Tips vid snöskoterköp

isyantamburaci
16 september 2009 · 3 Inlägg

Hej,
jag har försökt att hitta generella tips vid snöskoterköp, men kan inte hitta nåt.

jag söker efter en  snöskoter i prisklassen 5 000 - 10 000 kr. Jag vill kunna åka 2 pers på den, och då jag inte kan någonting om motorer och mekande, så skulle det vara bra om skotern är i kördugligt skick. Utseendet är inte intressant, utan jag vill kunna ta mig från A till B och tillbaka utan att behöva oroa mig för om motorn kommer gå sönder på vägen.

Har ni några tips jag kan tänka på när jag ska köpa skoter? Är det något som man bör tänka på, exempel lyssna till med tanke på motorn ? Hur mycket bör en skoter ha gått, och bör jag akta mig för att köpa en gammal skoter? 80-90 tal ? Ska man köpa via blocket eller är det bättre att gå till ett företag? Vilka märken är att föredra?

Skulle uppskatta alla tips jag kan få från er som kan.

Ha det så bra sålänge.
//isyan.

Casy vinnarskalle!
16 september 2009 · 907 Inlägg

Du kommer från Luleå och vet ingenting om skotrar... hallå har jag missat nåt? tongue
Yamaha BR 250.. går alltid!

BMW M3 "Crisis" (2002)
BMW 1600-2 "Polaris" (1968)
Peete
16 september 2009 · 134 Inlägg

Precis Yamaha BR 250 är ett utmärkt val, eller om du vill ha lite mer moto så kanske en tidig indy med 500 motorn. Det är vad jag skulle köpt iallafall smile

BTW 50 inlägget, Yippie!

snipercat
16 september 2009 · 669 Inlägg

ska du ha skoter får du leva med att det går sönder, så äre bara

te_wik Forummoderator
16 september 2009 · 12 813 Inlägg

För 5000-10 000 får du inte mycket till skoter kan jag meddela. Du kanske hittar en gammal BR250 som sagt, visserligen en bra maskin men är väligt trist att köra.

Eftersom utseendet inte spelar så stor roll så kanske du kan hitta dig en gammal Yamaha Phazer I, ev II i sämre begagnat skick, men fungerande. Då har du iaf lite körgläde.

Men håller med snipercat här, det finns inga skotrar som inte går sönder.

Köp från privatperson är det enda som gäller i den prisklassen, finns knappt några firmor som har så billiga maskiner som tar upp dyr lokalplasts. 10.000kr räcker inte ens till handpenningen för en ny skoter.



Mvh Tommy

Senast redigerat av te_wik (16 september 2009)

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
joakim89
16 september 2009 · 1 265 Inlägg

köp en gammal ockelbo eller nån encylindrig i bra skick. ingen körglädje men  fraktar er dit ni vill.
blir de nått fel så är dom enkla och laga även för sånna som inte kan mycket om sånna.
på dom jag menar finns de nästan inget som kan rasa så,

Syst3m
17 september 2009 · 1 079 Inlägg

Regga dig på snowmobile.se/forum

Där finns flera trådar om just det du söker. smile

_Glenne_ Bry mindre, varva mer
22 september 2009 · 5 753 Inlägg

Syst3m skrev:
Regga dig på snowmobile.se/forum

Där finns flera trådar om just det du söker. smile

Och sen känns det som att det forumet består av till 90% ynglingar som inte änns har åldern inne för att ta skoterkort roll

Men visst kan man få tips där också, så besök sidan och se om du hittar nånting..


Men för 10.000kr kan du ju även hitta en polaris indy 500 från slutet av -80 till början av -90 med lite tur, väldigt prisvärda maskiner om man inte har så höga krav, du får riktig fjädring både fram och bak, vätskekyld (om du inte köper en trail då dvs) pålitlig motor som är relativt pigg, tar lite soppa och är driftsäker smile

Senast redigerat av _Glenne_ (22 september 2009)

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!
BMW 535iM E28 "Imolarot II" (1986)
isyantamburaci
22 september 2009 · 3 Inlägg

Tack för alla tips Ska ta med mig dem! Apropå "Casy", jag är nyinflyttad i Luleå, är söderlänning, så är det bara.  wink

smiler
22 september 2009 · 672 Inlägg

www.snowrider.se

Enligt mej får man ingen skoter för 10 papp... lägg de dubbla så får du nåt hyffsat.

Damn Smiler did you just smile? Hell yeah i did =)
/Thomas.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang