Sportluftfilter !? HJÄLP

Andreas348
28 juli 2009 · 134 Inlägg

Hejsan !  Tänkte köpa ett sportluft filter till min Bmw 318is , MEN ! farsan säger att det verkligen inte är någon bra ide , Pgr :  det är lättare att få in skit igenom luft filtret och in i motorn , är detta sant? är det stor risk att man har sönder motorn på grund av detta?? 
Mycket tacksam för svar!smile

Darkie dARKiE
28 juli 2009 · 5 031 Inlägg

Ja det är sant, men skaffa en avskärmingen så minskar risken ialf. (kolla på min motorbild på 328:an)

Har kört med min i 2år utan problem ialf, sen beror det väl på hur man tar hand om det. OCH vilken
kvalitet på filtret inget BILTEMA filter osv,.. Snåla inte när du köper ett är mitt råd håll dig till dem kända namnen.  KN, Green cotton, aFe osv..

mvh skog

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade
Andreas348
28 juli 2009 · 134 Inlägg

Darkie skrev:
Ja det är sant, men skaffa en avskärmingen så minskar risken ialf. (kolla på min motorbild på 328:an)

Har kört med min i 2år utan problem ialf, sen beror det väl på hur man tar hand om det. OCH vilken
kvalitet på filtret inget BILTEMA filter osv,.. Snåla inte när du köper ett är mitt råd håll dig till dem kända namnen.  KN, Green cotton, aFe osv..

mvh skog

Tackar så mycket för svar !  Kommer du ihåg vart du köpte dina grejjer ifrån ? såg verkligen bra ut på din bil , stilrent & snyggt .

ezz4
28 juli 2009 · 313 Inlägg

ezz4 skrev:
det absolut säkraste du kan göra är och sätta dit ett nytt insatsfilter i original boxen. K&N har det säkert till din bil och det går endast på en 5-700kr.det är de säkraste för de tar inte in så mkt skit och varmluft som ett öppet.att ett öppet skulle ta in massa skit så motorn pajar är inte så stor risk.det som sabbas är lmm isf. ska du rengöra filtert och drar på för mkt olja så kan massa överflödig olja följa med luften och paja lmm:en som inte är roligt för plånboken:(
lycka till!big_smile

MOR åt gröt,FAR åt helvete!
Andreas348
28 juli 2009 · 134 Inlägg

ezz4 skrev:

ezz4 skrev:
det absolut säkraste du kan göra är och sätta dit ett nytt insatsfilter i original boxen. K&N har det säkert till din bil och det går endast på en 5-700kr.det är de säkraste för de tar inte in så mkt skit och varmluft som ett öppet.att ett öppet skulle ta in massa skit så motorn pajar är inte så stor risk.det som sabbas är lmm isf. ska du rengöra filtert och drar på för mkt olja så kan massa överflödig olja följa med luften och paja lmm:en som inte är roligt för plånboken:(
lycka till!big_smile

Men får inte det här mys ljudet då ee !sad

Andreas348
28 juli 2009 · 134 Inlägg

jonnielahti skrev:
bort med luftburken och sätt dit ett öppet, inga problem, skit tränger inte genom, om det skulle göra så e det inget filter cool

Haha önskar de vore sant (;   Har kikat runt i olika forum och folk skriver att de kan tränga igenom och sånt där skit , så vettefan va ja ska gö !

Turbo-Johan
28 juli 2009 · 33 Inlägg

Andreas348 skrev:

jonnielahti skrev:
bort med luftburken och sätt dit ett öppet, inga problem, skit tränger inte genom, om det skulle göra så e det inget filter cool

Haha önskar de vore sant (;   Har kikat runt i olika forum och folk skriver att de kan tränga igenom och sånt där skit , så vettefan va ja ska gö !

Kolla in min CCI-box, funkar kanoners!

Andreas348
28 juli 2009 · 134 Inlägg

Turbo-Johan skrev:

Andreas348 skrev:

jonnielahti skrev:
bort med luftburken och sätt dit ett öppet, inga problem, skit tränger inte genom, om det skulle göra så e det inget filter cool

Haha önskar de vore sant (;   Har kikat runt i olika forum och folk skriver att de kan tränga igenom och sånt där skit , så vettefan va ja ska gö !

Kolla in min CCI-box, funkar kanoners!

Såg ju riktigt bra ut !  Vart köpte du de dära ?  Blir ljudet desamma så om du skulle haft ett vanligt oskyddat öppet luftfilter??

Turbo-Johan
29 juli 2009 · 33 Inlägg

Andreas348 skrev:

Turbo-Johan skrev:

Andreas348 skrev:

Haha önskar de vore sant (;   Har kikat runt i olika forum och folk skriver att de kan tränga igenom och sånt där skit , så vettefan va ja ska gö !

Kolla in min CCI-box, funkar kanoners!

Såg ju riktigt bra ut !  Vart köpte du de dära ?  Blir ljudet desamma så om du skulle haft ett vanligt oskyddat öppet luftfilter??

Finns på Vparts.se eller andra stylingsidor.. Ljudet tycker jag inte förändrades så mycket, öppet filter ger ju visserligen mer "pys" ljud då men jag tycker det funkar bra. Du ser ju hur mitt är draget, så "kall" luft får det ju om man säger så...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang