Intern,extern wastegate?

Henkezd Fotograf
21 september 2009 · 114 Inlägg

Hej, de senaste veckorna har jag suttit och funderat på sånna "electric cutout"´s och hur man skulle kunna få dem att öppnas beroende på varv och laddtryck.
Sökte runder lite på nätet om vad det fanns för alternativ, så såg jag att någon snackade om att en extern wastegate var mycket bättre om man bara jagade ljud, så jag kollade upp lite, och kom fram till att det är nästan på för bökigt att bygga om grenrör till många bilar.

Men, sen fick jag idéen, om man delar avgasröret vid fästet till turbon så att wastegate hålet går fritt alternativt gör ett litet extra rör och leder ut det nånstans.
Skulle det kunna fungera tekniskt sett utan någon prestanda förlust, storleken på hålet från turbon påverkas ju inte men det kommer ju ta någon extra cm innan det blir fullt flöde.

Bifogar en liten illustration på hur jag funderat på att dela av det.
http://henkezddesign.com/tmp/extwg.jpg

Synpunkter och förslag på alternativa lösningar är mycket välkommna!

Mvh Henke

Marlboroman
21 september 2009 · 8 233 Inlägg

Det är ju en klassisk lösning. Antingen gör man bara ett rör rakt ner mot marken (scream pipe) eller så leder man tillbaks gaserna in i avgassystemet alledes innan katalysatorn. Det funkar bra, och dessutom kan man få bättre flås ut ur turbon om man gör som du tänkt.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang