Räcker 2" tryckrör för 350 HK?

Nitzer
18 augusti 2009 · 127 Inlägg

Hejsan

Jag undrar om det räcker med 2" tryckrör och en IC med 2" anslutningar till ca 350 HK?
Bilen är en Audi 1.8t

Tack på förhand
Ola

Gizmojohan
18 augusti 2009 · 3 295 Inlägg

ja, det finns saabar som har över 400 hk 2" dvs orginal tryckrör

Marlboroman
18 augusti 2009 · 8 234 Inlägg

Ja, det går det.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Nitzer
18 augusti 2009 · 127 Inlägg

Tack för era svar. Då behåller jag väl mina rör och intercooler. Skulle jag gå upp i storlek så måste jag byta front.

Mvh
Ola

torpis Forummoderator
18 augusti 2009 · 10 576 Inlägg

stora rör är inte alltid av godo, jag kör själv 60mm rör utvändigt på min nya motor, IC har 3" anslutningar bara för att det var det enda som fanns, men i övrigt knappa 2.5"

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Sharky
18 augusti 2009 · 10 287 Inlägg

Matcha tryckrör mot spjäll. Har man 4" spjäll så är 2" tryckrör lätt konstigt - och vice versa.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
turbo5a Avstängd
18 augusti 2009 · 424 Inlägg

Sharky skrev:
Matcha tryckrör mot spjäll. Har man 4" spjäll så är 2" tryckrör lätt konstigt - och vice versa.

/Göran

"Har man 4" spjäll så är 2" tryckrör lätt konstigt"

Vadå lätt konstigt? Menar du att det är bra?

förlåt för min dumhet men apan har inte fått sin banan idag.. (kaffe)

team Svineri. Volvos under construction.
262turbo
18 augusti 2009 · 1 004 Inlägg

turbo5a skrev:

Sharky skrev:
Matcha tryckrör mot spjäll. Har man 4" spjäll så är 2" tryckrör lätt konstigt - och vice versa.

/Göran

"Har man 4" spjäll så är 2" tryckrör lätt konstigt"

Vadå lätt konstigt? Menar du att det är bra?

förlåt för min dumhet men apan har inte fått sin banan idag.. (kaffe)

han menar nog att man ska försöka undvika "flaskhalsar"... ingen mening med 4" spjällhus om man har 2" tryckrör.... men å andra sidan inte så många agregat som har 4" utlopp ur kompressorn?... bara en tanke...

Senast redigerat av 262turbo (18 augusti 2009)

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"
Sharky
18 augusti 2009 · 10 287 Inlägg

Man kan ju ändå ha 4" ut från sin IC.
Jag körde 2.5" från turbon vilket matchade kompresssorn och 3" ut från IC vilket matchade spjället.

/Göran

262turbo skrev:
men å andra sidan inte så många agregat som har 4" utlopp ur kompressorn?... bara en tanke...

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
200-sxish
25 augusti 2009 · 106 Inlägg

262turbo skrev:

turbo5a skrev:

Sharky skrev:
Matcha tryckrör mot spjäll. Har man 4" spjäll så är 2" tryckrör lätt konstigt - och vice versa.

/Göran

"Har man 4" spjäll så är 2" tryckrör lätt konstigt"

Vadå lätt konstigt? Menar du att det är bra?

förlåt för min dumhet men apan har inte fått sin banan idag.. (kaffe)

han menar nog att man ska försöka undvika "flaskhalsar"... ingen mening med 4" spjällhus om man har 2" tryckrör.... men å andra sidan inte så många agregat som har 4" utlopp ur kompressorn?... bara en tanke...

mitt agg har de wink men så skall ja oxå köra me 4" spjäll

Ja e som Alfons Åberg: SKA BARA!
Volvo 945 Turbo "Chevy 350 vs. holset Hx60" (1995)
262turbo
25 augusti 2009 · 1 004 Inlägg

200-sxish skrev:

262turbo skrev:

turbo5a skrev:

"Har man 4" spjäll så är 2" tryckrör lätt konstigt"

Vadå lätt konstigt? Menar du att det är bra?

förlåt för min dumhet men apan har inte fått sin banan idag.. (kaffe)

han menar nog att man ska försöka undvika "flaskhalsar"... ingen mening med 4" spjällhus om man har 2" tryckrör.... men å andra sidan inte så många agregat som har 4" utlopp ur kompressorn?... bara en tanke...

mitt agg har de wink men så skall ja oxå köra me 4" spjäll

nu var det inte anslutningen på kompressorhuset jag menade... tänkte mer på utloppet efter kompressorn...

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"
AndreasPlars
25 augusti 2009 · 1 062 Inlägg

turbo5a skrev:

Sharky skrev:
Matcha tryckrör mot spjäll. Har man 4" spjäll så är 2" tryckrör lätt konstigt - och vice versa.

/Göran

"Har man 4" spjäll så är 2" tryckrör lätt konstigt"

Vadå lätt konstigt? Menar du att det är bra?

förlåt för min dumhet men apan har inte fått sin banan idag.. (kaffe)

Jag skulle istället vilja påstå att 4" spjäll till en 350hk överladdad motorn är VÄÄÄÄL i alldeles för största laget.
Till ynka 350hk räcker 2" rör mer än väl.

M.V.H.

Saab 900i (1989)
Nitzer
25 augusti 2009 · 127 Inlägg

AndreasPlars skrev:

turbo5a skrev:

Sharky skrev:
Matcha tryckrör mot spjäll. Har man 4" spjäll så är 2" tryckrör lätt konstigt - och vice versa.

/Göran

"Har man 4" spjäll så är 2" tryckrör lätt konstigt"

Vadå lätt konstigt? Menar du att det är bra?

förlåt för min dumhet men apan har inte fått sin banan idag.. (kaffe)

Jag skulle istället vilja påstå att 4" spjäll till en 350hk överladdad motorn är VÄÄÄÄL i alldeles för största laget.
Till ynka 350hk räcker 2" rör mer än väl.

M.V.H.

Fan dissa inte mig för att jag bara har 350 HK smile Jag ska faktiskt sätta på ett spjäll hus med 3" anslutning snart.

200-sxish
26 augusti 2009 · 106 Inlägg

262turbo skrev:

200-sxish skrev:

262turbo skrev:

han menar nog att man ska försöka undvika "flaskhalsar"... ingen mening med 4" spjällhus om man har 2" tryckrör.... men å andra sidan inte så många agregat som har 4" utlopp ur kompressorn?... bara en tanke...

mitt agg har de wink men så skall ja oxå köra me 4" spjäll

nu var det inte anslutningen på kompressorhuset jag menade... tänkte mer på utloppet efter kompressorn...

ja, mitt agg har 5" in i ytterdiameter på inloppet till kompressorn me en inducer på 66mm, å ut ur kompressorhuset har ja 4" dvs 100mm;)

Ja e som Alfons Åberg: SKA BARA!
Volvo 945 Turbo "Chevy 350 vs. holset Hx60" (1995)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang