus HGV -99
Sharky
30 juli 2006 · 10 287 Inlägg

Ja precis. Då känner ju regulatorn av rätt tryck = insugstrycket, så att den reglerar upp soppatrycket när du laddar.

/Göran

Audikrille skrev:
Sharky:
Okej.  men där jag köpte den sa dom att det skulle kopplas vakuum till regulatorn. så att den får mer
soppa när turbon laddar,men jag tyckte också att det lät konstigt.

Glömde nämna att det var en förgasarmotor jag håller på med.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
bumpe Lastbilsmekaniker
30 juli 2006 · 3 878 Inlägg

Sharky skrev:
Nej, du har inte vakuum framför turbon.

Och dina vakuumslangar skall anslutas till insuget efter spjället. Bränsletrycksregulatorn behöver känna av laddtrycket som motorn känner för att kunna reglera soppatrycket korrekt och bromsservon innehåller en backventil så att den matas med laddtryck när du gasar.

/Göran

Jo det blir visst lite vakum mellan filter och turbo även om det i detta fall är fel vakum...

Germax
30 juli 2006 · 12 086 Inlägg

bumpe skrev:

Sharky skrev:
Nej, du har inte vakuum framför turbon.

Och dina vakuumslangar skall anslutas till insuget efter spjället. Bränsletrycksregulatorn behöver känna av laddtrycket som motorn känner för att kunna reglera soppatrycket korrekt och bromsservon innehåller en backventil så att den matas med laddtryck när du gasar.

/Göran

Jo det blir visst lite vakum mellan filter och turbo även om det i detta fall är fel vakum...

Sen kan man väl knappast kalla det vakuum? Undertryck skulle jag vilja formulera det..

Audikrille
30 juli 2006 · 324 Inlägg

Sharky skrev:
Ja precis. Då känner ju regulatorn av rätt tryck = insugstrycket, så att den reglerar upp soppatrycket när du laddar.

/Göran

Audikrille skrev:
Sharky:
Okej.  men där jag köpte den sa dom att det skulle kopplas vakuum till regulatorn. så att den får mer
soppa när turbon laddar,men jag tyckte också att det lät konstigt.

Glömde nämna att det var en förgasarmotor jag håller på med.

Okej! Då vet ja. Tack för svaret!

Fiesta XR2 1.6 -87
Focus HGV -99
jonTe
31 juli 2006 · 5 710 Inlägg

O skall man vara jobbig är det inte helt vacum i insuget heller......

MVH Jonas
..............
Audikrille
31 juli 2006 · 324 Inlägg

Men hur blir det då igentligen med vakumet till Broms servon??

Fiesta XR2 1.6 -87
Focus HGV -99
insane_1 Min dröm, din vardag.
31 juli 2006 · 641 Inlägg

Audikrille skrev:
Men hur blir det då igentligen med vakumet till Broms servon??

Inte ofta man har laddtryck och bromsar i normala fall wink

Nissan 200sx s13 "Chuki" (1992)
Germax
31 juli 2006 · 12 086 Inlägg

Audikrille skrev:
Men hur blir det då igentligen med vakumet till Broms servon??

Tror du menar ang vakuumsnacket?
Isf så fungerar den fortf med hjälp av undertrycket.. ordet "Vakuum" är ju egentligen en beteckning på totalt tomrum, alltså utrymme helt utan materia. Vilket alltså ett insug sällan är i närheten av! smile

Iofs är de massor ord man använder som igentligen har en annan exakt mening så är väl inget att haka upp sig på kanske.

Audikrille
31 juli 2006 · 324 Inlägg

Okej! Det är nog så att man kanske gör det ja..
men ang.  bromsarna. Så var det nån som sa att man måste flytta slangen till bromsservon till innan turbon, men det måste ju då bara vara helt fel..om jag förstår det hela.

Fiesta XR2 1.6 -87
Focus HGV -99
TurboToffi
31 juli 2006 · 50 Inlägg

Bromsservoslangen behöver du inte röra alls... Låt den vara där den är. Du ska ändå aldrig bromsa på samma gång som du har laddtryck i insuget (ifall du inte burnar förstås).

Angående slangen till tryckregulatorn så ska den vara mellan turbon och förgasaren (antar att du har förgasaren på trycksidan). Annars trycker den tillbaka bränslet när du släpper gasen och får vacuum i insuget.

bumpe Lastbilsmekaniker
31 juli 2006 · 3 878 Inlägg

jonTe skrev:
O skall man vara jobbig är det inte helt vacum i insuget heller......

Tack för sympatin smile

Audikrille skrev:
Okej! Det är nog så att man kanske gör det ja..
men ang.  bromsarna. Så var det nån som sa att man måste flytta slangen till bromsservon till innan turbon, men det måste ju då bara vara helt fel..om jag förstår det hela.

Bromsservoslangen kan sitta där den sitter... När turbon laddar och man sätter en slang i samma riktning så skapas undertryck... Vet inte varför det blir så men de kan säkert nån fysiker tala om...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang